Bekabeling voor beginners

Gestart door KayaRahnee, februari 24, 2012, 11:21:42

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 5 gasten bekijken dit topic.

Marvin

Maar goed, toch even een beetje tegengas...

Wat doet een betere kabel dan?


Ach laat maar,  niets van het originele signaal vervormen/dempen/verkrachten.


clown1
Ik ga wel naar bed....  :-o

cz79

Heb ik al eens gelezen, de schrijvers hebben hiermee alleen een reactie willen uitlokken zonder dat dat enigszins serieus bedoelt is.

cz79

Citaat van: marvin op maart 13, 2012, 22:34:18
Maar goed, toch even een beetje tegengas...

Wat doet een betere kabel dan?

Minder vervormen, of veranderen.
W&M kabel 'klinkt' wat donkerder en een andere kabel 'klinkt' juist weer wat scheller, DNM doet (bij mij) alles precies goed, nergens teveel bas of dof en ook nergens schel of rauw

JohnWx

Stel dat iemand een W&M er tussen zou stoppen zonder dat je het weet zou het je opvallen ?

Ik denk het niet
Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

cz79

Ik denk van wel, maar goed zoveel mensen zoveel meningen

Marvin

Daar durf ik wel een kratje pils op te zetten, wanneer je dat niet weet hoor je dat echt niet.
Daar zijn de vele blinde tests wel eenduidig in, je hoort het niet.

cz79

Dat zijn dezelfde blinde tests waar meerdere personen 8 van de 10 keer iets goed raden en dan zeggen de anderen dat je goed hebt gegokt violent1

Jij happy met jou waarheid en ik met de mijne, geen woorden meer aan vuil maken zeg ik

Marvin

Laat die eerste eerlijke test maar zien waar dat uit blijkt,...

cz79

Op het andere forum staan ze allemaal, versterkers, kabels etc etc

Marvin

Ik ken ze, ben overal al jaren lid.
Voor de gelovigen zijn de testen inderdaad nooit eerlijk, er is altijd wel iets waardoor er geen verschil gehoord wordt.
Het eigen gehoor hoort daar vrijwel nooit bij. Klopt.
Tenzij je een afstammeling van de vleermuizen bent kan in niets met die stellingen.
De meest 'zelf uitgeroepen' geavanceerde oren heb ik keer op keer onderuit zien gaan.
Ik vind het echt niet erg hoor, maar het is misschien leuk te weten dat ook ik van alles dacht te kunnen horen.
Helaas, dus ben in gewoon gestopt met mezelf voor de gek te houden.

Wie volgt....?!  ;)



JohnWx

Citaat van: cz79 op maart 14, 2012, 06:49:23
Ik denk van wel, maar goed zoveel mensen zoveel meningen

denken ?  :-D
Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

jrm

Kabels anders klinken????

Ja, maar dan moet je wel specifiek naar één en dezelfde stukje muziek luisteren....en dan kan (let op: kan) je verschil horen en ja, ieder mens hoort verschillend (Heb ik dagelijks met mijn vrouw  :-D ) eh, o, ja, dat is ook selectief....

Maar goed ik ga voor de looks van een kabel in combinatie met de laagste prijs....

cz79

Maar jou LS kabel van Xindak klinkt ook anders dan diegene die je ervoor had heb je zelf eens gezegd

JohnWx

Citaat van: cz79 op maart 14, 2012, 20:19:17
Maar jou LS kabel van Xindak klinkt ook anders dan diegene die je ervoor had heb je zelf eens gezegd

:angel: 
Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

schieper

Heb wat web reserach gedaan:

Een koper draad is een weerstand. Daarmee beïnvloed de draad het circuit speaker-box. Die weerstand is wel heel klein (tenzij je 100 meter kabel oprolt) in verhouding tot het vermogen van de versterker en box.
De invloed is niet liniear over het hele frequentie bereik. Hoge frequenties worden meer gedempt dan lage. De afwijking begint wel pas echt groot te worden boven de 20khz maar er is ook onder die grens een verschil.
Speaker bouwers houden daar vaak rekening mee bij het ontwerpen van hun boxen.

Bekabeling kan dus een verschil veroorzaken als in met name de hoogste tonen als:

- Versterker onvoldoende vermogen heeft
- Boxen extreem gevoelig zijn.
- Kabel heel lang of te dun is.

In 99 van de 100 gevallen is het voldoende om voldoende dik koper kabel te nemen. Het vergulden van connectoren voorkomt primair corrosie. Een goede geleidepasta is hier een gunstiger alternatief (let op kortsluiting)

Het verschil in koper en zilver is qua weerstand verwaarloosbaar
Overige technieken als andere draaiing van draad, zuurstof arm koper of richting heeft nog minder invloed. Muv situaties waar er sprake is van straling doordat bekabeling blootgesteld word aan zware machnetische velden.
Music Fidelity M6
Marantz PM 7001 KI (also phono pre)
Marantz ST 6001
Marantz SA 7003
Quadral Platinum M4
Mitchell Technodec
Denon Dl-110