De set van SmauG

Gestart door SmauG, februari 18, 2012, 14:13:21

Vorige topic - Volgende topic

kuruki

Je kan de BeNeLux afreizen terwijl de voldoening bij wijze van spreken op 5 km. van je deur ligt.
Ik zeg niet dat bv. Quad beter is dan Marantz  , maar ik zou ook luisteren naar een lager segment zoals de elite serie van quad op je Sonus Fabers, zo kan je beter oordelen of de extra cash de moeite loont, niet enkel het topsegment beluisteren, verder leuk verslag, succes met je zoektocht.

bramdg

Precies een heel leuke volle dag vol heerlijke klanken  :-)
Bedankt voor het uitgebreide verslag

En ja Tom zen hobby is serieus uit de hand gelopen hé, ook al enkele dingen daar gekocht en is iemand die eerlijk zegt hoe het zit en zen tijd ervoor neemt .... een aanrader

Ja ik zou de Primaluna ook nog een kans geven  :-D ... je weet maar nooit  :-P
PrimaLuna ProLogue Two
Marantz CD17mkII+ST
Squeezebox Touch
Metrum NOS QUAD DAC
Clearaudio Emotion + Ortofon 2M Black
Pro-Ject Tube Box II

Klipsch RP-280F
Ah! KB10 Bi-Wired
JvG Z/G
Veloce Black Cat

PS Audio Quintet
VDH Mainstream
Siemens Cyl Fuse Cart

Marantz 81

Ik zou vooral de voorkeur geven om via een Hifi zaak de betreffende Hifi appratuur thuis te gaan beluisteren

Zelf ben ik toch wel iemand die van een mooie en gedatailleerde weergave houd en af en toen nogal lekkere volume,s houd   HB toen ik nog een pm7001 had en de PM15S1 aansluitte ( op de gok gekocht ) echt zo zat  :-o zowel op lage als hoge volume,s met dynaudio audience 52SE monitoren ,ook de focus 220 erna geen probleem beide bij 86 db/1 watt met de focus 220 bij zeer hoge volume,s moest de versterker wel erg hard werken en zo hard draaien de meeste niet eens en wel zoals mezelf is dat zeer zelden ,daarbij werdt de muzikale weergave detailliering dynamiek kracht enzv pas echt goed toen ik de SA11S1 had gekocht  :kwijl:

Accuphase is echt  :angel: totdat je de prijslijst ziet  :schater:

Succes  8-)

Cornelis1921

Citaat van: Marantz 81 op februari 17, 2013, 00:19:10

Accuphase is echt  :angel: totdat je de prijslijst ziet  :schater:

Succes  8-)
Deze houden wij er voorlopig even in. :-D
Arjan notworthy
byebye Cor
* CD6006 * SA8003 * PM8005 * Quantis QE317 * Harbeth HL-P3ES-2 * Epos stands * Beyer DT880 Premium 250Ω * Senn HD25 II Aluminium * Pro-Ject Headbox S * Nintendo Switch *

SmauG

Wat betreft versterking en digitaal is alles even in ruste tot ik de financien en ruimte op orde heb voor eventuele thuis demo's.
Echter met betrekking tot analoog heb ik nog weinig reacties ontvangen.

Ik ben erg nieuwsgierig welke weg jullie zouden inslaan als "beginner" in het vinyl.
Omdat een aantal opties met schijnbaar erg goede interne phonotrappen zijn afgevallen dient hier straks toch ook rekening mee gehouden moeten worden.

Als jullie de eerder genoemde opties zouden hebben. Welke zou dan een goede keuze zijn en wat zijn de beweegredenen voor zo'n keuze?

SmauG

Eindelijk een afspraak gemaakt om een Primaluna prologue premium te gaan beluisteren bij een Sonus Faber dealer.
Tevens diezelfde dag kennis maken met de nieuwe Pro-Ject Debut Carbon platenspeler.

Hoewel de tefels eerder genoemd erg mooi (zullen) zijn wil ik eens kijken wat deze instap tafel brengt aan een interne phono trap. In ieder geval spreekt het ontwerp, en de prijs mij zeer aan en kan de hierdoor ontstane vrije bestedingsruimte verplaatst worden naar iets anders.
Het budget zou zelfs helemaal kunnen komen te vervallen als blijkt dat de verhuizing eerder plaats gaat vinden dan verwacht en het ergens anders voor nodig is. Een andere versterker laat ik dan als eerste vallen.
Uiteraard wordt de aanschaf van een versterker geheel uitgesteld tot na die tijd omdat ik geen idee heb hoe mijn luidsprekers gaan klinken in de grotere ruimte.

Desalniettemin ben ik heel nieuwsgierig naar de combinatie  :yes:

JohnWx

Citaat van: SmauG op maart 05, 2013, 18:04:37

Desalniettemin ben ik heel nieuwsgierig naar de combinatie  :yes:

Wij ook
Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

SONY ES Yamaha DUSON NOKIA Sony FXAudio Pro-ject

SmauG

Sinds vanavond staat er voor een week een Naim Nait+cd5i demo (tweede hands) op de Sonus Fabers te spelen. Eerste indruk na de eerste uurtjes is een heel stuk beter dan de eerste keer dat ik ze hoorde in de showroom. De match met SF is duidelijk beter dan met MA.
Wat vooral opvalt is de strakke krachtige bass bij rock/popen de dynamiek bij het grote werk van Mars (the planets). De presentatie is een stuk meer naar voren dan met de marantz wat resulteerd in een neutrale lijn ter hoogte van de speakers. Het is wel vlakker.
Minpuntjes zijn er ook. Een redelijke inschakelplop en mijn foo fighters cd wordt niet gelezen door de cd5i  nopompom

Zaterdag hoop ik er een primaluna naast te kunnen zetten. Naderhand volgt een uitgebreider verslag en hoop ik de echte verschillen en pre/cons bloot te kunnen leggen t.o.v. elkaar en de Marantz.

bramdg

Alvast veel plezier D day - zaterdag  :lol:

Kijk uit naar het verslag  :yes:
PrimaLuna ProLogue Two
Marantz CD17mkII+ST
Squeezebox Touch
Metrum NOS QUAD DAC
Pro-Ject Tube Box II

Klipsch RP-280F
Ah! KB10 Bi-Wired
JvG Z/G
Veloce Black Cat

PS Audio Quintet
VDH Mainstream
Siemens Cyl Fuse Cart

xander32

Goed bezig hoor; je gaat niet over 1 nacht ijs. Zelf luisteren, op eigen set; helemaal goed :yes:.
Ben wederom erg benieuwd naar jouw bevindingen.

Enne; have fun.

SmauG

De zaterdag is aangebroken, het moment dat ik de trip naar Hilversum heb gewaagd voor het bekijken en beluisteren van een Pro-Ject platenspeler en een Primaluna versterker aan SF luidsprekers. (Liuto's in dit geval, Anders smaakje als de Franco Serblin ontwerpen).
Na een warm en enthausiast welkom van de eigenaren en een gesprek over de Primaluna bleek dat de heer die ochtend perongeluk de Dialogue had neergezet, deze bleek niet in orde en na controle bleek dat die helemaal niet in het rek had moeten staan. De wissel was gemaakt voordat ik aankwam dus had het niet doorgehad. Wel leuk om een nieuwe prologue naast een dialogue te zien staan. Uiterlijk hetzelfde (m.u.v. twee extra stuurbuizen en wat extra pondjes op de schaal) Qua klank blijkbaar erg anders.
Het apparaat waar het om draaide was uitgerust met KT88 buizen. De buizen waarvan ik op voorhand had verwacht dat ze het beste zouden passen bij mijn smaak. Lees, wat meer pit.
Affijn na het juist positioneren van de Liuto's kon het luisteren van eigen materiaal op CD en Vinyl beginnen. De bron in dit verhaal was een voor mij bekende Primare CD32. Heerlijk smoothe speler.

Zonder al te veel in detail te treden over hoe het klonk, want dat was kortgezegt anders dan alles wat ik tot noch te gehoord heb wil ik wel loslaten dat ik het bezoek als bijzonder prettig heb ervaren! Warm en enthausiast welkom en een goede 4!!! uur muziek.

De Pro-Ject debut Carbon, vers uit de verpakking EN door Michael afgesteld klonk nog een beetje leeg. Vond het eerlijk een beetje tegenvallen wat de optisch heerlijk ogende platenspeler liet horen. Vond het geluid, hoewel met voldoende drive en swing wat leeg klinken, dat ben ik beter gewend zeg maar.
Het Ortofon 2M red schijnt volgens de recenties een goed instap element te zijn maar een step up (2M Blue) is al een hele verbetering. En dat mag ook wel voor de dubbele prijs.
Daar komt bij dat de naald nog wat in moet slijten, dus inspelen. Hetgeen de komende tijd daar gaat gebeuren.

Een tweede demo staat geplant voor een volgend bezoek welke er zeker komt, want.....
Terwijl ik dit verhaaltje typ kijk ik over het scherm van mijn laptop naar de volgende stapel spulletjes.

Na het luisteren en gedachten uitwisselen over muziek en vooral het muzikantenleven werd er volmondig JA geantwoord op de vraag of ik de Primaluna thuis wat beter mocht leren kennen. WOW! wat een topservice.
En dus staat het apparaat nu tussen de SA7001 en de Sonus Fabers te spelen.

Eronder staat een Naim CD5i en een Nait 5i welke ik de afgelopen dagen heb beluisterd en welke nog met enige regelmaat de revue zal passeren. De apparaten staan voorlopig bij mij om te bepalen of het iets voor mij is.

Nog een sfeerfoto'tje (Helaas wordt mijn digicam slechter en slechter, de foto's worden steeds korreliger)

Binnenkort zal ik een wat uitgebreider luisterverslag typen, maar ik kan al wel loslaten dat ik erg onder de indruk ben geraakt van de Naim set. Wow wat hebben deze kleine kastjes de SF lekker in de tang zeg. Alles wat in de lade verdwijnt komt eruit als muziek, echt ALLES! En dat maakt de naim toch wel erg goed. Er zijn een hele boel mindere punten te noemen welke wel degelijk wat gewicht hebben, maar hetgeen waar ze voor gemaakt zijn doen ze werkelijk fantastisch!
Een ander ding dat duidelijk is geworden is dat Primaluna nog beter dan de Marantz laat horen dat de SA7001 wat korrelig en rauw is. Een toekomstig samenkomen moet gaan uitmaken of er een verdere toekomst met de SA7001 mogelijk is  :yes:

bramdg

Een heel leuke zaterdag gehad daar zo te horen  :yes:  :yes:

Ben erg benieuwd hoe de Primaluna het er gaat afbrengen na aantal luisterdagen  :-D (wat een service ja  :roll:)

Btw ziet er toch mooi uit hé de buisjes....... en klinken !!!!!!  :-P

Nog een heel leuk wk

PrimaLuna ProLogue Two
Marantz CD17mkII+ST
Squeezebox Touch
Metrum NOS QUAD DAC
Pro-Ject Tube Box II

Klipsch RP-280F
Ah! KB10 Bi-Wired
JvG Z/G
Veloce Black Cat

PS Audio Quintet
VDH Mainstream
Siemens Cyl Fuse Cart

SmauG

Na een aantal dagen lekker warm spelen, lekker muziek luisteren en indrukken opdoen, ben ik er zojuist eens goed voor gaan zitten.
Dit vergelijk is, zo bleek al snel, niet geheel eerlijk. Ik zal daarom eerst uileggen waarom.

De Naim 5i set heb ik al sinds donderdag staan en heeft mij sindsdien ook doen verbazen met zijn muzikaliteit en drive. MAAR! Deze specifieke set heeft een nare kanaalongelijkheid welke duidelijk hoorbaar is op lage volumen, links speelt dan duidelijk, Rechts niet. Op groter volume is het te horen omdat het geluid wat links in een soort bel hangt. Naar wat onderzoeken schijnen er meer 5i's te zijn welke symptomen als deze hebben en Naim heeft het bij de geretourneerde toestellen kosteloos gerepareed of een nieuw apparaat ter beschikking gesteld.
Deze dus niet. En dat maakt het bij voorbaat een dealbreaker.  nopompom

Affijn. waar hebben we mee te maken.
Naim Nait 5i + CD5i VS Primaluna Prologue Premium KT88 + Marantz SA7001
Speakers: Sonus Faber Concerto Domus
Bekabeling IC: Naim Din geval voor de Naim en mijn eigen coax interlinks voor de PL+Marantz
Bekabeling LS: IXOS koperkabeltjes. Ik heb gebruik gemaakt van Bananstekkers, ter beschikking gesteld door Cornelis1921 & Whisper.nl. Heren Bedankt daarvoor  notworthy
230V: Lekker via allerhande stekkerblokken van Gamma, Hema en Praxis via Zwarte std. IEC snoeren.  :wink:

Voor aanvang hebben alle apparaten een tijd aangestaan en zijn zeker op bedrijfstemperatuur. Middels een HIFI test disk met ruis heb ik de beide sets op 80dB gezet met een telefoonapje. Dit moet voldoende zijn om een eerlijk vergelijk te bekomen.
Ik heb besloten er met een kladblok voor te gaan zitten en elke keer een track over beide systemen te draaien. Gaanderweg heeft een playlist zich ontwikkeld en heb ik elke keer gekozen voor het systeem waar dit het lekkerst op klonk.
Terwijl ik dit deed heb ik op en aanmerkingen opgeschreven op momenten dat deze opvielen.
Cijfermatig geprobeerd om een aantal aspecten van het geluid te beoordelen. Namelijk: Drive, Oplossend vermogen, Stage, Bass, Midrange, Trebble.

Ik was in een goed humeur vanmiddag omdat ik gisteravond 3! vakken heb weten af te sluiten (HBO avondstudie) middels een tweetal deeltentames en 3 ingeleverde opdrachten. Goeie vibe om muziek te draaien dus. De tracklist is hier ook wel een beetje naar. De uitslagen waren voor mij eigenlijk heel verrassend, hier komen ze:

Caro Emerald - Just one dance
Heerlijk swingend, feel good nummer wat voor mij een speciale betekenis heeft. Het was mn oppepper als ik drie jaar geleden, alléén, richting mijn huidige vriendin (toen nog niet) ging in een "vreemde" kroeg. 100% Resultaat geboekt  HB
Dit nummer klonk waanzinnig op de PL+MA, Caro had vorm en dat vond ik wel erg mooi. Was wel een close call.

Mark Knopfler - Border Reiver
NAIM! direct overtuigt na het invallen van de golf van bass in de intro. Een bestwel uptempo nummer wat duidelijk profiteerd van de obvious naim PRAT zoals ze dat zelf noemen.

Duffy - Rockferry
Fantastische opname met veel geluidjes overal, Staat luid op de CD. maar is waanzinnig in de ruimte. Primaluna en Marantz pakken deze met verve. de Naim was wat fel met de stem van deze jongedame.

Shakira - Shewolf
Vreemde eend in de bijt, maar een waanzinnig lekker bassloopje in deze track maakt het een lekkere plaat voor mij. Een vreemde eend omdat ik niet kan kiezen welke set ik prefereerde. De drive van de Naim, of het midbass detail van de PL+MA. Neutraal.

Hardstyle Masterz - Rambo is a pussy
Openingstrack van mijn laatste mix, Alweer een paar jaartjes oud dit Italiaans vuurwerk... Dit moet knallen, en dat doet het op de Naim. De Bass is goed onder controlle en de punch is verslavend.

Earth Wind and Fire - Boogie Wonderland
Disco fever, Daar moet op gedanst worden. Hier gaat Naim op beat en emotie de schoonheid en details van de PL+MA voorbij.

Linkin Park - Runaway
Lelijke opname, vocalen op beide systemen wat scherp hierdoor moeilijk te beoordelen en eigenlijk voortijdig afgezet. Wel headbangen met de Naim. krijgt dus ook mijn stem.

Ret Hot Chilly Peppers - Otherside
Ook deze opname is niet zo best. Zit vol artifacts van allerlij studioapparatuur... MAAR! is behoorlijk gedetailleerd opgenomen. De elektrische bass staat hier zeer in de belangstelling en wordt wonderwel prettiger hoorbaar op de Naim neergezet.
Kanttekening: Ik had deze bewust gekozen omdat ik had verwacht dat het detail van de bass beter tot z'n recht zou komen op de PL+MA. Op een vergelijkbare manier als bij Shakira. Dit was niet zo.
Toch laat ik deze in het midden omdat de drumpartij lekkerder is op de PL+MA.

Diana Krall - Departure Bay
Heerlijk relaxt nummer om bij weg te dromen met een goed glas (vrij om in te vullen) Luister ik veel in de wintermaanden waar ik het zo waanzinnig passend vind. Dit is een emotie en dat wordt heerlijk geuit door de PL+MA.

Holst, The plannets - Mars
Groot orkest, veel dynamiek en grote uithalen! Hier hou ik van en dit moet je volledig overvallen. Voor het eerst duidelijk ontdekt dat ik geluid heb buiten mijn luidsprekers. In de tweede passage zit er een persoon met een mars trommeltje te spelen. Deze wordt met de PL zeker een halve meter naast mijn linker speaker neergezet. Groots! De Naim doet dit ook, maar minder ver. De dynamische uithalen en de duidelijkheid van de plek van instrumenten zijn in het voordeel van de Naim.

Een hoop muziek, met een behoorlijk gevarieerde uitkomst.
Ik vooral verschillen gemerkt in de stage. Deze is bij de PL+MA veel breder en ook beter gelaagd in de diepte. Een goed opgenomen lead zanger(es) wordt echt netjes neergezet met een heel realistisch gevoel van "daar staat hij/zij".
Het podium van de naim is kleiner en compacter, dit kan door de onbalans komen. Echter heb ik wel gemerkt dat het makkelijker is om een geluid daarbinnen te plaatsen.
Als het aankomt op pure ballen en drive dan is de naim in deze test niet geklopt.

Cijfers, voor zover die wat zeggen: resp. PL+MA en Naim
Drive: 7 om 10
Oplossend vermogen: 10 om 9
Stage: 8 om 5
Bass: 7 om 9
Mid: 9 om 8
Trebble: 8 om 7

Enkele opmerkingen welke ik plaatste bij de naim:
Lekkere swing, drive
Slikt alle muziek
Punch in de bass is verslavend
Wat fel hoog af en toe
Volle klank

De PL+MA:
Relaxte sound
Waanzinnig transparant  :-o
Breedte en diepte
Midbassdetail +1, echter wat teruggetrokken
Minder achtergrondruis op sommige cd's (Diana Krall bijv.)

Dus
In mijn cijfers heb ik oplossend vermogen genoemd. Dit is een kenmerk dat eigenlijk bij luidsprekers hoort. Dit is in geval van mijn Sonus Fabers echt dik in orde. De luidsprekers verdwijnen echt in de muziek. Dit gebeurt met de Naim en PL nog meer omdat het geluid breder wordt dan de luidsprekers uit elkaar staan. Dit is super!
De primaluna is wat betreft uitstraling, bouw en klank, of gebrek aan want het apparaat is echt HEEL goed, een waanzinnig apparaat. Ik durf wel te stellen Het beste wat hier momenteel staat. Dan heb ik nog ieteens met buisjes gespeeld want de EL34 schijnen, hoewel minder spannend, nog mooier te zijn in de midrange!
De Naim set zoals hij hier staat heeft ondanks zijn afwijking wel een hele goede indruk achter gelaten. Voor het eerst heb ik mijn luidsprekers horen knallen wanneer dat gewenst is, en dit is exact het gat dat gevult moet worden. De strakke, puchy bass is hier debet aan. Naim noemt het PRAT, ik vind het verslavend.

Wanneer wordt het dan echt leuk?
Wanneer de Naim CD5i mag spelen aan de Primaluna. Dit heb ik geprobeerd om vast te stellen welk apparaat nou verantwoordelijk is voor die heerlijke drive in het geluid. Voor het grootste gedeelte is dit de CD speler, Want ook door de buizen is de bass strakker en sneller.

Nu naar de realiteit.
Een Primaluna in de configuratie zoals ik hem wil (KT88, Phonoboard) kost een flinke zak met geld. Exact het deel dat ik beschikbaar had voor een versterker + CD speler. Het voordeel is dat er een phonostage inzit welke heel goed schijnt, dus dat spaar ik uit. Doe er een knappe platenspeler bij en het geld is op. En dan is de Marantz nog niet gemodificeerd en dus de zwakste schakel.
De Naim set is een stuk goedkoper maar moet een externe Phonotrap bij, echter op de tweedehands markt is hierin een heleboel moois te scoren voor een stuk minder geld.

Wanneer ik dan naar mijn huidige cd collectie kijk:

Dan zie ik van links naar rechts: Klassiek, Jazz, Pop, Hiphop, Rock, Dance en Hardhouse.
Met de Naim is het weer leuk om de rechterkant van mijn collectie weer te draaien zonder dat ik minder geniet van de linkerkant.
Met de Marantz/Primaluna is de linkerkant heel erg mooi, maar mist de rechterkant "iets" iets dat de Naim heeft, en waar deze bekend om staan.

Conclusie
Zo'n 9 jaar geleden ben ik begonnen met een "high end" caraudio installatie in mijn peugeot. Hier ging ik 4 jaar erna nog eens overheen met een nog kostbaardere installatie in mijn Mazda. Kosten nog moeite werd gespaard om het "stereo" ideaal maar na te bootsen in het voertuig. En met succes want het klonk fantastisch, Podium beerd, later diep schitterend. Sinds vorige zomer echter heb ik in mijn MG een goed ingebouwde installatie met een set luidsprekers, radio en kleine versterker welke IK mooi vind en ik kan volmondig zeggen dat ik het afgelopen jaar meer van mijn installatie geniet dan alle voorgaande jaren. Mijn Pioneer/Eton combinatie maakt muziek en in eindeloos muziekaal, krachtig en vol. Minder gedetailleerd, minder HI-FI... Maar ik heb het een keer juist afgesteld en ben sindsdien niet meer aan de instellingen gekomen.
Dit wil ik ook met mijn HIFI. Klaar!

Als ik dan kijk naar het financiele plaatje en bedenk dat Modificeren of vervangen van de Marantz SA7001 het eerste is wat gaat jeuken bij aanschaf van een Primaluna versterker. Als ik bedenkt dat de muziekcollectie die ik en mijn vriendin hebben en de wetenschap dat dus voor mij de muzikaliteit belangrijker is dan de details. doet mij kiezen voor een installatie van Naim!
Ik heb hierdoor een ander beeld gekregen van wat mijn Sonus Fabers kunnen en op deze manier ben ik ervan verzekerd dat ze niet meer weg gaan  notworthy
De Naim set heeft exact datgene wat de Sonus Fabers voor mij nodig hebben.  :mrgreen:

Nu opzoek naar een set die WEL goed is  :-D :angel:

jowa

Mooi verhaal en prachtig dat nu de SF's magisch worden met de NAIM set  pompom

Ik ken je budget niet, omdat je NAIM zeer goed vindt, kijk dan ook eens naar Densen.
Er staat nu een zeer mooie set te kook op hifi.nl, te weten een B-150 versterker, B-420 CD-speler en T-800MK2 tuner.
Ik heb zelf staan twijfelen om hierop mijn Marantz set op in te ruilen, maar twee swaps in één jaar, krijg ik er niet doorheen :-D

De versterker is zeer krachtig en vergelijkbaar met de eindbak die ik heb gehad kwa vermogen (2x100W@8Ohm en 2x200W@4Ohm).
De CD-speler is weer een stap hoger dan degene die ik heb gehad en die was al niet slecht.
De tuner is ook niet te versmaden, zeker niet in de MK2 versie (RDS onboard).

O ja, de advertentie op Hifi.nl

Zoldar

Mooi verslag! Kan me helemaal vinden in de verschillen tussen de buizen (kt88) en de transisitor amp. Ik kwam via een prima Luna uit op de graaf die 2de hands hetzelfde kostte maar overal nog een schepje bovenop deed.
Speakers: Klipsch RP-280F/RP-160m/RB-10+ BK XXLS400FF
Versterking: Graaf GM50B | Onkyo TX-NR747
Digitaal: Mytek Digital Stereo-192 DSD DAC | JRiver
Analoog: SRM Tech Arrezzo | Ortofon 2M Black | Graham Slee Reflex M
Kabels: Chord | Audioquest | Belden