Vanochtend en vanmiddag ben ik wezen luisteren en heb heel veel ervaringen opgedaan.
Qua versterking en digitale bron zijn me een aantal dingen (negatief) opgevallen en eigenlijk was er maar een ding dat positief was endat was dat het absoluut niet opviel. Maar daarover later meer.
Ik ben net voor lunch binnen geweest bij Rik Stoet in den haag. Hier ben ik verwelkomt met een leikere bak espeesso en heb ik samen met Frits de wensen eems doorgenomen.
Vervolgens hebben we het uitgebreid over de mogelijkheden van vinyl, of de instap daarnaartoe, gehad. Hier werd snel duidelijk dat dit in de eerste instantie geen klein fortuin hoeft te kosten en dat er daar goede upgrade en inruilmogelijkheden zijn als het aankomt op platenspelers. Dit heeft mij positief gestemd. Ook de opties van pro-ject en een eigen merk i.c.m. diverse ortofon elementen in de prijsklasse tot €1000,- zie ik wel zitten.
Ook de verkoopruimte van platen achter de winkel is indrukwekkend. Ik had werkelijk geen idee, veel van mijn titels teruggezien op plaat en meer!
Dan luisteren.
In de demoruimte stond voor mij klaar een platenspeler van Rik Stoet's eigen filosofie en daarbij een set van musical fidelity. De M3i en M3cd.Aangesloten op een paar kleine kudos luidsprekers.
Ik was onder de indruk van de platen weergave, maar vond het geluid erg fel met cd. Op de vraag of dit aan de speakers kon liggen was het antwoord JA en werden ze omgeruild voor een paar Monitor Audio GX200.
Hier heb ik een tijdje wat muziek op geluisterd, en eigenlijk viel er niet zo heel veel op. Wat opzich goed is. De set hat wel lekker veel drive en een goede punch wanneer nodig.
Redelijke indruk van de set. Maar niet overdonderend ofzo.
Hierna heb ik een naim aan laten sluiten omdat deze erg goed zuiden zijn volgens de verhalen. De termen muzikal en PRAT worden her en der om de oren geslingerd dus ik was erg nieuwsgierig geraakt.
Man wat een teleurstelling zeg. Misschien was de match niet goed met de MA's maar binnen een enkel nummer direct zere oren. Nu zijn mijn oren erg gevoelig maar dit sloeg alles. Het geluid kan ik ook niet over naar huis schrijven, waar de MF set een lekker bassloopje achter het nummer heeft staan, was dit nu ver te zoeken. Stemmenweergave op mijn cd's was vergelijkbaar.
Twee dingen zijn hier erg negatief opgevallen, en dat zijn de Naim en in zekere mate toch ook het geluid van Monitor Audio. Toch geen misselijke namen in de hifi wereld.
Positief zijn de opties aangaande platenspelers en de MF set welke eigenlijk niet extreem opviel, maar waarbij ik stiekum twijfel of die ZO veel beter is.
Wat Frits wel liet doorschemeren is dat de phono boards in MF versterkers doorgaans van hoge kwaliteit zijn en vooral de pre-amp moeilijk te overtreffen is zonder diep in de buidel te tasten.
Al met al ben ik goed geholpen en heb ik foldermateriaal en prijsopgaven meegenomen van de platenspelers in kwestie met diverse ortofon elementen. Hier zie ik zeker wat in.
In de namiddag ben ik nog op visite geweest bij Ben van Studio Alkmaar. Hier stonden meer versterkers op mij te wachten om te combineren met de Sonus faber Venere 2.5. Zeer opvallen gestileerde (minder mooi als traditioneel imo) maar nogsteeds als een sonus faber klinkende luidspreker. Zacht hoog en veel aandacht voor de midrange. Lijkt op mijn Domus qua timbre welke misschien nog lichtjes warmer is.
Na een gesprek over de plannen en de wensen heb ik een rondleiding gekregen door het gigantische pand let luisterruimten waar echt van alles staat. Van nieuw instap tot tweedehands ultra high end spul. Waanzinnig de JM lab luidprekers welke daar staan.
Na de kennismaking, rondleiding en een bak koffie zijn we gaan luisteren waar de set en de Veneres al warm stonden te spelen. Ook hier heeft de MF3i op gespeelt en dat pakte erg lekker uit, erg lekker zelfs. Hier kan ik wel naar luisteren. Ook wanneer het nodig was werd er een lekkere drive uit de fabers gehaald. Ik kreeg te horen dat dit niet de muziekstijl is waarmee ze echt lekker van de grond komen (disco en dance) maar dit was nu eenmaal onderdeel van het repertoire omdat dit nu nogal tegenvalt. De combi deed het prima!
Vervolgens een unison research met buizen voortrap. Kan ik kort over zijn. Zalig geluid heerlijk relaxte mooie klank, maar veel te laid back voor mijn smaak. Zeker omdat ik zoek naar iets meer pit! Wel een goede ervaring mee opgedaan.
Even een moment van rust. Want nu kwam er iets wat ik namelijk totaal niet had verwacht.
Bij binnenkomst had ik namelijk een Primaluna gespot, en ik achtte dit mijn kans om de combinatie eens te horen! Het bleek een occasion, en wel een Dialogue One van vier jaar oud. Zou binnen budget passen en ik verheugde me eigenlijk op het geluid waarover ik zoveel heb gelezen.
Maar wat was dit een afknapper zeg
Het geluid was werkelijk niet om aan te horen. Aan een dure primaire cd speler met de veneres klonk het werkelijk nergens naar. Zelfs zo erg dat de verkoper ging twijfelen of deze prachtversterker misschien iets mankeerde. We hebben de primaluna maar snel weer afgekoppeld.
Vervolgens iets buiten bodget getreden en de nieuwste primaire cd speler plus amp eens aangesloten. Dit klasse D ontwerp klonk verrassend goed! Stevige grip over de speakers en een prettige klank! Ik heb hier niet heel veel aandacht aan besteed want dit ligt ver ver buiten budget.
Na ruim 2,5 uur muziek luisteren was het genoeg geweest en heb ik was foldermateriaal en prijslijsten van primaire en musical fidelity gevraagt, deze laatste, welke eerder op de dag niet opviel door niets verkeerd te doen, viel nu op door zn authoriteit en fijne klank. Ook zn grote broer is heel goed en heeft schijnbaar een hele goeie phonotrap aan boort.
We sloten af met een gesprek over whiskey en de audio show in het AZ tadion.
Onderweg naar amsterdam voor een andere afspraak begon ik me af te vragen of de musical fidelity of de primaire tegen mijn budget werkelijk de sprong vooruit gaan zijn waar ik op hoop. Ik denk dat qua drive en laag het wel beter is. Maar ik heb niets nieuws gehoord of hele grote significante verschillen.
Hierdoor ben ik gaan denken of ik niet door zou sparen voor de toppers of een dikke tweedehands set.
Ik heb helaas nog geen bericht gehad van H&C over de marantz Premium, maar die wil ik zeker ook luisteren. Morgen grijp ik de telefoon, want zaterdag ga ik die richting op voor een eventuele occasion optie.
Al met al was het wel een leerzame dag. En ben blij dat ik gehoord heb wat ik gehoord heb. Drie van de toppers schijnbaar zijn bij mij totaal niet in de smaak gevallen (of was defect) En een serie heeft indruk gemaakt door niet op te vallen.
Dit hele verhaal is getypt op mn telefoon dus vergeef me de fouten of het gebrek aan smilies. Dit is verre van ideaal.