De set van SmauG

Gestart door SmauG, februari 18, 2012, 14:13:21

Vorige topic - Volgende topic

SmauG

Citaat van: xander32 op februari 15, 2013, 13:50:00
SF i.c.m. MF lijkt mij op voorhand een wat saaie, stroperige combi worden (laidback) ... Maar vertrouw op jouw eigen oren. Jij moet er naar luisteren, voor jouw oren moet het goed klinken.

Ik ga er helemaal open in.
Ik mis nu met de marantz set juist wat drive. Qua timing en ritme is het het net niet zeg maar.
De SF's zijn van zich schitterend qua klank. De presentatie is ietwat laid back maar waanzinnig gedetailleerd. En Het hoog is zijdeacht en nimmer fel of scherp. Deze eigenschap hebben de nieuwe Fabers gelukkig nogsteeds.

Ik laat me morgen hopelijk positief verrassen  :wink:

xander32

Citaat van: SmauG op februari 15, 2013, 15:36:43
Ik ga er helemaal open in.
Ik mis nu met de marantz set juist wat drive. Qua timing en ritme is het het net niet zeg maar.
De SF's zijn van zich schitterend qua klank. De presentatie is ietwat laid back maar waanzinnig gedetailleerd. En Het hoog is zijdeacht en nimmer fel of scherp. Deze eigenschap hebben de nieuwe Fabers gelukkig nogsteeds.

Ik laat me morgen hopelijk positief verrassen  :wink:
.... de door jou benoemde karakteristiek betreft de SF, maakt ook dat ik nog steeds geinteresseerd ben in de Liuto's. Ga die zeker nog een tweede x beluisteren.

Veel plezier morgen :yes:.

jrm

Heb zelf de Marantz 15 combi die je noemt en vind deze goed klinken.
Ben benieuwd naar je luister ervaring....

Marantz 81

Zo je hebt er de tijd voor genomen om je ervaringen te delen ,mooi om te lezen  :yes:

Die 7001KI set is echt wel goed maar ja he het kan nog beter dan is de stap naar Premium de juiste naar mijn ervaringen dat brengt wel het verschil wat je zoekt als het je smaak is , die pearl lite set is idd geen upgrade hetzelfde als de 7001ki in een mooier jasje

Ben beniewd naar de ervaringen van vandaag  pompom

SmauG

Wow.

Dit is het enige wat in me opkomt als ik evalueer wat ik de afgelopen tijd heb berijkt en hoeveel wijzer ik ben geworden. Zeker als ik me bedenk op welk front ik wijzer ben geworden.

Mark knopfler speelt een rifje op de achtergrond.

Ik ben vanmorgen even na negenen in de auto gestapt om een Zilveren Marantz premiumset te gaan bewonderen. Ik heb in het achterhoofd dat ik vandaag meerdere kandidaten ga beluisteren en ben voorbereid op het mee naar huis nemen van drie grote dozen vol mooi spul. Gewapend met lunch, mijn favoriete cd's en een envelope met geld rijd ik naar het tankstation om mijn MG helemaal vol te gooien.
Onderweg naar Oostrum, Limburg luister ik rustig naar de radio, Het beste van Evers. Leuk.

Tegen 11uur in Oostrum tref ik Marcel van H+C Hifi in een (Car)Audio speciaalzaak, eentje waarvan de uitstraling en inrichting wat afwijkt van wat ik tot nog toe gewend was. Desalniettemin wordt ik vriendelijk ontvangen en wordt trots verteld dat de set al klaar staat.
Bij het eerste oogcontact met de premiumset verbaas ik me over hoe goed deze apparaten zijn gebouwd, Wat een schoonheden. De SA op de TU op de PM met z'n drieën op elkaar. De onderste twee zijn demo's, de bovenste is nieuw. Dat is te zien aan hele lichte sporen, maar niets storends. Bij het strelen van het gefreesde alu schiet er kippenvel over mn rug. Het blauwe licht siert de set vind ik.

Mark Knopfler laat zijn gitaar licht janken

Marcel geeft mij de A/B waar hij net nieuwe batterijtjes in gedaan heeft en zegt mij m'n gang te gaan omdat hij even naar een andere klant gaat. Ik plaats de eerste cd in de redelijk stevige lade en plof neer op de bank.
Na het drukken van de play toets vloeit er geluid uit twee enorme luidsprekerkasten van Tannoy. Enkel een set JM-Lab's heeft mij ooit eerder doen schrikken van de enorme omvang.
De Tannoy's zijn echt hele makkelijke luidsprekers en het kost de marantz weinig tot geen moeite om hier een lekker geluid uit te krijgen. Dit geluid bevalt mij wel. Klinkt prettig wanneer rustig, klinkt los en swingend wanneer dat moet. Fijn! Als ik dan toch een nadeel moet noemen. Het klonk m.i. wat vlak maar dit kan temaken hebben met het enorme TV scherm wat er tussen die speakers hing.

Diana Krall er eventjes in heerlijk

Na een uurtje heb ik gevraagt of de "simpele" tannoy's verwisseld kunnen worden door een set luidsprekers welke wat meer van een versterker vragen om los te komen.
Een paar kleine 4ohm monitoren met een rendement van slechts 83db nemen het stokje van de enorme tannoys over. Direct wordt duidelijk HOE makkelijk de PM het tot nu toe heeft gehad.
Het geluid was haast tot fluisternivo teruggebracht en moest flink opgeschroeft worden om weer op normaal luisternivo te komen. Bassen waren niet diep maar wel energiek uit de 13cm woofertjes (15" voor de tannoy).
Dit was voor de PM toch wel de stresstest hor, want toen ik wat vlottere muziek opzetten (Boogie, Disco, Dance) En het volume wat opschroefte werd het geluid compleet versmeerd. Nu waren dit wel extremen, maar de marantz is dus geen alleseter.
Desalniettemin heeft de marantz qua klank een hele goede indruk achter gelaten. De veelzijdigheid van de SA15S2 met zijn bruikbare DAC spreekt mij enorm aan.

Teeeeeemptationnnn.....

Ik leg Marcel uit wat mijn bedoelingen zijn van vandaag en we raken in gesprek over luidsprekers, matchen, zoeken, geluid etc.etc. Er worden nog wat superlatieven aangehaald en uiteindelijk nemen we afschijd.

Met het geluid van de marantz nog in het achterhoofd stap ik weer in de auto en stel ik mijn TOMTOM in op een lokatie ergens in België. Hier staat een occasion uit de stal van musical fidelity op mij te wachten.
Al rijdend over de A73 besef ik dat mijn TOMTOM een wat oude kaart heeft en dat het wegennet hier inmiddels is veranderd. Ik rijd over een snelweg opzoek naar de afslag welke TOM aangeeft, maar die komt er niet. TOM begint een nieuwe route te berekenen maar tegen die tijd rijd ik al in Duitsland  frusty Das vreemd hor als je naar België wil.
Ik wordt later naar een afslag geleid, en via een duits dorpje rijd ik over B-wegen Nederland weer in. Zeker 30min omgereden maar ik rij weer op een weg in de juiste richting.
Nog eens 30minuten later rijd ik het Belgische land in, ik merk dit omdat de radio begint te storen en het wegdek van verschrikkelijke kwaliteit is geworden. Q-Music België maar op dan. Leuk ,TOP40.
Een dikke anderhalf uur nadat ik vanuit Oostrum ben vertrokken kom ik aan in Meerhout. Een plaatsje waar eigenlijk alleen maar grote vrijstaande huizen staan om van te kwijlen.
Aangekomen bij het huis in kwestie wordt ik begroet door het kroost van Tom. welke mijn auto al aan hebben zien komen.

Diana speelt een lekker riedeltje op haar piano.....

Na een korte kennismaking gaat Tom mij voor naar de luisterruimte op zolder. Hier staan diverse luidsprekers en versterkercombinaties. Tom legt uit dat hij vanuit de hobby heel veel probeerd en dat dat een beetje uit de hand is gelopen. Wel heeft hij er ontzetten veel lol in en schijnt er een hoop handel in rond te gaan, dit wil ik geloven want mijn weg door de HIFI heeft me tot nog toe ook nog geen windeieren gelegd.
Tussen een stel Linn en een set Avalon luidsprekers staat een toren van drie grote zware apparaten van Musical Fidelity. t.w. de A5cr PRE, PWR en CD. De look is minder grasieus als van de Marantz maar de industriele look van deze set spreekt mij toch wel aan. De zware metalen knoppen zijn prachtig gedraaid! My cup of tea.
Qua luidsprekers ken ik alleen de avalons een beetje en ben ik stiekum wel benieuwd wat ze kunnen. De Linns lijken qua geluid het meest op mijn eigen luidsprekers. Deze zijn wat warmer en hebben, zeker in verhouding  tot de Avalons, een wat zachtere tweeter.
Nadat Tom heeft laten zien hoe zijn installatie opgebouwd is, incl switch en squeezebox, is het mijn beurt om de cd's in de lade te leggen.
Ik speel mijn nummers in dezelfde volgorde zoals ik dat eerder die dag gedaan heb. Oplopend van relaxt en goede opnamen naar wat steviger swingender en meer energiek.

Contrabasje plukt er fijn op los....

Met eerdere ervaringen van de afgelopen weken in het achterhoofd heb ik eigenlijk best hoge verwachtingen van deze set, met een nieuwwaarde van ruim €7000,-. Maar eigenlijk heeft deze set mij heel erg teleurgesteld. De drive was goed, de afbeelding ook echter bemerkte ik dat de vocalen niet lekker naar voren kwamen en een beetje moeilijk waren. Het allerbelangrijkste punt waarop ik de set door het ijs zag zakken was de voor mijn gehoor te overdreven mate van SSSSssssssibilance, een eigenschap van veel zang/opname waar ik heel gevoelig voor ben. Wanneer dit wordt geaccentueerd is het geluid voor mij eigenlijk ondraaglijk en kan ik er niet lang naar luisteren. Ik kon me onmogelijk voorstellen dat Avalon of Linn luidsprekers deze eigenschap hebben alsook de PRE+PWR combi. Ik verdenk hier de A5CD speler van. Vreemd, want dit mooie apparaat zou toch van hoge klasse zijn met zijn buizeneindtrapje. Duidelijk was wel... Ik moest Tom teleur stellen.

Tom reageerde verrassend rustig op mijn opmerkingen en zelf met enige blijk van waardering vertelde hij me dat dit een moeilijke beslissing is en dat niet iedereen in de financiele positie is om zomaar zo'n gok te nemen.
Ondanks dat ik geen potentiele klant voor hem ben heeft hij me nog wel zijn referentieset laten beluisteren. Deze ik in dezelfde ruimte zien staan en had ik mijn nieuwsgierigheid naar geuit. De set bestaat uit een stel Gamut luidsprekers i.c.m. de schijnbaar daarbij ontwikkelde CD+PRE+PWR combi. Echter speelt Tom met een Ander DAC+Loopwerk waarvan ik het merk ben vergeten. Via de Dac loopt ook een squeezebox. Het geluid wat hieruit tevoorschijn komt is ECHT heel mooi en de afbeelding is goed in de diepte bij de juiste opnamen. Dit swingt echt met een Jazzquartet.
Na nog wat geluisterd te hebben heeft hij me nog wel wat tips gegeven welke ik ter harte neem in mijn zoektocht naar MIJN geluid.

Als ik weer in de auto plaats neem neem ik even een minuutje om na te denken.....
Ik neem een besluit, begin te rijden en zet een van de CD's op welke ik meehad. 3J's, en begin lekker mee te zingen.

Diana speelt het mooiste nummer van het album, Departure Bay............... Over de Marantz 7001

Na 560Km te hebben gereden ben ik weer thuis en tik ik dit verhaal terwijl ik twee cd's afluister, denkend aan hoe elk van de sets welke ik heb geluisterd beter zal zijn als mijn huidige. Maar toch doet mijn set het niet slecht. Ik luister er in ieder geval graag naar.
Wat ik vooral geleerd heb de afgelopen periode, is dat ik er op deze manier niet uit ga komen. Ik heb nog helemaal niets gevonden waarmee ik voor mijzelf de investering onderbouw.

Ik heb besloten het even een tijdje los te laten en het geld zolang op de spaarrekening te zetten. Ik wil wel twee relaties onderhouden zodat ik strakjes misschien een beter vergelijk kan creëren met mijn eigen speakers het liefst in mijn eigen ruimte.

Ik zit er sterk aan te denken om Naim en Primaluna nog een kans te geven.
Marantz en Primare zijn op dit moment de beste welke ik gehoord heb. Alleen ben ik verschrikkelijk bang dat de stap gewoon te klein is om te rechtvaardigen en dat ik misschien een grotere stap wil maken.

Ik spaar nog even door.

pietjepc

Mooi en helder verslag notworthy Lijkt mij een verstandig en weloverwogen besluit :yes:
PM-15s1, SA-15s1, UD5005, TD160, XT6F

WilliamB

Mooi verslag, en ik ben erg benieuwd naar je volgende ervaring ( verslag )
Set 1: Marantz PM11s1, SA11s1/ Auralic Altair G1 / Audio Physic Scorpio 25, tempo VI, Spark 5, Celcius / Atmos Vocal 100Icw 5
Marantz SR8012 / SVS PC13Ultra/Sony VPL-vw590 4K isf/Zidoo z1000
Set 2: Marantz PM7004 /Teac NT-505 /Dynaudio Focus 160 / Rega P3

Marantz 81

Mooi verslag  :-) je zoektocht kan nog wel eens een hele dure worden  :roll:  Misschien Accuphase of Marantz 11 serie  byebye

xander32

Duidelijke, weloverwogen keuze; respect :yes:. Velen zouden de verleiding niet kunnen weerstaan om 1 van beide sets mee haar huis te nemen.

Echter had jij vandaag met veel variabelen van doen; twee kompleet van elkander verschillende sets, die beide ook voor jou geheel vreemd zijn in twee verschillende, voor jou onbekende ruimtes ...

Marvin

Lang verhaal, lees het vanavond op m'n werk nog wel eens rustig door.
Conclusie is dat je opzoek gaat naar echte luidsprekers?
(Tannoy)? :schater:

--Verstuurd zonder netwerk--

JohnWx

Citaat van: marvin op februari 16, 2013, 19:51:17

ik ga het ook zo rustig lezen hoef geen audioblad meer te kopen deze maand  :wink:
Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

SONY ES Yamaha DUSON NOKIA Sony FXAudio Pro-ject

JohnWx

leuk en al die invloeden geven je honger naar meer (duurder) maar relativeerd ook wat je echt eventueel wilt

had je het met HC nog over kabels etc . of totaal niet
Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

SONY ES Yamaha DUSON NOKIA Sony FXAudio Pro-ject

SmauG

Citaat van: xander32 op februari 16, 2013, 19:30:26
Duidelijke, weloverwogen keuze; respect :yes:. Velen zouden de verleiding niet kunnen weerstaan om 1 van beide sets mee haar huis te nemen.

Echter had jij vandaag met veel variabelen van doen; twee kompleet van elkander verschillende sets, die beide ook voor jou geheel vreemd zijn in twee verschillende, voor jou onbekende ruimtes ...

Ik ben vandaag oog in oog gekomen met het brandende gat in mijn hand, maar heb gekozen om het verlies van een tank benzine te nemen en de ervaringen mee te nemen naar huis.

Je slaat de spijker op zijn kop wat betreft de variabelen. En juist dit is wat mijn beslissing zo moeilijk maakt. Nu ik veel verschillende karakters heb gehoord is de keuze nog moeilijker geworden en is mij het belang van een demo met eigen luidsprekers en zelfs eigen omgeving mij nog duidelijker geworden.

Juist hierom stel ik een eventuele upgrade even uit. Het geld gaat even appart en er zal elke maand een klein beetje aangevult worden.

Citaat van: marvin op februari 16, 2013, 19:51:17

De Tannoy's zijn best mooi qua geluid, maar zulke giganten komen er bij mij NOOIT in.
Nee, mijn geluid zit meer in Sonus Faber met Totem als hele goede tweede.

Citaat van: John Wx op februari 16, 2013, 20:19:58
leuk en al die invloeden geven je honger naar meer (duurder) maar relativeerd ook wat je echt eventueel wilt

had je het met HC nog over kabels etc . of totaal niet

We hebben het niet over kabels gehad nee. Even over Denon, Krell, Pathos en de nieuwe 11S3.
In de tocht is er één verkoper geweest welke over kabels begon nadat ik in detail verteld had hoe ik speelde. Opvallend was dat toen ik vertelde dat ik zelf gemaakte koper coaxiale interlinks gebruik de aandacht direct naar de speakerkabel verhuisde  pompom

Marvin

Citaat van: SmauG op februari 16, 2013, 21:42:35

De Tannoy's zijn best mooi qua geluid, maar zulke giganten komen er bij mij NOOIT in.

Wat is dat nou voor instelling?!  clown1

xander32

Citaat van: marvin op februari 16, 2013, 21:55:55

Wat is dat nou voor instelling?!  clown1
... Jeugd van tegenwoordig  :no:

:-D