Set van CZ79

Gestart door cz79, december 01, 2011, 22:10:51

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 4 gasten bekijken dit topic.

cz79

Gisteren even wat gestoeid met mijn sub en de resultaten zijn er voor wat betreft de 'baspieken', ook weer wat geschoven met de luidsprekers en op een enkel dipje op de 51 en 52 Hz (60dB) kom ik in het geheel niet verder dan 80dB (90-94Hz).

Dus mijn piek op 32/33Hz was rond de 98dB en is nu 79dB pompom (pink noise = 70dB), dan kakt de bas op 51 en 52Hz een beetje in naar 60 á 62dB en dan heb ik nog wel een versterking op de 90-94Hz naar 80 á 81dB, maar al met al heb ik de pieken van 98dB in het echte laag met -17dB kunnen dempen en is het gehele verloop (met uitzondering van de piekjes en dipjes) best netjes, gemeten op 70dB kom ik tot 80dB piek en gemiddeld 64dB dip (dus maar een verloop van laag naar hoog van 16dB in plaats van 32dB).

Ik ben er niet meer aan toe gekomen om echt muziek te gaan luisteren maar dat doe ik van de week even, kijken of alle gemeten waardes ook hun positieve effect hebben in de luisterervaring en de muzikaliteit.

PS als ik echt een testtoon opzet van 33Hz en ik doe de sub uit dan wordt je helemaal nettergek van het geluid, terwijl ik voor mijn gevoel er al bijna geen last meer van had, gemeten waardes zeggen niet alles maar theoretisch zou het nu beter moeten zijn, ik hou jullie op de hoogte...

TBC

drees62

Mooi resultaat!

Ik had min of meer dezelfde ervaringen met mijn REL Storm III. Zonder akoestische aanpassingen kun je met een sub, die dan deels als DSP fungeert, een heleboel wegpoetsen. Vooral het spelen met de phase levert grote verschillen op.

Wat ik wel heb gemerkt is dat je vaak op een ander gebied weer "problemen" erbij krijgt, de beroemde dalen (dips) in het frequentiegebied vlak na de piek. Het uitdoven van lage tonen door staande golven.
Eigenlijk zou je het eens moeten meten met REW om te kijken waar de verschillen zitten. Wat zo'n sub ook niet doet is de nagalmtijd in het laag aanpakken, hiervoor heb je dus "dikke" bastraps nodig en dat is esthetisch niet overal mogelijk  :wink:

Ik dacht trouwens dat je ook basstraps had gekocht, doen deze niks in het laag?


cz79

Ja ik had hele grote basstraps (waarvan ik wist dat ik ze niet kon plaatsen) en een paar kleinere, de kleinere heb ik staan maar werken tot 110Hz dus daar heb ik in deze niet zo heel veel aan. Nu heb ik zelf het idee dat de nagalm erg meevalt, sowieso in het hogere gebed nagenoeg niet (geen echo/galm te horen).

Het klopt dat ik in andere frequentiegebieden weer een versterking heb, maar ook dat is weer een kwestie van comrpomis, ik kan de 33Hz ook zo terugbrenegn met de sub dat deze maar 65dB is, maar dan heb ik een dip van 48-55Hz (dip tot 35dB), dus heb ik nu de sub en luidsprekers zo staan dat de mas op 31-35Hz zo gemiddeld rond de 78dB is en dan is de dip in de 48-55Hz weg (gemiddeld nu 65dB), echter heb ik nog wel een piekje op de 90-92Hz van ca 81dB, maar dat kan ik met de sub niet zo opgelost krijgen, weet ook niet of ik daar hoorbaar last van ga krijgen.

Zoals gezegd moet ik nog wel muziek luisteren om te kijken of dit gestoei met de sub ook muzikale verbetering heeft.

Perfect_audio

Het is wel origineel om een sub te gebruiken om baspieken van de hoofdluidsprekers te dempen.
Maar of dat nou de oplossing is.....
Waarom gebruik je niet een Anti-Mode 8033? Dan kun je de sub gebruiken waarvoor die is bedoeld en laat je de AM de akoestiek oplossen. Dat lijkt me de juiste aanpak.

ron
Mooier geluid door akoestiekcorrectie. Als je het niet gelooft, kom dan eens luisteren.

cz79

Ik heb de sub helemaal niet nodig voor bas, enkel als DSP middel.
Het staat in een stereo setup en geen HT dus ik weet niet zo heel goed hoe ik de baspieken van mijn luidsprekers kan gaan oplossen met een Anti-Mode 8033, wel met die nieuwe anti-mode, maar dat is best wel een prijskaartje nopompom

JohnWx

Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

Whisper.nl

Citaat van: cz79 op mei 16, 2012, 09:26:16
Ik heb de sub helemaal niet nodig voor bas, enkel als DSP middel.
Het staat in een stereo setup en geen HT dus ik weet niet zo heel goed hoe ik de baspieken van mijn luidsprekers kan gaan oplossen met een Anti-Mode 8033, wel met die nieuwe anti-mode, maar dat is best wel een prijskaartje nopompom

afk
De koffie " loopt"  sportiever wordt het niet

JohnWx

Citaat van: cz79 op mei 16, 2012, 09:26:16
Ik heb de sub helemaal niet nodig voor bas, enkel als DSP middel.
Het staat in een stereo setup en geen HT dus ik weet niet zo heel goed hoe ik de baspieken van mijn luidsprekers kan gaan oplossen met een Anti-Mode 8033, wel met die nieuwe anti-mode, maar dat is best wel een prijskaartje nopompom

Die snap ik niet ?

Nu effe nadenken jawel

thx  :-D
Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

Perfect_audio

Citaat van: cz79 op mei 16, 2012, 09:26:16
Ik heb de sub helemaal niet nodig voor bas, enkel als DSP middel.
Het staat in een stereo setup en geen HT dus ik weet niet zo heel goed hoe ik de baspieken van mijn luidsprekers kan gaan oplossen met een Anti-Mode 8033, wel met die nieuwe anti-mode, maar dat is best wel een prijskaartje nopompom
Tja, dat is niet eenvoudig. Met de AM8033 gaat dat in jouw situatie niet lukken. De nieuwe is wel een optie (technisch gezien), maar wel een ander prijskaartje.
Als je de sub niet echt nodig hebt, kun je hem verkopen en dan komt de nieuwe Anti-Mode wel in bereik, prijstechnisch gezien.
Je kunt dan de hoofdluidsprekers automatisch afstellen (20-250 Hz) en nadien het hele frequentiebereik (20-20.000 Hz) verder instellen zoals jij dat wil.

ron
Mooier geluid door akoestiekcorrectie. Als je het niet gelooft, kom dan eens luisteren.

JohnWx

CZ mijn filmpje is totaal doelloos voor jouw maar wel leuk  :-D
Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

Perfect_audio

Mooier geluid door akoestiekcorrectie. Als je het niet gelooft, kom dan eens luisteren.

JohnWx

Citaat van: Perfect_audio op mei 16, 2012, 10:32:22
En natuurlijk Nederlands: http://www.anti-mode.info/AM/index.php/producten/anti-mode-8033s.html  :yes:

ron


even heel simpel heb ik wat aan de "goedkope anti mode" met 2 monitoren en een REL sub
Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

Perfect_audio

Citaat van: John Wx op mei 16, 2012, 11:19:42

even heel simpel heb ik wat aan de "goedkope anti mode" met 2 monitoren en een REL sub

even heel simpel: niks!

Lange antwoord: ik neem aan dat je op de situatie bij CZ79 doelt.
Ik weet niet precies wat zijn versterker aan aansluitmogelijkheden heeft.
Als je een versterker met sub pre-out hebt of li+re pre-out, dan kun je de sub wel corrigeren.
Er zijn zoveel verschillende situaties dat je altijd goed moet kijken of en hoe een correctie mogelijk is.
Ik heb overigens wel een overzicht van mogelijkheden voor subs: http://www.anti-mode.info/AM/index.php/support/overzicht-aansluitmogelijkheden.html

ron
Mooier geluid door akoestiekcorrectie. Als je het niet gelooft, kom dan eens luisteren.

JohnWx

Citaat van: Perfect_audio op mei 16, 2012, 11:50:41
even heel simpel: niks!

Lange antwoord: ik neem aan dat je op de situatie bij CZ79 doelt.
Ik weet niet precies wat zijn versterker aan aansluitmogelijkheden heeft.
Als je een versterker met sub pre-out hebt of li+re pre-out, dan kun je de sub wel corrigeren.
Er zijn zoveel verschillende situaties dat je altijd goed moet kijken of en hoe een correctie mogelijk is.
Ik heb overigens wel een overzicht van mogelijkheden voor subs: http://www.anti-mode.info/AM/index.php/support/overzicht-aansluitmogelijkheden.html

ron

pre out = geen rec out denk ik

ik heb wel een sub output maar ik wil of heb 2.1 en volgens mij is dat met de Sony ES niet te regelen dan ?
Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

Perfect_audio

Citaat van: John Wx op mei 16, 2012, 12:51:36
pre out = geen rec out denk ik

ik heb wel een sub output maar ik wil of heb 2.1 en volgens mij is dat met de Sony ES niet te regelen dan ?

Ik probeer de handleiding van sony te downloaden, maar die 18 MB komen binnen als dikke je-weet-wel...

Dan maar een "educated guess": De AM8033 sluit je aan tussen de sony sub pre-out en de sub lfe-in.
Vervolgens laat je de AM zijn automatiche kalibratie doen.
Laat sony zijn truckje doen.
Dan zet je in Sony (indien mogelijk) de twee luidsprekers op 'small' of kies 60 of 80 Hz (afhankelijk van je luidsprekers). (Zodra ik de handleiding binnen heb kan ik het nakijken).

Dat alles zou een bonkvrije bas moeten opleveren en een betere verstaanbaarheid in het frequentiegebied van de stemmen. Een goeie 2.1 situatie.

ron
Mooier geluid door akoestiekcorrectie. Als je het niet gelooft, kom dan eens luisteren.