Eindelijk na 551 posts hier dan mijn eigen 'Set van...' topic
:
Ik ben ooit begonnen met ene Yamaha RX-V640RDS en een Sony DVP-NS900v SACD/DVD speler, deze heb ik beiden gekocht toen ik nog thuis woonde en in militaire dienst was, ik was weinig thuis maar de tijd dat ik thuis was keek ik veel films en deze versterker deed goed zijn werk in een kamer van 4x5meter. Ik had als luidsprekers toen nog een setje Bose301 en een Mordaunt Short Subwoofer, en dat klonk best aardig vond ik toen.
Uitiendelijk na toch wel een flink aantal jaren te hebben gedraaid met deze set (ik was weinig thuis en zat veel in het buitenland op oefening of uitzending) vond ik de vrouw van mijn dromen en kocht met haar een huis.
Al snel kwamen er andere luidsprekers, namelijk de Monitor Audio RS8 met als achterluidsprekers en centre Monitor Audio Bronze series.
Dat was een gigantische verbetering en al snel ging ik op zoek naar een andere versterker en toen begon ook mijn tijd bij dit forum want ik liep tegen een nagenoeg nieuwe Marantz SR7500, dat was nog eens film kijken
en ik genoot van volle teugen van film kijken, muziek luisteren was een beetje een ondergeschoven kindje.
Na niet gek lang samengewoond te hebben (en ondertussen getrouwd) kregen we een dochtertje.
Al snel kwam ik erachter dat film kijken op de achtergrond begon te raken, ik ben van de overtuiging dat film wel een beetje volume moet hebben en moet knallen en dat kon niet met een slapende baby (in ieder geval niet met de onze, slapen is niet haar grootste hobby). Ik heb toen ook de Sony DVD speler verkocht en een Marantz SA7001 aangeschaft om toch iets meer muziek te gaan luisteren in plaats van alleen maar film kijken.
De Marantz SR7500 beviel opzich wel goed maar miste duidelijk iets met de muziek, dus kocht ik een Dussun DS99 Stereo versterker voor erbij, en daar viel letterlijk mijn mond van open (in vergelijking met de veel duurdere Marantz SR7500), opeens klonk de muziek echt en levendig (toenmalige beleving)!
OP een dag besloot ik HT vaarwel ging zeggen en dat ik me volledig op stereo ging richten.
Het daaropvolgende besluit was dat ik de Dussun, de Marantz SR7500 en de MA Surround, centre speaker en REL subwoofer zou gaan verkopen, zo gezegd zo gedaan, de luidsprekers heb ik voor meer verkocht dan de nieuwprijs en ook de REL verkocht ik voor 150 euro meer, ook de Dussun verkocht ik voor 150 meer (gekocht voor 200), de SR7500 voor hetzelfde dus al met al geen slechte deal, maar nu moest ik op zoek naar een andere set.
Na een hoop te hebben beluisterd (voornamelijk tweedehands) kwam ik via MP bij een verkoper in Lochem terecht (lekker in de buurt ca 2 uur enkel reis), hij had een hagelnieuwe voor en eind versterker van het merk Thule Audio, dit merk was inmiddel failliet maar goed de set zat nog gesealed in de verpakking en hij had nog meer te koop dus ik ben rustig een avond bij hem gaan luisteren en wat ik hoorde had ik nog niet eerder gehoord.
Ik had een aantal eigen cd's meegenomen en daar hoorde ik dingen die ik nog niet gehoord had, detail en dynamiek zoals ik dat niet eerder had ervaren.......dus de versterkers gekocht en thuis aangesloten en dat beviel/bevalt me nog steeds uitstekend.
De set is uitermate muzikaal en geeft een hoop detail weer, ook heeft de set meer dan voldoende power en dynamiek, maar het bleef onrustig in huize CZ79, ik verving de SA7001 voor een SA15S1 met een van Medevoort Mod. en dat was wederom een flinke verbetering.
Kabeltje hier en stekkertje daar, het bleef allemaal kriebelen, ik kocht veel op MP en verkocht dat dan weer met veel winst zodoende kon ik een hoop spullen kopen om te kijken of dat binnen het gestelde budget nog wat winst opleverde in mijn set, ik bleef voor mijn gevoel iets missen in de muzikale beleving.
Ook luisterde ik meer naar andere muziek (jazz en klassiek) en daar kwam niet alles uit voor mijn gevoel, het was wel goed maar kon beter als ik het maar slim aanpakte.
Pas toen ik de laatse grote verandering doorvoerde wam er weer wat rust, de laatse verandering was dat ik mijn o zo geliefde Monitor Audio RS8's voor de grap eens op MP zette om te kijken wat het nog zou opleveren, binnen een week had ik een bod van 850 euro (nieuw gekocht voor 1100 euro 4 jaar geleden), ik ben toen akkoord gegaan en ben weer een hoop wezen beluisteren (tweedehands weer), uiteindelijk kwam ik uit bij Art Speak (tegenwoordig gevestigd in Amsterdam).
Louis (Art Speak) had een paar gebruikte PMC FB1+ :kwijl:staan welke hij zelf voorzien had van een ander filter (beter) en ook de interne bekabeling was in zijn geheel vervangen door hoogwaardigere bekabeling.
Ik heb mijn complete HiFi inboedel meegenomen naar hem toe en ben een hele middag wezen luisteren naar zijn luidssprekers op mjin set, al snel kwam ik er achetr dat de PMC's van een andere orde waren als de MA's (mag ook wel gezien de nieuwprijs van de PMC's
) dus;
1) Akkoord met de luidsprekers (850 euro per paar)
2) zijn eigen bekabeling klonk toch echt wel mooier dan mijn Siltechs en MIT's, dus Siltech en MIT de deur uit en Art Speak erin
3) Netsnoeren ook direct van hem meegenomen, beter dan de Belden en LAPP en dezelfde prijs
4) XLR Interlink van Eichmann eruit en Art Speak er in
Toen was het klaar! Ik heb de set aangelsoten en lekker laten wennen bij mij thuis en nog steeds geniet ik iedere dag van de set zoals deze er nu bijstaat (afgezien van een paar kleine akoestiek issues maar niet meer noemenswaardig na een aantal plaatsingswijzigingen te hebben gedaan).
De PMC's laten werkelijk alles (heel eerlijk) horen en ze gaan ontzettend diep (28Hz...tja Transmissielijn), deze luidsprekers worden veel gebruikt in de studio wereld (Stevie Wonder, Tori Amos, Coldplay en vele andere bekende studio's en artiesten maken gebruik van PMC).
Zoals gezegd is de dynamiek, diepte, detail en de muzikaliteit ten opzichte van de Monitor Audio's gigantisch toegenomen.
Nu ervaar ik ook een rust en tevredenheid met de set als geheel, zodat het upgradevirus flink wat getemperd is (wel wat kleine dingen zoals Master Base en dat soort 'tweaks' maar niets groots meer
).