Set van CZ79

Gestart door cz79, december 01, 2011, 22:10:51

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

joep

Met een kamerlengte van 13 meter heb ik nergens last van. Maar dwars zit ik met een kamer die slechts 6,5 meter breed is en als ik heel goed ga luisteren hoor ik de staande golf daar ook op Fritz zijn no. 14 track 1 en 5. Dus bijna iedereen heeft er last van. Zelfs Fritz als ik zo naar zijn plafond kijk.

cz79

Iedere kamer/ ruimte heeft een staande golf, natuurkundig geziern is deze altijd aanweizg en heeft puur te maken met de afmetingen van de kamer en de frequentie van het geluid (lees. staande golf), in hoeveer je daar last van hebt is de vraag.

Ik ben nu wat naar voren gaan zitten en heb er geen last meer van, de staande golf is er wel degelijk en daar is helemaal niets een veranderd maar dooredat ik nu een andere luisterpositite heb gekozen zit ik niet meer in het gebeid waat die golf het meest hoorbaar is.

Veel beter zo! :yes:

cz79

Citaat van: joep op januari 20, 2012, 14:43:28
Met een kamerlengte van 13 meter heb ik nergens last van. Maar dwars zit ik met een kamer die slechts 6,5 meter breed is en als ik heel goed ga luisteren hoor ik de staande golf daar ook op Fritz zijn no. 14 track 1 en 5. Dus bijna iedereen heeft er last van. Zelfs Fritz als ik zo naar zijn plafond kijk.

Fritz heeft inderdaad zijn hele plafond bewerkt en dikke gordijnen aan de zijkanten hangen, maar ik durf te wedden dat als je de stoelen naar achteren schuift, je een totaal ander beeld krijgt met wellicht een gehoormatige staande golf.
Hij heeft met de diverse dempingsmaatregelen gewoon al zijn directe reflecties aangepakt, vloer, plafond en zijwanden.

JohnWx

Citaat van: cz79 op januari 22, 2012, 08:19:03
Citaat van: joep op januari 20, 2012, 14:43:28
Met een kamerlengte van 13 meter heb ik nergens last van. Maar dwars zit ik met een kamer die slechts 6,5 meter breed is en als ik heel goed ga luisteren hoor ik de staande golf daar ook op Fritz zijn no. 14 track 1 en 5. Dus bijna iedereen heeft er last van. Zelfs Fritz als ik zo naar zijn plafond kijk.

Fritz heeft inderdaad zijn hele plafond bewerkt en dikke gordijnen aan de zijkanten hangen, maar ik durf te wedden dat als je de stoelen naar achteren schuift, je een totaal ander beeld krijgt met wellicht een gehoormatige staande golf.
Hij heeft met de diverse dempingsmaatregelen gewoon al zijn directe reflecties aangepakt, vloer, plafond en zijwanden.

Vergeet achter die gordijnen al die boeken niet
Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

cz79

Ja zkere maar dat zal dan meer als diffuserend gaan werken als dempend, al denk ik dat wanneer de gordijnen dicht zijn er weinig meer door heen komt, die gordijnen die Fritz heeft hangen zijn namelijk aardig dik

cz79

Vandaag is Janver langsgeweest met zijn Metrum NOS Mini DAC Quad, na alle lovende reviews was ik toch wel eens benieuwd of dit en mogelijke upgrade zou kunnen gaan worden.

We hadden om een uur of 1 afgesproken en Jan was keurig op tijd, na een korte kennismaking (we hadden elkaar nog niet eerder ontmoet) en een beetje gepraat te hebben over HiFi, muziek en koetjes en kalfjes (ik heb een naam hoog te houden op het gebied van slap ouwehoeren) werd het tijd om eerst eens wat muziek aan te zetten (zonder DAC), Jan had een aantal CD's meegebracht welke ik nog niet kende dus dat is dan altijd weer een verrassing. De muzieksmaak van Jan kwam op een hoop fronten overeen met die van mij dus lekker luisteren (zonder DAC nog steeds).

Na een uur ofzo werd het tijd om de DAC eens aan te sluiten en te gaan beluisteren wat deze anders deed dan de SA15s1 vM (het viel me op dat de DAC erg klien van formaat is, maar dit terzijde).
Allereerst hebben we de DAC aangesloten op een ingang dicht bij de CD zodat we snel van de ene input naar de andere konden schakelen, stroom erop, digitale kabel (coax) naar de SA15s1 en spelen maar.

Een aantal keren dachten we even wat te horen, de ene keer in het voordeel van de DAC en de andere keer in het voordeel van de SA15s1, echter het was niet overtuigend in het voordeel van de DAC noch in het voordeel van de SA15s1. Bij sommige muziek zet de DAC een iets helderder plaatje neer met meer dan genoeg detail en snelheid, maar daar tegenover had de SA15s1 weer meer body en een tikkeltje meer warmte. Bij verreweg de meeste muziek was het verschil zo minimaal dat het ons de grootste moeite kostte om de verschillen te kunnen ontdekken.

Later de DAC eens aan de Popcorn-Hour C200 gehangen en dit klonk veel beter dan de standaard DAC van de PCH-200, de muziek was voller en dieper, detail was ruimschoots aanwezig en het klonk best heel erg aardig, MAAR niet zo goed als met de SA15s1 (imho).

Het was een leuke dag en ik en Jan zijn beiden weer een ervaring rijker (of een illusie armer), Jan blij met zijn DAC die nagenoeg net zo goed is als die van de SA15s1 en ik blij dat mijn SA15s1 meer dan goed genoeg presteert zodat een externe DAC (Metrum in ieder geval) geen upgrade is voor de speler zoals deze er nu staat.

De Metrum DAC is voor 350 euro een prachtige DAC die in heel veel dingen uitblinkt zoals, plaatsing, detail en snelheid.

Voor mij gaat dit geen upgrade worden, want aangesloten op de PCH-200 was het geluid op mijn set niet beter dan die van een standaard CD in de SA15s1 (vergeleken dus met CD op de SA15s1 en FLAC op de PCH-200), de SA15s1 heeft net even iets meer body (zeker vocaal) met hetzelfde laag, detail en diepte.

Jan, bedankt dat je wilde komen en je DAC hebt meegenomen om eens te testen, het was een leuke en leerzame ervaring en ik vond je gezelschap erg prettig.


Zoldar

Mooi verslag. Als er nagenoeg geen verschil is als je er met een micro-scoop op zit is het geen meerwaarde.

Denk dat je een flinke DAC met fatsoenlijke voeding nodig  hebt om een stap voorwaarts te maken. Was dit de Metrum die uit 2 delen bestaat?

Iets wat ook uit kan maken is waar je de DAC mee voedt. Soms kan streamen verrassend goed uitpakken. Anderen zweren weer bij een high end loopwerk.
Speakers: Klipsch RP-280F/RP-160m/RB-10+ BK XXLS400FF
Versterking: Graaf GM50B | Onkyo TX-NR747
Digitaal: Mytek Digital Stereo-192 DSD DAC | JRiver
Analoog: SRM Tech Arrezzo | Ortofon 2M Black | Graham Slee Reflex M
Kabels: Chord | Audioquest | Belden

cz79

Nee er zat geen losse voeding bij de DAC, dit zal best nog wel uitmaken, maar ik weet niet of de DAC dan opeens meer body krijgt want dat was het voornaamste wat ik een beetje mistte ten opzichte van de SA15s1.

Met een streamer sla je een andere weg in, in combinatie met de PCH-200 was het wel een grote stap voorwaarts, maar ook dat haalde het nog niet bij de SA15s1

Whisper.nl

Leuke luisterdag gehad zo te lezen. :yes:

Ook weer leuk om te lezen dat  naar mijn gevoel de  SA15s1 een dijk van een spelert is met z'n vM modificatie.  :-)

Groet Whisper  byebye
De koffie " loopt"  sportiever wordt het niet

cz79

Ja soms heb je even wat overtuiging nodig om te weten dat datgeen wat je reeds hebt, meer dan goed genoeg is

JohnWx

Citaat van: cz79 op februari 26, 2012, 20:37:38
Ja soms heb je even wat overtuiging nodig om te weten dat datgeen wat je reeds hebt, meer dan goed genoeg is

een tegeltje waard
Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

Janver

Dan nu maar even mijn verhaal. De koetjes en kalfjes heeft CZ79 al even vermeld.

Het eerste uur was het echt genieten van elkaars muziek en voor mij ook even wennen en genieten van een heel mooi gebalanceerd geluid. Een mooi hoog, mooi middengebied en een leuk laag; lekker gedetailleerd. De Speakers mogen er echt zijn! De set kan heel erg hard zonder vervelend aan de oren te worden. De Thule voor en eind versterker doen goed hun werk.

Daarna de test, even kort:
De DAC werd aangesloten op de CD speler. In het begin was het schakelen tussen de ingangen een beetje lastig. Maar toen hoorden we ook grootste verschillende; de Marantz detailrijk, mooi warm geluid. De Metrum zelf nog meer detail, maar ook een iets scherper geluid.
Daarna heeft Chris de ingang veranderd zodat er makkelijker geswitched kan worden. Dat bleek de gouden zet om bijna geen verschil meer te horen. De ene keer was de Marantz mooier, de andere keer was de Metrum mooier. Ik kan niet kiezen welke mooier klinkt, maar laat ik zo zeggen dat de Marantz misschien wel de voordeel van de twijfel kan krijgen.

Toen kwam de Popcorn Hour(PH) aan de beurt. Dat klonk goed, gedetailleerd en iets minder diepte, dus zeker niet zo mooi als de Cd-speler. Ik heb sterk het gevoel dat de PH hier de mindere in is en niet zo zeer de Metrum.

Eigenlijk had ik de Sonos mee moeten hebben om een goed vergelijk te maken, want ik denk dat deze een mooier geluid geeft dan de PH. Maar helaas helaas, dat is deze keer er niet van gekomen.

De Set van CZ79 is erg mooi, goede set met het allerbelangrijkste: goed geluid! Een set om trots op te zijn. De Metrum DAC heeft CZ79 echt niet nodig tenzij hij zich meer gaat toeleggen op streaming audio.

Ik heb deze middag erg genoten, goede nieuwe(veelal oude muziek, maar voor mij nieuw) muziek, het was leerzaam en wel even lekker geouwehoerd over van alles en nog wat.

Chris, je was een goede gastheer! Bedankt voor de gastvrijheid!

En veel succes 1 Maart met je nieuwe baan!
Hier kan uw reclame staan!

cz79

Leuk verslag Jan!
Ik vond het ook erg gezellig en leerzaam, dus nogmaals bedankt daarvoor!

cz79


lo

Mooie luisterverslagen mannen  :yes:
Accuphase E-450 amp en DP700 cdp. Marantz ST17, in opslag. Dynaudio contour S3.4, audience 72. Bluesound Vault2. Akoestisch geoptimaliseerd plafond dmv Ri-acoustic.