Set van CZ79

Gestart door cz79, december 01, 2011, 22:10:51

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Zoldar

Mooi verhaal! En gewoon leuk om zo met je hobby bezig te zijn en elkaar te helpen  pompom
Speakers: Klipsch RP-280F/RP-160m/RB-10+ BK XXLS400FF
Versterking: Graaf GM50B | Onkyo TX-NR747
Digitaal: Mytek Digital Stereo-192 DSD DAC | JRiver
Analoog: SRM Tech Arrezzo | Ortofon 2M Black | Graham Slee Reflex M
Kabels: Chord | Audioquest | Belden

cz79

Is voor mij een eitje om een kabel te leggen en wat gaten te boren en hij durfde of kon dat niet zo goed dus vandaar......leuk inderdaad zo leer je weer eens iemand kennen en zijn set natuurlijk hahaha

Zoldar

Ik vind het zo wie zo mooi om te horen wat andere mensen mooi vinden en hoe zij hun set bij elkaar hebben gezocht.
Speakers: Klipsch RP-280F/RP-160m/RB-10+ BK XXLS400FF
Versterking: Graaf GM50B | Onkyo TX-NR747
Digitaal: Mytek Digital Stereo-192 DSD DAC | JRiver
Analoog: SRM Tech Arrezzo | Ortofon 2M Black | Graham Slee Reflex M
Kabels: Chord | Audioquest | Belden

cz79

Is ook!

En het is echt een mooie set, ik zou alleen nooit voor een merk als Piega gaan, erg hoog B&O gehalte, ziet er schitterend uit maar geluidskwaliteit is soso (imo voor het geld dat je ervoor betaalt).

WilliamB

Leuk verhaal, fijn dat je iemand kan helpen.
Je was dus eigenlijk de redder in nood  :yes:
Set 1: Marantz PM11s1, SA11s1/ Auralic Altair G1 / Audio Physic Scorpio 25, tempo VI, Spark 5, Celcius / Atmos Vocal 100Icw 5
Marantz SR8012 / SVS PC13Ultra/Sony VPL-vw590 4K isf/Zidoo z1000
Set 2: Marantz PM7004 /Teac NT-505 /Dynaudio Focus 160 / Rega P3

cz79

Ja toch?! Iemand anders geholpen en mezelf weer rijker gemaakt met een mooie luisterervaring.

cz79

Poll is vergrendeld en ik dank allen voor jullie mening.


cz79

Eergisteren is mijn neef langsgeweest en die heeft zijn sub meegenomen (REL Q200), we hebben hiermee even gestoeid om te kijken of we de 33Hz staande golf weg kunnen krijgen en eht effect is zeer positief, de 33Hz golf wordt nagenoeg geheel weggedrukt door het uit fase zetten van de sub en deze te laten meespelen op deze frequentie.

De sub stond hierbij pal tussen de hoofdluidsprekers in en na wat gedraai met de fase (of standeschakelaar bij REL) en het volume en crossover konder we een aardig resultaat berijken, leuk om te weten dat dat kan helpen, MAAR de oplossing kost me een euro of 350 (via MP) en ik en mijn neef hebben lang geluisterd en zijn toch echt tot de conclusie gekomen dat het gehele geluidsbeeld VEEL beter wordt zodra we de bank verder van de muur af zetten (ca 1.5m).
Ik heb af en toe nog een helder moment en kwam erachter (wist ik al maar nooit aan gedacht) dat mijn bank in een soort van nis staat, deze wand van de kamer is smaller en dieper door de ernaast gelegen voorraad/trapkast. Het grappige en enigszins wel voorspelbare is dat als je je hoofd uit die nis haalt (ergo naar voren gaat zitten) het hele geluidsbeel breder en transparanter wordt, ook is hiermee gelijk het bas'probleem' getackeld want de bas blijft mooi en goed gedefinieerd en nergens TE.
Dit effect is al duidelijk hoorbaar zodra je je oren zeg maar 5 cm voorbij de zijwand (de muur van de trapkast) hebt.

Dus is een sub een oplossing tegen een staande golf in mijn situatie:  JA
Is het een blijvende oplossing: NEE

Uiteindelijk oplossing: Bank naar voren, luidsprekers de ruimte geven (1.4m van de achterwand en ruim 1 m van de zijwand, zitafstand 3.5m, aftsand tussen het hart van de luidsprekers ca 2.6m), kost me ongeveer 20 seconden werk en ik wordt dan beloond met een verbetering aan geluid welke niet meer te vergelijken is met voorgaande situatie).

jrm

 hello hello

Dat is mooi man!

Het is natuurlijk altijd behelpen als je in de huiskamer je mooie spullen hebt staan.
Dan is het altijd compromissen sluiten.

We zien elkaar maandag, dan maken we wel verdere M&G afspraken.

lo

Idd mooi werk verricht en mooie resultaat.
Accuphase E-450 amp en DP700 cdp. Marantz ST17, in opslag. Dynaudio contour S3.4, audience 72. Bluesound Vault2. Akoestisch geoptimaliseerd plafond dmv Ri-acoustic.

cz79

Het allermooiste is natuurlijk wanneer je niets hoeft te doen behalve een CD erin te doen en luisteren, maar met twee kleine kinderen en een woonkamer waar de hifi spullen staan moet je inderdaad een compromis maken, in dit geval hooguit 30sec wat schuifwerk en dan is het nagenoeg perfect.
Ik ga vanaf deze positie nog wel wat proberen met indraaien en misschien nog wat centimeters naar links of naar rechts verschuiven maar in grote lijnen is dit zoals het hoort te klinken en de absolute fine-tuning doe ik komende week.

Gezellig maandag ik ben ook heel benieuwd naar je set en ook naar die van jou JRM, dus laten we maandag anders even een dag prikken voor een luistersessie bij jou.

joep

#191
Een zich niet voortplantend ruimtelijk golfverschijnsel ontstaan uit superpositie van twee of meer tegen elkaar in lopende golven met dezelfde frequentie. Een te kleine kale luisterruimte heeft er al snel last van. We hebben het dus niet over de resonantiefrequentie van de ruimte.

http://www.walter-fendt.de/ph14nl/stwaverefl_nl.htm

Het plaatsen van de luidsprekers in de lengte richting zou een oplossing kunnen zijn. Luisteren in een langere kamer 18 meter zou ideaal zijn maar niet echt nodig en het vullen van de kamer met meubels etc. Het plaatsen van absorberend materiaal zou dan ook flink kunnen helpen. De speakers iets achter over kantelen. Maar het beste is om jouw staande golven de ruimte te geven.

cz79

Het grappige is wel dat de 1e orde staande golf, exact op die frequentie is waar de berekeningen (lengte kamer en geluidssnelheid) voorspellen dat de golf zal zijn.

5.5 (kamerbreedte) x2 = 11
344 (geluidssnelheid):

344/11 = 31.2Hz (gemeten is 32/33Hz piek)

Verder naar voren ga ik nog proberen maar de luisterplek wegplaatsen uit de nis heeft wonderen gedaan welke resulteren in een veel mooier geluid en minder bas

WimPeu

Dacht een simpele hobby te kiezen maar ook hier komt de door mij verfoeide wiskunde ook al weer om de hoek kijken... nopompom  :-D
Kamer : LG OLED65E7V - Meridian 218 * DSP 7200
HT : Anthem AVM60 * PVA7 - Denon DBT-3313UD - Usher CP6381BE * HT1 * V601 * S520 - Cabasse Io2 -  Rythmik F15HP-SE - Sony VPL-50ES

cz79