Eergisteren is mijn neef langsgeweest en die heeft zijn sub meegenomen (REL Q200), we hebben hiermee even gestoeid om te kijken of we de 33Hz staande golf weg kunnen krijgen en eht effect is zeer positief, de 33Hz golf wordt nagenoeg geheel weggedrukt door het uit fase zetten van de sub en deze te laten meespelen op deze frequentie.
De sub stond hierbij pal tussen de hoofdluidsprekers in en na wat gedraai met de fase (of standeschakelaar bij REL) en het volume en crossover konder we een aardig resultaat berijken, leuk om te weten dat dat kan helpen, MAAR de oplossing kost me een euro of 350 (via MP) en ik en mijn neef hebben lang geluisterd en zijn toch echt tot de conclusie gekomen dat het gehele geluidsbeeld VEEL beter wordt zodra we de bank verder van de muur af zetten (ca 1.5m).
Ik heb af en toe nog een helder moment en kwam erachter (wist ik al maar nooit aan gedacht) dat mijn bank in een soort van nis staat, deze wand van de kamer is smaller en dieper door de ernaast gelegen voorraad/trapkast. Het grappige en enigszins wel voorspelbare is dat als je je hoofd uit die nis haalt (ergo naar voren gaat zitten) het hele geluidsbeel breder en transparanter wordt, ook is hiermee gelijk het bas'probleem' getackeld want de bas blijft mooi en goed gedefinieerd en nergens TE.
Dit effect is al duidelijk hoorbaar zodra je je oren zeg maar 5 cm voorbij de zijwand (de muur van de trapkast) hebt.
Dus is een sub een oplossing tegen een staande golf in mijn situatie: JA
Is het een blijvende oplossing: NEE
Uiteindelijk oplossing: Bank naar voren, luidsprekers de ruimte geven (1.4m van de achterwand en ruim 1 m van de zijwand, zitafstand 3.5m, aftsand tussen het hart van de luidsprekers ca 2.6m), kost me ongeveer 20 seconden werk en ik wordt dan beloond met een verbetering aan geluid welke niet meer te vergelijken is met voorgaande situatie).