Set van CZ79

Gestart door cz79, december 01, 2011, 22:10:51

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

cz79

Mooi rek en mooi geheel, erg mooie klank ook...Spatzuiver, maar goed het zou eens rot moeten zijn voor dit geld  :-D

Toch gewoon weer eens leuk om eens wat anders (lees. onmogelijks) te beluisteren

Whisper.nl

De koffie " loopt"  sportiever wordt het niet

Whisper.nl

Citaat van: bramdg op mei 18, 2013, 21:29:11
stilte  :kwijl:

Heerlijk he.  pompom

Is ook wel eens lekker als het echt maar dan ook echt stil is.

Groet Whisper
De koffie " loopt"  sportiever wordt het niet

cz79

Heb ik niets mee  :-D Als het stil is dan is het een mooi moment om wat goede muziek aan te zetten

Whisper.nl

Citaat van: cz79 op mei 19, 2013, 10:18:00
Heb ik niets mee  :-D Als het stil is dan is het een mooi moment om wat goede muziek aan te zetten

prrrr anders vul jezelf wel .................... als de muziek niet aan staat.

De koffie " loopt"  sportiever wordt het niet

cz79


Whisper.nl

Citaat van: cz79 op mei 19, 2013, 10:24:33
:-D :-D :-D

Toch leuk om de ontwikkelingen binnen je set te volgen.

Ik heb toch wel twee a drie nieuwe cd's die ik op deze set zou willen horen.

Misschien t.z.t. weer eens wat afspreken. ?

Groet Whisper
De koffie " loopt"  sportiever wordt het niet

cz79

Ja zeker, je bent van harte welkom. Ik ga wel eerst op vakantie van begin juni tot eind juni, maar daarna heb ik weer alle tijd

cz79

Van de week de luidsprekers recht naar voren gezet, misschien weer eens tijd om de WASP (Wilson Audio Setup Porcedure) uit te gaan voeren, deze kost wel wat tijd maar is wel de beste methode (imo).

Recht naar voren gaf een erg mooi beeld, mooier dan ingedraaid dus

xander32

Citaat van: cz79 op mei 25, 2013, 08:39:57
Van de week de luidsprekers recht naar voren gezet, misschien weer eens tijd om de WASP (Wilson Audio Setup Porcedure) uit te gaan voeren, deze kost wel wat tijd maar is wel de beste methode (imo).

Recht naar voren gaf een erg mooi beeld, mooier dan ingedraaid dus
Altijd het proberen waard; plaatsing doet echt heel erg veel, maardat hoef ik jou niet uit te leggen  :-).

cz79

Zeker, en ook goed om na zoveel veranderingen in mijn set dit weer eens opnieuw uit te voeren, alleen heb je voor de WASP eigenlijk twee man nodig

Cornelis1921

Citaat van: cz79 op mei 25, 2013, 09:21:03
Zeker, en ook goed om na zoveel veranderingen in mijn set dit weer eens opnieuw uit te voeren, alleen heb je voor de WASP eigenlijk twee man nodig
Twee man, die met dezelfde oren luisteren of vergis mij nu? Ik denk dat ik mij vergis... heb ik wel.
* CD6006 * SA8003 * PM8005 * Quantis QE317 * Harbeth HL-P3ES-2 * Epos stands * Beyer DT880 Premium 250Ω * Senn HD25 II Aluminium * Pro-Ject Headbox S * Nintendo Switch *

cz79

Eé'n luisteren en de andere bgint dan met praten en loopt ondertussen vanaf vde achtermuur naar de luisterplaats, het gebied waar de stem het meest natuurlijk klinkt (vaak gebeid van 1m ofzo) wordt gemarkeerd, zodat je twee grenzen/markeringen hebt:

1. begin bij de achtermuur en loop naar voren, op een moment na bijv. 1m klinkt de stem natuurlijk en na bijv. 2m gaat de stem weer te dun klinken (niet meer natuurlijk) die beide plekker markeer je dan zodat je twee markeringen hebt (1x1m vanaf de achtermuur en 1x2m vanaf de achtermuur), dit gebied noemt men dan de "Zone of Neutrality", een gebied in de kamer waar het geluid  'vrij' is van vervelende/storende akoestische interactie)

2. dit doe je dan nogmaals vanaf de zijmuren, zodat je na stap 1 en 2 een gebied (vierkant of rechthoek)hebt waarin de stem het meest natuurlijk klinkt

3. na de "Zone of Neutrality" te hebben bepaald en gemarkeerd ga je de luidsprekers in die Zone neerzetten, een markering van 1cm (of iets meer) naar voren en zijwaarts is dan benodigd, dit is dan de fine tuning. Iemand verplaatst de luidsprekers telkens een stapje naar voren (dus een stap van 1cm vanaf de achtergrens van de markering), ergens zal er een punt zijn waar het precies goed klinkt, nog een verschuiving van 1cm naar voren en het klinkt dan minder.
Dit is dan de definitieve plek waar de luidspreker zal moeten komen (in voorwaartse richting) uiteraard doe je ditzelfde met de zijwaartse plaatsing.

4. Bij WASP geven ze aan dat de luidsprekers direct naar de luisteraard gericht moeten zijn, zo kun je stap 1 t/m 3 het best herhalen en dan als allerlaatste de toe-in en evt. hoogte bepalen (soms kan 1 á 2cm hoger op een tegel bijv. al een behoorlijk verschil maken).


Bij stap 1 en 2 luister je naar de toon en klank, dus je gaat de plaats bepalen waar het geluid het meest natuurlijk klinkt, daarom wordt ook wel een stem gebruikt. Terwijl ik op de luisterplaek zit gaat iemand anders zich al pratend bewegen binnen het gorve gebied waar de luidsprekers moeten komen te staan, als je dit dus nauwkweurig doet heb je uiteindelijk na een tijdje de luidsprekers daar staan waar je negatieve kamerakoestiek (basboom, echo, etc) het minste hoorbaar is/van invloed is.


Is en klus maar dan heb je ook wat en een gratis tweak waar uiteindelijk geen kabeltje tegenop kan  :-D

cz79

WASP Plaatje

Cornelis1921

Goed verhaal, Chris notworthy, het is mij nu een stuk duidelijker. :yes:  byebye, Cor.
* CD6006 * SA8003 * PM8005 * Quantis QE317 * Harbeth HL-P3ES-2 * Epos stands * Beyer DT880 Premium 250Ω * Senn HD25 II Aluminium * Pro-Ject Headbox S * Nintendo Switch *