Set van CZ79

Gestart door cz79, december 01, 2011, 22:10:51

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

cz79

Ja dat zei jij waarschijnlijk toen je de Arro's net had ook, maar beter dan dit gaat het niet worden voor het geld wat ik ervoor betaald heb, ik ben nu aan het stoeien (nogmaals) met de plaatsing

joep

Geef je luidsprekers de ruimte als je kunt. 50 a 100 cm achter de luidspreker. En liefst 8 a 12 meter voor de luidspreker. En een luisterafstand van 3 a 5 meter. Gebruik zware, stabiele boxen waarvan de luidsprekers een redelijke diameter hebben en je hebt nergens last van.

cz79

Een beetje kort door de bocht want zelfs dan kun je nog heel goed last hebben van staande golven die slecht uitpakken in de kamer, maar goed in mijn situatie helpt het als ik 1 meter naar voren ga (afstand tot luidspreker is ca 4m en de luidsprekers staan ca 3 m uit elkaar en ruim één meter van de achterwand).

Luidsprekers zijn niet zwaar maar dat is gewoon de PMC (TL in plaats van BasReflex) alles staat stabiel dus daar licht het ook niet aan.

jrm

Chris,

Ik wil het graag horen bij je...
Ik heb gestemd op D.... i.v.m. dat je het voor meer dan 90% niet merkt, maar dat het totaal beeld wel goed is.

Even tussendoor, de cd's die wel 'teveel' laag produceren, hoor je dat ook via je koptelefoon? En hoe ervaar je dat?

pffft, 't is niet makkelijk.....

TurboMarco

(main) Primare SPA21, Argon Stream2, Onkyo BDP 808, Speakerland Vector 0, Definitive Technology CS9040, Scan Speak Opus,subs: REL T9X(front), Beyma-Dayton-Hypex 2x12;(rear) , Velocity-Seas-Hypex 8+10"(center)

cz79

Citaat van: jrm op december 24, 2011, 00:08:24
Chris,

Ik wil het graag horen bij je...
Ik heb gestemd op D.... i.v.m. dat je het voor meer dan 90% niet merkt, maar dat het totaal beeld wel goed is.

Even tussendoor, de cd's die wel 'teveel' laag produceren, hoor je dat ook via je koptelefoon? En hoe ervaar je dat?

pffft, 't is niet makkelijk.....

Door de hoofdtelefoon is het stevig maar niet teveel, ik heb gisteren nog wat verplaatst en dat pakt tot nog toe goed uit, ik heb namelijk de luidsprekers nog eens 10cm naar voren gezet en dat had wel positief effect.

Ik dacht dat mijn luidsprekers niet evrder onden vanwege de lengte luidspreerkabel maar de kabel lag klem achter mijn meubel dus had ik uiteindelijk nog wat speling en dat pakt vooralsnog aardig uit.

Maar als ik toch een meter naar voren schuif (puntje van de bank) dan klinkt het allemaal net even wat beter

cz79

Citaat van: Marco op december 24, 2011, 01:15:39
EQ/DSP what else  8-)

Jij bent de eerste die daarvoor stemt, ik heb wat met een Behringer DSP/Parametrische EQ gestoeid, en dat werkte prima om de bas weg te krijgen maar ding ten koste van de muzikaliteit, het geluid kroop terug naar de luidsprekers en kwam niet veel verder de luidsprekers.

Natuurlijk kan ik misschien wel wat bereiken met een Lyngdorf/TACT versterker maar ik zie dat niet echt zitten aangezien de set zoals deze nu erbij staat voor mij meer dan geweldig is.

Hoe had je dit in gedachten in een stereo set?

xander32

Als ik lees hoe vrij jij de speakers al hebt geplaatst; daar kunnen velen nog een voorbeeld aan nemen :yes:.

En ja; transmissionline, dat is een heel andere bass-beleving; zwaarder, voller, dieper. Herkenbaar van mijn voorgaande MD-1`s. Heb je ook al gespeeld met meer of minder indraaien en/of de onderlinge afstand v.d. speakers te verkleinen (naar bijv. 2,5 meter) ?

Hier heb ik ergens een piek tussen de 60 en 70 Hz, deze zal begin 2012 tijdens een visite van Andre wel zichtbaar worden tijdens het meten. Echter kan ik die verder ook niet beinvloeden zonder de opstelling (incl. inrichting woonruimte) op z`n kop te zetten. Dat gaat dus niet gebeuren. Wat ik nog kan proberen is idd. met de fase van de subs spelen. Maar ik wacht eerst betreffende meet-gegevens af - meten is weten.

Echter kan ik er zoals het momenteel is, prima mee leven, acceptatie :wink:.


Sander.

TurboMarco

Citaat van: cz79 op december 24, 2011, 08:07:10
Citaat van: Marco op december 24, 2011, 01:15:39
EQ/DSP what else  8-)

Jij bent de eerste die daarvoor stemt, ik heb wat met een Behringer DSP/Parametrische EQ gestoeid, en dat werkte prima om de bas weg te krijgen maar ding ten koste van de muzikaliteit, het geluid kroop terug naar de luidsprekers en kwam niet veel verder de luidsprekers.

Natuurlijk kan ik misschien wel wat bereiken met een Lyngdorf/TACT versterker maar ik zie dat niet echt zitten aangezien de set zoals deze nu erbij staat voor mij meer dan geweldig is.

Hoe had je dit in gedachten in een stereo set?
Ik zou zeker nog eens met een Behringer aan de gang gaan ,of anders zou ik wachten op de Hypex DLCP en de Antimode 2 dual core ,een paar subwoofers met een uitgebreide EQ aan boord kan ook veel betekenen als het gaat om staande golven tegen te gaan .

Ik heb uiteindelijk maar voor de easy way gekozen door een multi channel versterker te nemen waarin de Audyssey Multi XT in zit ,volgend jaar komt er dan een 2e subwoofer bij .
(main) Primare SPA21, Argon Stream2, Onkyo BDP 808, Speakerland Vector 0, Definitive Technology CS9040, Scan Speak Opus,subs: REL T9X(front), Beyma-Dayton-Hypex 2x12;(rear) , Velocity-Seas-Hypex 8+10"(center)

xander32

Citaat van: Marco op december 24, 2011, 10:00:06
Citaat van: cz79 op december 24, 2011, 08:07:10
Citaat van: Marco op december 24, 2011, 01:15:39
EQ/DSP what else  8-)

Jij bent de eerste die daarvoor stemt, ik heb wat met een Behringer DSP/Parametrische EQ gestoeid, en dat werkte prima om de bas weg te krijgen maar ding ten koste van de muzikaliteit, het geluid kroop terug naar de luidsprekers en kwam niet veel verder de luidsprekers.

Natuurlijk kan ik misschien wel wat bereiken met een Lyngdorf/TACT versterker maar ik zie dat niet echt zitten aangezien de set zoals deze nu erbij staat voor mij meer dan geweldig is.

Hoe had je dit in gedachten in een stereo set?
Ik zou zeker nog eens met een Behringer aan de gang gaan ,of anders zou ik wachten op de Hypex DLCP en de Antimode 2 dual core ,een paar subwoofers met een uitgebreide EQ aan boord kan ook veel betekenen als het gaat om staande golven tegen te gaan .

Ik heb uiteindelijk maar voor de easy way gekozen door een multi channel versterker te nemen waarin de Audyssey Multi XT in zit ,volgend jaar komt er dan een 2e subwoofer bij .
Een 3 weken terug heb ik bij jou geen moment het idee gehad dat je te weinig bass had  :-D. Maar het zal zijn t.b.v. een meer evenwichtige verdeling van de bass over de ruimte :roll: ?


Sander.

TurboMarco

Citaat van: xander32 op december 24, 2011, 10:10:41
Citaat van: Marco op december 24, 2011, 10:00:06
Citaat van: cz79 op december 24, 2011, 08:07:10
Citaat van: Marco op december 24, 2011, 01:15:39
EQ/DSP what else  8-)

Jij bent de eerste die daarvoor stemt, ik heb wat met een Behringer DSP/Parametrische EQ gestoeid, en dat werkte prima om de bas weg te krijgen maar ding ten koste van de muzikaliteit, het geluid kroop terug naar de luidsprekers en kwam niet veel verder de luidsprekers.

Natuurlijk kan ik misschien wel wat bereiken met een Lyngdorf/TACT versterker maar ik zie dat niet echt zitten aangezien de set zoals deze nu erbij staat voor mij meer dan geweldig is.

Hoe had je dit in gedachten in een stereo set?
Ik zou zeker nog eens met een Behringer aan de gang gaan ,of anders zou ik wachten op de Hypex DLCP en de Antimode 2 dual core ,een paar subwoofers met een uitgebreide EQ aan boord kan ook veel betekenen als het gaat om staande golven tegen te gaan .

Ik heb uiteindelijk maar voor de easy way gekozen door een multi channel versterker te nemen waarin de Audyssey Multi XT in zit ,volgend jaar komt er dan een 2e subwoofer bij .
Een 3 weken terug heb ik bij jou geen moment het idee gehad dat je te weinig bass had  :-D. Maar het zal zijn t.b.v. een meer evenwichtige verdeling van de bass over de ruimte :roll: ?


Sander.
Een 2e subwoofer kun je gebruiken om een staande golf op te heffen zoals ook omschreven staat in de handleiding van de TX-NR1007 ,daarbij is het natuurlijk wel van belang dat men de EQ/DSP het werk laat doen want dit afstellen is niet te doen op het gehoor ,daar luistert het te nauwkeurig voor .

Believe it or not ...maar meerdere subwoofers kunnen leiden tot een rustige en strakkere laagweergave  :yes:
(main) Primare SPA21, Argon Stream2, Onkyo BDP 808, Speakerland Vector 0, Definitive Technology CS9040, Scan Speak Opus,subs: REL T9X(front), Beyma-Dayton-Hypex 2x12;(rear) , Velocity-Seas-Hypex 8+10"(center)

cz79

Citaat van: Marco op december 24, 2011, 10:00:06
Citaat van: cz79 op december 24, 2011, 08:07:10
Citaat van: Marco op december 24, 2011, 01:15:39
EQ/DSP what else  8-)

Jij bent de eerste die daarvoor stemt, ik heb wat met een Behringer DSP/Parametrische EQ gestoeid, en dat werkte prima om de bas weg te krijgen maar ding ten koste van de muzikaliteit, het geluid kroop terug naar de luidsprekers en kwam niet veel verder de luidsprekers.

Natuurlijk kan ik misschien wel wat bereiken met een Lyngdorf/TACT versterker maar ik zie dat niet echt zitten aangezien de set zoals deze nu erbij staat voor mij meer dan geweldig is.

Hoe had je dit in gedachten in een stereo set?
Ik zou zeker nog eens met een Behringer aan de gang gaan ,of anders zou ik wachten op de Hypex DLCP en de Antimode 2 dual core ,een paar subwoofers met een uitgebreide EQ aan boord kan ook veel betekenen als het gaat om staande golven tegen te gaan .

Ik heb uiteindelijk maar voor de easy way gekozen door een multi channel versterker te nemen waarin de Audyssey Multi XT in zit ,volgend jaar komt er dan een 2e subwoofer bij .

Het probleem met de Behringer is dus dat het de muzikaliteit aantast, bas weg maar muzikaliteit ook weg!
Ik heb natuurlijk ook geen zin om er nog eens een 700 euro tegenaan te smijten om me over dit kleine obstakel heen te helpen.

cz79

Citaat van: xander32 op december 24, 2011, 09:46:14
Als ik lees hoe vrij jij de speakers al hebt geplaatst; daar kunnen velen nog een voorbeeld aan nemen :yes:.

En ja; transmissionline, dat is een heel andere bass-beleving; zwaarder, voller, dieper. Herkenbaar van mijn voorgaande MD-1`s. Heb je ook al gespeeld met meer of minder indraaien en/of de onderlinge afstand v.d. speakers te verkleinen (naar bijv. 2,5 meter) ?

Hier heb ik ergens een piek tussen de 60 en 70 Hz, deze zal begin 2012 tijdens een visite van Andre wel zichtbaar worden tijdens het meten. Echter kan ik die verder ook niet beinvloeden zonder de opstelling (incl. inrichting woonruimte) op z`n kop te zetten. Dat gaat dus niet gebeuren. Wat ik nog kan proberen is idd. met de fase van de subs spelen. Maar ik wacht eerst betreffende meet-gegevens af - meten is weten.

Echter kan ik er zoals het momenteel is, prima mee leven, acceptatie :wink:.


Sander.

Ik moet ze wel schuiven om ze de ruimte te geven maar dat is een kleine moeite en ja de bas is inderdaad zwaarder, voller en dieper geworden sinds de komst van de ATL's, alles is eigenlijk veel beter tov de vorige Monitor Audio's alleen ze gaan zo diep dat nu dit probleem ook daadwerkelijk hoorbaar is.

Ik ben gisteren aan het schuiven geweest en heb nu wel een iets andere opstelling, de voorkant van de luidspreker staat 120cm van de achterwand vandaan en 100 cm van de zijwand (één luidspreker staat helemaal niet in de buurt van een zijwand) en dat lijkt goed te gaan, ik geef het ook nog even de tijd om goed te luisteren en te wennen, maar vooralsnog prima.

Ik kan zoals eerder gezegd ook een meter naar voren gaan met de bank (wel nog meer schuifwerk) als ik echt ga zitten luisteren, dan heb ik het basprobleem ook niet en heb je meer de beleving dat je 'er midden in staat/zit'.
Wel leuk dat een aantal mensen een hele andere aanpak/mening hebben.


Whisper.nl

Volgens mij schreef Joep het ook: is er een verbetering bij het wel of niet niet indraaien ??

Groet Whisper. byebye

ps yep leuk om te lezen dat er zoveel mensen actief met je meedenken  HB
De koffie " loopt"  sportiever wordt het niet

cz79

Jazeker wel positief (tot nu toe), maar echt weg krijg je de staande golf niet.
Als je een langere kamer hebt dan heb je evengoed een staande golf (weliswaar op een andere freq.) de vraag is hoeveel last je ervan hebt.

Ik be heelk erg blij dat veel mensen meedenken, maar ja dit is ook het meeste gemoedelijke en vriendelijke HiFi forum dat er bestaat  hello

De optie van de sub hou ik nog even in gedachten en ga ik ook proberen, mocht dat niet goed uitpakken dan gewoon een meter naar voren en dan is het ook opgelost, in the meantime; blijf maar komen met die tips!!!!