Dan nu het verslag.
Gisteravond iets na achtend welkom geheten door Frits voor de luistersessie.
Als eerste vielen natuurlijk de nieuwe luidsprekers op van Frits, de Blumenhofer Genuin FS1 in vol ornaat.
De luidsprekers zelfWow, wat een luidsprekers. Schitterend afgewerkt, met een hele aparte lage toneneeheid van Pioneer (huh? O ja, die maken al sinds 1935 luidsprekers) en een hoornloaded hogetonen eenheid. In het echt vind ik ze indrukwekkend, mooi afgewerkt en op één of andere manier blenden ze toch we goed in de ruimte. Foto's zijn van de site van Blumenhofer, waren er gister om te luisteren.
De beroemde setNog een keer de set bewonderd, de Marantz Reference serie in deze versie is en blijft zeer mooi. Daar vergeleken met de vorige keer geen veranderingen. Interlinks en powercables van Siltech, luidsprekerkabel van Van den Hul.
Dit blijft ook zo volgense Fritz, de VDH 3T the Mountains maakte de set toch te warm. Blijkt mijn conclusie dat de Siltech bij hem fijner klinkt toch te kloppen.
De luistersessieRond kwart over acht kwam Drees62 binnen met drie mede muziekliefhebbers. Na kennis met elkaar te hebben gemaakt, werd afgetrapt met de eerste CD/SACD (heb niet echt opgelet wat nu telkens wat was) en wel "Hatfield`s End, concierto de stonehenge".
Absoluut niet mijn muziek, het klonk wel erg mooi, maar deed me niets. Dat dit niet aan de set, maar aan de muziek lag bleek toen we Harry Belafonte "Live in Concert at the Carnegie Hall" opzetten.
Tracknummer weet ik niet meer, maar wat een muziek, wat een emotie. Dit was een kippevel momentje. Heb met een grote grijns op m'n gezicht zitten luisteren. Zat jammer genoeg niet in de hotseat, zat Drees (lucky one), even later geswitch en mocht ik ervaren hoe de set van die positie klonk.
We begonnen helaas met PatriSia Barber (yep, die met die veels te harde ess'en). Bij deze (SA)CD bleek hoe goed de set nu is met deze luidsprekers. Aan de ene kant waren de ess'en heel hard, maar beef de muziek boeien. Frits liet ook horen waar hij nu mee bezig is, muziek uit de jaren vijftig verdoeken naar (SA)CD en dit vond ik zeer mooi.
Vervolgens is nog van alles en nog wat gedraaid, waaronder Japanse Drummers. Wat heeft deze set met de Blumenhofer's toch een dynamiek. Gigantisch. Zelf zou ik dit thuis niet zo snel op zetten, niet mijn smaak.
Rond tien uur hebben we een korte break gehad, nog wat muziek van Fritz geluisterd en vervolgens hebben Drees en ik nog wat eigen muziek laten beluisteren.
Drees had o.a. Frank Boeien meegenomen. Iedereen vond dit lekkere muziek en zeer goed klinken, behalve Frits. Die had wat meer bite in de opnamen gewild. Ook nog een stuk moderne muziek (artiest is me even ontschoten), waarbij opviel dat de muziek zeer mooi was, maar de opname hard was opgenomen waardoor het hoog hard werd. Ondanks die beperking bleef het boeien.
Ik had de cd van Care Emerald meegenomen, omdat die bij verschillende mensen op dit forum en bij mij absoluut niet wil klinken, hoe aanstekelijk de muziek ook is.
Tot ieders verrassing, vooral bij mij, viel dit nog geen eens tegen. Je hoorde nu duidelijk hoe de opname is opgebouwd, plat en veel compressie en aftopping van het hoog, maar het swingde wel. Dus toch zo slecht nog niet die CD.
Daarna Tory Amos opgezet met "I can't see New York" om de testen hoe het nu gesteld het met de opbouwd van gelaagde complexere opnames op de set. Ook hier was duidelijk dat deze set iets heeft wat niet veel sets hebben, nl de combinatie van zeer hoge resolutie en analytisch vermogen koppelen aan een zeer hoge mate van muzikaliteit. De gelaagdheid kwam goed naar voren, de vleugel van Tory stond er. Wat nog wel werd gemist door iedereen was de woosh in het laag. Dit komt doordat de luidspreker gloednieuw zijn en de lage tonen eenheden nog niet los zijn gespeeld.
Hierna liet Frits ons nog wat spectaculaire film muziek horen, de set kan dus echt knallen zonder een krimp te geven.
ConclusieIk heb gister een heerlijke luister avond gehad en ben zeer onder de indruk van hoe de set van Frits nu met deze luidsprekers acteerd.
Ik ken de set al goed icm de Wilson Watt Puppy's, maar die combi word nu al voorbij gestreeft door de combi met de Blumenhofers.
De set is m.i. muzikaler geworden en ook heeft deze een hogere resolutie gekregen.
Frits bedankt voor de luister avond en ik kom graag nog een keer langs als de luidsprekers goed zijn ingespeeld.
Frits, Drees en mede muziek vrienden bedankt voor de gezellige avond.