Wel heren hierbij de beloofde reactie van mijn kant betreffende de Blumenhofers (en dat wel eerder als gepland)...
Toen ik ruim een jaar geleden voor het eerst met de heer Blumenhofer in gesprek raakte, was mijn eerste reactie ''die man weet waar hij over praat''. Dat gevoel heb je echter bij zo goed als iedere producent waarmee je in contact komt, iets wat na beluistering van de producten toch regelmatig zwaar tegen valt. Technisch gezien bezitten de heren fabrikanten vaak know-how genoeg, maar in de praktijk... Toen echter de eerste ''sessie'' in Walkertshofen plaatsvond (welke ik samen met mijn ''chef de techniek'' onderging) was dit van een dergelijke impact dat wij per direct het distributeur schap op ons namen. Zelden hebben wij een luidspreker gehoord die de drive, dynamiek, snelheid en tastbaarheid op een zo realistische manier weergeven dat superlatieven zoals vaak gehoord in de High-End scene niet eens meer in je opkomen. Dit is geen High-End, dit is Muziek, en wel met een hoofdletter ! Hoe onze reactie was na het beluisteren van overtreffende trap ''Clara Luna'', ''Gran Gioia'' of ''Wiki'' valt niet eens meer in woorden uit te drukken, zó een iets overweldigends ervaar je normaliter alleen live...
Goed, tot zover dus als introductie over het waarom. Het vervolg hierop gaat uiteraard zo als altijd met onbekende producten in de NL scene, het maakt onbemind... Totdat de AZ Show in Alkmaar op de proppen kwam. Uit de hoek van Kanzy kwam het verzoek of wij de heren wilde bijstaan op deze show met een luidspreker welke de eigenschappen zoals hierboven beschreven bezitten. Lang hebben we hier niet over nagedacht, dit werd de Genuin FS1. Tijd om voor te bereiden was er niet, binnen 2 dagen moest dit op poten worden gezet. De versterker was voor ons onbekend, de ruimte idem dito. Overtuigd echter van de kwaliteiten van deze weergevers zijn wij vol goede moed aan de gang gegaan. Opgebouwd op vrijdagavond, geen tijd voor tuning, neerzetten en gáán met die hap! Hoe dit aansloeg? Nou, dat is wel gebleken...
Eén van de eerste bezoekers die dag was de jullie allen bekende Fritz de With, die was per direct zó van slag, dat geen enkele andere set hem die dag nog heeft kunnen bekoren. Een afspraak voor een vervolg-sessie was zo georganiseerd (nou ja, het maken dan, de uitvoering an sich hebben we in Walkertshofen laten plaatsvinden om Fritz direct maar kennis te laten maken met a) de ontwerper, en b) de top-lijn van Blumenhofer). Hoe dit balletje verder is gaan rollen is jullie denk ik wel duidelijk, ook voor Fritz was er na dit uitstapje geen weg terug meer. Wanneer je van de Blumenhofer dynamiek hebt geproefd, én enige ervaring met live muziek hebt sta je ineens weer met beide voetjes op de grond. Het kan dus wel met luidsprekers in een luisterruimte, zelfs als deze tot de kleinere woonkamers behoort. Gezien de zoektocht van Fritz naar producten welke muziek zo realistisch mogelijk weer kunnen geven vanwege zijn master werkzaamheden was deze keuze dan ook niet onlogisch, nieuwe albums op zijn STS label zullen in het vervolg dat ook worden gemasterd op de Blumenhofer Genuin FS 1.
De combinatie met Marantz was voor mij een nieuwe, als Die-Hard buizen fanaat mis ik vaak net dat laatste beetje verfijning, ook kwa dynamiek. De Marantz set van Fritz echter weet dit op een bijna buizenversterker manier in de ruimte te plaatsen, en dat met 2 vingers in de neus. Ik voorzie dan ook een goede samenwerking met een front als Marantz, de merken vullen elkaar naadloos aan. Eenzelfde effect verwacht ik ook in het betaalbare segment van beider merken, wat velen blijkbaar niet weten, is dat een set Blumenhofer al leverbaar is vanaf €1.350 voor een paar mini-monitoren (en ja, ik weet het, wij hebben inderdaad ook nog niet alles op de site staan). Ook op het surround vlak zijn ze druk bezig, zodat ook dit segment straks goed ingevuld kan worden. Ervaring hebben ze hier al behoorlijk mee opgedaan, een paar flinke bioscopen in Duitsland spelen al jaren met Blumenhofer. Conclusie: Blumenhofer is alive and kicking!
Is er ook nog een andere kant van de medaille? Tuurlijk, die zal er altijd zijn, hoe goed een product ook is. Zo ook met de Blumenhofers. Verwacht geen High-End superlatieven zoals een Grand Canyon diep gelaagd beeld. Dat zijn vaak fase-schuif truckendozen die sommige fabrikanten graag uithalen met als negatief effect: Weg dynamiek! De Blumenhofers geven je simpelweg dat wat je er in stopt, niets meer en niets minder. Bied ze een slechte opname aan, dan klinkt die ook net zo slecht als dat hij is opgenomen. Geef ze echter muziek, dan krijg je dat ook terug, muziek!
Laat dat nou net zijn waar Fritz naar op zoek was...