Buizenversterkers

Gestart door Rutger1, mei 18, 2011, 11:48:53

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Rutger1

All,

Na wat rondsurfen enzo dacht ik laat ik nog een topic maken over buizenversterkers (zag deze niet zo snel al op het forum staan).

Hebben jullie hier ervaring mee?
Hebben jullie zelf een buizenversterker (gehad)?
Wat zijn hier mooie exemplaren in? (oftewel wat zijn de favorieten van ons mooie forum  :-D)

Greetz,
Rutger-Jan
-= Marantz PM15, Marantz SA-14 v2,  MIT Terminator2 (bi-wire), MIT MI330 (XLR), Von Schweikert VR4-jr =-

Sold Marantz DV7600, B&W DM630i

Rutger1

Citaat van: Rutger1 op mei 18, 2011, 11:48:53
All,

Na wat rondsurfen enzo dacht ik laat ik nog een topic maken over buizenversterkers (zag deze niet zo snel al op het forum staan).

Hebben jullie hier ervaring mee?
Hebben jullie zelf een buizenversterker (gehad)?
Wat vinden jullie van het geluid (tov een transistor versterker)?
Wat zijn hier mooie exemplaren in? (oftewel wat zijn de favorieten van ons mooie forum  :-D)

Zelf vind ik het wel echt super mooi qua design (althans waar je de buisjes echt zelf ziet) bv: http://www.hifi.nl/tweedehands/tekoop/104743/Cary-cad-300-se-lx20-monoblokken-+-tube-technology-voorversterker.html


Greetz,
Rutger-Jan

right, ik drukte op quote ipv (openingspost aanpassen naja...)
-= Marantz PM15, Marantz SA-14 v2,  MIT Terminator2 (bi-wire), MIT MI330 (XLR), Von Schweikert VR4-jr =-

Sold Marantz DV7600, B&W DM630i

Mexicaanse Hond

Ik heb een Primaluna Prologue Two.

Goed stel oren, goed stel luidsprekers

renes59

#3
Ik heb buizenversterkers, voor en eind. Vond ze mooier klinken dan mijn Rotel 980 voor/eind. Ze zeggen dat ze vervormen, blijkbaar vind ik de vervorming dan mooi klinken. Wat mij, en mijn vrouw, opviel was dat je er niet zo gauw luistemoe van wordt. De eindversterker is aangepast gebouwd voor mijn luidsprekers, de eindtrafo's zijn daarbij gezocht. Niet alleen de specs er zijn ook luisresessies aan vooraf gegaan. De basweergave was met deze trafo's die er nu inzitten iets strakker. De bas kan een probleem zijn bij buizen, hoog en midden zijn meestal mooi. Die van mij zijn kameraadbouw.

Ik heb een groene uitvoering, mijn vrouw vond chroom teveel bling-bling.
Buizen vv en ev, Marantz SA7001, Marantz CD6000oseKI, Marantz CD60, Marantz ST6000, Thorens TD160 mkII met een Ortofon MC3Turbo, B&W CDM7NT, JMR Sonata, Mission M51.

Rutger1

Mmm ziet er mooi uit mannen.

Ben zelf vrij nieuw in het buizengebeuren maar hoe/wat is het voornaamste verschil van bv (http://www.hifi.nl/tweedehands/tekoop/104743/Cary-cad-300-se-lx20-monoblokken-+-tube-technology-voorversterker.html) met bijv mijn PM15 qua klank/dynamiek?
-= Marantz PM15, Marantz SA-14 v2,  MIT Terminator2 (bi-wire), MIT MI330 (XLR), Von Schweikert VR4-jr =-

Sold Marantz DV7600, B&W DM630i

renes59

Het is wel van belang dat versterker en luidspreker bij elkaar passen. Niet alle luidsprekers doen het goed op een buizenversterker. Ik heb hier thuis nog een paar Mission M51 en een paar JM Reynaud Sonate staan, dat klinkt niet, heel dof. Op de B&W  CDM7nt gaat het heel goed. Het komt bij buizenversterkers op de goede passende luidsprekers aan.
Volgens mij kun je niet van te voren al zeggen wat het verschil is tussen beide versterkers. Dat moet je beluisteren. Wat ik wel vind is dat die buizenversterkers uit de advertentie heel duur zijn, als nieuw dan. Dat zit er aan materiaal niet aan.
Buizen vv en ev, Marantz SA7001, Marantz CD6000oseKI, Marantz CD60, Marantz ST6000, Thorens TD160 mkII met een Ortofon MC3Turbo, B&W CDM7NT, JMR Sonata, Mission M51.

Mexicaanse Hond

#6
Citaat van: Rutger1 op mei 18, 2011, 14:22:52
Mmm ziet er mooi uit mannen.

Ben zelf vrij nieuw in het buizengebeuren maar hoe/wat is het voornaamste verschil van bv (http://www.hifi.nl/tweedehands/tekoop/104743/Cary-cad-300-se-lx20-monoblokken-+-tube-technology-voorversterker.html) met bijv mijn PM15 qua klank/dynamiek?
Die PM15 is volgens mij een beest van een versterker. Zal behoorlijk dynamisch zijn en de klankkleur..., ach je hebt 'm zelf.
In het algemeen zullen buizenversterkers minder dynamisch zijn en wat warmer klinken. Komt door een bepaalde harmonische vervorming, maar veel mensen vinden het mooi.
Je kunt ook het beste van beide werelden overwegen. Een voorversterker met buizen en een eindversterker met transistors.  Astin Trew maakt heel mooie.  :yes:
Goed stel oren, goed stel luidsprekers

Whisper.nl

Citaat van: renes59 op mei 18, 2011, 15:13:55
paar JM Reynaud Sonate staan, dat klinkt niet, heel dof.

Hoi Rene,

Heb je hier een foto van ??

Groet Whisper
De koffie " loopt"  sportiever wordt het niet

renes59

Niet die van mij maar wel dezelfde.
Buizen vv en ev, Marantz SA7001, Marantz CD6000oseKI, Marantz CD60, Marantz ST6000, Thorens TD160 mkII met een Ortofon MC3Turbo, B&W CDM7NT, JMR Sonata, Mission M51.

renes59

#9
Bij een eindversterker hoort ook een voorversterker.

Buizenbezetting, l naar r: Sylvania USA 7308 ( E188CC),Siemens E88CC, Philips ECC83. Op de achtergrond een gelijkrichter die doet voor de klank er niet toe.
Buizen vv en ev, Marantz SA7001, Marantz CD6000oseKI, Marantz CD60, Marantz ST6000, Thorens TD160 mkII met een Ortofon MC3Turbo, B&W CDM7NT, JMR Sonata, Mission M51.

Whisper.nl

Citaat van: renes59 op mei 18, 2011, 16:03:14
Niet die van mij maar wel dezelfde.


Thanks

Wow die komt ik een keer (waarschijnlijk juni) van dichtbij bekijken.
Schijnt een hele mooie sound te geven.

Groet Whisper
De koffie " loopt"  sportiever wordt het niet

renes59

In vergelijking met de B&W's klinken ze dof, het hoog komt niet echt mee. Ze zijn dan ook van 1982, toen was een andere klank gevraagd.
Buizen vv en ev, Marantz SA7001, Marantz CD6000oseKI, Marantz CD60, Marantz ST6000, Thorens TD160 mkII met een Ortofon MC3Turbo, B&W CDM7NT, JMR Sonata, Mission M51.

Mexicaanse Hond

Om weer even terug te komen op buizenversterkers; je kunt voor rond de 700 euro een tweedehands Primaluna Prologue One (EL-34) en voor zo'n 900 euro een Primaluna Prologue Two (KT-88) kopen.
Goed stel oren, goed stel luidsprekers

renes59

Dat zou ik liever doen als die dure set bij Hifi.nl. Ik zou die Marantz er gewoon bij houden, af en toe wisselen kan geen kwaad.
Buizen vv en ev, Marantz SA7001, Marantz CD6000oseKI, Marantz CD60, Marantz ST6000, Thorens TD160 mkII met een Ortofon MC3Turbo, B&W CDM7NT, JMR Sonata, Mission M51.

Rutger1

Och ik wilde niet direct een set erbij kopen hoor. Maar in soms surf je wat over internet en denk je mmm ook leuk...

Daarnaast ook gewoon benieuwd wat mensen hier op het forum hebben (aan buizenversterkers) en hoe mensen hier erover denken.
-= Marantz PM15, Marantz SA-14 v2,  MIT Terminator2 (bi-wire), MIT MI330 (XLR), Von Schweikert VR4-jr =-

Sold Marantz DV7600, B&W DM630i