Nagalm beheersing

Gestart door Marantz 81, december 05, 2010, 14:21:36

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 3 gasten bekijken dit topic.

TurboMarco

Mocht je straks nog wat druk in het laag missen dan kan je de sub altijd nog rechts in de hoek plaatsen ,dan krijg je een stukje roomgain mee .
(main) Primare SPA21, Argon Stream2, Onkyo BDP 808, Speakerland Vector 0, Definitive Technology CS9040, Scan Speak Opus,subs: REL T9X(front), Beyma-Dayton-Hypex 2x12;(rear) , Velocity-Seas-Hypex 8+10"(center)

Marantz 81

bedankt voor de tip  :-)

denk dat het wel goedkomt , ik hoef ook niet zoveel druk te hebben gaat mij er meer om dat het een aanvullig is van 30 tot 60 hz ,en dat die echt opgaat in de set en het als een geheel klinkt alsof die er als het ware niet staat  :wink:



in de auto kun wel leuke SPL krijgen met een 12 inch woofer gepoort kistje van 45 liter  HB en een 500w mono blokje op 4 ohm  :-D

Dennis E36

Citaat van: Marantz 81 op januari 18, 2011, 23:11:45
bedankt voor de tip  :-)

denk dat het wel goedkomt , ik hoef ook niet zoveel druk te hebben gaat mij er meer om dat het een aanvullig is van 30 tot 60 hz ,en dat die echt opgaat in de set en het als een geheel klinkt alsof die er als het ware niet staat  :wink:



in de auto kun wel leuke SPL krijgen met een 12 inch woofer gepoort kistje van 45 liter  HB en een 500w mono blokje op 4 ohm  :-D

Yup :yes:

Zelf een 12" in een gepoorte kist van 60L netto en een JBL Power amp van volgens mij zo'n 600w@4ohm RMS. Ik meen dat de slotpoort getuned is op 28Hz. Is al ff geleden dat ik die kist heb berekend en gemaakt......

Pink Faun - Innuos - Audioquest - Kemp

Marantz 81

Het veranderen van de inrichting heeft toch niet bracht wat ik gedacht had ook omdat de luister afstand te groot is bijna 4 meter en kan de afstand tussen de speakers niet verder als 2,2 meter uit elkaar zetten ,heb wel nog e.e.a geprobeerd met de speakers verder naar voren te plaatsen maar dan stond ze zover de kamer in ( 1,5 m ) dat is naar mijn mening niet te doen aangezien het een woonkamer is en het ook precies in het looppad zit ,ik kon het met de absorbtie panelen ook niet goed krijgen ,op welke locatie ik het ook hing had allemaal een negatief effect

Vanavond heb ik alles weer terug gezet zoals het stond  :yes: en komen de panelen gewoon te hangen zoals de bedoeling was dat heeft wel een zeer positief effect ,heb de speakers ook nog iets verder van de muur afgezet 1 meter  (dat is op die locatie ook geen probleem ) het was 80 cm  ook weer een vooruitgang geen staande golven meer  pompom  het laag loopt wel duidelijk terug

maar daarvoor komt de SUB   8-)   notworthy byebye

lo

 HB

Goed bezig Arjan. pompom
Je gaat een proefje niet uit de weg notworthy
Veel plezier in ieder geval, is leuk om die dingen uit te proberen.

groet,

lo
Accuphase E-450 amp en DP700 cdp. Marantz ST17, in opslag. Dynaudio contour S3.4, audience 72. Bluesound Vault2. Akoestisch geoptimaliseerd plafond dmv Ri-acoustic.

Marantz 81

 :-D :yes:

Had ik niet verwacht eerlijk gezegd ,in eerste instantie leek het beter te klinken

maar naar wat beter en uitgebreid luisteren met bekende cd,s  was het toch duidelijk minder een ook meer last van scherpte in het hoog

alles staat weer op zijn plekkie  HB

Marantz 81

Ik blijf het toch nog steeds moeilijk vinden hoor  :roll:

gisteren heb ik nog het hele verhaal op de site van soundscapes zitten lezen over plaatsing van de speaker ,waarbij ik geconstateerd heb dat ze eigenlijk niet goed stonden  :no:

dus heb ik het middelpunt uitgemeten van de kamer en zo de speakers weer verplaatst  :-D 

ze staan nu 1 meter van de achterwand , 2,25 meter tussen de speakers op het hart ,en luisterafstand is 3,2 meter , en eerst stonden de speakers ingedraaid nu staan ze gewoon recht ,aangezien dat een uitgangspunt moeten zijn waarnaar je later eventueel zou kunnen indraaien als je dat nodig acht  :wink:

m.b.t van het plaatsen van de absorbtie panelen ,kan ik er ook nog niet echt uitkomen aangezien ze op de site van soundscapes praten over als je een harde woning hebt ( geheel beton in mijn geval ) je het beste de panelen op het plafond kunt plaatsen en dan gelijkmatig verdelen over de gehele ruimte

dus wordt weer   :?  testen met de panelen  shutup

ga ik vanuit dat punt maar werken en kijken wat het brengt ,eerst even paar dagen zo luisteren met de nieuwe opstelling

en Uiteraard is de plek van de bestelde Sub ook al bepaald ( manual staat online m.b.t plaatsing )  HB


byebye byebye byebye

lo

Dat wordt weer een heel karwei. :-o
Ik ben benieuwd of het je gaat bregen wat je eigenlijk wil bereiken. Voorzover ik me op dit moment ingelezen heb in heel die akoestische materie, voornamelijk plafond om dat hier toch kennelijk de grootste winst is te behalen mbt breedbandig dempen, is het nog niet zo heel erg simpel en makkelijk uitvoerbaar.

groet,

lo
Accuphase E-450 amp en DP700 cdp. Marantz ST17, in opslag. Dynaudio contour S3.4, audience 72. Bluesound Vault2. Akoestisch geoptimaliseerd plafond dmv Ri-acoustic.

drees62

#53
Blijft inderdaad lastige materie, maar wel heel boeiend.
Denk dat je nu toch een keer een (nul-) meting moet (laten) doen, al of niet door Toine. Je zit nu nl. op een punt dat je totaal niet meer weet of je de goede kant op gaat. Kan zomaar zijn dat je meer bereikt met diffusie dan absorptie. Om dit te illustreren laat ik je een plaatje zien van een recente (nagalm) meting in mijn luisterruimte waaruit blijkt dat de waarden vanaf 250 Hz perfect zijn. Zou ik nog meer absorptie gaan toepassen dat krijg je een beetje 'dode kamer"effect, niet wenselijk dus.
Pas daaronder zit mijn probleemgebied, dat los je niet op met absoptie. Overigens is de rode lijn de situatie zonder de subwoofer. Door slim met de fase van de sub, die high-level is aangesloten, te spelen kun je je RT60 waarden dus ook nog behoorlijk na beneden brengen. Dit is de groene lijn.

Tevens heb ik een SPL (sound pressure level) bijgevoegd. Ook hier is mooi het verschil te zien wat een sub toevoegd (groene lijn) en dat ie vooral de dippen eruit haalt.
Wat je hier ook mooi kunt zien is dat mijn monitoren eigenlijk al bij 70 Hz beginnen af te vallen, volgens de fabriekspec zou dat pas bij 42 Hz het geval moeten zijn. Is dus puur de akoestiek van mijn ruimte.

Succes weer!

Marantz 81

Een echte nul meting en geheel optimaliseren wil ik in de toekomst misschien wel laten doen ,maar gaat financieel nu niet dan wil ik het in een keer goed doen en dan praat je toch al snel over flink wat geld

Ik ben de laaste tijd heel veel bezig geweest met het verplaatsen van de speakers ook heel men interieur een keer omgegooid en daarna ook weer heel veel verschillende opstellingen geprobeerd op een gegeven moment had ik echt zoiets van  nopompom gaf allemaal geen verbetering en in sommige indeling klonk het nergens meer naar  :no: of ik kreeg zo,n rare indeling van de woonkamer dat gaat ook niet werken en zelfs toen gaf het geen verbetering  :no: op gegeven moment had ik echt zoiets van  violent1 wordt er niet goed van  :|



Toen ben ik weer terug gegaan zoals het in begin stond  :-) zo weer even paar dagen geluisterd daarna nog ligt geschoven met de afstanden tussen speakers en afstanden van zijwand en achterwand ze staan nu 80cm van achterwand en 225 cm op het hart uit elkaar dit geeft het beste resultaat  :yes: inmiddels ook een andere versterker en er is een grote houten vitrine kast bijgekomen en andere kast die ik al had verplaatst een perzisch kleed op de salontafel en 2 kussens op de bank dit gaf ook duidelijk minder galm in men kamer met name de grote vitrine kast  pompom

In de loop van aankomende week weer testen met het absorbtie materiaal en kan ik de panelen eindelijk gaan maken  byebye

Marantz 81

#55
Ben weer aan het testen geweest en kwam weer uit zoals het eerst ook het beste was 4 op een rij tegen het plafond op de wand achter de installatie  :yes:

Gisteren het laatste materiaal gehaalt lijm om het polystyreen schuim op het hout te lijmen hiervoor heb je aparte lijm nodig anders lost het op en valt er weinig meer te absoberen  :schater:  ( polystyreen schuimlijm van Bison )

Morgen ga ik beginnen aan het maken van de houten rasters  HB

Whisper.nl

Hoi Marantz81

Lekker bezig met je hobby  :yes:
Hoop voor je dat er uitkomt wat je ervan verwacht.

Doe je alles in een keer of doe je plaat voor plaat. ?

En ondertussen genieten van je set natuurlijk

Groet Whisper  byebye
De koffie " loopt"  sportiever wordt het niet

Marantz 81

 :yes:  alles in 1 keer heb het tot in de treure  :schater: getest  :-D

lo

Veel knutsel plezier gewenst.
Werk je de panelen gelijk af met doek¿

groet,

lo
Accuphase E-450 amp en DP700 cdp. Marantz ST17, in opslag. Dynaudio contour S3.4, audience 72. Bluesound Vault2. Akoestisch geoptimaliseerd plafond dmv Ri-acoustic.

Marantz 81

ja ik hoop ze einde van de week te hebben hangen  pompom