Zeer interessant onderwerp. Ben zelf tegen nagalm problemen aangelopen en me pas gerealiseerd wat het probleem zou kunnen zijn toen ik hier op het forum wat stukjes m.b.t. akoestiek had gelezen.
Korte historie. Heb m'n Bose (vreselijk geluid) de deur uit getrapt, nadat bleek dat m'n oude Philips 800 serie die op zolder stond met goedkope Jamo boxen veel beter geluid gaf. In een keer luisterde ik weer met plezier CD's.
Besloten eerst andere luidsprekers te kopen, omdat deze duidelijk de zwakste schakel vormden.
KEF Reference 104.2 gekocht, heel oud, maar in zeer goede staat, een mooi neutraal geluid, niet overdreven veel laag, maar dat hoeft voor mij niet zozeer. Bas is wel strak.
Vervolgens viel de versterker natuurlijk een beetje door de mand (FA 880) hoewel deze niet echt slecht is. In een audiozaak een ingeruilde SC80+SM80 gekocht (met garantie, was ook nodig, inmiddels zijn alle Elco's vervangen).
Nu echter een teleurstelling. Enerzijds werden zeer veel details prachtig hoorbaar met de Marantz voor- en eindversterker, maar het luisteren was zeer vermoeiend en na een kwartier kreeg ik hoofdpijn.
Met name het hoog was storend. Dit vond ik vreemd, want zowel de speakers als deze voor- eindversterker combi staan niet bekend voor overdreven hoog geluid. Met de PM80 van m'n vriendin eraan was het een stuk aangenamer (warmer geluid) maar een deel van de details viel wel weg.
Om nu terug te komen op akoestiek. Na hier e.e.a. gelezen te hebben, dacht ik het hier te moeten zoeken. Wat geschoven met de speakers, o.a. 15cm verder van de achterwand. Dit bracht wel iets, maar zeker niet voldoende.
In het midden voor de speakers heb ik een salontafel staan, met twee glazen bladen. In dit kader een hoogst verdacht item natuurlijk!
Heb er een tafellaken overheen gegooid, zodanig dat ook geen geluid gemakkelijk tussen de twee glasplaten kan. Dit was reeds een flinke verbetering, maar nog steeds niet voldoende.
Rechts van de rechter speaker zit een deur. Dit leek me ook een goed item voor reflecties. Heb er een flanellen laken aan gemaakt. Ziedaar, goed en aangenaam geluid. En vooral geen hoofdpijn meer
Klein praktisch probleem, een laken over de deur is optisch niet een bijster fraaie oplossing. Heeft iemand misschien een suggestie voor een oplossing die ik aan de deur kan bevestigen, maar die achteraf redelijk makkelijk zonder dat lelijke sporen achterblijven verwijderd kan worden? Alternatief is een soort voorzetscherm o.i.d., maar dat is weer minder praktisch.