Ook maar even inhaken op dit stream-topic
Ik ben zeker een stream-fan.
Maar als je streamt doe het dan wel goed, dus neem wat serieuze hardware en geen iPod die je via een standaard kabeltje op de analoge ingang van je versterker aansluit.
Ik heb een redelijke versterker (11 jaar oude SR7200) met in mijn ogen 'leuke' boxen (Rogers monitors).
De SR7200 is zeer goed in 2-kanaals stereo. Hij staat standaard op 'Source direct'.
Mijn streamvolgorde: Flac bestanden vanaf de NAS bedraad naar de Popcorn A110, vandaar optisch (Oehlbach toshlink) naar een Arcam DAC en vandaar via 2 dikke Oehlbach cinch naar de SR7200.
Ik moet zeggen: op mijn installatie klinkt dat gewoon erg goed!
Maar ok, je hebt EAC, Wav, flac en daar kan het nodige verschil tussen zitten.
Ik heb een tijd terug ook flac's gedownload die geript waren vanaf een SHMCD (super high material CD).
SHMCD's worden vooral in Japan gemaakt/verkocht. Grote artiesten als Dire Straits (altijd al een voorloper op kwalitatief goede muziekdragers) hebben diverse albums hierop uitgebracht.
En ja, dat klinkt toch wel weer een heel stuk beter dan de standaard flac's.
Sommigen vinden SHMCD pure marketing en zit het vooral tussen de oren
Wat
leesvoer, nog
meer.
Over het downloaden: als ik een album echt goed vind koop ik 'm ook. En nee, ik koop zeker niet alles.
Downloaden is vooral makkelijk om even snel nieuwe muziek te horen en te beoordelen.
Vroeger ging je een uur in een cd zaak zitten met een stapeltje cd's voor je, nu doe je dat lekker thuis.
Verder: mp3 luister ik op de telefoon en in de auto. Flac draai ik thuis.
Dat streaming toekomst heeft is zeker, zie de nieuwste versterkers met netwerkaansluiting. Nu de distributeurs nog. Die moeten gewoon even wakker worden en correct inspelen op de vraag (dus niet 1,- per nummer in 128kb
). 5,- voor een cd in flac lijkt me beter. En mensen die het vervolgens direct online gooien hou je toch, dat moet je incalculeren.
Tot slot: mensen met een super audio installatie met een erg goed gehoor zullen zeker verschil blijven horen tussen originele cd's en flac's.
Het gros van de luisteraars met een redelijk normale installatie (en daar schaar ik mijzelf ook onder) horen de verschillen tussen een flac en een originele cd niet op hun installatie.