Streaming voor en tegens

Gestart door WimPeu, november 15, 2010, 09:19:28

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

QuattroNL

Citaat van: Zoldar op november 02, 2011, 22:35:29
quatro: als jij bij mij de sq server stand alone op mijn server aan de praat krijgt, krijg je een kratje bier  notworthy
Wat voor server (NAS) heb je? Squeezebox package erop geinstalleerd? Wat voor een squeezebox (is het überhaupt een SB?) is het? Wat doet ie nu niet? Heeft het ooit gewerkt?
mag ook per pb  8-)
Marantz PM15S2-LE+SR5006 - Totem Arro+Dreamcatcher+Model One Signature center - Loewe Art 42" LCD - Dune Smart D1 - Squeezebox Touch+BOTW - Oppo BDP83 - Synology DS409+ - CA Diamond 2 dempingsplaat+cable clamps.
Cables: Nordost - W&M - RU Connected - JIB

Cornelis1921

 :wink: byebye :yes: :no:
Citaat van: marvin op november 02, 2011, 13:32:27
Geloof niet dat leeftijd bedieningsgemak in de weg hoeft te staan. M'n vader gebruikt ook een HDX met een leuke surround installatie. Muziek en films onder 1 druk op de knop van de afstandsbediening. Heb hem nog nooit zo vaak steeds andere artiesten zien opzetten ipv radio of steeds maar weer een cd of dvd 'zoeken'..... ;)




Iphone4
Marv, jouw vader mist niks en toch alles...charme, gevoel, emotie etc. etc.
* CD6006 * SA8003 * PM8005 * Quantis QE317 * Harbeth HL-P3ES-2 * Epos stands * Beyer DT880 Premium 250Ω * Senn HD25 II Aluminium * Pro-Ject Headbox S * Nintendo Switch *

lemon

Citaat van: Cornelis1921 op november 03, 2011, 05:52:40
:wink: byebye :yes: :no:
Citaat van: marvin op november 02, 2011, 13:32:27
Geloof niet dat leeftijd bedieningsgemak in de weg hoeft te staan. M'n vader gebruikt ook een HDX met een leuke surround installatie. Muziek en films onder 1 druk op de knop van de afstandsbediening. Heb hem nog nooit zo vaak steeds andere artiesten zien opzetten ipv radio of steeds maar weer een cd of dvd 'zoeken'..... ;)




Iphone4
Marv, jouw vader mist niks en toch alles...charme, gevoel, emotie etc. etc.

Dat heeft natuurlijk helemaal niets met de issue te maken. Het file wat op een cd staat, is PRECIES hetzelfde als wat ik via mijn server opvraag. Het enige dat van invloed zou kunnen zijn is de DAC. Als het file gelezen wordt moet het worden omgezet in analoog geluid. Het kan zijn dat dit bij jou in de cd-speler beter gebeurt dan in je streaming apparatuur. Maar dat is dan enkel een kwestie van de juiste streaming apparatuur.

Tegenwoordig zijn er redelijk volwassen streaming mogelijkheden die in kwaliteit niet onder doen voor jouw cd speler en vaak zelfs beter zijn.

Voor het overige snap ik de liefhebberij voor vinyl niet.... (knuppel in het hoenderhok?) Een goede LP opname is op zijn best na drie keer draaien. Daarna neemt de kwaliteit enkel af. dus als je een mooie LP hebt... Zet hem over op een digitaal file... de derde keer dat je 'em draait.

Waarom de kwaliteit afneemt? Omdat de temperatuur in de groef op het moment dat de naald deze uitploegt, zo hoog wordt dat ie beetje bij beetje smelt. Er blijft dus na een aantal keer draaien niet zo heel veel van het oorspronkelijke geluid over.

Maar ja, het gevoel wil ook wat. Emotie en charme. Tja dat kun je ondanks het hinderlijk lp geluid nog steeds voelen als je zo'n geval op je draaitafel legt. Maar of het dan ontstaat in je oren of tussen je oren lijkt me de moeite waard om eens uit te zoeken.

Heb ik dan geen eerbied voor de LP? Natuurlijk wel maar dan vooral voor die exemplaren die ik cadeau kreeg van Emory Cook. De legendarische geluidsman die met de eerste stereo LP ooit op de markt kwam.

Maar ik draai ze nooit uit eerbied. Ze staan netjes op een digitaal file. Om te voorkomen dat ze slijten

JohnWx

Citaat van: lemon op november 03, 2011, 11:53:49
Citaat van: Cornelis1921 op november 03, 2011, 05:52:40
:wink: byebye :yes: :no:
Citaat van: marvin op november 02, 2011, 13:32:27
Geloof niet dat leeftijd bedieningsgemak in de weg hoeft te staan. M'n vader gebruikt ook een HDX met een leuke surround installatie. Muziek en films onder 1 druk op de knop van de afstandsbediening. Heb hem nog nooit zo vaak steeds andere artiesten zien opzetten ipv radio of steeds maar weer een cd of dvd 'zoeken'..... ;)




Iphone4
Marv, jouw vader mist niks en toch alles...charme, gevoel, emotie etc. etc.

Dat heeft natuurlijk helemaal niets met de issue te maken. Het file wat op een cd staat, is PRECIES hetzelfde als wat ik via mijn server opvraag.


er zijn mensen die verschil horen tussen een cd of de streamert


ik niet denk ik
Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

QuattroNL

Ik heb geen SA-cd speler maar wel vele 24 bits flac files, sommigen tot 192kHz.
Zolang mijn streamer en versterker dat aan kunnen (ik gebruik de DAC van mijn SR, die kan dat idd aan en is hoorbaar beter dan de DAC in de Squeezebox) zal ik verschil kunnen horen.
Met de juiste apparatuur hoor je dat dus wel degelijk.
Marantz PM15S2-LE+SR5006 - Totem Arro+Dreamcatcher+Model One Signature center - Loewe Art 42" LCD - Dune Smart D1 - Squeezebox Touch+BOTW - Oppo BDP83 - Synology DS409+ - CA Diamond 2 dempingsplaat+cable clamps.
Cables: Nordost - W&M - RU Connected - JIB

Zoldar

#95
Citaat van: lemon op november 03, 2011, 11:53:49
Citaat van: Cornelis1921 op november 03, 2011, 05:52:40
:wink: byebye :yes: :no:
Citaat van: marvin op november 02, 2011, 13:32:27
Geloof niet dat leeftijd bedieningsgemak in de weg hoeft te staan. M'n vader gebruikt ook een HDX met een leuke surround installatie. Muziek en films onder 1 druk op de knop van de afstandsbediening. Heb hem nog nooit zo vaak steeds andere artiesten zien opzetten ipv radio of steeds maar weer een cd of dvd 'zoeken'..... ;)




Iphone4
Marv, jouw vader mist niks en toch alles...charme, gevoel, emotie etc. etc.

Dat heeft natuurlijk helemaal niets met de issue te maken. Het file wat op een cd staat, is PRECIES hetzelfde als wat ik via mijn server opvraag. Het enige dat van invloed zou kunnen zijn is de DAC. Als het file gelezen wordt moet het worden omgezet in analoog geluid. Het kan zijn dat dit bij jou in de cd-speler beter gebeurt dan in je streaming apparatuur. Maar dat is dan enkel een kwestie van de juiste streaming apparatuur.

Tegenwoordig zijn er redelijk volwassen streaming mogelijkheden die in kwaliteit niet onder doen voor jouw cd speler en vaak zelfs beter zijn.

Voor het overige snap ik de liefhebberij voor vinyl niet.... (knuppel in het hoenderhok?) Een goede LP opname is op zijn best na drie keer draaien. Daarna neemt de kwaliteit enkel af. dus als je een mooie LP hebt... Zet hem over op een digitaal file... de derde keer dat je 'em draait.

Waarom de kwaliteit afneemt? Omdat de temperatuur in de groef op het moment dat de naald deze uitploegt, zo hoog wordt dat ie beetje bij beetje smelt. Er blijft dus na een aantal keer draaien niet zo heel veel van het oorspronkelijke geluid over.

Maar ja, het gevoel wil ook wat. Emotie en charme. Tja dat kun je ondanks het hinderlijk lp geluid nog steeds voelen als je zo'n geval op je draaitafel legt. Maar of het dan ontstaat in je oren of tussen je oren lijkt me de moeite waard om eens uit te zoeken.

Heb ik dan geen eerbied voor de LP? Natuurlijk wel maar dan vooral voor die exemplaren die ik cadeau kreeg van Emory Cook. De legendarische geluidsman die met de eerste stereo LP ooit op de markt kwam.

Maar ik draai ze nooit uit eerbied. Ze staan netjes op een digitaal file. Om te voorkomen dat ze slijten


sacd, vinyl en 24/96 files bieden in mijn beleving meer resolutie dan CD (16b/44khz). Je hoort simpelweg meer details en wat meer lucht in de opname. Ook is het digitale randje en enige hardheid die vaak in CD zit, afwezig. Dit geld natuurlijk alleen voor goed gemasterde opname's. Put shit in, get shit out. daar gaat geen fromat iets aan veranderen.   

of je dat beetje meer resolutie, detail, lucht of menselijkheid in die opnames aanstaat is kwestie van smaak. Snoeiharde house zou ik niet per se op een lp hoeven. geef mij maar CD...

dat LP's slijten is zeker een goede reden om de zaak in ieder geval als back up goed op te slaan op een digitaal format. (veel nieuwe LP's komen van een 24/96 master) lijkt me leuk om te doen en dan terug te luisteren. het lijkt me ook moeilijk om vast te stellen wat de degradatie is van SQ op een lp. Als eigenaar zet je het af en toe op en zal de achteruitgang mischien niet eens opvallen. ik zal eens kijken of ik vrienden die pas de zelfde titels hebben gekocht kan uitnodigingen om een vergelijk te doen met een vers exemplaar en een gebruikte.


vervolgens: hoor ik al dit verschillen wel? nee, mischien niet. ik hoor geen verschil in digitale kabels waar anderen erbij zweren. ik hoor wel verschil in IC terwijl anderen je dan voor gek verklaren.














Speakers: Klipsch RP-280F/RP-160m/RB-10+ BK XXLS400FF
Versterking: Graaf GM50B | Onkyo TX-NR747
Digitaal: Mytek Digital Stereo-192 DSD DAC | JRiver
Analoog: SRM Tech Arrezzo | Ortofon 2M Black | Graham Slee Reflex M
Kabels: Chord | Audioquest | Belden

Zoldar

Citaat van: QuattroNL op november 02, 2011, 23:06:01
Citaat van: Zoldar op november 02, 2011, 22:35:29
quatro: als jij bij mij de sq server stand alone op mijn server aan de praat krijgt, krijg je een kratje bier  notworthy
Wat voor server (NAS) heb je? Squeezebox package erop geinstalleerd? Wat voor een squeezebox (is het überhaupt een SB?) is het? Wat doet ie nu niet? Heeft het ooit gewerkt?
mag ook per pb  8-)

Ik heb Iomega NAS.

Iomega HD Home Media Network Cloud Edition
Verbonden aan de een splitter die naar de router gaat. vanuit daar een verbening met de Squeezebox touch. Ik heb de SB server software gebrobeerd te insteleren op de NAS maar dat werkte niet. Dus de Server software op de laptop van de vrouw gezet. Maar liever standalone natuurlijk.
Thanx in advance! :yes:



Speakers: Klipsch RP-280F/RP-160m/RB-10+ BK XXLS400FF
Versterking: Graaf GM50B | Onkyo TX-NR747
Digitaal: Mytek Digital Stereo-192 DSD DAC | JRiver
Analoog: SRM Tech Arrezzo | Ortofon 2M Black | Graham Slee Reflex M
Kabels: Chord | Audioquest | Belden

QuattroNL

Ik ben bang dat ik het antwoord al weet (kan het me herinneren uit een ander topic of zelfs forum): je Iomega NAS ondersteund de SB software niet, er is geen package voor  :no:

Je hebt nu 2 opties:
1. Blijf de laptop gebruiken. Goedkoopste oplossing maar of het voor jou praktisch is....
2. Koop een ondersteunde NAS, bijv. Synology of Qnap. Nadeel: kost weer geld. Voordelen: bijna oneindig met zo'n uitgebreide NAS  clown1
Marantz PM15S2-LE+SR5006 - Totem Arro+Dreamcatcher+Model One Signature center - Loewe Art 42" LCD - Dune Smart D1 - Squeezebox Touch+BOTW - Oppo BDP83 - Synology DS409+ - CA Diamond 2 dempingsplaat+cable clamps.
Cables: Nordost - W&M - RU Connected - JIB

JohnWx

Citaat van: QuattroNL op november 03, 2011, 13:09:36
Ik heb geen SA-cd speler maar wel vele 24 bits flac files, sommigen tot 192kHz.
Zolang mijn streamer en versterker dat aan kunnen (ik gebruik de DAC van mijn SR, die kan dat idd aan en is hoorbaar beter dan de DAC in de Squeezebox) zal ik verschil kunnen horen.
Met de juiste apparatuur hoor je dat dus wel degelijk.

je vergelijkt nu appels met peren
Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

QuattroNL

Citaat van: John Wx op november 03, 2011, 23:04:48
Citaat van: QuattroNL op november 03, 2011, 13:09:36
Ik heb geen SA-cd speler maar wel vele 24 bits flac files, sommigen tot 192kHz.
Zolang mijn streamer en versterker dat aan kunnen (ik gebruik de DAC van mijn SR, die kan dat idd aan en is hoorbaar beter dan de DAC in de Squeezebox) zal ik verschil kunnen horen.
Met de juiste apparatuur hoor je dat dus wel degelijk.

je vergelijkt nu appels met peren
Volgens mij ging het om het vergelijk tussen cd en HQ streaming (correct me if I'm wrong!)
In dat geval vind ik niet dat ik lekkere appels met overheerlijke peren vergelijk  :-P
Wat is het verschil, als bron, tussen een 24 bits 192kHz flac file en hetzelfde nummer vanaf SA-CD of DVD-A?
De DAC in de bron kan wat verschil uitmaken maar als je alles digitaal aansluit omzeil je dat.

Wat ik wel begrepen heb is dat ook flac in enige mate gecomprimeerd is dus dan zou je kúnnen zeggen dat er kwaliteitsverlies in zit. Dat is echter niet te vergelijken in de mate van compressie bij mp3 bestanden.
Zo is een wav file ietsjepietsje groter dan een flac file, met gelijke instellingen.
Marantz PM15S2-LE+SR5006 - Totem Arro+Dreamcatcher+Model One Signature center - Loewe Art 42" LCD - Dune Smart D1 - Squeezebox Touch+BOTW - Oppo BDP83 - Synology DS409+ - CA Diamond 2 dempingsplaat+cable clamps.
Cables: Nordost - W&M - RU Connected - JIB

WimPeu

Wav files zijn 2 maal zo groot als een Flac. Dus geen ietiepietsie. Tussen Flac en Wav zit totaal geen verschil. Flac is niet gecomprimeerd het is een ingepakte file. Uitgepakt is ie weer helemaal 100% de CD.
Kamer : LG OLED65E7V - Meridian 218 * DSP 7200
HT : Anthem AVM60 * PVA7 - Denon DBT-3313UD - Usher CP6381BE * HT1 * V601 * S520 - Cabasse Io2 -  Rythmik F15HP-SE - Sony VPL-50ES

Zoldar

nu ben ik een miereneuker op hi-fi gebied en geloof ik veel zaken die een verschil uitmaken in geluid. Maar ik hoor geen verschil tussen een Wav file-tje en een Flac file-tje.

Citaat van: QuattroNL op november 03, 2011, 13:09:36
Ik heb geen SA-cd speler maar wel vele 24 bits flac files, sommigen tot 192kHz.
Zolang mijn streamer en versterker dat aan kunnen (ik gebruik de DAC van mijn SR, die kan dat idd aan en is hoorbaar beter dan de DAC in de Squeezebox) zal ik verschil kunnen horen.
Met de juiste apparatuur hoor je dat dus wel degelijk.

wat vergelijk je eigenlijk?
een 24 bit flac file die door de SQ touch wordt geconverteerd en analoog naar de amp gaat vs digitale uitgang van de SB touch die naar de DAC van je amp gaat waar het naar analoog wordt geconverteerd en in een line signaal wordt versterkt om vervolgens te worden aangeboden aan de EV gedeelte van de amp?

in dat geval kan ik me dat best voorstellen aangezien het algemeen bekend is dat de analogg uit van de SB T niet op niveau is van een goede stand alon CD speler/reciever.
Speakers: Klipsch RP-280F/RP-160m/RB-10+ BK XXLS400FF
Versterking: Graaf GM50B | Onkyo TX-NR747
Digitaal: Mytek Digital Stereo-192 DSD DAC | JRiver
Analoog: SRM Tech Arrezzo | Ortofon 2M Black | Graham Slee Reflex M
Kabels: Chord | Audioquest | Belden

QuattroNL

Citaat van: WimPeu op november 04, 2011, 09:34:17
Flac is niet gecomprimeerd het is een ingepakte file. Uitgepakt is ie weer helemaal 100% de CD.
Kijk, zo heb ik ook weer wat geleerd  notworthy

@Zoldar: die verschillende manier van aansluiten die je beschrijft: ja, daar hoor je inderdaad zeker verschil.
Verschil tussen flac en wav hoor ik ook niet nee.
Marantz PM15S2-LE+SR5006 - Totem Arro+Dreamcatcher+Model One Signature center - Loewe Art 42" LCD - Dune Smart D1 - Squeezebox Touch+BOTW - Oppo BDP83 - Synology DS409+ - CA Diamond 2 dempingsplaat+cable clamps.
Cables: Nordost - W&M - RU Connected - JIB

Janver

Wav file:

AAAAAABBBBBGGDDDDKKKKK

Flac file:

6A5B2G4D5K

Er staat precies hetzelfde alleen korter geschreven. De verschillende compressie niveau's bij Flac geeft aan hoeveel gecomprimeerd, bij hogere compressie wordt ook kleinere delen gecomprimeerd, wat veel meer tijd kost.
Hier kan uw reclame staan!

lemon

Citaat van: WimPeu op november 04, 2011, 09:34:17
Wav files zijn 2 maal zo groot als een Flac. Dus geen ietiepietsie. Tussen Flac en Wav zit totaal geen verschil. Flac is niet gecomprimeerd het is een ingepakte file. Uitgepakt is ie weer helemaal 100% de CD.

Waarschijnlijk bedoel je dat er in kwaliteit van het audiosignaal uiteindelijk geen verschil zit. Daar kan ik voor een groot deel in meegaan. Maar aangezien enkel de grote van de files al verschillen zijn ze dus daarin al niet helemaal het zelfde. Wel zijn AIFF en WAV. files bijna volledig identiek in omvang en kwaliteit. Ik kan verder geen verschil horen tussen een FLAC en WAV of AIFF file. Mits het dezelfde weg heeft bewandeld.

Ik bedoel daarmee dat een FLAC file dat door mijn WDTV-live hub als PCM-signaal naar mijn versterker/steamer wordt gestuurd beduidend minder goed klinkt als een signaal dat door mijn vertrekker/streamer als flac  wordt opgehaald en dus ook door mijn versterker wordt 'uitgepakt'.

Ik denk dat hier ook de meeste problemen door ontstaan en de verwarring over de aanname dat streamen minder goed zou klinken. Veel mensen die het uitproberen hebben simpelweg niet de juiste oplossing om het digitale signaal zo origineel mogelijk door de beste DAC in hun netwerk te laten uitpakken. En tot voor kort zat de beste oplossing daarvoor in hun CD/SACD speler. Nu de mogelijkheden voor streamen toenemen, verbetert ook de kwaliteit van die apparatuur. En beschikken de streamers over net zulke goede DAC als de CD/SACD spelers.