Streaming voor en tegens

Gestart door WimPeu, november 15, 2010, 09:19:28

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

WimPeu

Citaat van: Pjotr27 op november 16, 2010, 10:04:50
Jij hoort het misschien niet, ik ( en Fritz) wel, de enige keer dat ik het gelijkwaardig of beter ( met 24 bit download`s) heb gehoord is bij A10Audio in Amsterdam, maar alleen de DAC kost al meer dan 6000 euro...

Ik had ook niet anders verwacht... :wink:
Kamer : LG OLED65E7V - Meridian 218 * DSP 7200
HT : Anthem AVM60 * PVA7 - Denon DBT-3313UD - Usher CP6381BE * HT1 * V601 * S520 - Cabasse Io2 -  Rythmik F15HP-SE - Sony VPL-50ES

HiFi gek

Citaat van: WimPeu op november 15, 2010, 21:47:07
Waar plak jij dan die labels op als ik vragen mag?

Verder is dit idd een topic over streamen en niet over CD-R's afspelen. Dat doe ik ook al tijden niet meer. Heb ook geen enkele CD/R meer in mijn collectie. In de kamer stream ik en in de auto vanaf een SD kaart 320kb mp3.


Ik plak die labels op de originele cd/sacd .

Ik neem geen cd-r schijfjes meer op zoals ik al vertelde , al draai ik ze nog wel .
Het zou ook belachelijk zijn als ik mijn grote verzameling cd-r schijfjes niet meer zou draaien enkel omdat de geluids kwaliteit naar mijn eigen bevinding slechter is , zover ga ik gelukkig ook weer niet . :wink:
De meeste copieen zijn echter inmiddels vervangen door de originele exemplaren .
Maar ik dee vroeger vooral eigen verzamel cd-r samenstellen met alleen de beste nummers van 1 artiest , en die draai ik regelmatig .

Zoals ik al eerder vermelde plak ik op de originele cd /sacd alleen 2 extra labels als het standaard gebruikte label licht doorlatend is , wanneer je er doorheen kunt kijken dus .
Op niet licht doorlatende labels plak ik nooit extra labels , de winst is dan niet de moeite waard vind ik .

Op cd-r plak ik ook nooit extra labels .
Waarom zou ik dat doen als ik de geluids kwaliteit van een copy toch al vind tegenvallen .




Groeten  EDWIN  B

HiFi gek

Citaat van: Maurice op november 15, 2010, 22:36:11

Ook ik download muziek (is voor de Nederlandse wet overigens NIET illegaal), maar dan om te beluisteren. Vind ik het wat, dan loop ik de lokale cd-boer binnen of bestel de cd via hun webwinkel.




Hier is absoluut niets mis mee , wist ik zelf maar hoe je moet downloden .

Zelf zoek ik altijd samples van 30 seconden op via www.amazon.com    ,  dan luister ik via hun de samples af via mijn computer speakers en bepaal ik of ik de originele cd/sacd ga aanschaffen .

Het beluisteren van samples via mijn computer speakers is niet bepaald de ideale manier om de muziek goed te kunnen beoordelen .
Dat zou ik uiteraard veel liever over mijn geluids installatie willen doen , maar ja ik weet niet hoe ik een volledige cd moet downloden .
Vroeger huurde ik dan de originele cd /sacd  ,  dan kon ik het wel over mijn installatie beluisteren , maar ik kom tegenwoordig niet meer bij de cd bibliotheek .

Dus als jij een site weet waar ik een kompleet album legaal kan downloden dan hou ik mij aanbevolen .
Ik koop dan even voor alle duidelijkheid altijd het origineel als de cd/sacd mij goed bevald   ?




Groeten  EDWIN  B

HiFi gek

#63
Citaat van: WimPeu op november 15, 2010, 22:54:21
Bull....er wordt in vergelijk met 10 jaar geleden geen CD meer verkocht! En een EAC download is niet van orgineel te onderscheiden. Ten minste op mijn modale set. Op welk vlak wint de CD dan nog steeds?


Dat is het hem nou net .

Of je het verschil hoort tussen een EAC copy of niet is zoals jezelf al vermoed vooral afhankelijk van je installatie .

Op mijn set hoor ik steeds weer terug dat het origineel dan nog steeds beter is dan de EAC copy .
En ik copieer dan uiteraard zoals je mag verwachten in de allerhoogste kwaliteit , daar heb ik hem tijdens de configuratie toen op ingesteld zodat dit vaststaat in het EAC geheugen .

EAC heb ik dus gedownload en geinstalleerd op mijn computer .
Ben er desondanks toch erg tevreden mee , de copieen met EAC zijn erg goed naar mijn mening , daar tipt geen cd recorder of wat dan ook aan  .



Groeten  EDWIN  B

JohnWx

Citaat van: HiFi gek op november 16, 2010, 17:26:49

Hier is absoluut niets mis mee , wist ik zelf maar hoe je moet downloden .

Zelf zoek ik altijd samples van 30 seconden op via www.amazon.com    ,  dan luister ik via hun de samples af via mijn computer speakers en bepaal ik of ik de originele cd/sacd ga aanschaffen .

Het beluisteren van samples via mijn computer speakers is niet bepaald de ideale manier om de muziek goed te kunnen beoordelen .
Dat zou ik uiteraard veel liever over mijn geluids installatie willen doen , maar ja ik weet niet hoe ik een volledige cd moet downloden .
Vroeger huurde ik dan de originele cd /sacd  ,  dan kon ik het wel over mijn installatie beluisteren , maar ik kom tegenwoordig niet meer bij de cd bibliotheek .

Dus als jij een site weet waar ik een kompleet album legaal kan downloden dan hou ik mij aanbevolen .
Ik koop dan even voor alle duidelijkheid altijd het origineel als de cd/sacd mij goed bevald   ?




Groeten  EDWIN  B

iTunes en Amazon.com er zit een bedrijf tegen de duitse grens kan je bestellen gewoon en audiofiel (met label) :schater:



ps:muziek vind je ook goed via de pc speaker wekker radio auto etc.etc. anders luister je alleen maar technisch Edwin en muziek is emotie   

Athans vind ik

Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

HiFi gek

Citaat van: jwx op november 16, 2010, 17:38:35
iTunes en Amazon.com er zit een bedrijf tegen de duitse grens kan je bestellen gewoon en audiofiel (met label) :schater:



ps:muziek vind je ook goed via de pc speaker wekker radio auto etc.etc. anders luister je alleen maar technisch Edwin en muziek is emotie   

Athans vind ik

Ja dat begrijp ik ook wel hoor .

Maar dat neemt niet weg dat het via je geluids installatie makkelijker hoorbaar is of een cd /sacd de moeite van het aanschaffen waard is .
Of denk jij daar anders over , mijn installatie klinkt hoe dan ook beter dan een wekker radio of auto hifi set .
De jouwe ook hoop ik  :-D



Groeten  EDWIN  B

JohnWx

Citaat van: HiFi gek op november 16, 2010, 17:47:04
Ja dat begrijp ik ook wel hoor .

Maar dat neemt niet weg dat het via je geluids installatie makkelijker hoorbaar is of een cd /sacd de moeite van het aanschaffen waard is .
Of denk jij daar anders over , mijn installatie klinkt hoe dan ook beter dan een wekker radio of auto hifi set .
De jouwe ook hoop ik  :-D



Groeten  EDWIN  B


Nee vind ik niet edwin
In de auto of achter de laptop kan ik prima horen of ik een nummer mooi vind of niet
Als de opname erg mooi is vind ik het meegenomen maar doet voor mij niets af aan de muziek
Ik ben van mening dat elke cd een erg goede kwaliteit heeft



ps: onderschat onze look a like tivoli niet

Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

dmeerpa

Ik las ooit een artikel over EAC. Die persoon had 10 keer dezelfde Cd geript in de beste kwaliteit. Wanneer hij deze 10 kopieën bit voor bit vergeleek was geen enkel identiek. Uiteindelijk was de conclusie dat de gebruikte CD lezer een invloed had, EN jawel de voeding. Uiteindelijk kreeg hij 10 identieke kopieën door een UPS aan te sluiten op de PC. (UPS is een batterij die er voor zorgt dat bij stroom uitval de PC verder werkt, maar deze zorgt ook voor een stabiele spanning). Omdat hij nu telkens hetzelfde resultaat had was zijn besluit dat deze identiek waren aan het origineel.
Marantz Cinema 40 , SACD 30n
Rotel RB-991
Dune HD Max (te koop)
X-box Series X met KODI
Chromecast met Google TV
Pioneer PDP-6080D
Zone 1 : Wharfedale Opus 2 (soon Elysian 4), Opus Tri-Center, 4 x Opus Tri-Surround, SVS PB12+
Zone 2 : Boston Acoustic A25

AlchemistII

De originele CD standaard is het probleem. Er zit geen info over timing van de bitstroom en ook correctiebits ontbreken.

Een cd/dvd/bd speler in de computer is primair bedoeld voor het uitlezen van data met correctiebits. Dat dit apparaat van hooguit € 50,= niet de beste manier is om de data clean van het schijfje te halen spreekt eigenlijk voor zich, maar toch: Deze apparaten hebben bijna altijd geheugen (buffers) aan boord waarin data tijdelijk opgeslagen wordt om haperingen in de aanlevering van bits (buffer underruns) te voorkomen. Deze buffer is een ramp voor CD data. De complete timing van de muziekstroom wordt er door verziekt. Alle timingproblemen komen in het eindresultaat terecht door het ontbreken van correctiebits.

Het resultaat van EAC is dus sterk afhankelijk van de gebruikte cd/dvd/bd speler. Muziekdata aanleveren aan EAC via spdif-uitgang op goede CD speler/Transport en spdif-ingang op PC omzeilt dit probleem.

Dat digitalisatie van muziek goed resultaat kan hebben bewijzen meerdere grote spelers:
http://www.linnrecords.com/linn-formats.aspx
Bij Linn kun je dan ook gewoon Studiokwaliteit WAV en FLAC downloaden tegen betaling.  Zij zijn inmiddels gestopt met ontwikkelen van cd spelers e.d. en richten zich volledig op streamen van digitale data.

Schijfjes hebben overigens ook nadelen: als mijn kids weer eens met de datakant van een gekocht schijfje over de grond geschoven hebben spelen ze verdomd slecht af.....

211

#69
...
Zolang je maar geniet....

thepioneer

Ik heb sinds een tijdje ook een squeezebox thuis en ik vond de kwaliteit van de squeezebox vele malen minder als mijn marantz sa8003. Of ik daar nu een kopie of originele cd's op draaide. Toch moet ik zeggen dat de squeezebox wel heel erg goed presteerd tegen goedkope cd spelers. Zeker als je er van uit gaat dat de squeezebox reciever waar je naar luisterd slechts iets van 120 euro kost.

Nu ik mijn meridian multispeler heb (nieuwprijs 6950 euro) en ik de squeezbox digitaal aangesloten heb is het verschil enorm veel kleiner geworden. Dit is natuurlijk omdat je een hele dure dac gebruikt. Er is nog wel wat verschil maar is toch een stuk minder als analoog tegen sa8003.

Nu hoor je dus het verschil tussen en goed loopwerk en een reciever van 120 euro. Nou dan heb ik in verhouding wel een duur loopwerk want de meeste mensen die niet naar muziek luisteren zoals wij dat hier thuis doen het verschil niet eens horen.

conclusie : Streaming audio met de goedkopere stream systemen is veel waar voor je geld. Gebruik je een dure dac of je cd speler dan heb je een heel goed systeem. Verschil zit er zeker in maar het is ook appels met peren vergelijken.

Mijn speler kost nieuw heel veel geld. Ik zou een streamer moeten beluisteren van meridian en die zijn net zo kostbaar als mijn  multispeler is en dan pas kan ik zeggen of streaming beter of slechter is als een cd speler.

Om nu een computerfabrikant te gaan vergelijken met echte hifi merken is waanzin. Dan moet je ook een hifi merk streamer gaan vergelijken omdat die iets bouwen met hifi doeleinden.

Ik vindt de prestatie's subliem ten opzichte van gelijk geprijsde cd spelers en de wat duurderde spelers
Meridian 861 V4 [ ID40 ]
Meridian MD600
Burmester 956 mkII
Usher CP-8571 MKII BE Luidsprekers
B&W ASW4000

Meridian MS200
AKG K550

QuattroNL

Ook maar even inhaken op dit stream-topic  :angel:

Ik ben zeker een stream-fan.
Maar als je streamt doe het dan wel goed, dus neem wat serieuze hardware en geen iPod die je via een standaard kabeltje op de analoge ingang van je versterker aansluit.

Ik heb een redelijke versterker (11 jaar oude SR7200) met in mijn ogen 'leuke' boxen (Rogers monitors).
De SR7200 is zeer goed in 2-kanaals stereo. Hij staat standaard op 'Source direct'.
Mijn streamvolgorde: Flac bestanden vanaf de NAS bedraad naar de Popcorn A110, vandaar optisch (Oehlbach toshlink) naar een Arcam DAC en vandaar via 2 dikke Oehlbach cinch naar de SR7200.
Ik moet zeggen: op mijn installatie klinkt dat gewoon erg goed!

Maar ok, je hebt EAC, Wav, flac en daar kan het nodige verschil tussen zitten.
Ik heb een tijd terug ook flac's gedownload die geript waren vanaf een SHMCD (super high material CD).
SHMCD's worden vooral in Japan gemaakt/verkocht. Grote artiesten als Dire Straits (altijd al een voorloper op kwalitatief goede muziekdragers) hebben diverse albums hierop uitgebracht.
En ja, dat klinkt toch wel weer een heel stuk beter dan de standaard flac's.
Sommigen vinden SHMCD pure marketing en zit het vooral tussen de oren  clown1
Wat leesvoer, nog meer.

Over het downloaden: als ik een album echt goed vind koop ik 'm ook. En nee, ik koop zeker niet alles.
Downloaden is vooral makkelijk om even snel nieuwe muziek te horen en te beoordelen.
Vroeger ging je een uur in een cd zaak zitten met een stapeltje cd's voor je, nu doe je dat lekker thuis.

Verder: mp3 luister ik op de telefoon en in de auto. Flac draai ik thuis.

Dat streaming toekomst heeft is zeker, zie de nieuwste versterkers met netwerkaansluiting. Nu de distributeurs nog. Die moeten gewoon even wakker worden en correct inspelen op de vraag (dus niet 1,- per nummer in 128kb  nonono). 5,- voor een cd in flac lijkt me beter. En mensen die het vervolgens direct online gooien hou je toch, dat moet je incalculeren.

Tot slot: mensen met een super audio installatie met een erg goed gehoor zullen zeker verschil blijven horen tussen originele cd's en flac's.
Het gros van de luisteraars met een redelijk normale installatie (en daar schaar ik mijzelf ook onder) horen de verschillen tussen een flac en een originele cd niet op hun installatie.
Marantz PM15S2-LE+SR5006 - Totem Arro+Dreamcatcher+Model One Signature center - Loewe Art 42" LCD - Dune Smart D1 - Squeezebox Touch+BOTW - Oppo BDP83 - Synology DS409+ - CA Diamond 2 dempingsplaat+cable clamps.
Cables: Nordost - W&M - RU Connected - JIB

JohnWx

Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

lemon

Hoewel deze discussie al weer een paar maand oud is wil ik toch nog toevoegen dat ik streak over mijn huisnetwerk. Het voordeel is dat ik geen cd, dvd of blue ray schijven hoef te wisselen. die ook niet beschadigen en dat de kwaliteit behouden blijft.

Je streamt net zo makkelijk 192 kHz 24 bit files als eenvoudige mp3 tjes. Ik doe dit nu al enkele jaren met een WDTV speler. Maar onlangs met een Marantz NR 1602. De speler haalt zelf de files op van de madia server. Ik vind het een absolute aanrader en het er is echt geen sprake van audio gegevens die achteruit zouden gaan.

Wel heb ik ontdekt dat als ik VANAF de WDTV livehub stream NAAR de MARANTZ TOE. Dit verlies met zich meebrengt. De server verstuurd wel 24 bit 192 kHz files maar die zijn dan al half uitgepakt als PCM signaal.

Beter is het om de Marantz die WAV of FLAC files te laten 'ophalen'. De hub is dan enkel passief. Met mijn NR 1602 kan ik hoogstens 24 bit 96 Khz ophalen. Hij kan wel 192 kHz ontvangen maar zoals gezegd gaat daarbij iets van de kwaliteit verloren.

Een blue Ray speler die kan streaken kan waarschijnlijk wel 192 kHz files ophalen. Dat is dus mijn volgende stap. Ook de NA 7004 moet dat kunnen doen.

Streamen is dus echt iets voor de audio liefhebber!

JohnWx

Citaat van: lemon op oktober 31, 2011, 17:57:11
Hoewel deze discussie al weer een paar maand oud is wil ik toch nog toevoegen dat ik streak over mijn huisnetwerk. Het voordeel is dat ik geen cd, dvd of blue ray schijven hoef te wisselen. die ook niet beschadigen en dat de kwaliteit behouden blijft.

Je streamt net zo makkelijk 192 kHz 24 bit files als eenvoudige mp3 tjes. Ik doe dit nu al enkele jaren met een WDTV speler. Maar onlangs met een Marantz NR 1602. De speler haalt zelf de files op van de madia server. Ik vind het een absolute aanrader en het er is echt geen sprake van audio gegevens die achteruit zouden gaan.

Wel heb ik ontdekt dat als ik VANAF de WDTV livehub stream NAAR de MARANTZ TOE. Dit verlies met zich meebrengt. De server verstuurd wel 24 bit 192 kHz files maar die zijn dan al half uitgepakt als PCM signaal.

Beter is het om de Marantz die WAV of FLAC files te laten 'ophalen'. De hub is dan enkel passief. Met mijn NR 1602 kan ik hoogstens 24 bit 96 Khz ophalen. Hij kan wel 192 kHz ontvangen maar zoals gezegd gaat daarbij iets van de kwaliteit verloren.

Een blue Ray speler die kan streaken kan waarschijnlijk wel 192 kHz files ophalen. Dat is dus mijn volgende stap. Ook de NA 7004 moet dat kunnen doen.

Streamen is dus echt iets voor de audio liefhebber!

aantal kHz zegt werkelijk niks over kwaliteit het gaat om de laatste schakel die het digitale geluid omzet naar analoog en dat kan afhankelijk zijn van meerdere factoren, voeding componenten etc.etc.

en ik denk dat een fatsoenlijke cd speler een beter resultaat geeft dan streamen naar je 1602
Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.