SM-80 reparatie project!!

Gestart door SMarcel, mei 31, 2010, 07:31:11

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

HAL9000

Ik  heb de Sm80  Nu  helemaal  getest  en helemaal nagelopen.  Had toch nog wat slechte bindingen bij het  beveiliging circuit  gevonden.  Wat ik tot nu  toe heb gedaan; Alle  elko's  vervangen door panasonic FC, alle  verbrande transistoren en dergelijke componenten vervangen. Koel modificatie  aangebracht bij de voeding.
Zwaardere  en beter gekoelde transistoren bij de eindversterker geplaatst.  En uiteraard alle, maar ook alle  print bindingen opnieuw vertint.


alles oud, vies aan aangeslagen door rook.

eindversterker, met ook een bridge  circuit.

Voeding helemaal verbrand. Werkte ook niet meer.



elko's van ELNA meten niet meer  door. De twee 100V 100uF cerafines nog maar 40%


chassi  leeg laat de aanslag zien.

eindversterker sectie los  gekoppeld.


alles is goed verbrand en versleten.

rook+vet+hitte

Componenten die niet meer behoorlijk waren vervangen.


Nieuwe  transistoren en elko's.

De  voeding was meeste werk.

Koel modificatie,  en betere  en zwaardere componenten geplaatst.

Zit  gelukkig los en uit de buurt van ander elektronica.

Oude componenten.

Klinkt erg krachtig, mooi vol en helder. Als deze  eindversterker wat uitbundiger was  zoals met VU Meters  e.d. Had dit een razend populair  apparaat  kunnen zijn Want  qua  klank en prestaties verslaat deze elke versie van de PM 80.  En nee de  eindversterker  is niet  hetzelfde als dat van de Pm-80

Jammer dat de sc-80 voorversterker  zo'n slecht ding is..... puke
Herstel  de  oude  glorie  van marantz!!

HAL9000

schandalig gewoon de test  vergeten te vermelden. Versterkers waren na revisie perfect 0.0mV dc.
En bias beide op 0.020V afgesteld.   Leverde  +- 175Watt per kanaal stabiel bij 1KHz  en 20Hz iets van 80Watt  per mono kanaal.  Best netjes  aangezien dit exemplaar fors is gebruikt en schade heeft gehad van lekkend  ELNA.

Dat  mensen  soms toch een revisie willen met ELNA.... niet slim maarja :roll:
Herstel  de  oude  glorie  van marantz!!

joep

Wat is het toch leuk dat deze oudjes nog een goed thuis vinden waar ze in ere worden hersteld.
Je moet je verleden in ere houden zal ik maar zeggen.

mountainbiker

Het blijft wonderbaarlijk om te zien hoe hal9000 dit soort "wrakken" tot leven wekt.Petje af. Nog een vraag tot slot aan hal9000.Hoe repareer je kapotte eilandjes waarvan het koper heeft losgelaten? Ik gebruik hier namelijk altijd electrisch geleidende zilverlijm voor aangebracht met een heel dun penceeltje in verschillende laagjes.Moet je trouwens wel een soort Rembrand voor zijn en heel precies werken.
versterker NAD D3020
Quart 390 versie 1

Cornelis1921

 :yes: :-) Alweer mooi wark, John. En evenzo fraai om te zien, wat jij er weer van maakt. Hulde! Gr. Cor.
* CD6006 * SA8003 * PM8005 * Quantis QE317 * Harbeth HL-P3ES-2 * Epos stands * Beyer DT880 Premium 250Ω * Senn HD25 II Aluminium * Pro-Ject Headbox S * Nintendo Switch *

HAL9000

Citaat van: mountainbiker op augustus 13, 2011, 22:25:14
Het blijft wonderbaarlijk om te zien hoe hal9000 dit soort "wrakken" tot leven wekt.Petje af. Nog een vraag tot slot aan hal9000.Hoe repareer je kapotte eilandjes waarvan het koper heeft losgelaten? Ik gebruik hier namelijk altijd electrisch geleidende zilverlijm voor aangebracht met een heel dun penceeltje in verschillende laagjes.Moet je trouwens wel een soort Rembrand voor zijn en heel precies werken.

Er  waren veel bindingen opgelost  door lekkage van die ELNA  condensatoren.  Ik  moet dan  direct  solderen doen. opzich  is  dat  beter, maar liefst  origineel natuurlijk.
Herstel  de  oude  glorie  van marantz!!

Don Logan

Citaat van: HAL9000 op augustus 14, 2011, 13:31:36
Citaat van: mountainbiker op augustus 13, 2011, 22:25:14
Het blijft wonderbaarlijk om te zien hoe hal9000 dit soort "wrakken" tot leven wekt.Petje af. Nog een vraag tot slot aan hal9000.Hoe repareer je kapotte eilandjes waarvan het koper heeft losgelaten? Ik gebruik hier namelijk altijd electrisch geleidende zilverlijm voor aangebracht met een heel dun penceeltje in verschillende laagjes.Moet je trouwens wel een soort Rembrand voor zijn en heel precies werken.

Er  waren veel bindingen opgelost  door lekkage van die ELNA  condensatoren.  Ik  moet dan  direct  solderen doen. opzich  is  dat  beter, maar liefst  origineel natuurlijk.

Direkt solderen?Wat bedoel je daar precies mee? Ik ben ook maar een leek op dit gebied. Die zilverlijm word toch altijd gebruikt voor de achterruitverwarming van de auto als ik het goed heb.Kun je die ook voor printplaten gebruiken dan?

SMarcel

Hallo Jon en forummers,

Na het ophalen van de SM-80 hedenmiddag ben ik druk geweest met het herinrichten van mijn stereo meubel. De PM-78 er weer tussen uit en de Rotel RC-1070 voorversterker en natuurlijk de SM-80 eindversterker er weer tussen geplaatst.

De boel aangezet en luisteren. Naarmate de SM-80 langer aanstaat, gaat deze ook steeds beter klinken. En dat terwijl deze al heel goed klinkt.

Ik weet niet hoe lang Jon deze al aan heeft gehad maar ik ben wel benieuwd hoelang de Panasonic elko's nodig hebben met indraaïen om tot maximale prestatie te komen.

Maar het is nu al heel mooi en ik kan nu al zeggen dat dit een perfecte match is met mijn gemodificeerde Mission 753 speakers is. Wat een mooi geluid, SUPER.

Jon bedankt voor de goede zorg en ik hoop er op deze manier nog jaren luisterplezier van te mogen beleven.

Ik zal van de week nog even een foto maken van de huidige configuratie.

Groeten,

Marcel

By the way, heeft u een probleem met een Marantz?? Neem contact op met Jon/HAL9000, dan komt het echt weer goed.   

HAL9000

Theoretisch   kan inspelen niet, maar ik heb zelf ook gemerkt  dat sommige versterkers wel daarvan houden.
maar  ik heb de  versterker pak en beet 2x3 uur aan gehad laag en hoog volume.

Ben blij om te horen dat  de Sm-80  goed speelt!  :-D
Herstel  de  oude  glorie  van marantz!!

JohnWx

Citaat van: HAL9000 op augustus 15, 2011, 13:55:44
Theoretisch   kan inspelen niet, maar ik heb zelf ook gemerkt  dat sommige versterkers wel daarvan houden.
maar  ik heb de  versterker pak en beet 2x3 uur aan gehad laag en hoog volume.

Ben blij om te horen dat  de Sm-80  goed speelt!  :-D

maar toch gaat het inspelen in je hoofd denk ik dat je meer gaat wennen of zoiets, dus inspelen
Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

SMarcel

#55
Even een update.

Ik heb vanaf zondag de eindversterker al in gebruik en had al eerder aangegeven over het inspelen van de nieuwe onderdelen. Daar kan een giga discussie over loskomen maar ik wil even het volgende melden.

Ik heb één cd welke ik gebruik als referentie en ook redelijk goed ken. het gaat hier om de band Alan Parson Project en dan de cd The Time Machine. Hier staan verschillende juweeltjes op maar waar ik steeds naar luister is het nummer The Call Of The Wild met zang van Maire Brennan (Clannad).

Ik moet zeggen dat dit nummer steeds meer gaat leven (ja, ik weet het klinkt zweefteeferig maar het is WEL zo) het zal voor een hoop een cliché zijn maar Maire komt steeds beter uit de speakers. Goede plaatsing en zuivere articulatie.

Ik merk ook dat de match met de Mission speakers heel goed is, nu heeft Marantz dat wel meer met Engelse speakers en dat wordt hierbij maar weer eens bewezen.

Ik houdt jullie op de hoogte met de ontwikkelingen.

Groeten,

Marcel

PS. The Time Machine is een aanrader!


Cornelis1921

 pompom :yes: Marcel, gefeliciteer, te gek! En...hoezo Maire Brennan 'zweefteverig'? Goede muziek heeft altijd iets magisch... Zeker als het nog eens mooi uit de speakers komt.
Groet, Cor. - Leuk topic overigens!
* CD6006 * SA8003 * PM8005 * Quantis QE317 * Harbeth HL-P3ES-2 * Epos stands * Beyer DT880 Premium 250Ω * Senn HD25 II Aluminium * Pro-Ject Headbox S * Nintendo Switch *

SMarcel

Nu ik de SM-80 in gebruik heb, kom ik toch achter een kleine tekortkoming van de super eindeversterker.

Mijn W&M luidspreker kabel heeft aan de versterker zijde banaanstekers welke geen ingang vinden bij de SM-80.
Het vreemde is dat mijn PM-78 wel de mogelijkheid heeft om in de rode/zwarte luidspreker aansluiting banaan stekers te doen.
Waar ikzelf al aan zat te denken is om de rood/zwart draai dopjes van de PM-78 uit te wisselen met die van de SM-80. Maar eerlijk gezegd weet ik niet of dit mogelijk is. Bij het losdraaïen van zo'n dopje sopt deze op een bepaald moment, dat je niet verder kunt en ik wil dat niet gaan forceren als ik niet weet of de uitwisseling te doen is.

Ik kan aan de W&M kabel ook spades monteren, maar ook dat is bij dit soort LS aansluiting geen optie.

Andre optie is daar ook weer een tweak op los te laten en nieuwe/andere LS aansluitingen er in te monteren.

Als er suggesties zijn van jullie, dan hoor ik deze heel graag.

Oh ja, hoe ik het nu heb aangesloten is de kunststof draaiknop helemaal uitgedraait en dan de banaan er schuin tussen gestoken.
Nee, dit verdient geen schoonheidsprijs maar het doel heiligt de middelen.

Kom maar op met die reacties.

Groeten,

Marcel

still life

zijn een soort spades voor, om in je terminals te doen & waar je dan de banana plug in kan prikken..

The Splendour Of Music,  eclipsed by empty words & dead rhetoric ...

Marantz SR7005/CD5003/UD5005 --->  bi-amped Canton Vento 890 DC <--- sub-bass by yamaha YST-SW300

JohnWx

je kan ook de speakeraansluiting waar de blanke kabel naar binnen gaat met een knip tangetje weg knippen dan kan er 6mm=banaan in

dus de schroefklemmen helemaal uitdraaien en dan de banaan erin duwen of weg knippen want het is heel dun plastiek

vr gr een sm80 ervaringsdeskundige


op de bijgevoegde foto zie je ook dat iemand het heeft gedaan of per ongeluk want 6mm draad past er ook niet in  :wink:
Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.