SM-80 reparatie project!!

Gestart door SMarcel, mei 31, 2010, 07:31:11

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

HAL9000

Citaat van: SMarcel op september 16, 2010, 10:47:13
Beste Hal,

Ik wil dit zelf gaan proberen, en dan begin ik met de voeding, de 4 grote elco's. Zijn er nog adviezen tips m.b.t.
het demonteren en meten?
Voor welk merk/type elco kan ik deze het beste vervangen? We een beetje betaalbaar natuurlijk.

En heb jij eventueel wat foto's van het interne van deze met daar enige aandachtspunten waar ik naar moet
kijken.

Let wel, ik kan met een soldeerbout overweg maar heb beperkte kennis van de specifieke electronica.

Ik hoor graag van jou een ieder ander die hier een positief aandeel in kan bieden.

Groeten,

Marcel

Marcel,

Die 4 grote elko's kan je beter laten zitten die zijn niet echt een slijtage punt nog.
Er zit een printje verticaal gemonteerd om het front.  Daar zitten wat koelhuisjes op etc..

Zo ziet die er nu uit:


en zo moet het eruit gaan zien.



Echter ben ik zelf niet up to date met deze foto.
Ik heb na het maken van deze foto, die transistoren naast die koelichamen ook vervangen.
Deze zijn iso-pnp  iso-npn, opzich prima tor, alleen MOETEN deze wel gekoeld worden en dat zijn ze niet.
Dat is een zwak puntje.  soms gaan die kleintjes ook door.  En als ik me niet vergis zitten er ook een aantal 1Ω veiligheidsweerstandjes.

maar absoluut die elko's eruit halen!!!!
Herstel  de  oude  glorie  van marantz!!

HAL9000

De eindversterker is niet eens zo probleem bak, tegendeel!  hele betrouwbare eindversterker na een kleine elko's service beurt!.

maar dit ding is wel waardeloos!




SC-80  pre,  nou nou  wat een pre zeg  zit vaker aangesloten aan een scope dan aan een eindversterker......  :-o

Herstel  de  oude  glorie  van marantz!!

SMarcel

Beste HAL,

hartelijk dank voor deze duidelijke terugkoppeling. Ga binnenkort de motorklep van de SM-80 een open
schroeven en hoop dan deze revisie zelf uit te kunne voeren.

Wordt vervolgd.

Groeten,

Marcel

SMarcel

Nou, de beslissing is genomen. Ik heb contact opgenomen met Jon (HAL9000) en de SM-80 ter revisie/reparatie/modificatie aangeboden.

Nu nog de afspraak maken en dan kan deze beul van een eindversterker weer nieuw leven ingeblazen worden.

Wordt vervolgd.

Groeten,

Marcel

JohnWx

Citaat van: SMarcel op juli 28, 2011, 22:56:24
Nou, de beslissing is genomen. Ik heb contact opgenomen met Jon (HAL9000) en de SM-80 ter revisie/reparatie/modificatie aangeboden.

Nu nog de afspraak maken en dan kan deze beul van een eindversterker weer nieuw leven ingeblazen worden.

Wordt vervolgd.

Groeten,

Marcel

top Marcel  pompom
Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

HAL9000

ja  de  SC en SM80  had ik als set. WOW  die  sc 80 haalt het  eg uit je!   :|
Herstel  de  oude  glorie  van marantz!!

JohnWx

Citaat van: HAL9000 op juli 29, 2011, 01:13:22
ja  de  SC en SM80  had ik als set. WOW  die  sc 80 haalt het  eg uit je!   :|

tis wel bijpassend  8-)

Heb de set ook gehad en vond het prima (vooral de looks) heb later de SR-82 als pre gebruikt maar die was voor mijn gevoel toch beter
Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

HAL9000

Dat  kan inderdaad  wel zijn dat een Sr-82  beter is.  Deze Sc-80  heeft veel kwalen.
Terwijl de Sm80  een prima eindbak is,  enig service wel nodig.
Herstel  de  oude  glorie  van marantz!!

PSCD80

Mooi dat je besloten hebt hem toch te laten maken.
Heb zelf een SC-80 & SM-80 combo gekocht voor EUR 350,= met garantie bij een audio zaak.

De SC-80 klonk bar slecht met ingeschakelde toonregeling. Deze heeft men direct gerepareerd, o.a. een heleboel kleine elco's vervangen.
De SM-80 begaf het na 2 weken spelen en deze heeft men ook kundig gerepareerd.

We hebben ook nog een PM-80 van m'n vriendin staan, welke zeer aangenaam klinkt. De SC/SM-80 vind ik persoonlijk echter meer natuurgetrouw klinken, hoewel deze combinatie bij hoger volume helaas de akoestische zwakheden van m'n woonkamer bloot legt. Iets om nog eens verder aan te werken als ik meer tijd heb.
Als bron heb ik een CD-80, luidsprekers KEF 104/2.

SC80; SM80; CD80; FT880; KEF Ref. 104.2

SMarcel

#24
OK forummers,

Bedankt voor de steun en reacties. De afspraak is gemaakt, zaterdag ga ik (samen met mij  vrouwtje,tevens dagje Rotterdam) naar Jon toe om de SM-80 aan zijn deskundigheid toe te vertrouwen hello.

Ook hier gaat een reparatie en revisie plaatsvinden en tevens een modificatie m.b.t. koellichaam.

Als e.e.a. weer naar behoren werkt (en daar ga ik vanzelfsprekend van uit) dan gaat de SM-80 plaats nemen in mijn huidige stereo set onder aansturing van een Rotel RC-1070 als voorversterker :yes:.

Mijn zelf gebouwde eindversterker is helaas door de bliksem van afgelopen zomer defect gegaan en bromt als een oude diesel HLP. Dus hier moet ik ook nog wat mee gaan doen HLP.

Maar eerst de SM-80 weer in ere herstellen en daar van gaan genieten notworthy.

Momenteel staat er een oude bekende van mij te draaïen als versterker en dat is de Marantz PM-78 welke ook heel lekker klinkt.

Jon heeft ook gemeld om de totale reparatie/revisie/modificatie op foto vast te leggen, dus dat gaat een interessante Topic worden. Ik zie er al naar uit.

Nou Marantz liefhebbers, dit was het weer voor even en ik houdt jullie op de hoogte en natuurlijk Jon ook als deze gaat beginnen met de SM-80 byebye.

Groeten,

Marcel


JohnWx

Citaat van: SMarcel op juli 31, 2011, 12:55:24
OK forummers,

Bedankt voor de steun en reacties. De afspraak is gemaakt, zaterdag ga ik (samen met mij  vrouwtje,tevens dagje Rotterdam) naar Jon toe om de SM-80 aan zijn deskundigheid toe te vertrouwen hello.

Ook hier gaat een reparatie en revisie plaatsvinden en tevens een modificatie m.b.t. koellichaam.

Als e.e.a. weer naar behoren werkt (en daar ga ik vanzelfsprekend van uit) dan gaat de SM-80 plaats nemen in mijn huidige stereo set onder aansturing van een Rotel RC-1070 als voorversterker :yes:.

Mijn zelf gebouwde eindversterker is helaas door de bliksem van afgelopen zomer defect gegaan en bromt als een oude diesel HLP. Dus hier moet ik ook nog wat mee gaan doen HLP.

Maar eerst de SM-80 weer in ere herstellen en daar van gaan genieten notworthy.

Momenteel staat er een oude bekende van mij te draaïen als versterker en dat is de Marantz PM-78 welke ook heel lekker klinkt.

Jon heeft ook gemeld om de totale reparatie/revisie/modificatie op foto vast te leggen, dus dat gaat een interessante Topic worden. Ik zie er al naar uit.

Nou Marantz liefhebbers, dit was het weer voor even en ik houdt jullie op de hoogte en natuurlijk Jon ook als deze gaat beginnen met de SM-80 byebye.

Groeten,

Marcel

Zo Rotel is erg mooi staan nog een paar leuke spullen te koop op dit forum cd speler tuner en dvd speler  :angel:
Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

Paul

Citaat van: John Wx op juli 31, 2011, 13:10:41
Citaat van: SMarcel op juli 31, 2011, 12:55:24
OK forummers,

Bedankt voor de steun en reacties. De afspraak is gemaakt, zaterdag ga ik (samen met mij  vrouwtje,tevens dagje Rotterdam) naar Jon toe om de SM-80 aan zijn deskundigheid toe te vertrouwen hello.

Ook hier gaat een reparatie en revisie plaatsvinden en tevens een modificatie m.b.t. koellichaam.

Als e.e.a. weer naar behoren werkt (en daar ga ik vanzelfsprekend van uit) dan gaat de SM-80 plaats nemen in mijn huidige stereo set onder aansturing van een Rotel RC-1070 als voorversterker :yes:.

Mijn zelf gebouwde eindversterker is helaas door de bliksem van afgelopen zomer defect gegaan en bromt als een oude diesel HLP. Dus hier moet ik ook nog wat mee gaan doen HLP.

Maar eerst de SM-80 weer in ere herstellen en daar van gaan genieten notworthy.

Momenteel staat er een oude bekende van mij te draaïen als versterker en dat is de Marantz PM-78 welke ook heel lekker klinkt.

Jon heeft ook gemeld om de totale reparatie/revisie/modificatie op foto vast te leggen, dus dat gaat een interessante Topic worden. Ik zie er al naar uit.

Nou Marantz liefhebbers, dit was het weer voor even en ik houdt jullie op de hoogte en natuurlijk Jon ook als deze gaat beginnen met de SM-80 byebye.

Groeten,

Marcel

Zo Rotel is erg mooi staan nog een paar leuke spullen te koop op dit forum cd speler tuner en dvd speler  :angel:
Zal qua printkwalitiet beter zijn dan een SC / SM-80 dus daar heb je al een voorsprong.  :wink:
Vandaag is morgen alweer gisteren.

Mijn site

HAL9000

nee  print kwaliteit is  hetzelfde. is namelijk hetzelfde materiaal.  :wink:

De sc-80  Staat volledig in A, waardoor alles heel  heet word. Tevens zit alles dicht op elkaar en zijn componenten van Elna gewoon niet goed daarvoor.  Beter had marantz nichicon of nippon gebruikt.  Denon gebruik voornamelijk nichon en nippon  die blijven redelijk in waarde.
Herstel  de  oude  glorie  van marantz!!

Paul

Citaat van: HAL9000 op juli 31, 2011, 15:04:16
nee  print kwaliteit is  hetzelfde. is namelijk hetzelfde materiaal.  :wink:

De sc-80  Staat volledig in A, waardoor alles heel  heet word. Tevens zit alles dicht op elkaar en zijn componenten van Elna gewoon niet goed daarvoor.  Beter had marantz nichicon of nippon gebruikt.  Denon gebruik voornamelijk nichon en nippon  die blijven redelijk in waarde.
SC-80 is de pre, kan deze ook in A staan dus warmer worden ?
SM-80 levert het vermogen dus dat daar verschil in A / B zit kan ik begrijpen.
Vandaag is morgen alweer gisteren.

Mijn site

Marantz 81

is wel een tijd overheen gegaan ,maar nu wordt die toch weer nieuw leven ingeblazen  hello