SM-80 reparatie project!!

Gestart door SMarcel, mei 31, 2010, 07:31:11

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 3 gasten bekijken dit topic.

SMarcel

Beste techneuten onder ons op het Marantz forum,

Ik heb een Marantz SM-80 eindversterker welke tot en met afgelopen zaterdag voorbeeldig speelde. Zaterdag morgen stond deze wederom in volle glorie te spelen tot ergens in de namiddag dat ik toevallig zelf getuige was van het feit dat het geluid van normaal in één keer overging naar een geluid alsof de tuner net naast de zender is komen te staan.

Ik heb de versterker een paar keer aan/uit gezet maar dit mocht niet baten. Wat mij bij deze handeling (aan/uit doen) wel opviel was dat bij het indrukken van de powerknop het net leek of het geluid een fractie weer gewoon klonk.
Ook de volgende dag bij een "koude" versterker wederom geprobeerd maar helaas, het probleem bleef hetzelfde.

is er iemand die dit herkend en zo ja wat hier aan te doen is en wat dit ongeveer kan gaan kosten??

Ik hoor graag van jullie.

Groeten,

Marcel

JohnWx

Citaat van: SMarcel op mei 31, 2010, 07:31:11
Beste techneuten onder ons op het Marantz forum,

Ik heb een Marantz SM-80 eindversterker welke tot en met afgelopen zaterdag voorbeeldig speelde. Zaterdag morgen stond deze wederom in volle glorie te spelen tot ergens in de namiddag dat ik toevallig zelf getuige was van het feit dat het geluid van normaal in één keer overging naar een geluid alsof de tuner net naast de zender is komen te staan.

Ik heb de versterker een paar keer aan/uit gezet maar dit mocht niet baten. Wat mij bij deze handeling (aan/uit doen) wel opviel was dat bij het indrukken van de powerknop het net leek of het geluid een fractie weer gewoon klonk.
Ook de volgende dag bij een "koude" versterker wederom geprobeerd maar helaas, het probleem bleef hetzelfde.

is er iemand die dit herkend en zo ja wat hier aan te doen is en wat dit ongeveer kan gaan kosten??

Ik hoor graag van jullie.

Groeten,

Marcel


Komt door negatieve straling van de Canton's die staan nu op de slaapkamer en zijn jaloers  :schater:

Neem contact op met HAL
Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

HAL9000

ik kan daar nu geen uitsluitsel over doen, maar lijkt me niet al te ingewikkeld.
Even kijken naar de voeding.  :wink: Denk dat deze is opgeblazen.

Jon
rotterdam
Herstel  de  oude  glorie  van marantz!!

SMarcel

Beste Jon,

Hartelijk dank voor jouw antwoord en uitleg (van vermoedelijke oorzaak). Dat deze eindversterker er nu mee ophoud komt mij eigenlijk niet zo goed uit. Het gedeelte van mijn vakantiegeld wat ik nog vrij te besteden had, heb ik net afgelopen zondag uitgegeven aan een paar schitterende Mission 753 Freedom speakers.
Ik zal dus de SM-80 even op zolder moeten parkeren tot er weer financiële middelen beschikbaar zijn om dit op te pakken ik heb namelijk geen flauw benul wat dit ongeveer zou gaan kosten dus houd gewoon rekening met het ergste.

Groeten,

Marcel

HAL9000

Mooie speakers.  :-D

Als alleen de voeding defect is, is het zeker onder de 100 euro.


Herstel  de  oude  glorie  van marantz!!

SMarcel

Ik heb er even over nagedacht, maar ik denk dat ik deze mooie SM-80 maar voor de bobbyïst te koop ga zetten.

Er zal ongetwijfeld nog wel iemand zijn die hier brood in ziet.

Groeten,

Marcel

JohnWx

Citaat van: SMarcel op juni 04, 2010, 07:24:21
Ik heb er even over nagedacht, maar ik denk dat ik deze mooie SM-80 maar voor de bobbyïst te koop ga zetten.

Er zal ongetwijfeld nog wel iemand zijn die hier brood in ziet.

Groeten,

Marcel

of te ruil aanbieden je weet nooit waar mensen meekomen
Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

SMarcel

Beste Forummers,

Ik wil binnenkort (denk ik) toch de motorklep van de SM-80 open gooien en eens gaan kijken wat ik er zelf aan kan vervangen.
I.i.g. wil ik de grote elco's vervangen en als mij dit goed afgaat dan zie ik wel verder wat ik nog meer kan doen om e.e.a. te
vernieuwen/vervangen of verbeteren.

Eventuele foto's van zo een operatie in een SM-80 of vergelijkbaar zijn van harte welkom.
Ik weet niet of HAL9000 (als de Marantz wonderdoctor) nog slimme tips heeft en/of andere forummers, maar die zijn van harte
welkom.

Dingen zoals waar ik op moet letten, wat de volgorde van aanpak is en natuurlijk de opmerking;
als je dan toch bezig bent doe dan meteen........


Groeten,

Marcel

EJT

Alle solderingen nakijken en doorsolderen
Slechte solderingen herken je aan een ring om het pennetje heen
Marantz CD10
Accuphase C222
Accuphase P260
B&W 801 Matrix S3

Marantz 81

ben je hier nog aan begonnen ,is toch een hele mooie eindversterker  notworthy

SMarcel

Hallo Marantz 81,

Ik ga dit denk ik toch maar als een winterproject oppakken.

ben nu bezig met het schilderen van ons huis, aanbrengen van nieuwe Trespa beplating aan de gevels, nieuwe laminaat
vloer leggen in de hal, hoop volgende maand de nieuwe keuken (zelf,nooit eerder gedaan) te plaatsen en dan nog alle
afwerking.

Dus je ziet/leest, voorlopig ben ik nog wel even bezig met andere activiteiten.

Tevens heb ik voor de winter gepland om mijn zelfbouw monitor luidsprekers Sputnik 17 onder handen te gaan nemen. Daar
moet de behuizing van worden opgeknapt of compleet vervangen. Paralel hieraan wil ik dan de Marantz ook oppakken.

Oh ja, ik ga volgende week (33) ook nog op vakantie. Dus je ziet, er is altijd wel iets om te doen.

Groeten,

Marcel

lo

Accuphase E-450 amp en DP700 cdp. Marantz ST17, in opslag. Dynaudio contour S3.4, audience 72. Bluesound Vault2. Akoestisch geoptimaliseerd plafond dmv Ri-acoustic.

Marantz 81

zeker genoeg te doen  :-)  heb je nog wel tijd om muziek te luisteren  :wink:

mooi klusje voor de winter ja  :yes:

goeie vakantie  byebye

SMarcel

Ondanks de drukte is het juist genieten om even een uurtje naar mijn set te gaan luisteren. En vaak maak ik toch tijd
om dat uurtje te pakken want na inspanning komt er echt wel ontspanning.

Tegen die tijd meld ik mij wel weer m.b.t. het opknappen van de SM-80.

Groeten,

Marcel

SMarcel

Citaat van: HAL9000 op juni 02, 2010, 12:52:49
Mooie speakers.  :-D

Als alleen de voeding defect is, is het zeker onder de 100 euro.

Beste Hal,

Ik wil dit zelf gaan proberen, en dan begin ik met de voeding, de 4 grote elco's. Zijn er nog adviezen tips m.b.t.
het demonteren en meten?
Voor welk merk/type elco kan ik deze het beste vervangen? We een beetje betaalbaar natuurlijk.

En heb jij eventueel wat foto's van het interne van deze met daar enige aandachtspunten waar ik naar moet
kijken.

Let wel, ik kan met een soldeerbout overweg maar heb beperkte kennis van de specifieke electronica.

Ik hoor graag van jou een ieder ander die hier een positief aandeel in kan bieden.

Groeten,

Marcel