Waarom geen 4 luidsprekers voor stereo

Gestart door thepioneer, maart 29, 2010, 20:56:20

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 9 gasten bekijken dit topic.

audiof. zonder budget

#60
Leuke discussie stereo uit vier luidsprekers.

Als er congruent opgenomen zou worden zou het allemaal niets uitmaken, echter iedere opnamestudio hanteert zijn eigen (eind)mix... sommige zo sterk dat je het bijna een digitale handtekening zou kunen noemen.

Als er volledig stereo (hard panning) met een duidelijk L en R kanaal zou zijn, zoals dit in oude opnames wel het geval was, kun je dit prima uit vier luidsprekers horen. Gitaartje L, drums R, zang L+R als voorbeeld. Plaasting zou dan zowel gescheiden als diagonaal kunnen en het stereo beeld en de plaatsting hiervan zou volledig blijven bestaan.

Aangezien in de moderne digitale techniek veelal een percentage panning ( bijvoobeeld; linker kanaal voor 80% via links en 20% via rechts) voor specifiek instrumenten wordt gehanteerd verdient het de voorkeur om dit slechts via 2 luidsprekers weer te geven.

In het laatste voorbeeld zou er bij weergave via vier luidsprekers ontstaat er een complex stereobeeld wat de mens niet als prettig ervaart onstaat vanwege een aantal redenen;

- de hoeveelheid informatie of "data" welke mensen horen heeft een maximum ( bij spraak kunnen we bijvoorbeeld maximaal 350 woorden per minuut bij waarnemen en verwerken)
- er bestaat ook nog zoiets als de 'frequentieselectiviteit' van het gehoor. Men gebruikt in dit verband ook wel de term 'oplossend vermogen' (voor frequentie in dit geval).
-Verder speelt maskering hierin ook nog een belangrijke rol, tenslotte wordt er een complex aan frequenties gelijktijdig weergegeven.

Door bovenstaande zaken vinden we een teveel aan informatie niet echt prettig en nemen we ook lang niet alles waar... onze "resolutie"is er simpelweg niet groot genoeg voor.

Tijd voor een upgrade van het menselijk gehoor???

Nunquam perfectum, Marantz PM-80, Marantz SA 8400
Set 1: Marantz SR7005, UD7006, Floating Cameleon Queen, Cameleon Melody, Cameleon Voice, 2x Klipsch KSW-10
Set 2: Pioneer VSX-LX52, BDP-LX52, 2x Pioneer S-71k, SS-LAC505ED , SS-LA500ED, BK-XXls400df

mountainbiker

Hier een reactie voor audiof zonder budget,

Ik ervaar 4 speakers met 2 versterkers ( Marantz natuurlijk!!) wel als zeer prettig en heb absoluut geen last van een "complex stereobeeld." Alleen vraag ik me af of er meer mensen zo luisteren naar muziek?
versterker NAD D3020
Kef Q300
Denon pma1500AE

audiof. zonder budget

Citaat van: mountainbiker op februari 05, 2011, 11:57:00
Hier een reactie voor audiof zonder budget,

Ik ervaar 4 speakers met 2 versterkers ( Marantz natuurlijk!!) wel als zeer prettig en heb absoluut geen last van een "complex stereobeeld." Alleen vraag ik me af of er meer mensen zo luisteren naar muziek?

Ik heb er ook geen last van en heb zelf ook lange tijd zo geluisterd. E.e.a. is wel afhankelijk van de opstelling van je luidsprekers (m.n. de afstand) en de spreiding of afstraling die m.n. het mid/hoog hebben. Vaak heb je een prima "hot-spot" (of sweetspot beter gezegd) bij het opstellen van vier luidsprekers.
Nunquam perfectum, Marantz PM-80, Marantz SA 8400
Set 1: Marantz SR7005, UD7006, Floating Cameleon Queen, Cameleon Melody, Cameleon Voice, 2x Klipsch KSW-10
Set 2: Pioneer VSX-LX52, BDP-LX52, 2x Pioneer S-71k, SS-LAC505ED , SS-LA500ED, BK-XXls400df

JohnWx

Citaat van: audiof. zonder budget op februari 05, 2011, 12:08:40
Ik heb er ook geen last van en heb zelf ook lange tijd zo geluisterd. E.e.a. is wel afhankelijk van de opstelling van je luidsprekers (m.n. de afstand) en de spreiding of afstraling die m.n. het mid/hoog hebben. Vaak heb je een prima "hot-spot" (of sweetspot beter gezegd) bij het opstellen van vier luidsprekers.

tis wel een fijne ervaring als je denk ik puur voor de lekkere sound gaat en niet voor het stereo effect want dat is er dan niet je maakt geen werkelijk plaatje van het optreden van de artiest althans denk ik want ik heb nog nooit een zangeres achter me zien en horen optreden
Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

                                         MicroMega DUSON Lenovo NOKIA Sony FXAudio Pro-ject

mountainbiker

Even een aanvulling ter info,

Ik heb de vier speakers zowel links als rechts  naast elkaar staan dus niet in een soort "surround" opstelling!!! Er komt dus geen muziek van achteren.
versterker NAD D3020
Kef Q300
Denon pma1500AE

JohnWx

Citaat van: mountainbiker op februari 05, 2011, 14:36:39
Even een aanvulling ter info,

Ik heb de vier speakers zowel links als rechts  naast elkaar staan dus niet in een soort "surround" opstelling!!! Er komt dus geen muziek van achteren.

als jij dat mooi vind TOPPIE

kan je dan wel goed plaatsing krijgen van de diverse instrumenten
Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

                                         MicroMega DUSON Lenovo NOKIA Sony FXAudio Pro-ject

mountainbiker

#66
Het geluid klinkt zo veel strakker en de speakers en versterker(s) worden veel minder zwaar belast en de amps worden minder warm ( gewoon gemeten met een thermometer!!) omdat de volumeknop teruggedraaid moet worden.
De mission speakers hebben een impedantie van 8 ohm en de Reflexxion 4-8ohm.
Mischien dat ik ooit nog een derde set erbij zet maar dan moet ik wel een derde versterker en derde set speakers ( zit te denken aan Wharfedale) zien te regelen. Ik heb nog een Onkyo reciever staan mischien dat ik deze daar ooit voor ga gebruiken.
Mischien iets voor andere leden om zoiets ook te proberen en de ervaringen te vermelden op dit forum?
versterker NAD D3020
Kef Q300
Denon pma1500AE

JohnWx

Citaat van: mountainbiker op februari 05, 2011, 22:18:55
Het geluid klinkt zo veel strakker en de speakers en versterker(s) worden veel minder zwaar belast en de amps worden minder warm ( gewoon gemeten met een thermometer!!) omdat de volumeknop teruggedraaid moet worden.
De mission speakers hebben een impedantie van 8 ohm en de Reflexxion 4-8ohm.
Mischien dat ik ooit nog een derde set erbij zet maar dan moet ik wel een derde versterker en derde set speakers ( zit te denken aan Wharfedale) zien te regelen. Ik heb nog een Onkyo reciever staan mischien dat ik deze daar ooit voor ga gebruiken.
Mischien iets voor andere leden om zoiets ook te proberen en de ervaringen te vermelden op dit forum?

dat jij dat mooi vind prima maar plaatsing van instrumenten word erg moeilijk lijkt mij

en wat is het probleem als een versterker warm word ? daar is hij mits het een goede is opgemaakt

je krijgt toch ook verschillen in afstraling lijkt mij t.o.v de andere speaker maar als jij dat mooi vind prima

denk zelf niet dat veel mensen jouw beleving gaan na doen
Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

                                         MicroMega DUSON Lenovo NOKIA Sony FXAudio Pro-ject

TurboMarco

Daar zou ik niet zo zeker van zijn John ,ik heb wel eens gedacht om 3 sets in een vorm van line source aan te sluiten,natuurlijk zou ik dan wel voor dezelfde luidsprekers gaan ,het rendement schiet hier aanzienlijk mee omhoog terwijl de klankkleur het zelfde blijft.
(main) Primare SPA21, Argon Stream2, Onkyo BDP 808, Speakerland Vector 0, Definitive Technology CS9040, Scan Speak Opus,subs: REL T9X(front), Beyma-Dayton-Hypex 2x12;(rear) , Velocity-Seas-Hypex 8+10"(center)

JohnWx

Citaat van: Marco op februari 06, 2011, 01:37:16
Daar zou ik niet zo zeker van zijn John ,ik heb wel eens gedacht om 3 sets in een vorm van line source aan te sluiten,natuurlijk zou ik dan wel voor dezelfde luidsprekers gaan ,het rendement schiet hier aanzienlijk mee omhoog terwijl de klankkleur het zelfde blijft.

Daar heb je gelijk in Marco maar dan wel met dezelfde speaker / bezetting
Dat hebben we ook gedaan toen met Audiolab met de HP8 (is afgeleid van Hans Pol Audio)dat gebruiken ze ook in bioscopen nog steeds die Audiolab voorziet van het geluid dit principe
Maar andere speakers lijkt mij van niet maar soms kan je door fout op fout ook wel een correctie krijgen

Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

                                         MicroMega DUSON Lenovo NOKIA Sony FXAudio Pro-ject

TurboMarco

(main) Primare SPA21, Argon Stream2, Onkyo BDP 808, Speakerland Vector 0, Definitive Technology CS9040, Scan Speak Opus,subs: REL T9X(front), Beyma-Dayton-Hypex 2x12;(rear) , Velocity-Seas-Hypex 8+10"(center)

still life

Citaat van: Marco op februari 06, 2011, 01:37:16
Daar zou ik niet zo zeker van zijn John ,ik heb wel eens gedacht om 3 sets in een vorm van line source aan te sluiten,natuurlijk zou ik dan wel voor dezelfde luidsprekers gaan ,het rendement schiet hier aanzienlijk mee omhoog terwijl de klankkleur het zelfde blijft.

wil je spl'en marco?  :-D


wel vreemde setup, van bergfietser..
Citeersoms kan je door fout op fout ook wel een correctie krijgen
agreed...
The Splendour Of Music,  eclipsed by empty words & dead rhetoric ...

Marantz SR7005/CD5003/UD5005 --->  bi-amped Canton Vento 890 DC <--- sub-bass by yamaha YST-SW300

JohnWx

Mijn eerste reaktie was gelijk van dat kan niet / mag niet
Toen werd het al als jij het mooi vind prima
Toen kwam Marco met zijn posting toen dacht ik ja hebben we zelf gedaan ooit
En "geleerde"uit de audio hebben wel is gezegd dat fout op fout een correctie kan geven (Menno van der Veen en AJ v/d Hul)

Alleen mijn eerste gedachte was dat het tegen de basis principes in ging en dat is soms lastig te niet willen begrijpen
Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

                                         MicroMega DUSON Lenovo NOKIA Sony FXAudio Pro-ject

JohnWx

Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

                                         MicroMega DUSON Lenovo NOKIA Sony FXAudio Pro-ject

TurboMarco

(main) Primare SPA21, Argon Stream2, Onkyo BDP 808, Speakerland Vector 0, Definitive Technology CS9040, Scan Speak Opus,subs: REL T9X(front), Beyma-Dayton-Hypex 2x12;(rear) , Velocity-Seas-Hypex 8+10"(center)