Waarom geen 4 luidsprekers voor stereo

Gestart door thepioneer, maart 29, 2010, 20:56:20

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

vielzweck

sterker nog, je hebt de band nodig en het liefst onversterkt.
Een poos geleden naar Reinbert de Leeuw geweest (klassiek), onversterkt.

Wat zijn geluidsinstallatie thuis boxen: stereo of wat dan ook onvoorstelbaar plastic.
Wat is de praat erover in bladen en soms ook forum's (sorry) onvoorstelbaar plastic.

Ik kan dat niet anders dan het met een glimlach volgen en bedenken dat we (nog) ver van de natuur zijn verwijdert met onze installaties in onze huizen.

(groet vanuit een grot in het zuiden)
Goed geluid voor iedereen!
chloorvrij, zonder perforatie,
op het juiste moment de juiste witruimte

Mexicaanse Hond

Ik ben toch blij dat ik een fijn stukkie muziek met een behoorlijke natuurgetrouwheid thuis kan weergeven. Een PA heb ik daarvoor niet nodig, want ik heb thuis geen (P)ublic om te (A)dressen.

WimPeu

#47
Citaat van: vielzweck op juni 02, 2010, 09:22:13
sterker nog, je hebt de band nodig en het liefst onversterkt.
Een poos geleden naar Reinbert de Leeuw geweest (klassiek), onversterkt.


Wat zijn geluidsinstallatie thuis boxen: stereo of wat dan ook onvoorstelbaar plastic.
Wat is de praat erover in bladen en soms ook forum's (sorry) onvoorstelbaar plastic.

Ik kan dat niet anders dan het met een glimlach volgen en bedenken dat we (nog) ver van de natuur zijn verwijdert met onze installaties in onze huizen.

(groet vanuit een grot in het zuiden)

Ik ben benieuwd wat Fritz de With hier op te zeggen heeft. :-D
Kamer : LG OLED65E7V - Meridian 218 * DSP 7200
HT : Anthem AVM60 * PVA7 - Denon DBT-3313UD - Usher CP6381BE * HT1 * V601 * S520 - Cabasse Io2 -  Rythmik F15HP-SE - Sony VPL-50ES

jrm

Ben pas geleden bij Sonore sound geweest (zoek maar op via google), daar staan inderdaad 2 imposante speakers de tweeters en mids (12 stuks) boven elkaar gestapeld, maar dat klinkt ongelofelijk!

Marvin

#49
Met live-beleving bedoel ik knetterhard en onvervormd, dat zeker.
Maar het is denk een klein misverstand te denken dat PA enkel en alleen voor dat doel geschikt is.
Zoals ik al zei, PA doet voor HiFi niet onder. Andersom wel, daarme bedoel ik; Je kan thuis heel goed uit de voeten met een PA installatie, maar je kan in een disco of bij een concert vrij weinig met een Hifi installatie.
Maar ook een PA installatie heeft een volumeknop, -en die kan hard of zacht en ook alles ertussenin....  :-)
Ook niet vergeten dat die speakers die hier bij mij staan gewoon gebruikt worden in Hifi kasten, maar ja...
Tannoy is nu eenmaal een beetje apart, grote verschil is de belastbaarheid. Hier hangen echte magneten achter de drivers. Die magneten zijn groter dan de meeste drivers die ik op het forum voorbij zie komen, daar zit het verschil.
Hoge belastbaarheid, grote spreekspoelen met een hoop ruimte ertussen zodat de magneet en spreekspoel goed gekoeld worden, - en uiteraard een hoge gevoeligheid.
En juist dat laatste vind een hifi versterker ook erg fijn, dan hoeft hij niet zo hard te werken voor een beetje geluidsopbrengst.
Een PA versterker vindt dat ook fijn, nu zeggen wattages vrij weinig maar om even een aanduiding te doen.
97db gevoeligheid van de speaker en 8 ohm, 500+wattage uit mijn versterker.


Feestje?  HB

(Spalvout).

lo

Ga je een feestje geven hello
Bescheiden alw ik ben houd ik me aanbevolen :-D
Ik hoor wel wanneer ik/we welkom zijn notworthy

groet,

lo
Accuphase E-450 amp en DP700 cdp. Marantz ST17, in opslag. Dynaudio contour S3.4, audience 72. Bluesound Vault2. Akoestisch geoptimaliseerd plafond dmv Ri-acoustic.

Marvin

#51
Het staat wel in de planning om voor begin september een feestje te houden in Spaarnwoude, nee niet Dance Valley dat is begin augustus, bij een maat zijn ouders. Die wonen vrij afgelegen en gaan verhuizen naar de bewoonde wereld. Gewoon om die 40jaar wonen af te sluiten, een klein feestje geven.

De kans bestaat dat mijn setup daar naartoe verhuisd, exclusief die receiver en bronnen.
Wel heb ik een PA voorversteker staan en 2x eindversteker, -en dus 4 x blackbox 'alias' Tannoy.
Denk dat ik tegen die tijd, enkel voor dit soort feestjes, 2 subkasten heb staan. Dus 6x Tannoy open-air.
Als dat gebeurd zal ik hier een aantal forum leden voor uitnodigen.
Verder staat mijn deur, mits ik aan het werk ben wat veelal gebeurd, gewoon open...  :-)

(Leesbaarheid verbeterd).

mountainbiker

Ik gebruik al sinds mensenheugenis 4 speakers voor stereo aangestuurd door een Marantz pm40 en en Marantz pm35 Se 35 anniversary zie foto.Klinkt veel beter omdat je de speakers en versterkers minder hoeft te belasten.Ik heb zelfs plannen om net als een paar jaren geleden weer een derde versterker en een derde paar speakers aan te gaan sluiten.
versterker NAD D3020
Quart 390 versie 1

Niber

Citaat van: mountainbiker op januari 03, 2011, 22:25:01
Ik gebruik al sinds mensenheugenis 4 speakers voor stereo aangestuurd door een Marantz pm40 en en Marantz pm35 Se 35 anniversary zie foto.Klinkt veel beter omdat je de speakers en versterkers minder hoeft te belasten.Ik heb zelfs plannen om net als een paar jaren geleden weer een derde versterker en een derde paar speakers aan te gaan sluiten.
kun je hier iets meer informatie over geven?
Sluit je je laptop aan op de 2versterkers en strax eventueel een derde versterker + nog 2 extra speakers?

Lijkt me niets meer met stereo te maken hebben, maar was meer mijn slaapkamer opstelling van toen ik 15 was....
Linn Akurate DSM/3 + Akurate 2200 - Marantz CD5003 - Linn Sondek LP12 - Harbeth M30.2

xander32

Behoorlijk oldschool: er zijn tegenwoordig heel moderne, compacte systemen met slechts 2 of zelfs maar 1 speaker(s) waarmee men toch volop kan genieten van een surroundsound en natuurlijk ook gewoon van het inmiddels prehistorische stereogeluid 8-).


Sander.

Citaat van: mountainbiker op januari 03, 2011, 22:25:01
Ik gebruik al sinds mensenheugenis 4 speakers voor stereo aangestuurd door een Marantz pm40 en en Marantz pm35 Se 35 anniversary zie foto.Klinkt veel beter omdat je de speakers en versterkers minder hoeft te belasten.Ik heb zelfs plannen om net als een paar jaren geleden weer een derde versterker en een derde paar speakers aan te gaan sluiten.

Barrett


JohnWx

Citaat van: mountainbiker op januari 03, 2011, 22:25:01
Ik gebruik al sinds mensenheugenis 4 speakers voor stereo aangestuurd door een Marantz pm40 en en Marantz pm35 Se 35 anniversary zie foto.Klinkt veel beter omdat je de speakers en versterkers minder hoeft te belasten.Ik heb zelfs plannen om net als een paar jaren geleden weer een derde versterker en een derde paar speakers aan te gaan sluiten.

en een koptelefoon geeft zeker stereo geluid violent1
Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

thepioneer

dit heeft inderdaad niets met stereo te maken, wel een duidelijke scheiding van links en rechts.

Het ligt er ook maar net aan hoe je luisterd naar muziek.
Meridian 861 V4 [ ID40 ]
Meridian MD600
Burmester 956 mkII
Usher CP-8571 MKII BE Luidsprekers
B&W ASW4000

Meridian MS200
AKG K550

mountainbiker

#58
De laptop is aangesloten op de Pm40 en via de tape out doorgelinkt aan de tape in van de pm35se ( let wel dus niet op de cd of aux ingang!!!). De pm 40 is gewoon aangesloten op de Missions en de Pm35se aan de Reflexion ( beide versterkers dus een kabel zowel links en rechts voor de speakers). Wat me opgevallen is, en gemeten met een thermometer, dat beide versterkers minder warm worden omdat ik de volumeknop van beide amps minder open hoef te draaien.
Deze tip heb ik ooit van mijn electronicareparateur gekregen nadat er een eindtransistor van mijn pm 40 doorgefikt was omdat ik er twee speakerparen op had aangesloten ( werd daardoor waarschijnlijk te zwaar belast of zo).
Is mischien wel old skool of word zelfs vreemd gevonden maar ik ben er tevreden mee. Nadeel is dus wel dat alle knopen zoals  bas,trebble en kabels dubbel zijn uitgevoerd.
Ook ben je dus meer ruimte kwijt met de 2 speakerparen.

ps Die pm 35se hebben een stel kenissen van mijn moeder notabene bij het grof vuil weggehaald!!!
versterker NAD D3020
Quart 390 versie 1

xander32

Wel gaaf dat je deze heb kunnen redden :yes:.


Sander.
Citaat van: mountainbiker op januari 30, 2011, 15:06:34
ps Die pm 35se hebben een stel kenissen van mijn moeder notabene bij het grof vuil weggehaald!!!