Einde van de CD nabij?

Gestart door mars, februari 16, 2010, 15:38:38

Vorige topic - Volgende topic

JohnWx

Citaat van: still life op april 19, 2011, 10:58:42
stupid

in de link kun je bvb lezen dat de verschillen niet direct a/h medium toe te wijzen zijn,
maar (soms) aan verschillende productie/mastering voor wat betreft het stereo signaal

daarbij is de 5.1 mix nog van een andere orde:
dit was dan ook het beoogde format bij de bedenking van SACD, waarbij er ook nood was aan grotere capaciteit vs cd..

vond het wel interessant om te lezen hoe sommige er tegen aan kijken/luisteren
Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

SONY ES Yamaha DUSON NOKIA Sony FXAudio Pro-ject

Mexicaanse Hond

Citaat van: jwx op april 19, 2011, 10:43:09
Dan heb je het dus niet gelezen wat ik had gelinkt, jammer het gaat niet wie of wat er gelijk heeft maar je kan soms door dingen te lezen op andere/nieuwere gedachten komen omdat iemand iets aandraagt en het uitlegt
Je hebt helemaal gelijk, John. Ik was bang dat dat topic die kant op zou gaan, vandaar dat ik er bij voorbaat geen trek in had. Maar inmiddels heb ik het gelezen. Beter ten halve gekeerd dan ten hele gedwaald.
Goed stel oren, goed stel luidsprekers

Mexicaanse Hond

Citaat van: still life op april 19, 2011, 10:58:42
stupid

in de link kun je bvb lezen dat de verschillen niet direct a/h medium toe te wijzen zijn,
maar (soms) aan verschillende productie/mastering voor wat betreft het stereo signaal

daarbij is de 5.1 mix nog van een andere orde:
dit was dan ook het beoogde format bij de bedenking van SACD, waarbij er ook nood was aan grotere capaciteit vs cd..
Heb ik inmiddels gedaan,
Mijn conclusie: het een sluit het ander niet uit. De oorzaak kan gelegen zijn in een betere master, maar de oorzaak kan ook het medium zijn.
Nou, dan zal ik er ook eens een argument tegenaan gooien, want dan wordt het een nette discussie.
Je kunt frequenties boven de 20.000 Hz niet horen, maar je kunt wel de verschilfrequentie van twee frequenties boven de 20.000 Hz horen. Het heeft dus wel degelijk zin om het frequentiebereik verder door te laten lopen dan de door de beperkte techniek bij de CD het geval is.
Verder zijn er meer voordelen aan de DSD-techniek. Indien gewenst wil ik daar best verder op ingaan. Maar het voert voor dit topic eigenlijk te ver, dus het zou goed zijn als een moderator deze discussie zou willen afsplitsen.

JohnWx

Citaat van: f.luisteraar op april 19, 2011, 13:42:33
Heb ik inmiddels gedaan,
Mijn conclusie: het een sluit het ander niet uit. De oorzaak kan gelegen zijn in een betere master, maar de oorzaak kan ook het medium zijn.
Nou, dan zal ik er ook eens een argument tegenaan gooien, want dan wordt het een nette discussie.
Je kunt frequenties boven de 20.000 Hz niet horen, maar je kunt wel de verschilfrequentie van twee frequenties boven de 20.000 Hz horen. Het heeft dus wel degelijk zin om het frequentiebereik verder door te laten lopen dan de door de beperkte techniek bij de CD het geval is.
Verder zijn er meer voordelen aan de DSD-techniek. Indien gewenst wil ik daar best verder op ingaan. Maar het voert voor dit topic eigenlijk te ver, dus het zou goed zijn als een moderator deze discussie zou willen afsplitsen.

en kraken de hersens al van al die wijsheden bij de buren  :schater:

ik begrijp je ook wel en ga ook zeker waken voor het niet uit de hand lopen van de jeweetwel
Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

renes59

Als er nu toch eens geen cd's meer zijn, dan had ik deze box niet kunnen kopen.
Buizen vv en ev, Marantz SA7001, Marantz CD6000oseKI, Marantz CD60, Marantz ST6000, Thorens TD160 mkII met een Ortofon MC3Turbo, B&W CDM7NT, JMR Sonata, Mission M51.

JohnWx

Citaat van: renes59 op april 19, 2011, 20:07:11
Als er nu toch eens geen cd's meer zijn, dan had ik deze box niet kunnen kopen.

koester die momenten nog zolang het kan (luister ze)

renes59

Op dit moment zit cd 2 in de speler, af en toe kippenvel.
Buizen vv en ev, Marantz SA7001, Marantz CD6000oseKI, Marantz CD60, Marantz ST6000, Thorens TD160 mkII met een Ortofon MC3Turbo, B&W CDM7NT, JMR Sonata, Mission M51.

xander32

Overdag is het mooi maar `s avonds koelt het flink af ...

Sanderr  :-P.

Citaat van: renes59 op april 19, 2011, 20:38:31
Op dit moment zit cd 2 in de speler, af en toe kippenvel.

lo

Accuphase E-450 amp en DP700 cdp. Marantz ST17, in opslag. Dynaudio contour S3.4, audience 72. Bluesound Vault2. Akoestisch geoptimaliseerd plafond dmv Ri-acoustic.

Mexicaanse Hond

Vuurkorf aan en een beetje drank erin.  :wink:

Cornelis1921

Citaat van: Cornelis1921 op april 01, 2011, 07:12:08
:schater:  Hoi Marco: ...en rechts beleid scheidt! Want, wat God tezamen gebracht heeft, dat zal de mens niet scheiden... Doch, iets erg vinden da's pas erg. Only art, spirits and spice are making me wise. And love makes a fool out of me. Gr. Cor.
Toen profeteerde ik al over mijn mogelijke ondergang op het strijdtoneel der liefde... :schater: notworthy :-)
* CD6006 * SA8003 * PM8005 * Quantis QE317 * Harbeth HL-P3ES-2 * Epos stands * Beyer DT880 Premium 250Ω * Senn HD25 II Aluminium * Pro-Ject Headbox S * Nintendo Switch *

JohnWx

CD blijft nog heel lang word in stand gehouden zijn nog teveel merken labels mensen investeerders mee gemoeid wij overleven het wel

aangezien de platen persen rood gloeiend staan zal dat met dat zilveren schijfje ook wel nog effe blijven gebeuren

uuuhhhh denk ik

lo

Citaat van: Cornelis1921 op oktober 03, 2012, 05:14:42
Toen profeteerde ik al over mijn mogelijke ondergang op het strijdtoneel der liefde... :schater: notworthy :-)

Graag on-topic blijven!
Accuphase E-450 amp en DP700 cdp. Marantz ST17, in opslag. Dynaudio contour S3.4, audience 72. Bluesound Vault2. Akoestisch geoptimaliseerd plafond dmv Ri-acoustic.

kuruki

Als ik het aanbod zie op amazon, bol, jpc.de, cosmox.., daar kunnen de meeste CD-winkels niet tegenop,
zoals hier al vermeld houden de meeste muziekwinkels hierdoor op te bestaan, ik ben lang Linn-fan geweest,
maar heb gebroken na het stopzetten van hun CD-spelers en de vervanging door streamers,, uit het principe dat ik de PC niet wens te integreren in mijn audioinstallatie, sindsdien heeft Marantz, Denon, Yamaha mijn sympathie verworven, vroeger meende ik dat Linn, Naim (maakt nog wel CD-spelers) een weergave boden die opmerkelijk beter was dan de goedkopere Japanners, ik verkies een tastbaar medium (LP's heb ik praktisch niet) dus CD, ook al is hun weergave dan maar een ietsje minder.
Linn is een zeer strategisch bedrijf, echte audiofielen blijven streven naar de utopische perfecte weergave,
dat is hun publiek, mag ik de pretentie hebben me in de eerste plaats muziekliefhebber te noemen dan kom je met een PM6004-CD6004 combinatie ook al aardig aan je trekken.

bas focal marantz

Citaat van: kuruki op oktober 03, 2012, 12:37:44
ik verkies een tastbaar medium (LP's heb ik praktisch niet) dus CD, ook al is hun weergave dan maar een ietsje minder.

Toen de cd werdt geintroduseerd was dat de manier om muziek perfect aftespelen , nu wordt ik en ook anderen voor gek verklaart raar na me gekeken en gezegt dat ik decenia achterloop omdat ik via cd's luister .

Streamen en etc hoe men het ook allemaal noemt en doet is ook een soort nieuwe hype/trend en commercieel gebeuren dat ons mensen probeert te herprogrameren dat cd spelers matig en zelfs slecht zijn ( hoe hebben we er in hemels naam naar kunnen luisteren ), en veel mensen nemen dat over als waarheid , dan hadden we toen de cd kwam al moeten klagen (horen) dat het niet perfect is maar iedereen was hilarisch enthouschast erover .

Ik heb het niet over opslag en keuze uit muziek maar het luisteren tussen de verschillende media bronnen .

Laten ze je 16bit cd horen en 24bit streamen en dan vragen ze je welke beter klinkt , maar dat is appels met peren vergelijken , en dat is het wat men na mijn idiee vergelijkt tussen cd speler en streamen met als oordeel cd is minder als bron om muziek te luisteren .

16 bit cd en 16bit streamen  wat is beter  , verschil is procentueel gezien achter de komma als je het mij vraagt .

De grote winst zit het in de akoustic of upgrade beteren luidsprekers .