Citaat van: renes59 op februari 25, 2010, 10:57:21
Er zal ook info verloren gaan, maar ik denk dat de cd speler daar goed mee omgaat. Ik denk dat het op een gegeven moment ja of nee zal zijn. Ja, wel geluid; nee, geen geluid.
Geen tussenvorm dat de klank anders wordt.
Jij komt ook op Hififorum.nl, daar wordt er uitleg over gegeven door mensen die er voor doorgeleerd hebben. Niet dat ik het allemaal kan volgen wat ze zeggen maar ik denk dat ze het bij het rechte eind hebben.
Dus ok, er gaat info verloren.
Ik zie het zo, de originele opname wordt omgezet naar digitaal (een master CD) waarbij er geen info verloren gaat. Die master CD wordt gebruikt om 'gewone' consumenten CDtjes mee te persen, waarbij ook geen info verloren gaat.
De digitale info op die CD is dus de precieze digitale weergave van de originele opname, je volgt me tot nu toe?
Ok, en dan stop jij die CD in je cdspeler waarbij door trillingen er constante verschillende hoeveelheden info verloren gaat. Bij veel verlies slaat je cdspeler over, bij weinig verlies niet.
Echter bij verlies van digitale informatie gaat er simpelweg informatie verloren, hoe klein dat ook is.
Om een natuurgetrouwe weergave van de originele opname met je CD weer te geven is het dus zaak zoveel mogelijk informatie van die CD van digitaal om te zetten naar analoog. Het is dus zaak zo min mogelijk verlies te hebben. Want verlies van digitale info is verlies van info en dus is dat verlies van de uiteindelijke weergave.
Kortom, hoe 'goed' een cdspeler ook om gaat met verlies, verlies resulteert uiteindelijk in verlies van weergave, je verlies dus die originele opname, je verliest dus geluidskwaliteit.
Dus hoe minder trillingen, hoe minder verlies, hoe beter de weergave.
Ik denk daarom dat het wel degelijk zaak is je cdspeler zo trillingsvrij op te bouwen /te plaatsen.