Apparatuur ontkoppelen d.m.v. blokjes African Blackwood

Gestart door HiFi gek, januari 02, 2010, 11:24:48

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 7 gasten bekijken dit topic.

lo

Accuphase E-450 amp en DP700 cdp. Marantz ST17, in opslag. Dynaudio contour S3.4, audience 72. Bluesound Vault2. Akoestisch geoptimaliseerd plafond dmv Ri-acoustic.

lo

Waarom biedt Fritz de setjes eigenlijk alleen maar in sets van 3 stuks aan? Edwin heeft dit ook geprobeerd en heeft vastgesteld dat 4 toch echt beter is.

Groet,

lo
Accuphase E-450 amp en DP700 cdp. Marantz ST17, in opslag. Dynaudio contour S3.4, audience 72. Bluesound Vault2. Akoestisch geoptimaliseerd plafond dmv Ri-acoustic.

mars

Citaat van: viceadmiraal61 op februari 24, 2010, 21:15:31
en met een grote kennis van zaken ,als het luidsprekers betreft ..de herzen vlogen mij om de oren
30 hz..beter zo..70hz..beter zo ect ik dacht dat hij zelf ook luidsprekers bouwd?
gelukkig vond hij de wilson oke,

ai,

yep klopt , Marco weet zeker waar die over praat :yes:
Marantz PM17 pm82 pm8000,creek evo,classe cap101-cap151,naim nait 5i +verschillende nac en nap's
Sugden Mystro , octave , kanzy , blumenhofer ,
belachelijk veel bekabeling.
nu;
Valve Audio Predator
mc-sytems
Rega CDP
denon
Oyaida , furutech , pink faun

mars

Citaat van: Marco op februari 25, 2010, 13:25:10
beschrijf eens het verschil tussen hele goede luidsprekers en een hele goede koptelefoon ?

oi,


Met een koptelefoon op luister je niet naar echt stereo.

Om echt stereo te hebben , moet het geluid van beide speakers je oren kunnen bereiken. :wink:
Marantz PM17 pm82 pm8000,creek evo,classe cap101-cap151,naim nait 5i +verschillende nac en nap's
Sugden Mystro , octave , kanzy , blumenhofer ,
belachelijk veel bekabeling.
nu;
Valve Audio Predator
mc-sytems
Rega CDP
denon
Oyaida , furutech , pink faun

JohnWx

Citaat van: mars op februari 26, 2010, 03:19:18
oi,


Met een koptelefoon op luister je niet naar echt stereo.

Om echt stereo te hebben , moet het geluid van beide speakers je oren kunnen bereiken. :wink:

ik luister sinds gister naar stereo
mocht nooit aande mono knop zitten heb het toch gedaan  :schater:
Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

HiFi gek

Citaat van: jwx op februari 26, 2010, 09:02:09
ik luister sinds gister naar stereo
mocht nooit aande mono knop zitten heb het toch gedaan  :schater:


Beter laat dan nooit John  :schater:



Groeten  EDWIN  B

HiFi gek

#186
Citaat van: lo op februari 25, 2010, 20:50:39
Waarom biedt Fritz de setjes eigenlijk alleen maar in sets van 3 stuks aan? Edwin heeft dit ook geprobeerd en heeft vastgesteld dat 4 toch echt beter is.

Groet,

lo



Fritz weet hier ook van af dat 4 blokjes beter zijn dan 3 blokjes .

Het grote probleem is echter met 4 blokjes dat je ze niet alle 4 even vast onder je apparatuur krijgt omdat ze niet zuiver haaks zijn gesneden en omdat er gemiddeld 0.1mm hoogte verschil in zit per blokje (nagemeten met schuifmaat) .

Ik heb dan ook de grootste problemen om ze alle 4 even strak/vast klemmend onder de apparatuur te krijgen , dat is een tijdrovend werk van schuiven , schuiven , wisselen van positie enzovoort .

Ben soms wel 20 minuten bezig per apparaat voordat ze naar wens staan + die hooge gewichten van de SA7-S1 en de Accuphase E-408 gaan dan parten spelen .
Je moet ze telkens weer optillen die zware dingen van 24 kilo per stuk .

Het grote probleem is natuurlijk ook nog eens dat de planken van een audiorack ook nooit 100% zuiver vlak zijn omdat het van hout is met meestal een afwerk laag erop .
Je stapeld dus 2 problemen tegelijk op , de planken die niet zuiver vlak zijn en de blokjes die enigszins afwijken qua maatvoering .



Als je 3 blokjes gebruikt onder een apparaat heb je deze problemen allemaal niet en staan alle 3 de blokjes exact met dezelfde klemspanning vast , probleem opgelost dus .

Alleen zul je helaas voor lief moeten nemen dat het een wat minder klankmatig resultaat opleverd t.o.v. 4 blokjes .
Ik hoor het verschil in mijn set duidelijk .


De blokjes moet je ook altijd als de mogelijkheid het toelaat op de uiterste hoeken van de apparatuur plaatsen , dus niet tussen de originele voeten in , dat is fout .
De trillingen of wat het ook mogen wezen worden enkel en alleen opgeheven tussen de houten blokjes in .
Dus plaats je de blokjes te dicht op elkaar dan trilt het chassis vrolijk verder op alle delen die buiten de blokjes vallen .
Dus met 3 blokjes hef je trillingen enkel op binnen die driehoek .
Met 4 blokjes hef je de trillingen op binnen die vierhoek .
Vandaar dus , probeer ze te plaatsen op de uiterste hoeken zodat de komplete bodum/chassisplaat overlapt wordt .


En ook belangrijk is dat de houtnerf van alle blokjes omhoog wijst , dus vertikaal .
De houtnerf vlak , dus horizontaal is ook fout .



GROETEN  EDWIN  B

lo

Citaat van: HiFi gek op februari 27, 2010, 12:46:55


Fritz weet hier ook van af dat 4 blokjes beter zijn dan 3 blokjes .

Het grote probleem is echter met 4 blokjes dat je ze niet alle 4 even vast onder je apparatuur krijgt omdat ze niet zuiver haaks zijn gesneden en omdat er gemiddeld 0.1mm hoogte verschil in zit per blokje (nagemeten met schuifmaat) .

Ik heb dan ook de grootste problemen om ze alle 4 even strak/vast klemmend onder de apparatuur te krijgen , dat is een tijdrovend werk van schuiven , schuiven , wisselen van positie enzovoort .

Ben soms wel 20 minuten bezig per apparaat voordat ze naar wens staan + die hooge gewichten van de SA7-S1 en de Accuphase E-408 gaan dan parten spelen .
Je moet ze telkens weer optillen die zware dingen van 24 kilo per stuk .

Het grote probleem is natuurlijk ook nog eens dat de planken van een audiorack ook nooit 100% zuiver vlak zijn omdat het van hout is met meestal een afwerk laag erop .
Je stapeld dus 2 problemen tegelijk op , de planken die niet zuiver vlak zijn en de blokjes die enigszins afwijken qua maatvoering .



Als je 3 blokjes gebruikt onder een apparaat heb je deze problemen allemaal niet en staan alle 3 de blokjes exact met dezelfde klemspanning vast , probleem opgelost dus .

Alleen zul je helaas voor lief moeten nemen dat het een wat minder klankmatig resultaat opleverd t.o.v. 4 blokjes .
Ik hoor het verschil in mijn set duidelijk .


De blokjes moet je ook altijd als de mogelijkheid het toelaat op de uiterste hoeken van de apparatuur plaatsen , dus niet tussen de originele voeten in , dat is fout .
De trillingen of wat het ook mogen wezen worden enkel en alleen opgeheven tussen de houten blokjes in .
Dus plaats je de blokjes te dicht op elkaar dan trilt het chassis vrolijk verder op alle delen die buiten de blokjes vallen .
Dus met 3 blokjes hef je trillingen enkel op binnen die driehoek .
Met 4 blokjes hef je de trillingen op binnen die vierhoek .
Vandaar dus , probeer ze te plaatsen op de uiterste hoeken zodat de komplete bodum/chassisplaat overlapt wordt .


En ook belangrijk is dat de houtnerf van alle blokjes omhoog wijst , dus vertikaal .
De houtnerf vlak , dus horizontaal is ook fout .



GROETEN  EDWIN  B


Hoi Edwin,

Eergisteren heeft Fritz nog even contact met me gehad nav het feit dat de DP600 op dit moment bij mij staat. Ik heb met hem ook nog even dit onderwerp aangesneden en hem mijn idee, zoals ik jou dat ook al een keer verteld heb, kenbaar gemaakt hoe dit probleem (ongelijke blokhoogtes)  mogelijk op te lossen.
In mijn ogen vrij simpel op te lossen door de vier blokjes aan de bovenzijde ongeveer 1 tot 1.5 mm schuin te maken. Als je dan drie blokjes tot aan het midden van dit schuine vlak onder je apparatuur zet, kun je het vierde blokje er onder schuiven tot dat deze ook klem vast zit. Feitelijk des licht schuine blokjes die altijd passen.

groet,

lo
Accuphase E-450 amp en DP700 cdp. Marantz ST17, in opslag. Dynaudio contour S3.4, audience 72. Bluesound Vault2. Akoestisch geoptimaliseerd plafond dmv Ri-acoustic.

ll0ll

Citaat van: HiFi gek op februari 27, 2010, 12:46:55
Als je 3 blokjes gebruikt onder een apparaat heb je deze problemen allemaal niet en staan alle 3 de blokjes exact met dezelfde klemspanning vast , probleem opgelost dus .


Daarom heeft die D1 van me ook 3 pootjes, staat ie altijd stabiel :-D
http://www.dutchaudioclassics.nl:
Marantz project D1 | Philips LHH1000 | Sure SRH1540 | Philips L300 | Schiit spullen

Mexicaanse Hond

Citaat van: ll0ll op februari 27, 2010, 13:22:20
Daarom heeft die D1 van me ook 3 pootjes, staat ie altijd stabiel :-D
Ik zou daar zeer graag kritisch tegenin gaan, maar daar ben ik te goedgelovig voor.  clown1

ll0ll

http://www.dutchaudioclassics.nl:
Marantz project D1 | Philips LHH1000 | Sure SRH1540 | Philips L300 | Schiit spullen

ll0ll

okeeeee ding wiebelt aan alle kanten
dat stomme ^%#@%#$^ beknibbel bij marantz ook altijd  :eerie:
clown1
http://www.dutchaudioclassics.nl:
Marantz project D1 | Philips LHH1000 | Sure SRH1540 | Philips L300 | Schiit spullen

Mexicaanse Hond

Moet je ook maar niet van dat goedkope spul kopen.  :-P

'k Ben trouwens benieuwd of je verschil zou horen bij een DAC. Ik vond het verschil bij jowa bij de CD-speler groter dan bij de versterker.

WimPeu

@MH
CURLING IS COOL!!!

Je moet even opletten maar de humor is wel aanwezig zelfs als het het over de African Black'magicVooDoo'wood blokjes gaat!  :-D
Kamer : LG OLED65E7V - Meridian 218 * DSP 7200
HT : Anthem AVM60 * PVA7 - Denon DBT-3313UD - Usher CP6381BE * HT1 * V601 * S520 - Cabasse Io2 -  Rythmik F15HP-SE - Sony VPL-50ES

Mexicaanse Hond

Zie voor verdere info de olympische spelendraad.  :wink: