Citaat van: lo op februari 25, 2010, 20:50:39
Waarom biedt Fritz de setjes eigenlijk alleen maar in sets van 3 stuks aan? Edwin heeft dit ook geprobeerd en heeft vastgesteld dat 4 toch echt beter is.
Groet,
lo
Fritz weet hier ook van af dat 4 blokjes beter zijn dan 3 blokjes .
Het grote probleem is echter met 4 blokjes dat je ze niet alle 4 even vast onder je apparatuur krijgt omdat ze niet zuiver haaks zijn gesneden en omdat er gemiddeld 0.1mm hoogte verschil in zit per blokje (nagemeten met schuifmaat) .
Ik heb dan ook de grootste problemen om ze alle 4 even strak/vast klemmend onder de apparatuur te krijgen , dat is een tijdrovend werk van schuiven , schuiven , wisselen van positie enzovoort .
Ben soms wel 20 minuten bezig per apparaat voordat ze naar wens staan + die hooge gewichten van de SA7-S1 en de Accuphase E-408 gaan dan parten spelen .
Je moet ze telkens weer optillen die zware dingen van 24 kilo per stuk .
Het grote probleem is natuurlijk ook nog eens dat de planken van een audiorack ook nooit 100% zuiver vlak zijn omdat het van hout is met meestal een afwerk laag erop .
Je stapeld dus 2 problemen tegelijk op , de planken die niet zuiver vlak zijn en de blokjes die enigszins afwijken qua maatvoering .
Als je 3 blokjes gebruikt onder een apparaat heb je deze problemen allemaal niet en staan alle 3 de blokjes exact met dezelfde klemspanning vast , probleem opgelost dus .
Alleen zul je helaas voor lief moeten nemen dat het een wat minder klankmatig resultaat opleverd t.o.v. 4 blokjes .
Ik hoor het verschil in mijn set duidelijk .
De blokjes moet je ook altijd als de mogelijkheid het toelaat op de uiterste hoeken van de apparatuur plaatsen , dus niet tussen de originele voeten in , dat is fout .
De trillingen of wat het ook mogen wezen worden enkel en alleen opgeheven tussen de houten blokjes in .
Dus plaats je de blokjes te dicht op elkaar dan trilt het chassis vrolijk verder op alle delen die buiten de blokjes vallen .
Dus met 3 blokjes hef je trillingen enkel op binnen die driehoek .
Met 4 blokjes hef je de trillingen op binnen die vierhoek .
Vandaar dus , probeer ze te plaatsen op de uiterste hoeken zodat de komplete bodum/chassisplaat overlapt wordt .
En ook belangrijk is dat de houtnerf van alle blokjes omhoog wijst , dus vertikaal .
De houtnerf vlak , dus horizontaal is ook fout .
GROETEN EDWIN B