Apparatuur ontkoppelen d.m.v. blokjes African Blackwood

Gestart door HiFi gek, januari 02, 2010, 11:24:48

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 8 gasten bekijken dit topic.

Maurice

Heren, ga door!
Ik begin nu mogelijk te begrijpen waarom trillingen wel degelijk invloed op het geluid via een cd-speler kan hebben!
Als ik vanavond tijd heb zal ik hiervoor een tekening maken.
Rev. Maurice
Ordained Dudeist Priest at Dudeism, the Church of the Latter-Day Dude

ll0ll

#136
Citaat van: renes59 op februari 25, 2010, 11:44:46
Je zal gelijk hebben, maar ik denk dat een cd speler er voor is gemaakt om om te gaan met trilling. Het ding draait dus is er trilling, daar is volgens mij over nagedacht toen het ding ontworpen is. Over wat voor trilling praten we?, niet of nauwelijks waarneembaar. In de auto gaat het ook, alleen bij hele erge schokken slaat de speler over. Mensen in een woonboot kunnen toch ook een cd afspelen zonder problemen, zelfs een LP gaat daar goed.
Nogmaals ik heb er niet veel verstand van, op andere fora is er wetenschappelijke kennis. Die leggen het beter uit als ik.
Om nu de trilling op te vangen door hardhouten blokjes, met de nerf in de lengte, geloof ik niet in.  Leg er dan iets zachts onder wat dempt. Ik kan ook wel zeggen dat een Lundiastelling beter klinkt dan een Combirekstelling, ik hoor het niet.

Je zegt dat mensen in een woonboot ook een cd kunnen afspelen zonder problemen.

Jij ziet het overslaan van een CD door een kras of een andere beschadiging als een probleem. Maar ik (wij in dit topic?) hebben het over een ander probleem. Niet het skippen door een kras of een beschadiging is het probleem, sterker nog, er is geen probleem, er is een doel(!). Het doel is namelijk zo natuurgetrouw de originele weergave weergeven op je set via een CDspeler.
Om dat doel te bereiken moet je zo min mogelijk info verlies hebben, zoals ik in m'n vorige posts heb uitgelegd. Tenminste, die mening heb ik.

Je zegt dat een cdspeler gemaakt is om om te gaan met trillingen, maar dat wil nog niet zeggen dat een cdspeler bij kleine trillingen geen info verlies heeft? Bovendien, hoe klein is 'klein' bij een laser? Weet je wel hoe klein een laser in een cdspeler is? Hoe klein het spoortje is en hoe klein de putjes in een cd zijn? Realiseer je je wel hoeveel digitale info er per seconden door die laser wordt gelezen, en hoe groot het percentage verlies is?
De hoogte van dat laatste weet ik niet hoor, maar ik kan me wel voorstellen dat er simpelweg verlies bij trillingen is.
http://www.dutchaudioclassics.nl:
Marantz project D1 | Philips LHH1000 | Sure SRH1540 | Philips L300 | Schiit spullen

renes59

#137
Ik zal wel een andere kijk op de zaken hebben dan de meeste hier. ik zit niet zo met die eventuele trillingen en het mogelijke verlies van info. Die apparaten zijn er voor gemaakt om daar mee om te gaan. Als het een probleem was waren er wel hardhouten blokjes af fabriek onder gezet, dat kan de fabrikant de kop niet kosten. Ik geloof er niet in.
Het is denk ik een hobby om te tweaken, heb ik ook gedaan. Hoor alleen geen verschillen voor en na de tweak. Ook niet in kabels en stroomverzorging. Hoor wel verschil in ontwerp van apparatuur.
Heb te maken op het werk met weegschalen tot 1 kg, tot 1/1000 gram nauwkeurig onder een glazen kelk voor de luchtstroming. Die zouden last kunnen hebben van trilling, staan wel gewoon op normale standaard fabrieksvoetjes, niets speciaals. Met een radio aan staan deze schalen gewoon op 0,000, geen invloed van trilling. Nu lijkt mij een weegschaal gevoeliger voor trilling dan en cd speler.
Houten blokjes is niet nieuw, er zijn mensen die maken pyramiden van het hout waar mondstukken van gemaakt worden voor blaasinstrumenten. De verhoudingen van de maten van die blokjes komt overeen met die van de pyramiden in Egypte. Ik hoor het niet als ze onder apparatuur liggen, ben trouwens niet de enige die het niet hoort.
Wat is trouwens natuurgetrouw?
Wat mij opvalt is dat goede muzikanten opnames maken die goed klinken, In Nederland b.v. Fay Lovsky en Bram Vermeulen. Opnames van deze mensen klinken mij natuurgetrouw in de oren. Houten blokjes veranderen daar bij mij niets aan.
Buizen vv en ev, Marantz SA7001, Marantz CD6000oseKI, Marantz CD60, Marantz ST6000, Thorens TD160 mkII met een Ortofon MC3Turbo, B&W CDM7NT, JMR Sonata, Mission M51.

TurboMarco

Zoals eerder vermeld is  kon ik geen verschil horen met en zonder blokjes,daarmee wil ik niet zeggen dat er geen verschil is,voor mij spelen factoren zoals een vreemde set in een vreemde omgeving waar ook nog eens vreemde muziek gedraaid word een hele grote rol,ik heb dat op de bewuste avond ook aangegeven,ook heb ik aangegeven dat de blokjes weleens zouden koppelen ipv ontkoppelen,daarbij speelt de ondergrond waar de apparaten op staan zoals een rack ,vloer ,etc etc  volgens mij ook een rol.
Wat mij ook opviel was dat de bovenplaat vd SA7 ook behoorlijk resoneerde ,door de gewichten erop te plaatsen werd dit een heel stuk gereduceerd ,dat zet mij dan toch aan het denken......want mijn eigen 22jr oude Denon DCD3520 cd speler resoneert niet ,zou het niet zo kunnen zijn dat de fabrikant rekening gehouden heeft met de ontwerp van die Denon speler dat het geluid te verbeteren door extra gewicht te plaatsen/monteren,de Denon weegt 20 Kg en dat gewicht zit het hem echt in de zeer zwaar uitgevoerde kast materiaal .

Voor mij genoeg stof tot nadenken.
(main) Primare SPA21, Argon Stream2, Onkyo BDP 808, Speakerland Vector 0, Definitive Technology CS9040, Scan Speak Opus,subs: REL T9X(front), Beyma-Dayton-Hypex 2x12;(rear) , Velocity-Seas-Hypex 8+10"(center)

renes59

Misschien een idee om een koptelefoon ( eigen) mee te nemen naar dit soort luistersessies. Als het via de gewone luidsprekers te horen is dan ook via de koptelefoon. De blokjes zouden ook invloed hebben op cd speler en vv, dus hoorbaar.
Buizen vv en ev, Marantz SA7001, Marantz CD6000oseKI, Marantz CD60, Marantz ST6000, Thorens TD160 mkII met een Ortofon MC3Turbo, B&W CDM7NT, JMR Sonata, Mission M51.

MadVillain

tsja, hoe hoogwaardiger je set. Hoe beter je zulke tweaks ed zult waarnemen. Hetzelfde geld dus ook voor je koptelefoon....

TurboMarco

Citaat van: renes59 op februari 25, 2010, 12:54:27
Misschien een idee om een koptelefoon ( eigen) mee te nemen naar dit soort luistersessies. Als het via de gewone luidsprekers te horen is dan ook via de koptelefoon. De blokjes zouden ook invloed hebben op cd speler en vv, dus hoorbaar.
Misschien wel een goed idee,maar ik weet zeker dat mijn koptelefoon niet de geluidskwaliteit heeft van de Wilson's van Fritz ,dus als ik naar de set van Fritz luister met mijn koptelefoon op weet ik de zwakke schakel snel te vinden.
(main) Primare SPA21, Argon Stream2, Onkyo BDP 808, Speakerland Vector 0, Definitive Technology CS9040, Scan Speak Opus,subs: REL T9X(front), Beyma-Dayton-Hypex 2x12;(rear) , Velocity-Seas-Hypex 8+10"(center)

TurboMarco

Citaat van: MadVillain op februari 25, 2010, 13:00:22
tsja, hoe hoogwaardiger je set. Hoe beter je zulke tweaks ed zult waarnemen. Hetzelfde geld dus ook voor je koptelefoon....
stupid
(main) Primare SPA21, Argon Stream2, Onkyo BDP 808, Speakerland Vector 0, Definitive Technology CS9040, Scan Speak Opus,subs: REL T9X(front), Beyma-Dayton-Hypex 2x12;(rear) , Velocity-Seas-Hypex 8+10"(center)

renes59

#143
Citaat van: Marco op februari 25, 2010, 13:03:00
Misschien wel een goed idee,maar ik weet zeker dat mijn koptelefoon niet de geluidskwaliteit heeft van de Wilson's van Fritz ,dus als ik naar de set van Fritz luister met mijn koptelefoon op weet ik de zwakke schakel snel te vinden.
De verschillen blijken volgens een aantal mensen zo groot te zijn dat dit via een koptelefoon direct  te horen is. Of de blokjes iets uitmaken of niet. Neem aan dat de werking van de blokjes niet gerelateerd is aan de kostprijs van de set.
Buizen vv en ev, Marantz SA7001, Marantz CD6000oseKI, Marantz CD60, Marantz ST6000, Thorens TD160 mkII met een Ortofon MC3Turbo, B&W CDM7NT, JMR Sonata, Mission M51.

renes59

#144
Citaat van: Marco op februari 25, 2010, 13:03:00
Misschien wel een goed idee,maar ik weet zeker dat mijn koptelefoon niet de geluidskwaliteit heeft van de Wilson's van Fritz ,dus als ik naar de set van Fritz luister met mijn koptelefoon op weet ik de zwakke schakel snel te vinden.
Niet om de zwakste schakel te vinden maar om de werking van de blokjes te ontdekken. Dat kun je uitstekend doen met een koptelefoon. Iedereen zal onder de indruk zijn van de set van Fritz, die heeft niemand thuis staan. Met een koptelefoon schakel je die indruk uit en kun je je volledig concentreren op de werking van de blokjes.
Buizen vv en ev, Marantz SA7001, Marantz CD6000oseKI, Marantz CD60, Marantz ST6000, Thorens TD160 mkII met een Ortofon MC3Turbo, B&W CDM7NT, JMR Sonata, Mission M51.

TurboMarco

Citaat van: renes59 op februari 25, 2010, 13:14:46
De verschillen blijken zo groot te zijn dat dat via een koptelefoon direct is te horen zal zijn of de blokjes iets uitmaken of niet. Neem aan dat de werking niet gerelateerd is aan de kostprijs van de set.
ik weet zeker dat geen enkele koptelefoon het geluid van de Wilson's benaderd ,ook hele dure niet.

De werking van de set heeft juist wel een relatie met de kostprijs,als jij mij een goedkoop setje kan laten horen die het zelfde doet als de set van Fritz dan lullen we verder  :-D
(main) Primare SPA21, Argon Stream2, Onkyo BDP 808, Speakerland Vector 0, Definitive Technology CS9040, Scan Speak Opus,subs: REL T9X(front), Beyma-Dayton-Hypex 2x12;(rear) , Velocity-Seas-Hypex 8+10"(center)

TurboMarco

Citaat van: renes59 op februari 25, 2010, 13:19:34
Niet om de zwakste schakel te vinden maar om de werking van de blokjes te ontdekken. Dat kun je uitstekend doen met een koptelefoon. Iedereen zal onder de indruk zijn van de set van Fritz, die heeft niemand thuis staan. Met een koptelefoon schakel je die indruk uit en kun je je volledig concentreren op de werking van de blokjes.
beschrijf eens het verschil tussen hele goede luidsprekers en een hele goede koptelefoon ?
(main) Primare SPA21, Argon Stream2, Onkyo BDP 808, Speakerland Vector 0, Definitive Technology CS9040, Scan Speak Opus,subs: REL T9X(front), Beyma-Dayton-Hypex 2x12;(rear) , Velocity-Seas-Hypex 8+10"(center)

Musicman

Citaat van: Marco op februari 25, 2010, 13:24:02
ik weet zeker dat geen enkele koptelefoon het geluid van de Wilson's benaderd ,ook hele dure niet.

De werking van de set heeft juist wel een relatie met de kostprijs,als jij mij een goedkoop setje kan laten horen die het zelfde doet als de set van Fritz dan lolliestoklen we verder  :-D


Mooier had ik het niet kunnen zeggen......!! notworthy notworthy :schater: :schater:
Musical Fidelity Tri-Vista 300
Marantz SA7
Dali Helicon 400SE
Harmonic Technology Pro 9+
Harmonic Magic Link 2
Supra "Sword" en "Lorad" kabels

Musicman


Edwin heeft dit Topic niet zo bedoeld.

Kunnen we na "te zijn afgedwaald" weer "Ontopic" komen?
Musical Fidelity Tri-Vista 300
Marantz SA7
Dali Helicon 400SE
Harmonic Technology Pro 9+
Harmonic Magic Link 2
Supra "Sword" en "Lorad" kabels

ll0ll

Citaat van: renes59 op februari 25, 2010, 12:41:00
Ik zal wel een andere kijk op de zaken hebben dan de meeste hier. ik zit niet zo met die eventuele trillingen en het mogelijke verlies van info. Die apparaten zijn er voor gemaakt om daar mee om te gaan. Als het een probleem was waren er wel hardhouten blokjes af fabriek onder gezet, dat kan de fabrikant de kop niet kosten. Ik geloof er niet in.
Het is denk ik een hobby om te tweaken, heb ik ook gedaan. Hoor alleen geen verschillen voor en na de tweak. Ook niet in kabels en stroomverzorging. Hoor wel verschil in ontwerp van apparatuur.
Heb te maken op het werk met weegschalen tot 1 kg, tot 1/1000 gram nauwkeurig onder een glazen kelk voor de luchtstroming. Die zouden last kunnen hebben van trilling, staan wel gewoon op normale standaard fabrieksvoetjes, niets speciaals. Met een radio aan staan deze schalen gewoon op 0,000, geen invloed van trilling. Nu lijkt mij een weegschaal gevoeliger voor trilling dan en cd speler.
Houten blokjes is niet nieuw, er zijn mensen die maken pyramiden van het hout waar mondstukken van gemaakt worden voor blaasinstrumenten. De verhoudingen van de maten van die blokjes komt overeen met die van de pyramiden in Egypte. Ik hoor het niet als ze onder apparatuur liggen, ben trouwens niet de enige die het niet hoort.
Wat is trouwens natuurgetrouw?
Wat mij opvalt is dat goede muzikanten opnames maken die goed klinken, In Nederland b.v. Fay Lovsky en Bram Vermeulen. Opnames van deze mensen klinken mij natuurgetrouw in de oren. Houten blokjes veranderen daar bij mij niets aan.

Ik ben ook sceptisch over dergelijke tweaks en je zult bij mij geen blokjes onder m'n apparatuur terugvinden, alleen al omdat ik het niet mooi vind staan...
Daarnaast ben ik ook wel van mening, als het goed was dan had de fabrikant het af-fabriek wel geleverd.
Daarnaast heb je ook gewoon dominante en minder-dominante mensen, in elk vakgebied/hobby. Iemand die ergens dominant in heeft heeft altijd volgelingen. En ik weet dat ik op moet passen met zulke opmerkingen want ik wil niemand tegen het zere been schoppen en iedereen in z'n waarde laten, maar ergens werkt het spel wel zo, denk ik.....
http://www.dutchaudioclassics.nl:
Marantz project D1 | Philips LHH1000 | Sure SRH1540 | Philips L300 | Schiit spullen