Zelf heb ik mijn akoestiek d.m.v. zware velours gordijnen geoptimaliseerd .
Dus tegen het raam aan de achtergevel en het raam aan de voorgevel .
Vergeet ook de beide zijwanden niet , ook daar wordt veel negatieve reflexie opgewekt , maar daar alleen lichte en dunne gordijnen gebruiken omdat je de boel anders te doods zal maken .
Een groot vloerkleed tussen de luister driehoek doet ook wonderen , maar die heb je al zoals je vermelde .
Als je een tv tussen de beide boxen hebt staan is dat ook niet al te best , die reflecteerd ook behoorlijk .
Maar daar kun je dan een laken of deken o.i.d. over de beeldbuis hangen wanneer je naar muziek gaat luisteren .
Voor een salontafel tussen de luisterdriehoek geld hetzelfde , weghalen zal bij jou denk ik geen optie zijn of eventueel tijdelijk verplaatsen tijdens luisteren , gooi er anders dan een kleed of deken overheen tijdens luisteren .
Zelf verplaats ik mijn salontafel tijdelijk naar de keuken als ik ga luisteren , ben ik klaar dan zet ik hem weer terug op zijn normale plek , dit heeft de voorkeur .
Let er vooral op dat je de boel niet gaat overdempen , dan gaat het doods klinken en raak je de ruimtelijke weergave en luchtigheid voor een groot deel kwijt .
Plaats als het even ken niet je luister bankstel/stoel direct tegen een achterlichende muur aan , dit geeft een extra versterkt laag veroorzaakt door staande golven die dan veel te dicht op je oren plaatsvinden .
Het mooiste is als een achterliggende muur een meter of 2 achter je bank/stoel vandaan is .
Plaats geen meubels e.d. in de directe omgeving voor of naast de boxen , de afstraling van de speakers wordt zo negatief beïnvloed .
Ik weet dat het niet altijd mogelijk zal zijn om hier aan te voldoen , maar neem maar van mij aan dat het van grote invloed is op de weergave .
Zelf heb ik al deze tips thuis uitgevoerd , en het resultaat is enorm , het maakt of breekt de geluidsweergave in zeer belangrijke voorm .
Het grote voordeel met al die gordijnen is dat je ze weer open kunt doen wanneer je niet naar muziek luisterd en ze daarom ook niet als te ingrijpend en storend worden ervaren .
Ik zal een foto toevoegen zoals ik het zelf hebt opgelost thuis .
Tijdens luisteren gaan de 3 bruine gordijnen dus dicht , de salontafel staat al in de keuken zoals je nog net kunt zien .
Hier kun je goed het witte gordijn zien aan de zijwand naast de box .
Die kun je ook zowel open als dicht doen .
Groeten EDWIN B