Gordijnen!!!!!

Gestart door Totofan, augustus 16, 2009, 11:34:52

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Totofan

Gisteren ben ik in een Hifi zaak geweest, gewoon even kijken. :-D
Wat mij op viel was de akoestiek in de winkel, lekker droog
Dus eens even wat vragen over de akoestiek, van hoe en wat, omdat ik denk dat er bij mij meer uit te halen is.
Het is soms onrustig, en vermoeiend om te luisteren.
Hij zij dat de akoestiek voor 70% het geluid bepaalt en 30% de instalatie, al heb je er nog zo'n dure instalatie staan, als de akoestiek niet deugt ben je nergens.

Nou ik dus even uitgelegd wat ik in huis heb, spachtel en laminaat, toen zij hij dat laminaat de grootste boosdoener is, dus tegen mijn vrouw vloer er uit shutup
Maar dat gebeurd niet hoor, verder had hij het over een akoestiesspuitplafond, maar erg duur, maar heel goed.
Ik heb geen gordijnen en zei dat je daar ook veel mee kon doen stof in je huis aanbrengen was zijn advies.

Het liefst velours, en ja ze staat er open voor om gordijnen in ons huis aan tebrengen, want daar is voor mij de winst te halen.
Kijk een andere vloer is (nog) geen optie die ligt er pas drie jaar, maar vloerbedeking is de beste akoestiek.
Dus die komen er misschien wel  hebben  net een nieuw bankstel gekocht alles op zijn tijd, maar bij de Hema is het niet zo duur dus we gaan daar wel eens kijken.
Als het zo ver is laat ik het wel weten.
Denon PMA800NE
Denon DCD800NE
Denon DNP800NE
Dali Oberon 7
Samsung uhd-tv55
Sony blu-ray UBP-X800
Ziggo media box Next

Vlearmoes

Een mooi groot vloerkleed helpt ook al aardig om het laminaat te laten verdwijnen  :wink:
Integra DTR 9.9 & Audyssey MultEQ XT Pro | Marantz BD8002 | Panasonic 50PV20 | Technisat Multytenne & HD S2 plus | Kef Reference series Model Three, Model 200, Calinda| Synlogy 110j  Asus G50v

Stadium III

Citaat van: Vlearmoes op augustus 16, 2009, 16:47:45
Een mooi groot vloerkleed helpt ook al aardig om het laminaat te laten verdwijnen  :wink:
stupid
Marantz SR 8012 Klipsch atmos setup

5.2.4

Totofan

Citaat van: Vlearmoes op augustus 16, 2009, 16:47:45
Een mooi groot vloerkleed helpt ook al aardig om het laminaat te laten verdwijnen  :wink:


Uuhhh die ligt er al
Denon PMA800NE
Denon DCD800NE
Denon DNP800NE
Dali Oberon 7
Samsung uhd-tv55
Sony blu-ray UBP-X800
Ziggo media box Next

HiFi gek

#4
Zelf heb ik mijn akoestiek d.m.v. zware velours gordijnen geoptimaliseerd .
Dus tegen het raam aan de achtergevel en het raam aan de voorgevel .
Vergeet ook de beide zijwanden niet , ook daar wordt veel negatieve reflexie opgewekt , maar daar alleen lichte en dunne gordijnen gebruiken omdat je de boel anders te doods zal maken .

Een groot vloerkleed tussen de luister driehoek doet ook wonderen , maar die heb je al zoals je vermelde .

Als je een tv tussen de beide boxen hebt staan is dat ook niet al te best , die reflecteerd ook behoorlijk .
Maar daar kun je dan een laken of deken o.i.d. over de beeldbuis hangen wanneer je naar muziek gaat luisteren .

Voor een salontafel tussen de luisterdriehoek geld hetzelfde , weghalen zal bij jou denk ik geen optie zijn of eventueel tijdelijk verplaatsen tijdens luisteren , gooi er anders dan een kleed of deken overheen tijdens luisteren .
Zelf verplaats ik mijn salontafel tijdelijk naar de keuken als ik ga luisteren , ben ik klaar dan zet ik hem weer terug op zijn normale plek , dit heeft de voorkeur .

Let er vooral op dat je de boel niet gaat overdempen , dan gaat het doods klinken en raak je de ruimtelijke weergave en luchtigheid voor een groot deel kwijt .

Plaats als het even ken niet je luister bankstel/stoel direct tegen een achterlichende muur aan , dit geeft een extra versterkt laag veroorzaakt door staande golven die dan veel te dicht op je oren plaatsvinden .
Het mooiste is als een achterliggende muur een meter of 2 achter je bank/stoel vandaan is .

Plaats geen meubels e.d. in de directe omgeving voor of naast de boxen , de afstraling van de speakers wordt zo negatief beïnvloed .
Ik weet dat het niet altijd mogelijk zal zijn om hier aan te voldoen , maar neem maar van mij aan dat het van grote invloed is op de weergave .


Zelf heb ik al deze tips thuis uitgevoerd , en het resultaat is enorm , het maakt of breekt de geluidsweergave in zeer belangrijke voorm .
Het grote voordeel met al die gordijnen is dat je ze weer open kunt doen wanneer je niet naar muziek luisterd en ze daarom ook niet als te ingrijpend en storend worden ervaren .


Ik zal een foto toevoegen zoals ik het zelf hebt opgelost thuis .





Tijdens luisteren gaan de 3 bruine gordijnen dus dicht , de salontafel staat al in de keuken zoals je nog net kunt zien .




Hier kun je goed het witte gordijn zien aan de zijwand naast de box .
Die kun je ook zowel open als dicht doen .




Groeten  EDWIN  B

Totofan

Hoi Edwin

Bedankt voor de tips

Er zijn dingen die ik niet kan veranderen, zoals de TV die staat tussen de speakers, en de salontafel staat in de luisterdriehoek die ik moeilijk kan verplaatsen, te zwaar.
Ik ben eerdaags een poos thuis in verband met en kleine operatie, dus kan ik experimenteren met doeken over de TV en salontfel wanneer ik echt naar muziek ga luisteren, en dat ga ik zeker uitproberen.

Jij hebt echt je kamer ingedeeld voor de muziek, dat gaat hier ivm met vrouw en kinderen.
Misschien als de kids het huis uit zijn dan kan ik een echte luisterkamer maken boven, maar goed dat is een ander verhaal :|
Denon PMA800NE
Denon DCD800NE
Denon DNP800NE
Dali Oberon 7
Samsung uhd-tv55
Sony blu-ray UBP-X800
Ziggo media box Next

Hififreak

Inderdaad, om aanpassingen te doen en je relatie goed te houden is een aparte luisterruimte niet zo gek.

De tweede dag nadat we in ons nieuwe huis woonden hadden we weer "stijd" waar het "altaar" moest staan en toen heb ik besloten mijn betere helft een setje te geven en zelf een aparte luisterruimte in te richten.  Nooit spijt van gehad.

Vorige week het verschil in ruimten gedemonstreerd door de R90 van mijn maatje, voor meer dan dertig jaar in audio, bij mij op te stellen.  Hij was in eerste instantie stil en had kippenvel op beide armen.  Ja, hij genoot en ik met hem!   8-)

HiFi gek

Heb ik zelf dan het geluk dat ik alleen woont ?

Daardoor kan ik de woonkamer volledig optimaliseren voor een zo'n goed mogelijke geluids weergave , incl de zo minimaal mogelijke meubel opstelling als de akoestiek .
Ik hoef immers met niemand rekening te houden , mijn 2 katten hoor ik tenminste nooit klagen .



Groeten  EDWIN  B

Hififreak

Dat is maar net hoe je het bekijkt.

Ik denk dat de vrouw die de opstelling accepteert zoals die nu is in mijn grot staat nog geboren moet worden.
Ik heb heel wat liefhebbers van audio in mijn omgeving die eveneens "strijd" voeren m.b.t. de opstelling van hun set.

Voor mij nooit meer een andere luisterruimte dan een aparte.
De volgende zou minstens twee keer zo groot worden.

Paul

Wat doe ik dan verkeerd ?  8-)

Als ik ga slapen doe ik de gordijnen dicht en als het dag is doe ik ze weer open en ga muziek luisteren.
Jullie doen het net andersom.
Vandaag is morgen alweer gisteren.

Mijn site

HiFi gek

Citaat van: Paul op augustus 20, 2009, 22:17:04
Wat doe ik dan verkeerd ?  8-)

Als ik ga slapen doe ik de gordijnen dicht en als het dag is doe ik ze weer open en ga muziek luisteren.
Jullie doen het net andersom.


Dat heb jij heel goed begrepen Paul , als ik muziek ga luisteren is alles potdicht met de gordijnen en brand er dus ook overdachts licht in de kamer .
Maar één geluk , ik draai zelden overdags , vrijwel altijd ín de avond .



Groeten  EDWIN  B

Hififreak

Ga eens in donker luisteren.  Dat was voor mij een geweldige ervaring.
Alle prikkels vallen weg, je speakers zijn niet meer te lokaliseren en wat overblijft is de muziek.  Geweldig!

Paul

Citaat van: Hififreak op augustus 21, 2009, 21:36:53
Ga eens in donker luisteren.  Dat was voor mij een geweldige ervaring.
Alle prikkels vallen weg, je speakers zijn niet meer te lokaliseren en wat overblijft is de muziek.  Geweldig!
Heb het niet zo op een dark room.   :-D   clown1   
Vandaag is morgen alweer gisteren.

Mijn site

gerard

Citaat van: Hififreak op augustus 21, 2009, 21:36:53
Ga eens in donker luisteren.  Dat was voor mij een geweldige ervaring.
Alle prikkels vallen weg, je speakers zijn niet meer te lokaliseren en wat overblijft is de muziek.  Geweldig!

:yes: doe ik ook regelmatig, in schemerdonker. (er brandt altijd een lantaarnpaal bij ons voor huis...) :|

Citaat van: Paul op augustus 21, 2009, 21:43:30
Heb het niet zo op een dark room.   :-D   clown1   
Als je maar weet wie er nog meer aanwezig is/zijn   :angel:  :-D
Marantz DV6600vm & Musical Fidelity X-DAC / Rega Mira3 & Radio3 / Monitor Audio RS6 (met loodbitumen en Twaron) /  Nordost Flatline Gold luidsprekerkabels / diverse zelfbouwkabeltjes

HiFi gek

Citaat van: Hififreak op augustus 21, 2009, 21:36:53
Ga eens in donker luisteren.  Dat was voor mij een geweldige ervaring.
Alle prikkels vallen weg, je speakers zijn niet meer te lokaliseren en wat overblijft is de muziek.  Geweldig!



Die tip had ik al eens eerder gekregen van een hifi vriend .
Het viel mij meteen op dat ik in een volledig duistere kamer aanzienlijk zachter draaide en het leek wel of het ruimtelijker klonk .
Dat ruimtelijker dat kan natuurlijk niet , dat is lijkt mij gewoon suggestie , er veranderd immers niets aan de set zelf .


Groeten  EDWIN  B