Citaat van: HiFi gek op juli 27, 2009, 15:17:27
Ik snap van die grafieken van de Focal 1037BE en van de B&W 802D helaas helemaal niets .
Wie wil proberen het mij eens uit te leggen aan de hand van die grafieken .
Bij voorbaat dank .
Groeten EDWIN B
Citaat van: Maurice op juli 27, 2009, 14:22:33
De 802D dipt naar bijna 3 Ohm over een redelijk bereik, dus zeker niet vriendelijk te noemen ondanks zijn 8 Ohm nominaal.
Hallo Edwin, ik zal eens een poging wagen.
Van de luidspreker wordt opgegeven 8 ohm, dit is slechts een "gemiddelde"; Kijk je in de grafiek op de linkerkant, zie je de impedantie oplopen van 0 onderaan tot 20 ohm bovenaan. De impedantie is de weerstand van de luidsprekerspoelen + filter en is frequentie afhankelijk. De onderste lijn (frequentie, horizontaal) gaat van 10 Hz links tot aan 50.000 Hz aan de rechterkant.
De dichte zwarte lijn geeft aan wat de impedantie van deze luidspreker werkelijk is, bij welke frequentie. Laagste deel is ongeveer 3 ohm, tussen de 80 en 600Hz. De hoogste pieken zijn misschien wel 25 ohm. Aan de linkerkant zit een "dal" tussen 2 pieken; dit is het punt van de afstemming van de baspoort, de resonantie frequentie.
Een versterker moet meer stroom leveren bij lage impedantie's; dus zit een groot deel van het frequentie bereik vrij laag, 3 tot 5 ohm dan moet een versterker meer stroom leveren dan wanneer de impedantie grotendeels tussen de 6 en 8 ohm zit.
Aan de rechterkant van de grafiek zie je van boven naar onder "90" "0" en "-90".
De fase van een signaal zal theoretisch bij een ideale luidspreker zonder filter dicht bij de "0" zitten. (breedbander)
Door de spoelen en condensator's van de luidsprekers en het filter verschuift het signaal, deels vroeger deels later dan het oorspronkelijke signaal vanaf de versterker. De gestippelde lijn is de "fase" van de getoonde speaker.
Ook deze is weer afhankelijk van de frequentie, komt oa door het filter.
Ik meende dat faseverschillen de klank beïnvloeden, dus is het belangrijk om die binnen bepaalde grenzen te houden al heb ik wel eens gelezen dat je tot 90 graden fase verschil helemaal niet hoort. De baspoort schijnt nl. 90 graden na te ijlen op de woofer.
Hopelijk snap je het nu iets beter,
grt. gerard
Ps. Als ik ergens onzin heb verkondigd, dan hoor ik het wel hè