Stabiliteit van versterkers

Gestart door HAL9000, juli 26, 2009, 14:53:13

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 3 gasten bekijken dit topic.

HAL9000

Van mij niks meer, mensen kunnen het zelf wel bepalen  :schater:
Herstel  de  oude  glorie  van marantz!!

HiFi gek

Wilfred (SB Marantz )

Hier mijn wat late reactie op jouw metingen .

Zoals je zelf vermeld geeft de versterker geen krimp op de occiloscoop met de geplaatste foto's .
Helaas moet ik bekennen dat ik van dat soort metingen met rimpelwaarden op occiloscoopen en de bijbehoorende cijfertjes geen kaas gegeten heb , dus het zegt mij niets maar dat even terzijde .

Voor alle duidelijkheid , de marantz versterker die ik had was een originele PM14 mk2 ki en heb ik destijds nieuw gekocht en er is nooit aan gerotzooit vanbinnen .

Toch merkte ik overduidelijk dat voedigsprobleem t.o.v. mijn Accuphase E-408 , en dat was niet een klein verschil maar een groot verschil .
En omdat het zo'n groot verschil was is er voor mij ook geen enkele twijfel of het verschil er wel was .
Als je het meent te horen kun je er ook naast zitten ( je wilt het dan horen maar het is er niet ) , maar met zo'n overduidelijk groot verschil in dynamische kracht in het voordeel voor de Accuphase neemt dat voor mij alle twijfel weg .
Het verschil is er helaas , en theoretisch zal dat wel met de opslag elco's die aan de trafo gekoppeld zitten te maken hebben , die zorgen voor de stroom reserves in samenwerking met de trafo .

Meer kan ik er ook niet van maken omdat ik van elektronica helaas geen kaas gegeten heb en van metingen nog minder .
Ik ga af op wat ik hoor met mijn oren , dat is wat teld .

En geloof mij maar , als de Accuphase niet zoveel beter was in alles dan de Marantz , denk je dan dat ik zomaar even 6500 euro uit zou geven voor een andere versterker , moet er niet aan denken
Dat is voor mij een jaar lang keihard hard sparen geweest en dat had ik nooit gedaan als die grote verschillen er niet zouden zijn .

En trouwens ben ik niet de enige op het forum , ik heb wel eens vaker negatieve berichten gelezen in het verleden over de voeding van de Marantz en ook op andere fora heb ik wel eens wat over gelezen .




Groeten  EDWIN  B

SB_Marantz

#17
Dit zijn de spec's van de speakers waar jij mee speelt:




Description: Three-way, floor-standing, reflex-loaded loudspeaker. Drive-units: 1" inverted beryllium-dome tweeter, 6.5" W-cone midrange unit, three 7" W-cone woofers. Crossover frequencies: 230Hz, 2kHz. Frequency response: 33Hz–40kHz, ±3dB. Nominal impedance: 8 ohms. Sensitivity: 93dB/W/m. Recommended amplification: 40–400W.



Een makkelijke speaker om aan te sturen, dus daar kan het hem ook niet ingezeten hebben.

De metingen liegen er niet om dus ik ga er niet vanuit dat de PM-14 op jouw speakers problemen veroorzaakt, of de versterker is niet in orde geweest.


Misschien wel leuk een vergelijking te maken met de Accuphase?  :-D




Facts count.




CLASSICMARANTZ@GMAIL.COM

TurboMarco

Citaat van: SB_Marantz op juli 26, 2009, 19:55:20
Dit zijn de spec's van de speakers waar jij mee speelt:




Description: Three-way, floor-standing, reflex-loaded loudspeaker. Drive-units: 1" inverted beryllium-dome tweeter, 6.5" W-cone midrange unit, three 7" W-cone woofers. Crossover frequencies: 230Hz, 2kHz. Frequency response: 33Hz–40kHz, ±3dB. Nominal impedance: 8 ohms. Sensitivity: 93dB/W/m. Recommended amplification: 40–400W.










ook van Stereophile :

      

The Focal Electra 1037 Be was significantly more sensitive than normal at an estimated 90dB(B)/2.83V/m. However, its plot of impedance magnitude and electrical phase (fig.1) indicates that it is a demanding load for the partnering amplifier in the lower midrange and bass. Not only is there a minimum value of 3 ohms at 33Hz, but there is a combination of 4.25 ohms and –47.5° capacitive phase angle at 27.3Hz. Fortunately, music with significant energy below 40Hz is relatively rare, but an amplifier that has no trouble driving 4 ohm loads at high levels will still be required. The fact that the impedance remains above 10 ohms for much of the treble means that the 1037 Be will tend to sound shelved-up in the highs with tube amplification.



Zo te zien is die niet zo gemakkelijk,met name in het laag.
(main) Primare SPA21, Argon Stream2, Onkyo BDP 808, Speakerland Vector 0, Definitive Technology CS9040, Scan Speak Opus,subs: REL T9X(front), Beyma-Dayton-Hypex 2x12;(rear) , Velocity-Seas-Hypex 8+10"(center)

SB_Marantz

''But an amplifier that has no trouble driving 4 ohm loads at high levels will still be required.''



Hier heeft de PM-14 geen problemen mee. (zie de test op 4 Ohm met een blokgolf en 2,2 uF er parallel over.)
Facts count.




CLASSICMARANTZ@GMAIL.COM

TurboMarco

is het mogelijk om die test met een 3 Ohm belasting uit te voeren,het zou mooi zijn als de accuphase ook diezelfde test toebedeeld kreeg,ik ben benieuwd  :yes:
(main) Primare SPA21, Argon Stream2, Onkyo BDP 808, Speakerland Vector 0, Definitive Technology CS9040, Scan Speak Opus,subs: REL T9X(front), Beyma-Dayton-Hypex 2x12;(rear) , Velocity-Seas-Hypex 8+10"(center)

SB_Marantz

#21
Ik kan feitelijk elke load maken die je maar wensen kunt, ook 2 Ohm, 1 Ohm en geen Ohm.  :lol: :-D :-D
Hou echter wel in de gaten dat je dan wel erg ver gaat, zeker belast met een blokgolf.

Ik ben te alle tijden bereid een dergelijke test uit te voeren.

Facts count.




CLASSICMARANTZ@GMAIL.COM

TurboMarco

meet je dan de belasting @ 40 Hz ? ,of hoe gaat dat precies in zn werk ?
(main) Primare SPA21, Argon Stream2, Onkyo BDP 808, Speakerland Vector 0, Definitive Technology CS9040, Scan Speak Opus,subs: REL T9X(front), Beyma-Dayton-Hypex 2x12;(rear) , Velocity-Seas-Hypex 8+10"(center)

SB_Marantz

#23
Je sluit de dummy-load aan op de versterker.
Een kale load is ook een constante want deze fluctueerd niet.(recht 8 , 4 , 2 Ohm)

Daarom zet je er bv 2,2 uF parallel over om een capacitieve belasting te krijgen, wat zwaarder voor de versterker is.(je simuleert als het ware een speaker filter)

Een sinus weergave is zoals iedereen wel weet 1 toon, dus geen muziek signaal.

Je kunt elke gewenste toonhoogte gebruiken om de versterker te laten reproduceren..
Boven de (ongeveer) 18 Khz en onder de 20 Hz heeft dit geen zin wat dat is niet te horen en geeft de bron ook niet weer.(CD)
Wanneer een versterker staat te oscilleren of te clippen zie je dit direct op de scope.
Mijn scope is een 20 Mhz variant dus meet en geeft weer tot die frequentie.

De belasting bepaal je dus feitelijk zelf en kijkt op de scope hoe het signaal eruit ziet.
Daaraan kun je het gedrag van de versterker bepalen.
Lineariteit,overshoot (mate van oscillatie), clippen, VAC en VDC meten etc............

De weergave van een kanteelsignaal oftewel een blokgolf is zo'n beetje de zwaarst mogelijke belasting mogelijk tijdens een dergelijke test uitgevoerd op een 4 Ohm's load met een capacitieve belasting eroverheen.

Facts count.




CLASSICMARANTZ@GMAIL.COM

HiFi gek

Citaat van: SB_Marantz op juli 26, 2009, 19:55:20
Dit zijn de spec's van de speakers waar jij mee speelt:




Description: Three-way, floor-standing, reflex-loaded loudspeaker. Drive-units: 1" inverted beryllium-dome tweeter, 6.5" W-cone midrange unit, three 7" W-cone woofers. Crossover frequencies: 230Hz, 2kHz. Frequency response: 33Hz–40kHz, ±3dB. Nominal impedance: 8 ohms. Sensitivity: 93dB/W/m. Recommended amplification: 40–400W.





Een makkelijke speaker om aan te sturen, dus daar kan het hem ook niet ingezeten hebben.

De metingen liegen er niet om dus ik ga er niet vanuit dat de PM-14 op jouw speakers problemen veroorzaakt, of de versterker is niet in orde geweest.


Misschien wel leuk een vergelijking te maken met de Accuphase?  :-D









Wilfred , leuk dat je een vergelijk maakt met mijn Focal boxen , trouwens ook goed opgemerkt hoor .

Maar het vergelijk thuis tussen beide versterkers was destijds op mijn vorige B&W Nautilus 804 ,  en B&W staat met zijn 800 serie namelijk wel bekent als moeilijk aan te sturen boxen , dat zijn altans de verhalen die de B&W dealers verspreiden .
Hoe zo'n PM14mk2 ki in vergelijk met mijn Accuphase zou reageren op mijn huidige Focals weet ik niet omdat ik de Focals toen nog niet had .

Ik weet wel dat B&W dealer en ook tevens Marantz en Accuphase dealer Snijders in Rotterdam destijds tegen mij vertelde dat de Marantz PM14mk2 ki op bijvoorbeeld een B&W 802D totaal niet kan omdat deze versterker ze niet stabiel aangestuurd krijgt maar een Accuhase dat wel kan omdat volgens hun de voeding daarvan veel krachtiger en stabieler is .

Dit was dan de mening van Snijders , later toen ik de Accuphase had gekocht en ook voor andere boxen ging kijken  heb ik daar nog veel meer dealers over geïnformeerd die alle 3 genoemde merken in hun pakket hadden .
Ik wilde toen de B&W 802D kopen .
Allemaal waren ze het er unaniem over eens , een B&W 802D met een Marantz PM14mk2 ki gaat niet goed , met een Accuphase is het geen enkel probleem .

En het verhaal van , ze verkopen liever een duurdere Accuphase aan je dan een goedkopere Marantz , dat gaat nu niet op omdat ik de Accuphase toen al had en ik alleen aan het oriënteren was wat goed kombineerd met een B&W 802D .


Ik wilde je dit toch ook nog even laten weten , lijkt mij niet onbelangrijk .




Groeten  EDWIN  B

SB_Marantz

Dat kan de zaak veranderen natuurlijk.
Ik ken de spec's van de B&W zo even niet uit mijn hoofd.

Facts count.




CLASSICMARANTZ@GMAIL.COM

HiFi gek

Citaat van: Marco op juli 26, 2009, 20:16:36
ook van Stereophile :

      

The Focal Electra 1037 Be was significantly more sensitive than normal at an estimated 90dB(B)/2.83V/m. However, its plot of impedance magnitude and electrical phase (fig.1) indicates that it is a demanding load for the partnering amplifier in the lower midrange and bass. Not only is there a minimum value of 3 ohms at 33Hz, but there is a combination of 4.25 ohms and –47.5° capacitive phase angle at 27.3Hz. Fortunately, music with significant energy below 40Hz is relatively rare, but an amplifier that has no trouble driving 4 ohm loads at high levels will still be required. The fact that the impedance remains above 10 ohms for much of the treble means that the 1037 Be will tend to sound shelved-up in the highs with tube amplification.



Zo te zien is die niet zo gemakkelijk,met name in het laag.



Marco , zou je dat voor mij eens kort willen samenvatten in het Nederlands ?
Ik spreek helaas heel slecht Engels , en kan het meeste dan ook niet vertalen .


Bij voorbaat dank     



Groeten  EDWIN  B

HAL9000

CiteerMaar het vergelijk thuis tussen beide versterkers was destijds op mijn vorige B&W Nautilus 804 ,  en B&W staat met zijn 800 serie namelijk wel bekent als moeilijk aan te sturen boxen , dat zijn altans de verhalen die de B&W dealers verspreiden .

Klopt, ik ben altijd erg fan geweest van Bower en Wilkins. ik speel zelf op oude Dm6.
Ik heb in de loop der jaren DM2 2A en 7 gehad. Ook de extreem zeldzame DM70.

B&W is generaal gezien altijd wat lastiger dan zijn concurrenten, met name de betere klasse speaker vanaf 1599,-(euro) ps.  Ik heb zelf de duurste nautilus beluisterd bij HOBO hifi bij mij.
mooi speaker, echter toch een die je met fluwelen handschoenen moet beetpakken.


testen op een Dummyload is leuk voor de gangbare defecten,
versterker in onbalans,
kanaal verschil.
oscillatie.
en eventueel rimpels in de golf door X probleem.(meestal een condensator os beschadigde transistor)

Echter een dummyload is een voorbeeld van een perfecte speaker!!.
Ik ben altijd van bewust dat een versterker meer stress ondervind bij het spelen op een speaker dan bij een dummy. Nu is het waar dat je een filter kan simuleren, echter dynamische constructies kunnen niet gesimuleerd worden, deze loop is bij elke speaker anders.  
Herstel  de  oude  glorie  van marantz!!

dekkersj

Citaat van: SB_Marantz op juli 26, 2009, 15:06:18
[...]
De opslingering die je ziet is instabiliteit!
[...]
Euh, nee. Dat is opslingering. De instabiliteit kun je zo niet meteen zien. Het geeft aan dat er complexe polen zijn. Maar verder kan ik er weinig van zeggen. Dan moet je het gaan hebben over doorschot gelinkt aan lusversterking en dan vooral de fasemarge. Ik vind het te kort door de bocht.

Groet,
Jacco
"De introductie van digitale audio heeft getoond dat acceptatie van deze technische verbetering een zaak van emoties is." E. Stikvoort

TurboMarco

   
De Focal Electra 1037 Be was significant gevoeliger dan normaal op een geschatte 90dB (B) / 2.83V / m. Echter, de plot van impedantie omvang en elektrische fase (fig.1) geeft aan dat het een veeleisende belasting voor de partner versterker in de lagere middentonen en bassen. Niet alleen is er een minimale waarde van 3 ohm bij 33Hz, maar er is een combinatie van 4,25 ohm en -47,5 ° capacitief fase hoek 27.3Hz. Gelukkig is muziek met veel energie minder dan 40 Hz is relatief zeldzaam, maar een versterker dat heeft geen problemen met het besturen van 4 ohm belasting op hoog niveau zal nog worden ingevuld. Het feit dat de impedantie blijft boven de 10 ohm voor een groot deel van de hoge tonen betekent dat de 1037 BE zal meestal goed gaan in de hoge tonen met buis versterking.

zo ongeveer  :-)
(main) Primare SPA21, Argon Stream2, Onkyo BDP 808, Speakerland Vector 0, Definitive Technology CS9040, Scan Speak Opus,subs: REL T9X(front), Beyma-Dayton-Hypex 2x12;(rear) , Velocity-Seas-Hypex 8+10"(center)