Stabiliteit van versterkers

Gestart door HAL9000, juli 26, 2009, 14:53:13

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

TurboMarco

Citaat van: HAL9000 op juli 27, 2009, 18:00:28
Hoog rendement speaker hebben nooit een zwaar vermogende versterker nodig.

Bij laag rendement speaker tref je zo de rotte appels.  :-D


niet helemaal ,impedantie verloop is doorslaggevend ,rendement komt op nr2 ,een goed ontworpen luidsprekersysteem is lineair,dat geldt voor frequentie verloop alsmede impedantie verloop,in het geval van een passief systeem daalt het rendement altijd tbv een impedantie correctie .
(main) Primare SPA21, Argon Stream2, Onkyo BDP 808, Speakerland Vector 0, Definitive Technology CS9040, Scan Speak Opus,subs: REL T9X(front), Beyma-Dayton-Hypex 2x12;(rear) , Velocity-Seas-Hypex 8+10"(center)

TurboMarco

Citaat van: dekkersj op juli 27, 2009, 18:25:33
We konden geen gesprek meer naast elkaar schreeuwen. Is dat oorlogsterkte? Was bij een rendement van 90dB.

Groet,
Jacco
Zoals je het omschrijft is het hard gegaan,ik ben wel benieuwd naar de spl,word dat ook gemeten ?
(main) Primare SPA21, Argon Stream2, Onkyo BDP 808, Speakerland Vector 0, Definitive Technology CS9040, Scan Speak Opus,subs: REL T9X(front), Beyma-Dayton-Hypex 2x12;(rear) , Velocity-Seas-Hypex 8+10"(center)

dekkersj

Citaat van: Marco op juli 27, 2009, 18:30:13
Zoals je het omschrijft is het hard gegaan,ik ben wel benieuwd naar de spl,word dat ook gemeten ?
Nu wel, maar toen hebben we het ingesteld op een goed luisterniveau wat voor sommigen eigenlijk al te hard was. Later in het vrije speeluurtje is er met stevige luidheid muziek gespeeld. Met dergelijke gevoeligheden is het prettig versterkers uitzoeken  :-D

Groet,
Jacco
"De introductie van digitale audio heeft getoond dat acceptatie van deze technische verbetering een zaak van emoties is." E. Stikvoort

gerard

Citaat van: HiFi gek op juli 27, 2009, 15:17:27
Ik snap van die grafieken van de Focal 1037BE en van de B&W 802D helaas helemaal niets .

Wie wil proberen het mij eens uit te leggen aan de hand van die grafieken .

Bij voorbaat dank .


Groeten  EDWIN  B
Citaat van: Maurice op juli 27, 2009, 14:22:33
De 802D dipt naar bijna 3 Ohm over een redelijk bereik, dus zeker niet vriendelijk te noemen ondanks zijn 8 Ohm nominaal.


Hallo Edwin, ik zal eens een poging wagen.

Van de luidspreker wordt opgegeven 8 ohm, dit is slechts een "gemiddelde"; Kijk je in de grafiek op de linkerkant, zie je de impedantie oplopen van 0 onderaan tot 20 ohm bovenaan. De impedantie is de weerstand van de luidsprekerspoelen + filter en is frequentie afhankelijk. De onderste lijn (frequentie, horizontaal) gaat van 10 Hz links tot aan 50.000 Hz aan de rechterkant.
De dichte zwarte lijn geeft aan wat de impedantie van deze luidspreker werkelijk is, bij welke frequentie. Laagste deel is ongeveer 3 ohm, tussen de 80 en 600Hz. De hoogste pieken zijn misschien wel 25 ohm. Aan de linkerkant zit een "dal" tussen 2 pieken; dit is het punt van de afstemming van de baspoort, de resonantie frequentie.

Een versterker moet meer stroom leveren bij lage impedantie's; dus zit een groot deel van het frequentie bereik vrij laag, 3 tot 5 ohm dan moet een versterker meer stroom leveren dan wanneer de impedantie grotendeels tussen de 6 en 8 ohm zit.

Aan de rechterkant van de grafiek zie je van boven naar onder "90" "0" en "-90".
De fase van een signaal zal theoretisch bij een ideale luidspreker zonder filter dicht bij de "0" zitten. (breedbander)
Door de spoelen en condensator's van de luidsprekers en het filter verschuift het signaal, deels vroeger deels later dan het oorspronkelijke signaal vanaf de versterker. De gestippelde lijn is de "fase" van de getoonde speaker.
Ook deze is weer afhankelijk van de frequentie, komt oa door het filter.
Ik meende dat faseverschillen de klank beïnvloeden, dus is het belangrijk om die binnen bepaalde grenzen te houden al heb ik wel eens gelezen dat je tot 90 graden fase verschil helemaal niet hoort. De baspoort schijnt nl. 90 graden na te ijlen op de woofer.

Hopelijk snap je het nu iets beter,

grt. gerard

Ps. Als ik ergens onzin heb verkondigd, dan hoor ik het wel hè  :-P
Marantz DV6600vm & Musical Fidelity X-DAC / Rega Mira3 & Radio3 / Monitor Audio RS6 (met loodbitumen en Twaron) /  Nordost Flatline Gold luidsprekerkabels / diverse zelfbouwkabeltjes

Maurice

Erg vriendelijk van je Gerard  notworthy
Helaas was Marco je al voor ;) (soms loont het om eerst verder te lezen en daarna pas te posten  :angel: )
Rev. Maurice
Ordained Dudeist Priest at Dudeism, the Church of the Latter-Day Dude

gerard

Citaat van: Maurice op juli 29, 2009, 22:59:02
Erg vriendelijk van je Gerard  notworthy
Helaas was Marco je al voor ;) (soms loont het om eerst verder te lezen en daarna pas te posten  :angel: )

:?

Citaat van: HiFi gek op juli 27, 2009, 15:17:27
Ik snap van die grafieken van de Focal 1037BE en van de B&W 802D helaas helemaal niets .

Wie wil proberen het mij eens uit te leggen aan de hand van die grafieken .

Waar staat dat dan   :?   (Lees jij wel goed? :roll:)

Marantz DV6600vm & Musical Fidelity X-DAC / Rega Mira3 & Radio3 / Monitor Audio RS6 (met loodbitumen en Twaron) /  Nordost Flatline Gold luidsprekerkabels / diverse zelfbouwkabeltjes

Maurice

Citaat van: gerard op juli 29, 2009, 23:12:07
:?

Waar staat dat dan   :?   (Lees jij wel goed? :roll:)


redface
Volgens mij kan ik beter naar bed gaan  frusty
Ik had even te snel gedacht dat het om een eerdere vraag van Edwin ging.
Maar je legt de grafieken uit zoals ik dat ook altijd begrepen heb ;)
Rev. Maurice
Ordained Dudeist Priest at Dudeism, the Church of the Latter-Day Dude

HiFi gek

#52
Citaat van: gerard op juli 29, 2009, 22:43:40
Hallo Edwin, ik zal eens een poging wagen.

Van de luidspreker wordt opgegeven 8 ohm, dit is slechts een "gemiddelde"; Kijk je in de grafiek op de linkerkant, zie je de impedantie oplopen van 0 onderaan tot 20 ohm bovenaan. De impedantie is de weerstand van de luidsprekerspoelen + filter en is frequentie afhankelijk. De onderste lijn (frequentie, horizontaal) gaat van 10 Hz links tot aan 50.000 Hz aan de rechterkant.
De dichte zwarte lijn geeft aan wat de impedantie van deze luidspreker werkelijk is, bij welke frequentie. Laagste deel is ongeveer 3 ohm, tussen de 80 en 600Hz. De hoogste pieken zijn misschien wel 25 ohm. Aan de linkerkant zit een "dal" tussen 2 pieken; dit is het punt van de afstemming van de baspoort, de resonantie frequentie.

Een versterker moet meer stroom leveren bij lage impedantie's; dus zit een groot deel van het frequentie bereik vrij laag, 3 tot 5 ohm dan moet een versterker meer stroom leveren dan wanneer de impedantie grotendeels tussen de 6 en 8 ohm zit.

Aan de rechterkant van de grafiek zie je van boven naar onder "90" "0" en "-90".
De fase van een signaal zal theoretisch bij een ideale luidspreker zonder filter dicht bij de "0" zitten. (breedbander)
Door de spoelen en condensator's van de luidsprekers en het filter verschuift het signaal, deels vroeger deels later dan het oorspronkelijke signaal vanaf de versterker. De gestippelde lijn is de "fase" van de getoonde speaker.
Ook deze is weer afhankelijk van de frequentie, komt oa door het filter.
Ik meende dat faseverschillen de klank beïnvloeden, dus is het belangrijk om die binnen bepaalde grenzen te houden al heb ik wel eens gelezen dat je tot 90 graden fase verschil helemaal niet hoort. De baspoort schijnt nl. 90 graden na te ijlen op de woofer.

Hopelijk snap je het nu iets beter,

grt. gerard

Ps. Als ik ergens onzin heb verkondigd, dan hoor ik het wel hè  :-P




Gerard

Hartelijk dank voor het begrijpelijk uitleggen over de gegevens in de grafieken .
Het is mij nu gelukkig duidelijk geworden .

Nu begrijp ik ook de duidelijke verschillen tussen beide grafieken van de Focal 1037BE en de B&W 802D .
Ik heb dan ook nu mijn conclusie kunnen trekken tussen beide luidspreker systemen betreffende die grafieken .


Groeten  EDWIN  B

xander32

Ook voor mij was de uitleg zeer waardevol: thx Gerard.

Sander.

WimPeu

Vind het nog pittig hoor. Ik denk dat je er een keertje bij moet zitten tijdens zo'n meting om zowel de theorie als de praktijk een plaats te geven. (sprak de non-techneut nederig)
Kamer : LG OLED65E7V - Meridian 218 * DSP 7200
HT : Anthem AVM60 * PVA7 - Denon DBT-3313UD - Usher CP6381BE * HT1 * V601 * S520 - Cabasse Io2 -  Rythmik F15HP-SE - Sony VPL-50ES

gerard

 :wink: graag gedaan

@ Wimpeu

Je set klinkt toch goed ?(met al die versterker's) Wat maakt zo'n grafiekje dan uit :evil:  :wink:
Marantz DV6600vm & Musical Fidelity X-DAC / Rega Mira3 & Radio3 / Monitor Audio RS6 (met loodbitumen en Twaron) /  Nordost Flatline Gold luidsprekerkabels / diverse zelfbouwkabeltjes

WimPeu

Citaat van: gerard op juli 30, 2009, 20:47:35
:wink: graag gedaan

@ Wimpeu

Je set klinkt toch goed ?(met al die versterker's) Wat maakt zo'n grafiekje dan uit :evil:  :wink:

Idd ik ben meer een praktijk man, als het goed klinkt kunnen mij de theorieën gestolen worden. Dat gaat ook op voor de kabel en EV discussies. Om met Fleedwood Mac te spreken: I "Go My Own Way"  :-D
Kamer : LG OLED65E7V - Meridian 218 * DSP 7200
HT : Anthem AVM60 * PVA7 - Denon DBT-3313UD - Usher CP6381BE * HT1 * V601 * S520 - Cabasse Io2 -  Rythmik F15HP-SE - Sony VPL-50ES

Marvin


HiFi gek

Ook ik hecht veeeel meer waarde aan wat ik hoor dan aan meetgegevens en grafieken .
Neemt toch niet weg dat het begrijpen van zo'n luidspreker grafiek ook interesant kan zijn .



Groeten  EDWIN  B

Totofan

Voor mij geld het ook, praktijk vind ik belangrijker dan de theorie, en je gehoor liegt niet.
Denon PMA800NE
Denon DCD800NE
Denon DNP800NE
Dali Oberon 7
Samsung uhd-tv55
Sony blu-ray UBP-X800
Ziggo media box Next