Stabiliteit van versterkers

Gestart door HAL9000, juli 26, 2009, 14:53:13

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

HAL9000

Mod-edit: dit topic is een afsplitsing van PM14 en CD17 uit het techniek gedeelte. Aangezien de discussie meer ging over stabiliteit van versterkers, heb ik deze gesplitst.
HAL9000 is dus niet de topic starter!


Twee vragen vanuit mijn kant.

Hoeveel vermogen bied deze voeding in de versterker?

en de tweede:

Wat zou deze ''modificatie'' moeten zijn?

ooh, en een versterker test je pas op een tone hoogte van 10.000Hz en hoger.
Dan pas kan je defecten opstoren, en eventuele kinderziektes.

20Hz is leuk voor de voeding, beter is 5Hz of lager :-D
Herstel  de  oude  glorie  van marantz!!

Sire

Ik hoop dat SB de eerste vraag kan beantwoorden en ik had gehoopt dat iemand anders de tweede vraag kon beantwoorden. De vorige eigenaar heeft 1000 gulden betaald voor de modificatie die via Marantz vermoedelijk bij Audioservice in Elst is gedaan. Daarmee zou het een MKII moeten zijn die ook het KI signature mag dragen. Het enige wat ik gehoord heb is er met de voedingsprint of plaat vervangen is, maar er moet meer zijn. Wat zijn nu eigenlijk de verschillen tussen een MKi en een MKii KI?
Marantz PM14
Marantz CD14
Marantz SR8002
Mede8er Med500X2
B&W Nautilus 804
B&W HTM2
B&W CDM1 SE
Magnat Alpha 30a
W&M ls-01
W&M bc-01
AudioQuest Diamondback
Standaard HDMI kabels
Benq W6000
Humax iHDR-5200C
Panasonic TH-42PA50

SB_Marantz

Hierbij de testgegevens:


45 Vac @ 8 Ohm= 127,3 Watt beide kanalen uitgestuurd.

40 VAC @ 4 Ohm= 201,21 beide kanalen uitgestuurd.

Dit betekend dat de verdubbeling strikt genomen niet helemaal gehaald wordt maar ruim boven de opgegeven spec's uitkomt.

De blokgolfweergave is voorbeeldig en de versterker geeft geen krimp.
Let wel dat dit een erg zware belasting voor een versterker is!





Een eerder geteste surroundversterker wist hier niet mee om te gaan zoals de afbeelding duidelijk laat zien.


De opslingering die je ziet is instabiliteit!







Frequency sweep @ 20 Hz:






1 Khz:






20 Khz:







Einde test.
Facts count.




CLASSICMARANTZ@GMAIL.COM

gerard

Wordt het vermogen wat een versterker kan leveren "begrensd" door de grootte van de voedings trafo, door de capaciteit van voedingscondensatoren of door iets anders?
Marantz DV6600vm & Musical Fidelity X-DAC / Rega Mira3 & Radio3 / Monitor Audio RS6 (met loodbitumen en Twaron) /  Nordost Flatline Gold luidsprekerkabels / diverse zelfbouwkabeltjes

SB_Marantz

Citaat van: Sire op juli 26, 2009, 10:53:39
Ik vind het fantastisch, goed werk SB!


Dank je.

Citeer
Kom ik als leek in deze discussie gemengd... Kan het zijn dat de originele PM14 die dip kent?



Nee.

Citeer
Deze PM14 zou namelijk gemodificeerd zijn.


Nee.

Citeer
Het bleek dat de originele PM14 MKI niet stabiel genoeg was om moeilijke speakers aan te sturen




Wie heeft dat vastgesteld?
Ik heb er al een stuk of 5 hier gehad en dit niet vast kunnen stellen.

Citeer
en toen heeft Marantz de optie geboden om deze versterkers te laten modificeren naar een MKII KI. Dit aldus het verhaal van dealer Obbink in Winterswijk waar ie vandaan komt.



Mooi verhaal maar er is niets vervangen of veranderd aan dit model.





Facts count.




CLASSICMARANTZ@GMAIL.COM

HAL9000

Citaat van: gerard op juli 26, 2009, 15:47:51
Wordt het vermogen wat een versterker kan leveren "begrensd" door de grootte van de voedings trafo, door de capaciteit van voedingscondensatoren of door iets anders?

transformator begrensd het P-max.
en de voedings elko's de stabiliteit.
Herstel  de  oude  glorie  van marantz!!

gerard

Citaat van: HAL9000 op juli 26, 2009, 15:51:24
transformator begrensd het P-max.
en de voedings elko's de stabiliteit.


Oke bedankt!

Is het dan ook mogelijk om een iets zwaardere transformator in je versterker te plaatsen zodat je een hogere p-max kan krijgen?
Marantz DV6600vm & Musical Fidelity X-DAC / Rega Mira3 & Radio3 / Monitor Audio RS6 (met loodbitumen en Twaron) /  Nordost Flatline Gold luidsprekerkabels / diverse zelfbouwkabeltjes

SB_Marantz

Voeding elco's trekken de rimpelspanning vlak en zorgen voor energie reserve.
Heeft verder weinig met stabiliteit te maken.

Stabiliteit wil zeggen dat de versterker onder zware omstandigheden niet inzakt of gaat oscilleren.
Betrouwbaarheid op lange termijn betekend in mijn optiek hetzelfde.

Ook moet de versterker voldoende pootjes hebben anders staat deze niet stabiel.  clown1
Facts count.




CLASSICMARANTZ@GMAIL.COM

HAL9000

Citaat van: gerard op juli 26, 2009, 15:54:18
Oke bedankt!

Is het dan ook mogelijk om een iets zwaardere transformator in je versterker te plaatsen zodat je een hogere p-max kan krijgen?

ja maar dat gaat veer evenredig met grotere voedingscapaciteit en brugcel.
En dit geldt niet voor alle versterker ontwerpen!
Herstel  de  oude  glorie  van marantz!!

HAL9000

Citaat van: SB_Marantz op juli 26, 2009, 15:55:16
Voeding elco's trekken de rimpelspanning vlak en zorgen voor energie reserve.
Heeft verder weinig met stabiliteit te maken.

Stabiliteit wil zeggen dat de versterker onder zware omstandigheden niet inzakt of gaat oscilleren.
Betrouwbaarheid op lange termijn betekend in mijn optiek hetzelfde.

Ook moet de versterker voldoende pootjes hebben anders staat deze niet stabiel.  clown1

Nu praat je jezelf op een belachelijke manier tegen :-P
CiteerVoeding elco's trekken de rimpelspanning vlak en zorgen voor energie reserve

verwijder deze, en test de versterker dan even.  :schater:
Elektronica leert dat er altijd eerst een begin gemaakt moet worden met een stabiele basis.
En veel versterkers en ook cd spelers hebben dit tegenwordig niet; met name dat mensen ruis horen vanuit het spanningsnet.
Herstel  de  oude  glorie  van marantz!!

gerard

Citaat van: HAL9000 op juli 26, 2009, 15:56:03
ja maar dat gaat veer evenredig met grotere voedingscapaciteit en brugcel.
En dit geldt niet voor alle versterker ontwerpen!


Grotere trafo + grotere capaciteit = meer vermogen.
brugcel = gelijkrichter?

Dus in theorie werkt dat wel zo maar of het in de praktijk ook kan hangt af van de opbouw van de versterker.
Marantz DV6600vm & Musical Fidelity X-DAC / Rega Mira3 & Radio3 / Monitor Audio RS6 (met loodbitumen en Twaron) /  Nordost Flatline Gold luidsprekerkabels / diverse zelfbouwkabeltjes

HAL9000

Laat staan, bij de wat extravagente voedingen die gebruik maken met power Fets en 7800 series(voorbeeld) spannings vlakkers  :-D. Deze eisen vaak een 80% / 100% goed werkend ciruit, en de boosdoener naarmate de tijd verstrekt is dat de elko's niet snel genoeg de ripple weg krijgen, waardoor de power Fets of 7800 spanningsvlakkers de volle laag krijgen. Hens verbrande printen door overhitting, en defecte componenten.

Als deze niet goed functioneerd gaat dit onstabiele signaal dwars door alle versterker secties heen.
Herstel  de  oude  glorie  van marantz!!

HAL9000

#12
Citaat van: gerard op juli 26, 2009, 16:04:32
Grotere trafo + grotere capaciteit = meer vermogen.
brugcel = gelijkrichter?

Dus in theorie werkt dat wel zo maar of het in de praktijk ook kan hangt af van de opbouw van de versterker.

Ja op beide !

sommige versterkers zijn zelf met 100Watt transistoren precies 100Watt.
maar met een vrij simpel foefje kan je deze toch verdubbeld krijgen, 80%  :-D

Ik hou er even mee op, we gaan nu naar een 2285B kijken.  :-D
Herstel  de  oude  glorie  van marantz!!

SB_Marantz

Citaat van: HAL9000 op juli 26, 2009, 15:59:43
Nu praat je jezelf op een belachelijke manier tegen :-P



Leuk zo'n denigrerend antwoord, alleen hebben de mensen er hier niet veel aan.
Wat is er zo belachelijk aan?
Wanneer een voedingsectie correct gedimensioneerd is dan is dat voldoende, punt.


Citeer
verwijder deze, en test de versterker dan even.  :schater:
Elektronica leert dat er altijd eerst een begin gemaakt moet worden met een stabiele basis.
En veel versterkers en ook cd spelers hebben dit tegenwordig niet; met name dat mensen ruis horen vanuit het spanningsnet.


Waarom zou je de voedingselco's moeten verwijderen?
Slaat als een tang op een varken.

Voor de rest lijkt het me logisch dat een versterker een voldoende gedimensioneerde voedingsectie moet hebben.

Dat de PM-14 hierover beschikt lijkt me erg duidelijk.

Verder lijkt het me ook handig on-topic te blijven, bij de PM-14 dus.
Facts count.




CLASSICMARANTZ@GMAIL.COM

Paul

Dadelijk krijg je weer het al om bekende op slot verhaal door het opperhoofd , Sbtje heeft dat ding op de scope gehad en het lijkt weer op een SB / HAL conflict uit te draaien.

Heren dank voor uw begrip.

Laat een ieder zijn bevindingen posten en laat het brandhout voor de open haard.  :wink:  byebye

Vandaag is morgen alweer gisteren.

Mijn site