Beste muziek en audioliefhebbers.
Na een hele tijd afwezig te zijn geweest en veel te weinig serieus naar muziek te hebben geluisterd,
heb ik toch met een paar forumleden redelijk contact blijven houden.
Edwin (Hifigek) is daar 1 van, en met hem had ik afgelopen jaar al plannen om samen naar iemand te gaan, die toch wel heel doordacht met z'n set omgaat............n.l. "Vieze Admiraal" oftewel, Fritz de With.
Het kwam er steeds maar niet van, maar eindelijk was het afgelopen Zondag dan toch zover.
Na Edwin te hebben opgehaald, volgden we de weg naar Amersfoort.
Tijdens het rijden,konden we lekker bijpraten over vanalles.
Maar toch bleven we grootendeels op het muzikale- audiovlak hangen. (gek he?
)
Rond 12uur kwamen we bij Fritz aan, daar binnen gekomen en mezelf te hebben voorgesteld,
Hing ik m'n jas over een stoel en bekeek op m'n gemak Fritz z'n set.
Deze stond rustig te spelen en gelijk viel me op, dat het geluid makkelijk en met een enorme rust je tegemoet kwam..........en eerlijk gezegd, had ik niet anders verwacht.
Alle componenten zijn van exclusieve klasse, en ook zeker z'n nieuwste aanwinst.......een nieuwe (buizen-)versterker van Hollandse makelij en helemaal met de hand vervaardigd.
Echt een zwaargewicht en een lust voor het oog, maar vooral ook voor het oor....dat zou later blijken.
Wat ik ook leuk vond, is dat Fritz kleine simpele dingen gebruikt voor "verbetering" van bepaalde dingen.........zelfs koffiekopjes ter ondersteuning voor kabels.
(En waarom niet......? Als het "werkt", dan "werkt" het)
Ook de luisterruimte is precies zoals ik het me had voorgesteld.
Niet wat betreft grootte of inrichting, maar wel wat betreft akoestiek.
(iets wat nog altijd 1 van de belangrijkste voorwaarde is, om een set ECHT tot z'n recht te laten komen)
Nadat Fritz wat nummers liet horen van z'n eigen project (STS 14th Edition) en ik Edwin en Fritz hun gang lieten gaan, zat ik lekker te genieten vanalles wat op me af kwam.
Het was voor mij 1 muzikale ervaring, die wel heel erg lekker in het gehoor lag.
En ondanks de grote speakerkasten (waar ik vorig jaar nog m'n bedenkingen over had) zaten deze absoluut niet in de weg, maar werden met grote preciese aangestuurd en in toom gehouden door de nieuwe (buizen-)versterker.
Na een aantal nummers te hebben gehoord en wat meer met elkaar gesproken te hebben,konden Edwin en ik ook onze muziek beluisteren.
Helaas kon Fritz niet al mijn muziek (keuze) allemaal "versmaden".
Dit is niet iets verkeerd, want het is altijd goed dat er smaakverschillen zijn en ook verschillende gedachtes zijn omtrend mix of masterwerk.........dat maakt onze mooie hobby zo boeiend.
Wat hij verduidelijkte is, dat het grootendeels te maken had met de eindmastering die bij veel albums van tegenwoordig nogal vaak te wensen over laat.
Iets waar ik persoonlijk nooit direct naar luister bij mijn favoriete muziek, want het gaat mij in de 1e plaats nog altijd om de song, muziek,of emotie en later pas de "rest".
(maar ik begrijp Fritz wel hierin, want heeft hiermee wel een punt..)
Nadat Edwin en ik wat van onze muziek hadden gehoord, draaide Fritz op Edwin z'n verzoek nog wat originele opnames die ook op de 14th Editie staan.
Zodat hij deze kon vergelijken met de 14th editie wat betreft klankkleur, plaatsing e.d.
(een project waar Edwin voor het eerst aan heeft meegewerkt )
Na een tijd te hebben geluisterd en gepraat, werden we "getrakteerd" op een bezoekje van de bouwer (en zijn zoon) van de nieuwe amp.
Deze kwam langs omdat de amp van Fritz op te halen.
Want deze wordt (is) helemaal naar Fritz z'n wensen aangepast en moet daardoor af en toe nog terug moet om dit soort aanpassingen zorgvuldig te kunnen uitvoeren.
Aangezien ik toch een lichte voorliefde heb voor buizen, raakte ik in een goed gesprek met de bouwer, en Edwin met zijn zoon.
Je had al snel door..........dit zijn vaklui die ECHT weten waar ze het over hebben.
Zo werd de luistermiddag compleet, leuk , leerzaam, maar helaas ook (te) laat afgesloten.
Een luistermiddag bij iemand die het goed voor elkaar heeft.
Fritz..........nogmaals hartelijk bedankt voor jouw tijd en gastvrijheid!!
Vriendelijke groet, Pat