Het vergelijk tussen mijn Accuphase E-408 geïntegreerde versterker en Fritz zijn Marantz MA9-S2 monoblokken en SC7-S2 voor versterker is eigenlijk ook geen eerlijk vergelijk .
Je vergelijkt dan als het ware een auto met een 1400 cc motor met een andere uitvoering met een 2500 cc motor zal ik maar zeggen , dan staat al vast wie er als winnaar uit de bus komt als het om pure prestaties gaat .
Het is dan ook logisch dat de MA9-S2 dynamisch behoorlijk ver over de Accuphase heen gaat .
Ook klinkt de Marantz combie voller van klank en muziekaler en sprankeld het meer .
De Accuphase heeft een donker klank karakter via de Wilson's , terwijl ik dat op mijn eigen Focal's niet heb .
De Accuphase aangesloten op Fritz zijn Wilson Watt/Puppy 6 is helaas geen goede match/kombinatie , de versterker klinkt dan niet aangenaam .
Aangesloten via XLR ging echt niet goed , het klonk dan veel te druk en de galm en ambiance klopte dan niet .
Aangesloten via RCA gaf een duidelijke verbetering gelukkig .
Mijn thuis situatie is natuurlijk anders wat luidspreker merk betreft , ik draai met Focal - Electra1037BE .
Deze boxen heb ik doelbewust gekozen in kombinatie met mijn Accuphase versterker zoadat het geheel aangenaam klinkt qua klankopbouw .
In mijn eigen set klinkt de Accuphase daarom wel aangenaam en muzikaal .
Alleen kom ik uiteraard ook thuis niet aan die enorme dynamische kwaliteiten van de Marantz en hoor ik dat al het overige in het geluidsbeeld ook duidelijk minder word weergeven , maar met dit grote verschil dat het wel muzikaal klinkt met de Accuphase /Focal combie .
En dan ook niet te vergeten dat Fritz zijn Wilson boxen 3.5 maal zo duur zijn dan mijn Focal's .
Dus , al bij al niet meer dan logisch dat er een groot verschil is tussen beide sets , ik had ook niet anders verwacht .
Ik wist toch al van te vorren dat ik hier nooit aan zou kunnen tippen .
Het vergelijk had natuurlijk veel beter tot zijn recht gekomen en was ook een stuk eerlijker geweest als de Marantz monoblokken vergeleken hadden worden met de Befaamde Accuphase : M6000 monoblokken / C2410 voorversterker combie , maar goed die heb ik nu eenmaal niet .
Neemt niet weg dat het voor mij en Fritz erg leerzaam was , en wij zijn een ervaring rijker nu en ik weet nu ook hoe mijn versterker zich houd t.o.v. de Marantz MA9-S2 .
Fritz , bedankt dat je mij die mogelijkheid hebt aangeboden
Groeten EDWIN B