Set van Gerard

Gestart door gerard, februari 08, 2009, 21:52:41

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

gerard

Na het een en ander gelezen te hebben over het aarden van een cd speler, heb ik dat zelf ook geprobeerd.

Een draadje aan een schroefje van het chassis van de cd/dvd speler gekoppeld aan de aardpen van losse stekker met randaarde. M'n speler is via de coax dig. out aangesloten aan een losse dac en vanaf daar met een setje interlinks aan de versterker. Er ontstond een spanningsverschil tussen de speler en versterker; bij het schakelen tussen verschillende bronnen hoorde ik een plop en bij het aanraken van de speler en versterker kreeg ik een schokje. Dit was niet de bedoeling :|

Hierna via dezelfde aardedraad ook de versterker (aan een schroefje) en de tuner ("earth") aangesloten aan de aarde. Nu kunnen de eventuele onderlinge spanningsverschillen van de losse componenten via de aarde draad afgevoerd worden en niet meer via de interlinks.
Op deze manier blijft het audiosignaal schoner :?

Na zo een aantal dagen geluisterd te hebben krijg ik de indruk dat de articulatie van de muziek beter is.
Bijv. de tik op een drumstel of het plukken aan een snaar klinkt "puntiger" ;
het draadje blijft voorlopig zeker zitten :-)
Marantz DV6600vm & Musical Fidelity X-DAC / Rega Mira3 & Radio3 / Monitor Audio RS6 (met loodbitumen en Twaron) /  Nordost Flatline Gold luidsprekerkabels / diverse zelfbouwkabeltjes

Roland65

He Gerard
even een vraagje

Heb je ieder apparaat met een draadje op de stekker aangesloten, of de aarde draad doorgelust van het ene apparaat naar het andere?
Wil hier nm ook mee gaan experimenteren als ik nieuwe luidspreker kabels ga aansluiten.
Kwam alleen een bekeuring tussen door, dus nog even wachten :x
Roland
Marantz SR7001, CD6002, DV6500, CD52MKIISE, SD52, SONY STR 420, BNS Jubilee
RA-sub Model1
Mission M35, M30, M3c2
MIT analoge Interlink
Oehlbach Blue nf113 digitale interlink
Canare 4s8
Philips SL400i Streamium
Sony dvd recorder RDR-HX520

gerard

Ik heb de draadjes doorgelust/afgetakt met van die platte schuifstekkertjes. Zo kan je elk apparaat weer loskoppelen indien nodig.
Marantz DV6600vm & Musical Fidelity X-DAC / Rega Mira3 & Radio3 / Monitor Audio RS6 (met loodbitumen en Twaron) /  Nordost Flatline Gold luidsprekerkabels / diverse zelfbouwkabeltjes

Roland65

Marantz SR7001, CD6002, DV6500, CD52MKIISE, SD52, SONY STR 420, BNS Jubilee
RA-sub Model1
Mission M35, M30, M3c2
MIT analoge Interlink
Oehlbach Blue nf113 digitale interlink
Canare 4s8
Philips SL400i Streamium
Sony dvd recorder RDR-HX520

Totofan

Ik heb allen de CD speler geaard, ik heb geen last van spannings verschillen.
En ik hoor ook geen plop of als ik de versterker aan raak voel ik niets, dus bij mij is alles in orde zo.
Denon PMA800NE
Denon DCD800NE
Denon DNP800NE
Dali Oberon 7
Samsung uhd-tv55
Sony blu-ray UBP-X800
Ziggo media box Next

gerard

Na alweer een tijdje niets aan m'n set veranderd te hebben kon ik het een paar weken geleden weer niet laten. :-)
Ik vind het leuk om aan de luidsprekers dingen te veranderen en zo de klank naar m'n smaak te beïnvloeden.
Zoals eerder beschreven heb ik een harde akoestiek in de woonkamer en dus snel een "basoverschot".

Na een tijdje terug iets met de demping te hebben geëxperimenteerd was ik nog niet helemaal tevreden.
Nu heb ik m'n luidspreker verdeeld in 2 compartimenten (net als de Gold serie).
Inwendig is de ruimte verdeeld in 4 compartimenten, die onderling in verbinding staan doordat er een gat van 70mm in elk tussenschotten zit.
Nu heb ik het bovenste schot dichtgemaakt mbv een plaatje multiplex.
Hierdoor is het bovenste deel vergelijkbaar met de RS1 monitor en is heeft onderste deel (3 kompartimenten) alleen een woofer.




Voorlopige indruk: Stemmen zijn vrijer, een deel van het basweergave is minder aanwezig dan voorheen waardoor het geheel veel evenwichtiger klinkt. Ook is de basweergave nu meer gedefinieerd. Ik had de indruk dat de 2 woofers en de 2 baspoorten in mijn opstelling thuis niet als één geheel klonken maar de boel iets versmeerde.
Na de deling klinkt het meer als één geheel, vandaar een betere/strakkere weergave.
Eerst maar weer een tijdje zo luisteren  :-)
Marantz DV6600vm & Musical Fidelity X-DAC / Rega Mira3 & Radio3 / Monitor Audio RS6 (met loodbitumen en Twaron) /  Nordost Flatline Gold luidsprekerkabels / diverse zelfbouwkabeltjes

mars

Oi gerard,


quote..Voorlopige indruk: Stemmen zijn vrijer, een deel van het basweergave is minder aanwezig dan voorheen waardoor het geheel veel evenwichtiger klinkt. Ook is de basweergave nu meer gedefinieerd. Ik had de indruk dat de 2 woofers en de 2 baspoorten in mijn opstelling thuis niet als één geheel klonken maar de boel iets versmeerde.
Na de deling klinkt het meer als één geheel, vandaar een betere/strakkere weergave.
Eerst maar weer een tijdje zo luisteren ....end quote


Goed bezig :yes:.

Ik denk dat ze deze uivoering bij ''monitor audio'' zelf een ''limited edition'' zouden noemen , en  het prijskaartje dan ook van een ''limited edition'' status zouden voorzien.   
Pak 'm beet zo'n 1000 euro duurder. :wink: 





Marantz PM17 pm82 pm8000,creek evo,classe cap101-cap151,naim nait 5i +verschillende nac en nap's
Sugden Mystro , octave , kanzy , blumenhofer ,
belachelijk veel bekabeling.
nu;
Valve Audio Predator
mc-sytems
Rega CDP
denon
Oyaida , furutech , pink faun

gerard

Een paar weken terug nog een kleine verandering aan m'n luidsprekers gedaan.
De 2 woofers overlappen een deel van hun bereik. Daardoor is een deel van het frequentie bereik gehoormatig iets luider en daaronder vallen de lagere tonen snel af.

Het onderste deel heb ik iets opgevuld met dempingsmatten (waardoor de effectieve inhoud is toegenomen) en ook heb ik de baspoort verlengt mbv een plastic buisje dat om de bestaande poort heen schuift. Na het nodige proberen met verschillende poortlengte's en hoeveelheid toegevoegd dempings materiaal gaat het laag een stuk dieper dan voorheen; gehoormatig sluit de onderste woofer nu aan bij het het punt waar de midwoofer afvalt.
Klankmatig weinig tot geen overlapping/versterking meer van bepaalde tonen. Hierdoor is het laag veel gelijkmatiger en loopt dieper door.
Mooie bijkomstigheid; het geheel klinkt "ruimtelijker".  :-)

Het geheel klinkt nu evenwichtiger maar ik ben eigenlijk ook wel niewsgierig of het ook meetbaar vlak is geworden.... maar daar heb ik geen meet apparatuur voor dus blijf ik het maar met de oortjes afstellen.
Marantz DV6600vm & Musical Fidelity X-DAC / Rega Mira3 & Radio3 / Monitor Audio RS6 (met loodbitumen en Twaron) /  Nordost Flatline Gold luidsprekerkabels / diverse zelfbouwkabeltjes

Marantz 81

lekker bezig geweest , is altijd leuk om daarmee bezig te zijn zeker als het ook werkt

komt heel kritsch allemaal met name de poortlengte en diameter  :-)

gerard

Citaat van: Marantz 81 op juni 06, 2010, 17:43:48
lekker bezig geweest , is altijd leuk om daarmee bezig te zijn zeker als het ook werkt

komt heel kritsch allemaal met name de poortlengte en diameter  :-)

:yes:

Zeker een leuke bezigheid.
Eigenlijk probeer ik de luidsprekers in de woonkamer akoestisch goed te krijgen, niet door de ruimte te veranderen maar door de output van de luidspreker te beïnvloeden.
Een iets andere benadering met een bevredigend resultaat. :-)

Inderdaad komt de poortlengte vrij kritisch; een paar mm lengte verschil klinkt al anders.
Marantz DV6600vm & Musical Fidelity X-DAC / Rega Mira3 & Radio3 / Monitor Audio RS6 (met loodbitumen en Twaron) /  Nordost Flatline Gold luidsprekerkabels / diverse zelfbouwkabeltjes

gerard

Update.

Ik heb al ruim 1,5 jaar  :roll: een stapel loodbitumen liggen om m'n luidsprekerkasten van binnen mee te bekleden, maar nog nooit iets mee gedaan.
Sinds Februari van dit jaar ook veel gelezen over Twaron.
Pas de laatste maanden steeds meer mensen met positieve reakties, dus vorige week zelf ook maar 200 gram gekocht.

Afgelopen 2 avonden druk bezig geweest:

De standaard demping


Leeg


Met bitumen


16 gram Twaron  :-o


Beide kasten gevuld met Twaron


Nog ff de luidsprekers plaatsen


Eerste luisterindruk  :-) :-) :-) :-) :-)

Meer luisterervaringen volgen, eerst zelf ff genieten van m'n speaker upgrade :wink:
Marantz DV6600vm & Musical Fidelity X-DAC / Rega Mira3 & Radio3 / Monitor Audio RS6 (met loodbitumen en Twaron) /  Nordost Flatline Gold luidsprekerkabels / diverse zelfbouwkabeltjes

lo

 :-D
We zijn benieuwd  :yes:

groet,

lo
Accuphase E-450 amp en DP700 cdp. Marantz ST17, in opslag. Dynaudio contour S3.4, audience 72. Bluesound Vault2. Akoestisch geoptimaliseerd plafond dmv Ri-acoustic.

Musicman

#72
Hoi Gerard.

Goed bezig man........doet me deugt!

Dit is een project, wat ikzelf binnenkort ook in m'n speakers ga toepassen.
(filters heb ik al gehad..... :kwijl:)

Loodbitumen werkt altijd goed bij bestaande systemen.
Hoe groter de kast ,hoe groter het resultaat (=verandering, winst, beter, slechter of ...........)
Vaak wordt het totale karakter van de speaker hier beter door.

Maar........hou wel de interne volume enigszins in de gaten.
(ruimte "verkleinen" tot 1 Ltr. is verwaarloosbaar........dus beetje in de gaten houden)

De speakers zullen nu (door de loodbitumen) strakker en vloeiender klinken.
Ook het dempingsmateriaal is nu goed verzorgd, want wat erin zat kon echt beter.
(jammer dat men het "tandenschuim" niet gebruikt, want dit werkt echt beter dan wat erin zat)

Ben benieuwd naar hoe het geluid naar jouw beleving is verandert.

Succes en enjoy!!

Pat.

PS: wat is de dikte van het gebruikte bitumen?
Musical Fidelity Tri-Vista 300
Marantz SA7
Dali Helicon 400SE
Harmonic Technology Pro 9+
Harmonic Magic Link 2
Supra "Sword" en "Lorad" kabels

Marantz 81

#73
dat ziet er goed uit gerard zeker die bitumen zal een enorme verbetering zijn  :yes:  evenals dat twarron waar veel mensen baat bij hebben

heb je de bitumen ook op de baffle geplakt ? plank waar je drivers inzitten

ze zijn nu op een hoger niveau beland  :-D die Monitor audio,s

ben benieuwd wat je bevindingen zijn  byebye

cheese

hallo gerard,


ben benieuwd naar je ervaringen ziet er goed uit.


gr kees
Primare SPA21, Primare cd21,Totem Staff,canton plus xl
,canton av 700.2,synergistic research alpha luidspekerkabel, 47 labs analoge interlink, Supra le Road power cords, Subwoofer BK Gemini II,Sony 40ex700,metrum acoustic NOS quad DAC,sonos zp90 en bridge