Set van Gerard

Gestart door gerard, februari 08, 2009, 21:52:41

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

HiFi gek

#90
Zelf ben ik ook al weer een tijdje aan de slag met Twaron Angel Hair .

Ik ben nu uiteindelijk uitgekomen op de 2 originele polyestervezel matten + daar aan toegevoegd 5 gram Twaron per midrange kamer .

De midrange kamers zijn bij mij 100% gescheiden van de baskamers en de tweeter kamers .

Met de 2 originele dempingsmatten er ook weer in heb ik een prettigere weergave dan met enkel Twaron erin .
Haal ik nu die 5 gram Twaron eruit om terug te keren naar enkel de 2 originele dempings matten dan schrik je je echt het lazerus wat een enorme terugval je dan krijgt .
En dat enkel door maar 5 gram Twaron per midrange .

Ik heb heel veel getest hoeveel Twaron erin moet en waar ik die Twaron dan moet onderbrengen in de midrange kamer , want het eindresultaat is erg afhankelijk van hoever/hoediep je de twaron plaatst in de kamer .
Vrijwel direct tegen de magneet van de speaker geeft een veel te upfront weergave .
Door de Twaron verder naar achter te plaatsen kun je dat heel mooi aanpassen naar meer laidback of natuurlijk daar tussenin .

Echt heel belangrijk is dat je de Twaron per midrange kamer volledig symetrisch aan elkaar aanbrengt .
Als in de ene kamer de Twaron 30 cm naar achter wordt aangebracht en in de andere kamer 25 cm naar achter dan trekt het geluidsbeeld scheef weg .
Ik bedoel dus de linker box en de rechter box hiermee volledig symetrisch aan elkaar opvullen met Twaron .
Je pakt er dus een rolmaat bij en meet de diepte op waar de Twaron zit toegevoegt , bij de andere box op de cm naukeurig hetzelfde doen .

Ook van invloed is of je de Twaron kompakt laat of heel luchtig uit elkaar trekt als ware het een grote bol schapenwol .
Dit moet ook echt in beide kamers gelijk zijn , anders heeft de ene box een andere dempingswaarde gekregen als je hier geen aandacht aan besteed .

En bij het uit elkaar trekken van de Twaron om het luchtig te krijgen mogen er absoluut geen open gaten in  vallen .
Ik bedoel dat je overal in de Twaron een gelijke massa verdeling aan moet houden bij het luchtig uit elkaar trekken ervan .
De Twaron moet dus over zijn gehele oppervlakte een gelijke lucht weerstand kunnen bieden .
Het gelijk verdelen bij het uit elkaar trekken is erg lastig , je trekt er al gouw gaten in terwijl andere stukken kompakt blijven .

Ik heb er inmiddels zoveel ervaring mee opgedaan dat ik gerust kan zeggen dat ik nu wel zo'n beedje weet hoe je er mee om moet gaan en hoe beslist niet .
Het niet op de juiste manier aanbrengen is al snel het geval .
Ik kwam er achter doordat het geluidsbeeld niet perfect symetrisch meer was , het geluidsbeeld trekt dan scheef weg naar 1 kant toe .



Wat zijn bij mij de verschillen met de Twaron geluids matig .

Aanzienlijk luchtiger geluidsbeeld   .
Micro info veel duidelijker waarneembaar .
Prettigere klankkleur , is meer natuurlijker .
Veel meer dynamische kracht .
Ambiance van de opname makkelijker waarneembaar .
Accurate snelheid is toegenomen .
Helaas ook een nadeel , SSSS klanken zijn iets luider nu . :cry:

En nu komt het .
Vreemd genoeg reageren de tweeters en de bas speakers er ook sterk op terwijl ik daar geen Twaron aan heb toegevoegd .
Daarom is het ook zo lastig om de juiste hoeveelheid aan Twaron toe te voegen omdat de rest van het frequentie berijk er ook duidelijk op reageerd .

Ik heb ongeveer zo'n 13 keer de boel weer open moeten maken omdat het niet het gewenste resultaat gaf in samenspel met de tweeters en de woofers .




Groeten  EDWIN  B



gerard

De eerste week na het aanbrengen van de twaron nog wat aan het fine tunen geweest.
Ik zit nu al zo'n 2 weken tot volle tevredenheid te luisteren met onderstaande aanpassingen, blijf voorlopig lekker luisteren zo :yes:

De ruimte achter de bas/mid klonk nog een fractie "hol", nu uiteindelijk 34 gram twaron.

De lage tonen waren nog iets teveel gedempt, ik miste een deel van de onderste regionen.
De hoeveelheid achter de basspeaker is gelijk gebleven, 34 gram, het onderste deel is van 25 naar 20 gram gegaan. BR lengte nu 169mm.
Nu een goede demping en een goede definitie in het laag èn lagere tonen hoorbaar.
Cd van Yello - touch; ik hoor nu lage tonen die ik voorheen nog niet eerder uit m'n RS6-jes hoorde :-)

Echt wel een verbetering met Twaron  pompom
Marantz DV6600vm & Musical Fidelity X-DAC / Rega Mira3 & Radio3 / Monitor Audio RS6 (met loodbitumen en Twaron) /  Nordost Flatline Gold luidsprekerkabels / diverse zelfbouwkabeltjes

lo

 pompom
Mooi werk. :yes:
Uiteindelijk toch nog best een klus om het inderdaad juist afgesteld en ge-finetuned te krijgen.
Hoe vaak heb je het nu onderhanden gehad?

groet,

lo
Accuphase E-450 amp en DP700 cdp. Marantz ST17, in opslag. Dynaudio contour S3.4, audience 72. Bluesound Vault2. Akoestisch geoptimaliseerd plafond dmv Ri-acoustic.

gerard

Een keer of 6 met de Twaron in de weer.
Met de BR poort steeds per mm de lengte veranderen (15 keer?) en dan maar weer luisteren, ook nog iets dichter naar de achterwand geschoven.

Kritisch luisteren om te merken wat er steeds veranderd in de weergave en daar op de juiste manier een aanpassing op maken tot het "goed" klinkt.

Ach, leuke hobby en ik ben blij met het resultaat  :yes:
Marantz DV6600vm & Musical Fidelity X-DAC / Rega Mira3 & Radio3 / Monitor Audio RS6 (met loodbitumen en Twaron) /  Nordost Flatline Gold luidsprekerkabels / diverse zelfbouwkabeltjes

mars

 stupid oi Gerard,

Gaaf hoor om jou bevindingen te lezen :yes:

Ik zat er eerst over te denken , maar nu heb ik de knoop doorgehakt.  En ik ga ook eens met dat Twaron aan de slag.
Ik heb ''Rob Meyst'' ( de M van ''mc-systems'' en bedenker van het mc patent) wat hij er van vind , als ik eens met Twaron aan de slag ga , en hij wil op de hoogte gehouden worden.

Hij zei namelijk iets wat ik zelf ook al een hele tijd , aan dacht. En dat is namelijk dat ''Twaron'' redelijk nieuw binnen deze markt is , en dat wat er nu in mijn ''mc-systems m3'' zit als demping, nou niet bepaald het nieuwste van het nieuwste is en wellicht verouderd ook( in de zin van niet meer op plaats , en uitdroging enz enz)

Duhus na oud en nieuw gaan mijn ''mc-systems m3'' open , wat op zich een verhaal apart is , want de bas -mid zit aande achterkant vast (mc patent) , en ik moet op de een of andere manier de hele achterkant ofzo kunnen verwijderen.......................enfin komt goed en dat horen jullie nog wel.

@Edwin aka ''hifigek'' als jij een keer een dag zin en tijd hebt , om naar Den haag te komen , zou jij me wellicht kunnen bijstaan met advies??? ( hoeft niet voor niks hoor , en ik zorg voor goede maaltijd en drank)
Marantz PM17 pm82 pm8000,creek evo,classe cap101-cap151,naim nait 5i +verschillende nac en nap's
Sugden Mystro , octave , kanzy , blumenhofer ,
belachelijk veel bekabeling.
nu;
Valve Audio Predator
mc-sytems
Rega CDP
denon
Oyaida , furutech , pink faun

gerard

Ondertussen vele uurtjes geluisterd en toch nog zo nu en dan wat aanpassinkjes gedaan met de hoeveelheid twaron achter de bas/mid.
Zit er niet veel achter dan is het mooi losjes/ruimtelijk maar klinken stemmen dun en een fraktie nasaal.  :|
Doe ik er meer in om de stemmen goed te laten klinken dan gaat de rest minder klinken, teveel gedempt.
Ik krijg een deel van de weergave niet naar tevredenheid dus...

Afgelopen weekend de orginele demping weer terug geplaatst in het bovenste kompartiment.
Klinkt zo slecht nog niet :roll:
Vooral het middengebied is klankmatig erg gevoelig voor veranderingen.
Bij MA hebben ze dat goed uitgemiddeld met het standaard aanwezige dempingsmateriaal.

Doordat er nu wel loodbitumen bij in zit, past het dempingsschuim iets strakker maar geen probleem.
Het bitumen heeft wel een positieve invloed op het geluid, er zijn meer kleine details hoorbaar, dat is gelukkig ook zonder de twaron een mooie verbetering.

Het onderste deel met alleen de woofer, klinkt wel goed met twaron :yes:
Deze is dan ook ongewijzigd gebleven.
Hier alleen maar voordelen; geen "dreunende" tonen meer (ze zijn goed gedempt) en een diepere laagweergave.
Marantz DV6600vm & Musical Fidelity X-DAC / Rega Mira3 & Radio3 / Monitor Audio RS6 (met loodbitumen en Twaron) /  Nordost Flatline Gold luidsprekerkabels / diverse zelfbouwkabeltjes

lo

Inderdaad nog een behoorlijke klus om eea "goed afgesteld" te krijgen middels proefjes met meer cq minder twaron. Ook wel mooi om te lezen dat die speaker bouwers eigenlijk nog niet zo gek zijn.

groet,

lo
Accuphase E-450 amp en DP700 cdp. Marantz ST17, in opslag. Dynaudio contour S3.4, audience 72. Bluesound Vault2. Akoestisch geoptimaliseerd plafond dmv Ri-acoustic.

mars

 stupid oi,

Ik wil binnenkort ook nog eens wat experimenteren met ''Twaron'' :yes: , maar in mijn geval omdat toen mijn speakers gebouwd werden er nog niet met dit spul gewerkt werd' :no:

Maar ik lees hier ook weer , aangaande ''monitor audio'' dat een verandering , vaak geen verbetering is!!!
Maar wat wil je? Dit zijn grote merken , die een rep hoog moeten houden HB, en daarbij hebben ze zoveel know how en ''equipment'' ,  en dan denkt de gepassioneerde liefhebber ( ik zelf soms ook hoor clown1) dat we een product door wat simpele tweaks , nog stukken kunnen verbeteren frusty
Marantz PM17 pm82 pm8000,creek evo,classe cap101-cap151,naim nait 5i +verschillende nac en nap's
Sugden Mystro , octave , kanzy , blumenhofer ,
belachelijk veel bekabeling.
nu;
Valve Audio Predator
mc-sytems
Rega CDP
denon
Oyaida , furutech , pink faun

gerard

Weer even onder de aandacht brengen  :angel:

Al ruim een jaar niets aan m'n set veranderd  :-o   alleen een beetje schuiven met de luidsprekers.  :roll:

Ik ben ook nog steeds tevreden zo, met de huidige weergave  :yes:  :-D

Marantz DV6600vm & Musical Fidelity X-DAC / Rega Mira3 & Radio3 / Monitor Audio RS6 (met loodbitumen en Twaron) /  Nordost Flatline Gold luidsprekerkabels / diverse zelfbouwkabeltjes

cz79

Dat is hartstikke mooi pompom

xander32

Citaat van: gerard op april 24, 2012, 19:57:46
Weer even onder de aandacht brengen  :angel:

Al ruim een jaar niets aan m'n set veranderd  :-o   alleen een beetje schuiven met de luidsprekers.  :roll:

Ik ben ook nog steeds tevreden zo, met de huidige weergave  :yes:  :-D
Top toch, vooral blijven genieten!

WimPeu

Citaat van: gerard op april 24, 2012, 19:57:46
Weer even onder de aandacht brengen  :angel:

Al ruim een jaar niets aan m'n set veranderd  :-o   alleen een beetje schuiven met de luidsprekers.  :roll:

Ik ben ook nog steeds tevreden zo, met de huidige weergave  :yes:  :-D

Ik ben jaloers, alhoewel ik wel elke dag geniet van wat er ook op dat moment staat. Als ik veranders is het deels uit nieuwsgierigheid, deels up-grade vermoedens en deels praktische toepassingen.. eigenlijk nooit omdat het geluid me niet aan staat.
Kamer : LG OLED65E7V - Meridian 218 * DSP 7200
HT : Anthem AVM60 * PVA7 - Denon DBT-3313UD - Usher CP6381BE * HT1 * V601 * S520 - Cabasse Io2 -  Rythmik F15HP-SE - Sony VPL-50ES

gerard

Citaat van: gerard op april 24, 2012, 19:57:46
Al ruim een jaar niets aan m'n set veranderd  :-o   alleen een beetje schuiven met de luidsprekers:roll:

Dát heb ik gedaan nav een gratis  pompom  test cd van Mutrox.

Op het gehoor heb ik de luidsprekers iets verplaatst (meer symetrisch, eigenlijk wel logisch.. :roll:), zo dat de test tonen van de cd uit beide speakers ongeveer even hard klonken.
Dit gaf toch weer een verbetering in het gehele plaatje.
Marantz DV6600vm & Musical Fidelity X-DAC / Rega Mira3 & Radio3 / Monitor Audio RS6 (met loodbitumen en Twaron) /  Nordost Flatline Gold luidsprekerkabels / diverse zelfbouwkabeltjes

drees62

Citaat van: gerard op april 26, 2012, 20:03:51
Dát heb ik gedaan nav een gratis  pompom  test cd van Mutrox.

Op het gehoor heb ik de luidsprekers iets verplaatst (meer symetrisch, eigenlijk wel logisch.. :roll:), zo dat de test tonen van de cd uit beide speakers ongeveer even hard klonken.
Dit gaf toch weer een verbetering in het gehele plaatje.

Ik heb Jelle van Mutrox hier thuis gehad i.v.m. mijn probleemgebied rondom de 36 Hz en sinds kort de oplossing staan in de vorm van 2 resonatoren, die specifiek zijn afgestemd op 36 Hz. Mijn nagalmtijd in dat specifieke laaggebied is nu ook goed (van 1,25 naar 0,7 seconde voor de liefhebbers  :wink:).

Prima bedrijf, dat Mutrox. Heb bij hun ook een rondleiding gehad in Numansdorp. Indrukwekkend om te zien met wat voor materiaal zo'n studioruimte wordt opgebouwd.

Veel plezier weer met luisteren Gerard!

cz79

Interessant, maar dat maken ze geheel op maat?