Zelf ben ik ook al weer een tijdje aan de slag met Twaron Angel Hair .
Ik ben nu uiteindelijk uitgekomen op de 2 originele polyestervezel matten + daar aan toegevoegd 5 gram Twaron per midrange kamer .
De midrange kamers zijn bij mij 100% gescheiden van de baskamers en de tweeter kamers .
Met de 2 originele dempingsmatten er ook weer in heb ik een prettigere weergave dan met enkel Twaron erin .
Haal ik nu die 5 gram Twaron eruit om terug te keren naar enkel de 2 originele dempings matten dan schrik je je echt het lazerus wat een enorme terugval je dan krijgt .
En dat enkel door maar 5 gram Twaron per midrange .
Ik heb heel veel getest hoeveel Twaron erin moet en waar ik die Twaron dan moet onderbrengen in de midrange kamer , want het eindresultaat is erg afhankelijk van hoever/hoediep je de twaron plaatst in de kamer .
Vrijwel direct tegen de magneet van de speaker geeft een veel te upfront weergave .
Door de Twaron verder naar achter te plaatsen kun je dat heel mooi aanpassen naar meer laidback of natuurlijk daar tussenin .
Echt heel belangrijk is dat je de Twaron per midrange kamer volledig symetrisch aan elkaar aanbrengt .
Als in de ene kamer de Twaron 30 cm naar achter wordt aangebracht en in de andere kamer 25 cm naar achter dan trekt het geluidsbeeld scheef weg .
Ik bedoel dus de linker box en de rechter box hiermee volledig symetrisch aan elkaar opvullen met Twaron .
Je pakt er dus een rolmaat bij en meet de diepte op waar de Twaron zit toegevoegt , bij de andere box op de cm naukeurig hetzelfde doen .
Ook van invloed is of je de Twaron kompakt laat of heel luchtig uit elkaar trekt als ware het een grote bol schapenwol .
Dit moet ook echt in beide kamers gelijk zijn , anders heeft de ene box een andere dempingswaarde gekregen als je hier geen aandacht aan besteed .
En bij het uit elkaar trekken van de Twaron om het luchtig te krijgen mogen er absoluut geen open gaten in vallen .
Ik bedoel dat je overal in de Twaron een gelijke massa verdeling aan moet houden bij het luchtig uit elkaar trekken ervan .
De Twaron moet dus over zijn gehele oppervlakte een gelijke lucht weerstand kunnen bieden .
Het gelijk verdelen bij het uit elkaar trekken is erg lastig , je trekt er al gouw gaten in terwijl andere stukken kompakt blijven .
Ik heb er inmiddels zoveel ervaring mee opgedaan dat ik gerust kan zeggen dat ik nu wel zo'n beedje weet hoe je er mee om moet gaan en hoe beslist niet .
Het niet op de juiste manier aanbrengen is al snel het geval .
Ik kwam er achter doordat het geluidsbeeld niet perfect symetrisch meer was , het geluidsbeeld trekt dan scheef weg naar 1 kant toe .
Wat zijn bij mij de verschillen met de Twaron geluids matig .
Aanzienlijk luchtiger geluidsbeeld .
Micro info veel duidelijker waarneembaar .
Prettigere klankkleur , is meer natuurlijker .
Veel meer dynamische kracht .
Ambiance van de opname makkelijker waarneembaar .
Accurate snelheid is toegenomen .
Helaas ook een nadeel , SSSS klanken zijn iets luider nu .
En nu komt het .
Vreemd genoeg reageren de tweeters en de bas speakers er ook sterk op terwijl ik daar geen Twaron aan heb toegevoegd .
Daarom is het ook zo lastig om de juiste hoeveelheid aan Twaron toe te voegen omdat de rest van het frequentie berijk er ook duidelijk op reageerd .
Ik heb ongeveer zo'n 13 keer de boel weer open moeten maken omdat het niet het gewenste resultaat gaf in samenspel met de tweeters en de woofers .
Groeten EDWIN B