Set van Gerard

Gestart door gerard, februari 08, 2009, 21:52:41

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 5 gasten bekijken dit topic.

gerard

Het Loodbitumen wat ik gebruikt heb is 4mm, te koop in tegels van 25x33 cm bij speakerland.
Voor zover ik wat kwijt kon heb ik het ook op de baffle geplakt; naast de tweeter en boven de basspeaker.
Voor de rest zoveel mogelijk beplakt.
(Om fatsoenlijk bij de onderste ruimte te komen even een opening gemaakt in de bodem.. HLP)

Over de hoeveelheid twaron lees je verschillende dingen; 3-10 gram/liter of een bepaalde hoeveelheid per woofer formaat.
Na overleg met Leo Busscher (bedankt voor het advies!) ben ik begonnen met ongeveer 4 gram/liter.
Ik heb het aangebracht achter de woofers en in het onderste compartiment. Het deel bij de BR pijp onder de woofer laat ik leeg, kan de lucht vrij in- en uitstromen.
Na een tijdje luisteren zijn het vooral de lage tonen die nog iets overheersen dus ben ik gaan experimenteren met meer twaron in het ondertse deel; van 16 naar 25 gram (6 gram/liter).
Wordt al iets beter, maar nu ook de hoeveelheid in het deel achter de basspeaker verhoogd van 22 naar 34 gram (ook naar 6 gram/liter). Met het veranderen van de hoeveelheid demping is het ook nodig om de BR pijp te veranderen qua lengte.
Na het nodige getest te hebben kom ik op een lengte van 177 mm; ik heb de orginele BR pijp "verlengd" door er een strak passend buisje omheen te schuiven.
Bij de bas/mid (bovenste deel) zit 3.75 gram/liter= 30 gram. Hier klinkt het goed met de orginele BR lengte.

Hoe kinkt het?

Gelukkig is de klank van de MA's niet veranderd want daar heb ik ze ooit toch wel op uitgezocht.
Is er iets veranderd?  :yes:

Ondanks dat de kasten degelijk zijn uitgevoerd met de nodige versteviging, hoorde ik zo nu en dan toch wel kleuring van het geluid door trillende kastwanden.
Dat is nu zo goed als weg. Ook de demping liet te wensen over, sommige geluiden/tonen werden meer onderdrukt dan andere.
Hierdoor werd een deel van de lage tonen versterkt weergegeven. Nu ik twaron gebruik als dempings materiaal hoor ik dat alle tonen gelijkmatiger worden gedempt. Hierdoor is de luidpreker veel opener gaan klinken, er vallen veel meer geluidjes op in de muziek en ook de lagetonen gaan gehoorsmatig dieper.
Het gedreun in de woonkamer is ook bijna volledig verdwenen.
Ook klinken ze "sneller" dan met het orginele dempingsmateriaal.
Stemmen klinken iets minder vol doordat ze niet meer versterkt worden door "bijgeluiden" van de kast en door de BR poort.

Door het gebruik van loodbitumen en Twaron komt de weergave mijn Monitor Audio RS6-jes een stuk dichter bij mijn opvatting van ideale geluidsweergave. :-)




Marantz DV6600vm & Musical Fidelity X-DAC / Rega Mira3 & Radio3 / Monitor Audio RS6 (met loodbitumen en Twaron) /  Nordost Flatline Gold luidsprekerkabels / diverse zelfbouwkabeltjes

Marantz 81

ow das een mooie upgrade dan  :yes:

veel luisterplezier  pompom

Mexicaanse Hond

Wat is jouw opvatting van de ideale geluidsweergave, Gerard?

drees62

Citaat van: gerard op december 04, 2010, 23:57:59
Over de hoeveelheid twaron lees je verschillende dingen; 3-10 gram/liter of een bepaalde hoeveelheid per woofer formaat.
Na overleg met Leo Busscher (bedankt voor het advies!) ben ik begonnen met ongeveer 4 gram/liter.
Ik heb het aangebracht achter de woofers en in het onderste compartiment. Het deel bij de BR pijp onder de woofer laat ik leeg, kan de lucht vrij in- en uitstromen.
Na een tijdje luisteren zijn het vooral de lage tonen die nog iets overheersen dus ben ik gaan experimenteren met meer twaron in het ondertse deel; van 16 naar 25 gram (6 gram/liter).
Wordt al iets beter, maar nu ook de hoeveelheid in het deel achter de basspeaker verhoogd van 22 naar 34 gram (ook naar 6 gram/liter). Met het veranderen van de hoeveelheid demping is het ook nodig om de BR pijp te veranderen qua lengte.
Na het nodige getest te hebben kom ik op een lengte van 177 mm; ik heb de orginele BR pijp "verlengd" door er een strak passend buisje omheen te schuiven.
Bij de bas/mid (bovenste deel) zit 3.75 gram/liter= 30 gram. Hier klinkt het goed met de orginele BR lengte.


Goed bezig (geweest) Gerard! Blijft apart spul dat Twaron.
Als ik jou berekening goed volg heb je dus een inhoud gerekend van ongeveer 6 liter van je baskast achter de woofer?

gerard

Citaat van: Mexicaanse Hond op december 05, 2010, 07:36:45
Wat is jouw opvatting van de ideale geluidsweergave, Gerard?

Iets wat mij prettig in het gehoor ligt  :-)

Een beetje warm/vol zonder overdreven aanwezige hoge en lage tonen.
Oftewel waar je uren naar kan luisteren zonder dat je het gevoel hebt dat je wat mist of ergens aan stoort.
Marantz DV6600vm & Musical Fidelity X-DAC / Rega Mira3 & Radio3 / Monitor Audio RS6 (met loodbitumen en Twaron) /  Nordost Flatline Gold luidsprekerkabels / diverse zelfbouwkabeltjes

Mexicaanse Hond

Ja, daar kan ik me helemaal in vinden. Maar daar hoef je toch helemaal niet zulke tweaks voor te doen? Of vind je het gewoon leuk om te klussen?

gerard

Mijn woonkamer is akoestisch vrij hard dus moet ik iets "klussen" om geen overdreven basweergave te krijgen en ja ik vind het ook leuk om te doen, hobby.
Ik zou ook opzoek kunnen gaan naar een paar boekenplank luidsprekers om hetzelfde resultaat te krijgen, maar deze luidsprekers bevallen me wel. (met enige aanpassing) :wink:
Marantz DV6600vm & Musical Fidelity X-DAC / Rega Mira3 & Radio3 / Monitor Audio RS6 (met loodbitumen en Twaron) /  Nordost Flatline Gold luidsprekerkabels / diverse zelfbouwkabeltjes

gerard

Citaat van: drees62 op december 05, 2010, 10:29:30
Goed bezig (geweest) Gerard! Blijft apart spul dat Twaron.
Als ik jou berekening goed volg heb je dus een inhoud gerekend van ongeveer 6 liter van je baskast achter de woofer?

Achter de bovenste bas/mid zit 8 liter (30 gram)
Daaronder zitten 3 ruimtes, open met elkaar verbonden.
Achter de bas zit 5.7 liter(34 gram), daaronder de br pijp in 4.1 liter(geen demping) en helemaal onder 4.3 lter(25 gram).

Het blijft natuurlijk een beetje uitproberen wat een bepaalde hoeveelheid Twaron doet met je weergave.

Marantz DV6600vm & Musical Fidelity X-DAC / Rega Mira3 & Radio3 / Monitor Audio RS6 (met loodbitumen en Twaron) /  Nordost Flatline Gold luidsprekerkabels / diverse zelfbouwkabeltjes

Mexicaanse Hond

Citaat van: gerard op december 05, 2010, 16:10:28
Mijn woonkamer is akoestisch vrij hard dus moet ik iets "klussen" om geen overdreven basweergave te krijgen en ja ik vind het ook leuk om te doen, hobby.
Ik zou ook opzoek kunnen gaan naar een paar boekenplank luidsprekers om hetzelfde resultaat te krijgen, maar deze luidsprekers bevallen me wel. (met enige aanpassing) :wink:
En de kamer akoestisch aanpassen stuit op 'huiselijke weerstand'?  :wink:

gerard

Citaat van: Mexicaanse Hond op december 05, 2010, 16:20:48
En de kamer akoestisch aanpassen stuit op 'huiselijke weerstand'?  :wink:

We hebben een vrij nieuw huis (beton, plavuizen etc.) 
Gordijnen, stoffen bankstel etc. doen al wat maar Basstraps ed zit ik zelf ook niet op te wachten...
Marantz DV6600vm & Musical Fidelity X-DAC / Rega Mira3 & Radio3 / Monitor Audio RS6 (met loodbitumen en Twaron) /  Nordost Flatline Gold luidsprekerkabels / diverse zelfbouwkabeltjes

Mexicaanse Hond

Nee, dat kan ik me wel voorstellen. Het moet er wel een beetje uitzien en het neemt ook weer ruimte in.

Musicman

Citaat van: gerard op december 04, 2010, 23:57:59
Het Loodbitumen wat ik gebruikt heb is 4mm, te koop in tegels van 25x33 cm bij speakerland.
Voor zover ik wat kwijt kon heb ik het ook op de baffle geplakt; naast de tweeter en boven de basspeaker.
Voor de rest zoveel mogelijk beplakt.
(Om fatsoenlijk bij de onderste ruimte te komen even een opening gemaakt in de bodem.. HLP)

Hoe kinkt het?

Gelukkig is de klank van de MA's niet veranderd want daar heb ik ze ooit toch wel op uitgezocht.
Is er iets veranderd?  :yes:

Door het gebruik van loodbitumen en Twaron komt de weergave mijn Monitor Audio RS6-jes een stuk dichter bij mijn opvatting van ideale geluidsweergave. :-)


Bedankt dat je ook nog even terugkom op de dikte van het loodbitumen.
(hier werk ik zelf ook het liefste mee, als ik het nodig vind..)
Zeker op grote panelen van zuilluidsprekers of op panelen van 18mm dik doet dit veel goeds.
Je kasten zullen nu wel genoeg resonantievrij zijn.

De Twaron is (eigenlijk) bedoeld voor gesloten midden-hoog gedeeltes, zonder bassreflex.
Maar met een beetje aanpassing (zoals jij hebt gedaan) kan het ook.

Fijn dat het voor jou (oren) goed heeft uitgepakt.
Dat de klank niet is verandert lijkt me sterk..........dan had je niets hoeven te doen.
Je hebt nu wel degelijk een verandering in jouw geluid, maar positiever.

Het karakter zal nagenoeg hetzelfde zijn gebleven, maar nu zonder kastresonantie.
Dus "strakker" en "duidelijker".

Geniet ervan!!
Musical Fidelity Tri-Vista 300
Marantz SA7
Dali Helicon 400SE
Harmonic Technology Pro 9+
Harmonic Magic Link 2
Supra "Sword" en "Lorad" kabels

mars

oi   stupid

Blijkt wel gaaf spul te zijn he, dat Twaron?
Marantz PM17 pm82 pm8000,creek evo,classe cap101-cap151,naim nait 5i +verschillende nac en nap's
Sugden Mystro , octave , kanzy , blumenhofer ,
belachelijk veel bekabeling.
nu;
Valve Audio Predator
mc-sytems
Rega CDP
denon
Oyaida , furutech , pink faun

gerard

 :yes:

Het is voor mij vooral hobbymatig finetunen.
Leuk om te merken dat ander dempingsmateriaal het karakter van je luidsprekers kan beïnvloeden.
Marantz DV6600vm & Musical Fidelity X-DAC / Rega Mira3 & Radio3 / Monitor Audio RS6 (met loodbitumen en Twaron) /  Nordost Flatline Gold luidsprekerkabels / diverse zelfbouwkabeltjes

Lion of Judah

Citaat van: gerard op december 04, 2010, 23:57:59

Ook klinken ze "sneller" dan met het orginele dempingsmateriaal.

En het is standaard al niet één van de sloomste speakers, netjes!
Naim Supernait
Avondale TPX2
TeddyPardo U2S
Spendor A5
Intel NUC