Set van Gerard

Gestart door gerard, februari 08, 2009, 21:52:41

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

JohnWx

Citaat van: gerard op juni 19, 2009, 21:53:36

M'n laatste aanwinst: Musical Fidelity X-DAC

Deze losse dac achter de DV6600vm aangesloten via de coax.
Ik moest wel ff wat instellingen wijzigen voordat 'ie ook dvd's kon verwerken: van bitstream naar PCM en downsampling aan.
SACD wordt niet digitaal uitgestuurd, alleen analoog 2.0 dus nog wel een setje kabels naar de versterker.

Tja, wat zal ik er van zeggen...  :-D
Een paar cd's beluisterd en bij allemaal hoor ik dezelfde verschillen.
Het totale geluid klinkt een stuk helderder; stemmen duidelijker en voller, bij de hoge tonen hoor ik meer details.
De lage tonen zijn vergelijkbaar maar het totale geluid heeft meer body.

Kortom een goede aanwinst!  pompom
Voor mij voorlopig géén losse cd-speler.

Je bedoeld DVD speler daar ging het toch om
Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

Marantz 81

Citaat van: jwx op juni 21, 2009, 23:11:39
daar slaap je onder vannacht :schater:


Digital signaal word omgezet naar
Analoog signaal dat doet de
Converter

haha  :-D

ow oke weer wat geleerd nog niet eerder gezien zo,n ding  :-)

JohnWx

is meer voor de twijfelaars
Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

gerard

Citaat van: jwx op juni 21, 2009, 23:12:18
Je bedoeld DVD speler daar ging het toch om

goed lezen JWX  :-P
Hij doet 't prima achter de dvd speler dus heb ik geen losse cd speler nodig voor beter geluid  :-)
Marantz DV6600vm & Musical Fidelity X-DAC / Rega Mira3 & Radio3 / Monitor Audio RS6 (met loodbitumen en Twaron) /  Nordost Flatline Gold luidsprekerkabels / diverse zelfbouwkabeltjes

JohnWx

Citaat van: gerard op juni 22, 2009, 09:26:11
goed lezen JWX  :-P
Hij doet 't prima achter de dvd speler dus heb ik geen losse cd speler nodig voor beter geluid  :-)

Ik wil geen discussies aanwakkeren maar hoe zit het met Jitter met zo een instabiel loopwerk  :-P

:schater:
Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

gerard

#35
Citaat van: jwx op juni 21, 2009, 23:34:54
is meer voor de twijfelaars
Aan het verloop van je "audiodozenvoorraad" te zien ben ik niet degene die twijfelt  :roll:

Citaat van: jwx op juni 22, 2009, 09:29:32
Ik wil geen discussies aanwakkeren maar hoe zit het met Jitter met zo een instabiel loopwerk  :-P
:schater:
voor mij klinkt het beter dus is het beter  :wink:
Marantz DV6600vm & Musical Fidelity X-DAC / Rega Mira3 & Radio3 / Monitor Audio RS6 (met loodbitumen en Twaron) /  Nordost Flatline Gold luidsprekerkabels / diverse zelfbouwkabeltjes

gerard

#36
Naar aanleiding van het topic over de mod. van een cd-speler 5001 ose ben ik zelf ook even aan de slag gegaan.
Ik was het al van plan maar had er steeds geen tijd voor.
Zelfde tekst als in het andere topic, maar het moet hier ook even staan want 't hoort bij m'n setje.

Ik had ook nog een aantal vellen liggen dus ben ik vanavond ook ff aan het "knippen en plakken" geweest met loodbitumen. Van binnen heb ik wat vrije plekken beplakt, ook een paar stukjes tegen het loopwerk en aan de onderkant ook een paar grote stukken.

Tevens heb ik m'n speler ( DV6600VM ) gecontroleerd op rammelende/meetrillende onderdelen.
Ook dat heb ik aangepakt, bijvoorbeeld door ergens een stukje foam tussen te drukken. Ook heb ik hier en daar voorzichtig een stukje foam/schuimrubber onder een printplaat geduwd tegen resonanties.
Als ik nu op de speler klop hoor ik geen meetrillende dingetjes meer.

Ook het plastic laadje is een rammelend geval  aan de achterkant een paar stukjes geltape (die rode stukjes)
geplakt ter verzwaring: gevolg is dat het laadje nu wél geruisloos dichtgaat   

Na een eerste luistertest valt me op dat de speler zelf veel stiller is geworden.
Net als drees62 heb ik het idee dat ik iets meer details waarneem.

FF een paar plaatjes als bewijs:

onderkant


nu met loodbitumen


Bovenkant/deksel is door van Medevoort verzwaard met stukken staalplaat & loodbitumen
(het deksel is zwaarder dan de rest...)


binnenkant


nu met loodbitumen, geltape op lade en loopwerk en stukjes schuimrubber/foam tegen resonanties


ook stukjes loodbitumen aan de zijkanten en achterkant vh loopwerk




Marantz DV6600vm & Musical Fidelity X-DAC / Rega Mira3 & Radio3 / Monitor Audio RS6 (met loodbitumen en Twaron) /  Nordost Flatline Gold luidsprekerkabels / diverse zelfbouwkabeltjes

Totofan

Geltape waar koop je dat :?
Denon PMA800NE
Denon DCD800NE
Denon DNP800NE
Dali Oberon 7
Samsung uhd-tv55
Sony blu-ray UBP-X800
Ziggo media box Next

gerard

 :-D die vraag had ik ook al eerder via PM gehad

Ik heb een restantje meegenomen van m'n werk  :roll:

Officieel is het 12,7mm breed (= 1/2 " ) en ongeveer 1mm dik.
Een beetje van die elastische snotterige tape.

Op het rolletje staat:
3M Scotch Pressure Sensitive Tape en nog een stikkertje met nr:4910F

Geen idee waar je dit los kan kopen, misschien zijn er ook wel andere dubbelklevende alternatieven, maar ff zoeken.

Vanwege ruimte gebrek kon er geen loodbitumen (is te dik) op het laadje,
dus heb ik iets anders gepakt, dit dus.
Marantz DV6600vm & Musical Fidelity X-DAC / Rega Mira3 & Radio3 / Monitor Audio RS6 (met loodbitumen en Twaron) /  Nordost Flatline Gold luidsprekerkabels / diverse zelfbouwkabeltjes

Totofan

Bedankt voor de info ik heb bijna vakantie, dan zal ik eens hier en daar gaan kijken of ik wat kan vinden.
Denon PMA800NE
Denon DCD800NE
Denon DNP800NE
Dali Oberon 7
Samsung uhd-tv55
Sony blu-ray UBP-X800
Ziggo media box Next

Sander

Leuk dat jullie werkelijk verschil horen.

zelf niet echt intresse om allerlij plakzols in me speler te plaatsen  :-)
Marantz SR8002
Marantz SA7001KI
B&W CM7(front)
B&W CMC (Center)
Jamo compact 500 (Surround)
Squeezebox classic
W&M LS-01
v/d Hul Royal Yade
Oehlbach NF1 Interlink

gerard

Citaat van: Sander Nolden op juli 14, 2009, 19:32:39
zelf niet echt intresse om allerlij plakzols in me speler te plaatsen  :-)

Ik neem aan dat het bij een SA7001KI ook niet nodig is  :wink:
Marantz DV6600vm & Musical Fidelity X-DAC / Rega Mira3 & Radio3 / Monitor Audio RS6 (met loodbitumen en Twaron) /  Nordost Flatline Gold luidsprekerkabels / diverse zelfbouwkabeltjes

drees62

Gerard,

Kon je ook nog zien wat nu precies de vM modificatie was? Ik zou juist verwachten dat die de kast ook op de een of andere manier hadden "aangepakt".

gerard

Citaat van: drees62 op juli 15, 2009, 14:46:48
Gerard,

Kon je ook nog zien wat nu precies de vM modificatie was? Ik zou juist verwachten dat die de kast ook op de een of andere manier hadden "aangepakt".

:yes: Het "deksel" heb ik niets aan gedaan, wat je ziet is door vM gedaan.
Qua onderdelen/componenten kan ik niet zien wat er verandert is, dan zou 'ie naast een orginele moeten liggen om te vergelijken.
Marantz DV6600vm & Musical Fidelity X-DAC / Rega Mira3 & Radio3 / Monitor Audio RS6 (met loodbitumen en Twaron) /  Nordost Flatline Gold luidsprekerkabels / diverse zelfbouwkabeltjes

gerard

Met enige regelmaat lees ik dat leden problemen hebben met "lage tonen", en dan vooral in negatieve zin.
Het overheersen ervan, of het gebrek aan contrôle of "strakheid".

Bij mij is dat niet anders, al heb ik door zeer veel te proberen met de plaatsing van de luidsprekers een behoorlijk resultaat gehaald. Maar bij sommige muziek of films zitten bepaalde lagetonen die in mijn woonkamer toch een soort dreun veroorzaken, waarschijnlijk staande golven. Deze zijn alleen bij zeer lage tonen luid hoorbaar. Nu gaan mijn luidsprekers niet superlaag maar toch wel tot zo'n 35 Hz oid.
Door veel met de luidsprekers te schuiven heb ik toch een positie gevonden zodat ze die tonen zo min mogelijk "aanspreken" maar een deel van de versterking van die tonen blijft en is zeer vervelend, vooral bij het wat luider muziek draaien.

Nu heb ik maar gekozen om "het probleem" bij de bron aan te pakken; bij de luidsprekers.
Eerst eens geprobeerd om het zaakje elektronisch te verzwakken met een netwerkje (verschillende waardes op het internet te vinden; 1 weerstand in serie en 1 paralel) Dit heb ik voor de onderste(sub)woofer geplaatst. De lage tonen waren idd minder luid, maar dat gold voor het gehele bereik en geaf niet de gewenste verbetering. Dus er weer tussenuit gehaald.

Toch maar weer met het dempen van de baspoorten (2 stuks) aan de slag.
Voordeel van deze aktie is dat de output van de woofers gelijk blijven maar de versterking van bepaalde frequentiegebieden door de baspoorten wordt gedempt. Dit gaf wél het gewenste resultaat; blijkbaar worden de tonen die voor de staande golven zorgen versterkt door de baspoorten!
Nadeeltje van deze gedempte poorten is dat het geheel nu te gedempt klonk, de bas zat geen "kick" meer in :-(

De luidsprekers maar eens opengeschroefd:

Foto van de binnenkant, achter de (bovenste) bas/mid speaker. Achter beide woofers zit trouwens hetzelfde materiaal; aan de zijkanten een stuk schuim van 3 cm dik, in het middenachterin een stuk schuim van 10 cm dik.


Een deel van het schuim vervangen door een luchtiger materiaal; dempingsmatten van Visaton.

Dit heb ik alleen achter de onderste woofer gedaan, gaf het beste resultaat.
Op de foto te zien dat het middelste stuk schuim is vervangen door een halve visaton dempingsmat.
Dit gaf nog steeds teveel demping dus ook nog een stuk schuim van de zijkant weggehaald.

Nu geven m'n luidsprekers een iets minder diep laag, maar wel strak en géén gedreun meer!!
Het klinkt nu door die gedempte baspoorten bijna als een gesloten luidspreker al kunnen de speakers nog steeds wel een beetje "ademen" door de schuimpjes.

Doordat de lagetonen minder nadrukkelijk aanwezig zijn klinkt het geheel veel opener, de muziek heeft meer "air".
Sommige van jullie zouden het misschien wat "light" vinden maar in mijn harde en matig gedempte woonkamer klinkt het voor mij zo een heeeeeeel stuk beter  :-)




Marantz DV6600vm & Musical Fidelity X-DAC / Rega Mira3 & Radio3 / Monitor Audio RS6 (met loodbitumen en Twaron) /  Nordost Flatline Gold luidsprekerkabels / diverse zelfbouwkabeltjes