Met enige regelmaat lees ik dat leden problemen hebben met "lage tonen", en dan vooral in negatieve zin.
Het overheersen ervan, of het gebrek aan contrôle of "strakheid".
Bij mij is dat niet anders, al heb ik door zeer veel te proberen met de plaatsing van de luidsprekers een behoorlijk resultaat gehaald. Maar bij sommige muziek of films zitten bepaalde lagetonen die in mijn woonkamer toch een soort dreun veroorzaken, waarschijnlijk staande golven. Deze zijn alleen bij zeer lage tonen luid hoorbaar. Nu gaan mijn luidsprekers niet superlaag maar toch wel tot zo'n 35 Hz oid.
Door veel met de luidsprekers te schuiven heb ik toch een positie gevonden zodat ze die tonen zo min mogelijk "aanspreken" maar een deel van de versterking van die tonen blijft en is zeer vervelend, vooral bij het wat luider muziek draaien.
Nu heb ik maar gekozen om "het probleem" bij de bron aan te pakken; bij de luidsprekers.
Eerst eens geprobeerd om het zaakje elektronisch te verzwakken met een netwerkje (verschillende waardes op het internet te vinden; 1 weerstand in serie en 1 paralel) Dit heb ik voor de onderste(sub)woofer geplaatst. De lage tonen waren idd minder luid, maar dat gold voor het gehele bereik en geaf niet de gewenste verbetering. Dus er weer tussenuit gehaald.
Toch maar weer met het dempen van de baspoorten (2 stuks) aan de slag.
Voordeel van deze aktie is dat de output van de woofers gelijk blijven maar de versterking van bepaalde frequentiegebieden door de baspoorten wordt gedempt. Dit gaf wél het gewenste resultaat; blijkbaar worden de tonen die voor de staande golven zorgen versterkt door de baspoorten!
Nadeeltje van deze gedempte poorten is dat het geheel nu te gedempt klonk, de bas zat geen "kick" meer in
De luidsprekers maar eens opengeschroefd:
Foto van de binnenkant, achter de (bovenste) bas/mid speaker. Achter beide woofers zit trouwens hetzelfde materiaal; aan de zijkanten een stuk schuim van 3 cm dik, in het middenachterin een stuk schuim van 10 cm dik.
Een deel van het schuim vervangen door een luchtiger materiaal; dempingsmatten van Visaton.
Dit heb ik alleen achter de onderste woofer gedaan, gaf het beste resultaat.
Op de foto te zien dat het middelste stuk schuim is vervangen door een halve visaton dempingsmat.
Dit gaf nog steeds teveel demping dus ook nog een stuk schuim van de zijkant weggehaald.
Nu geven m'n luidsprekers een iets minder diep laag, maar wel strak en géén gedreun meer!!
Het klinkt nu door die gedempte baspoorten bijna als een gesloten luidspreker al kunnen de speakers nog steeds wel een beetje "ademen" door de schuimpjes.
Doordat de lagetonen minder nadrukkelijk aanwezig zijn klinkt het geheel veel opener, de muziek heeft meer "air".
Sommige van jullie zouden het misschien wat "light" vinden maar in mijn harde en matig gedempte woonkamer klinkt het voor mij zo een heeeeeeel stuk beter