Naar aanleiding van dit topic
http://marantzforum.nl/forum/index.php/topic,4166.0.html ben ik vandaag uitgebreid gaan luisteren naar de Marantz SA15S1 bij Hobo in Amsterdam.
Had mijn 4 favoriete (jazz) cd's meegenomen.
Ik werd hartelijk ontvangen door een van de verkopers van Hobo. Beste man heeft ook nog bij Hobo in Amersfoort gewerkt en heeft mij toen de REL Q200 nog voor een mooie prijs verkocht.
Ik had aangegeven uit welke componenten mijn set bestond. De set test bestond uit;
SA7001KI
SA15S1
PM8003
B&W 683
Interlink van den Hull
Heb ruim een uur zitten luisteren en vergelijken. De 15S1 is echt een plaatje om te zien. Het straalt aan alle kanten degelijkheid uit en zo voelt dit ook aan. Als ik de knoppen vergelijk, dan voelt mijn KI wel heel erg goedkoop aan.
Ik heb verschillen gehoord tussen beide spelers. Laag, stemmen en jazz instrumenten klonken zeer mooi, iets mooier dan de KI. Echter, het verschil tussen beide spelers is voor mij niet groot genoeg om (op dit moment) een dergelijke investering te doen. Zeker niet als ik de DV en de KI niet verkocht krijg.
Is de 15S1 een slechte speler? Absoluut niet. Het is een speler die je koopt om jaren plezier van te beleven.
Als ik nu de overstap van 2 jaar geleden moest maken (CD7300) dan had ik de 15S1 aangeschaft.
Ik ben wel tot de conclusie gekomen dat de 7001KI een goede speler is. Niet zo degelijk als de 15S1, maar wel goed genoeg (voor mijn gehoor).
Aanvulling
Ik ben na het luisteren toch weer nieuwsgierig geworden naar wat mijn B&W 683 zouden doen als ik een eind versterker achter de SR8002 hang. Reden hiervan is dat ik mij vandaag weer heb verbaast tot welke prestaties de 683 instaat zijn. Ik ga binnenkort hier verder mee stoeien.
Minguel