Citaat van: Stadium III op augustus 16, 2009, 18:12:03
Zo vandaag zijn we bij Minguel thuis geweest om de installatie weer wat aan te pakken en we hebben een mooi resultaat behaald !
Ik laat eerst minguel zijn verhaal doen
Om te beginnen was het leuk om iemand van het forum te ontmoeten. Heb weleens met Rob gemaild, maar had hem nooit eerder ontmoet.
Wij hebben eerst een uurtje zitten kletsen over onze hobby. Moet zeggen dat Rob weet waar hij het over heeft en daarnaast heeft hij behoorlijk wat kennis. Hij kan daar ook zo enthousiast over praten.
Voorop gesteld, mij ontbreekt het aan technische kennis. Voelde mij soms een newby, maar schroomde gelukkig niet om te vragen of aan te geven als ik iets niet begreep.
Ik zal kort proberen het een en ander te vertellen. Waar ik de mist in ga, corrigeert Rob mij wel.
Rob heeft eerst naar wat instellingen gekeken van mijn dvd en heeft daar de eerste "foutjes' gecorrigeerd. Ook op de REL stonden wat dingetjes verkeerd.
Vervolgens hebben wij eerst naar een cd van Diana Krall geluisterd die ik aardig ken. (ben de laatste jaren meer en meer een lichte jazz liefhebber geworden). Daarna naar een DVD van Queen (had Rob meegenomen).
Eerst hebben wij de afstanden van de speakers ingesteld en vervolgens heeft Rob via een DB meter alle speakers afgesteld.
Daarna heeft Rob heeft via een test dvd (ben de naam even kwijt) mijn front speakers doorgemeten om te bepalen tot waar mijn front speakers doorlopen en vanaf welk punt de sub het moest overnemen. Was positief verbaasd wat voor laag mijn B&W speakers produceren.
Vervolgens heeft hij het .1 kanaal afgesteld.
Wat mij na het afstellen opviel was dat ik bij muziek dvd het idee had dat ik nu midden in de arena zat. Het klinkt nu meer als 1 geheel. De stemmen en instrumenten (vooral piano en gitaar) zijn duidelijker aanwezig. Lijkt alsof je meer detail hoort. Die helikopter scene van de test dvd klonk echt gaaf.
Het mooie is dat ik weet waar de sub staat, maar nu niet meer zo specifiek hoor (in het geluidsbeeld) waar die staat.
Al met al een geslaagde middag.
Rob, was leuk je te ontmoeten en nogmaals bedankt.