De set van dmeerpa

Gestart door dmeerpa, januari 28, 2009, 17:48:28

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 3 gasten bekijken dit topic.

AlexH

Als ze al half zo goed klonken zoals er uit zien... prachtige speakers! Volgens mij wel van een formaat waar ik ruzie met de baas door zou krijgen... :wink:
Marantz PM7005
Marantz CD6003
Project Debut Carbon DC Walnut
Klipsch RP-6000f Walnut
Audioquest Rocket 11
Audioquest interlinks
Beyerdynamic DT 860
Samsung Q60B

dmeerpa

Citaat van: AlexH op februari 21, 2024, 10:09:53Als ze al half zo goed klonken zoals er uit zien... prachtige speakers! Volgens mij wel van een formaat waar ik ruzie met de baas door zou krijgen... :wink:

Ik vind het al bij al nog meevallen, en verder, ik ben de baas  :-D
Marantz Cinema 40, Marantz SACD 30n, Rotel RB-991
X-box Series X
Pioneer PDP-6080D
Zone 1 : 7.1.4 Wharfedale Elysian 4, Opus Tri-Center, Opus Tri-Surround,  SVS Ultra Elevation, PB12+
Zone 2 : HEOS AMP HS2 + Boston Acoustic A25
Zone 3 : Denon Home 150

dmeerpa

De Audyssey meeting toont dat al mijn speakers een piek hebben rond de 100hz en vermoedelijk is het tss de 40 en 100Hz maar zijn niet alle speakers in staat die pieken onder de 80 te tonen. Voor de subwoofer is het vreemder, daar heb ik net een dal tss 30 en 100Hz met als laagste punt 55Hz (nu die kan ik mss wel wegwerken met de PEQ op de sub) en een piek tss 100 en 110Hz.

Maar zou willen weten wat die piek rond de 100 veroorzaakt, mss kan ik er iets aan veranderen, ik meen niet die vroeger te hebben gehad. Ik probeer zo meteen een nieuwe meeting. Weet nooit dat er ergens een achtergrond lawaai was rond die frequentie. Natuurlijk staan de oude speakers aan ergens aan de kant in de woonkamer, zou me vreemd lijken als die dat veroorzaken.
Marantz Cinema 40, Marantz SACD 30n, Rotel RB-991
X-box Series X
Pioneer PDP-6080D
Zone 1 : 7.1.4 Wharfedale Elysian 4, Opus Tri-Center, Opus Tri-Surround,  SVS Ultra Elevation, PB12+
Zone 2 : HEOS AMP HS2 + Boston Acoustic A25
Zone 3 : Denon Home 150

dmeerpa

Zo even een update over hoe ik de upgrade van de Marantz SR7008, UD7006 en de Wharfedale OPUS 2 naar de nieuwe Marantz combi Cinema 40 & SaCD 30n met de Wharfedale Elysian 4 ervaar.

Eigenlijk was er niks mis met de SR7008, maar na 10 jaar wou ik wel eens veranderen. Het idee dateerde eigenlijk van een jaar of 2 geleden en wou upgraden naar de SR8015. Maar ik miste ook het cabrio rijden, en heb me dan maar een roadster/cabrio gekocht :lol: .
Eind vorig jaar dan voor de keuze gestaan tussen een SR8015 en de Cinema 40, het verschil was zo'n 100€. Zoals jullie al waarschijnlijk weten werd het de Cinema 40. De hoofdreden was dat er een Cinema 30 op komst was, en dat die ergens mijn voorkeur zou hebben, en ik gok dat de restwaarde voor de c40 waarschijnlijk wel hoger zal zijn dan die van de SR8015 want het argument het is een ouder model wordt dan graag gebruikt door kandidaat kopers. Welke van de 2 het best presteert was een vraagteken, echte vergelijken zijn niet te vinden, alles wat je vindt zijn speculaties op basis van de specs. Ik geloof niet dat er een hoorbaar verschil is tss beide, zeker niet als je geen 9 kanalen te samen gebruikt op referentie volume. Ik leg later uit waarom ik dat zeg.
Ik had bij mijn keuze er zelfs nooit bij stil gestaan dat die SR8015 6cm dieper is dan de SR7008 en Cinema 40. Ze zou niet in mijn TV meubel hebben gepast, of ik zou de achterwand moeten wegzagen en deze 6 cm laten uitsteken en nu al staat het meubel 10cm van de muur om kabels en stekkers te kunnen plaatsen. Gelukkig dan maar dat ik niet voor de SR8015 ging.

Met de UD7006 was ook niks mis, en eerlijk die is amper gebruikt geweest. Ik denk niet dat er 10 blu-rays zijn op afgespeeld, als ik al een een HD film bekijk zijn dat MKV die ik streamde via de HDI Dune. CD en SaCD's draai ik ook weinig, meestal stream ik FLAC of MP3s vanaf mijn NAS via de Receiver. Maar ja de goudzilveren oudere look van de UD7006 vond ik niet mooi staan bij de gloednieuwe zwarte dus ging ik op zoek naar een nieuwe universele speler van Marantz met de nieuwe look, blijkt Marantz video bronnen te hebben opgegeven. Toevallig vind ik op het Nederlandse markplaats een Marantz SaCD, en blijkt de verkoper een Belg te zijn die op 15 km van mij vandaan woont en had ik van mijn ouders 2000€ cadeau gehad  :-D. Hij verkocht hem terug omdat hij een Hegel 590 gekocht had en daarmee ging streamen. De SaCD 30n klonk pijnlijk schel aan de oren op zijn set, al vond ik dat nog steeds weliswaar minder) op zijn set met luidsprekers van 25000€/paar (sorry de naam vergeten).

Omdat de c40 nog onderweg was vanuit Nederland had ik de SaCD 30n al, en werd die aangesloten op de SR7008 en het geluid was een toch wel een verbetering met de UD7006. Omdat de SaCD 30n ook een voorversterker bezit, deze rechtstreeks aangesloten op mijn oude Rotel RB991 eindversterker, wawww dat was een hele verbetering.

2 dagen later was de Cinema 40 er ook. Wat direct opviel was dat de fronts niet identiek zijn. De aluminium plaat in het midden steekt meer uit op de c40. Ook is het 'carbon' achtige element op de zijkant een stuk breder. Dit is hier nu geen issue omdat de SaCD 30n op het TV meubel komt (gemakkelijker als ik een schijfje wil vervangen, en de SaCD in de kast steekt, en doordat ik de Rotel terug in gebruik nam zit de kast ook vol :-) .

De helderheid van de sierleds in de frontpaneel zijn leuk maar vind ik te donker waardoor je er weinig van merkt als je niet vanop zij kijkt. Oké ik geef toe dat de keuze voor de SaCD30n ook deels was omdat deze die leds geeft en de CD 60 niet. Er was van de 50n toen nog geen sprake.

Sluit ik de SaCD 30n direct aan op de Rotel of ik ga via de C40 naar de Rotel is er totaal geen verschil te horen (had er speciaal een RCA switchbox voor gekocht). En dat is mijn punt dat ik wou zeggen hierboven, waarom zou een SR8015 dan beter zijn als ik al geen verschil hoor door de SaCD 30n direct op de Rotel aan te sluiten, waarmee we ook weer vragen mogen stellen bij het verhaal dat stereo receivers beter zijn dan surround receivers voor stereo weergave.

Ik ben wel fan van de HEOS app, vind ik super handig (heb 1 klein bugje, dat is dat ik na een paar minuten niet verder kan bladeren in de mappen van mijn NAS, en terug moet keren naar begin om server opnieuw te kiezen. Ik hoor weinig verschil als ik die FLAC's afspeel via HEOS op de SaCD 30n of de C40. Toch is er verschil dat merkte ik met de stem van Diana Krall. Via de C40 klinkt haar stem een stuk zwaarder/dieper. Datzelfde ervaarde ik toen ik (voor de grap) mijn TV decoder die via HDMI aangesloten is aan de c40 via een optische kabel aan de SaCD 30n aansloot. Dat zelfde werd ik hier ook gewaar bij gebruik van Direct. Wanneer ik ga upmixen 99,9% van de gevallen bij TV merk ik geen verschil. Maar van die Unieke Marantz Musical Mastering (MMM) had ik veel meer verwacht ten opzichte van de conventionele DAC in de c40.

Komende van de combi UD7006/SR7008 is dit zeker een grote stap vooruit, maar van de dure SaCD 30n had ik eerlijk gezegd meer verschil verwacht.

De HDI Dune Duo heeft ook al zijn leeftijd al is er weinig op aan te merken, buiten de mss wat verouderde of moet ik zeggen simpele interface. Doch ik was net gestart met het kijken naar de series band of Brothers op de UD7006 toen die verkocht werd, ik wou verder kijken via de HDI Dune Duo, maar die herkende het schijfje niet. Meerdere schijven geprobeerd, sommige gingen wel andere niet. Ik was aan het denken om een externe bluray lezer (schrijver) te kopen en die op de USB poort aan te sluiten, maar ik had al vaker gedacht aan een PlayStation 5 of X-box series X, maar ze waren moeilijk te verkrijgen en de prijs van de weinige die je vond was absurd. Anderzijds speel ik weinig, enkel FIFA en in veel mindere mate Fight Night en Civilisation. Op de PC vlieg ik graag met vliegtuig simulator X-plane en dan vooral de Airbus 32x en Boeing 737-800. Microsoft Flightsimulator is dan weer grafisch een juweeltje, en al heb ik een krachtige PC weliswaar geoptimaliseerd voor fotobewerking, er kan altijd een bottleneck zijn in je systeem, dan is een X-box een veiligere keuze. Al ben je daar beperkt met plug-ins en andere randapparatuur. Maar toen ik ontdekte dat je gewoon Kodi kan draaien op dat ding, was de keuze snel gemaakt. En de weergave is top, mooi overzicht van de nieuwste films op je NAS, gemakkelijk zoeken volgens verschillende criteria, ... en als het al eens moet kan je er ook een bluray schijf mee afspelen. De bediening via de gamepad is niet altijd evident, zeker als je even wil skippen naar een bepaald moment in de film, de sprongen zijn te groot. Gelukkig bracht de mobile app daar soelaas.


En dan de Wharfedale Elysian 4's... ik had al wat artikels zien passeren over hoe subliem deze zijn voor hun prijskaartje, toch 8499 voor een paar.  Ik was gecharmeerd, behalve van hun prijs, en zei tegen een vriendin, ooit wil ik die hebben, denkend mss binnen 5 jaar op de 2de hands markt :roll: .
Tot ik plots een nieuw setje zie staan voor 5290€ en dan was de keuze na nog wat reviews te bekijken snel gemaakt, met de hoop nog een leuk bedrag te krijgen voor mijn Wharfedale Opus 2. Het blijft een risico om iets te kopen zonder te hebben gehoord en al zeker op een andere set, dat blijkt met mijn SaCD 30n die hier subliem klinkt en bij vorige eigenaar gewoon niet te beluisteren was op een set dat zo'n 40000€ kost.
Maar sinds ik Marantz heb als surround receiver had ik Wharfedale als speakers, eerst de Dimond 9 reeks nadien de Opus, dus ik zou verbaasd zijn dat het plots een mismatch was. Oké ze zijn groot en mijn woonkamer is eerder klein (25m² en 2,7m hoog) en is L-vormig het deel dat ze dienen te presteren is maar de helft daarvan.

Net aangekomen klonken ze heel sprankelend, helder, maar misschien te. Al was dat niet waar, het laag was niet in balans. Nu na meer dan 30u spelen is dat totaal verdwenen en is alles mooi in balans.

Is er verschil met de Opus 2, ja zeker. Het allergrootste verschil is de 3D soundstage die het met een enorm gemak neerzet. 'The Ballad of Bill Hubbard' van Roger Waters is daar een prachtig voorbeeld van. Het verhaal die verteld wordt over het eerste deel komt van over je linker schouder, verder in de track hoor je een hond rechts achter je blaffen. Dat kon ik ook bekomen met de Opus 2, maar het was lang zoeken om je speakers perfect ingedraaid te krijgen om het zo te hebben. Voor de Elysian maakt het allemaal weinig uit dat effect is er hoe je ze ook indraait. Als ik die track beluister denk ik vaak dat die in 5.1 aan het spelen is, niet dus Pure Direct (zonder sub overigens, die lijkt voorlopig niks toe te voegen, maar zonder Audessey heeft die een enorme dip op 55Hz en dat komt volgens mij door de plaatsing. De sub stond oorspronkelijk tussen het TV meubel en de rechter front speaker. Toen ik na de zomer mijn laminaat vloer heb vervangen, is verplaatst naar de rechter zijkant iets voor de rechter front speaker. Toen ik de eerste meeting deed met de Multieq32 app stond de kerstboom er al, rechttegenover de sub aan de andere zijde van de kamer en meen ik mij te herinneren dat vrij vlak was onder de 100Hz. Ik heb nu een goudpalm gekocht om daar te zetten, maar het boompje is half zo groot als de kerstboom en ik zie voorlopig geen verschil bij nieuwe metingen).

Maar ook het stereo beeld zet het mooi neer met sprekend gemak, ook daar wordt de zanger(es) mooi in het center geplaatst. Dat viel op met de song 'Jam' van Michael Jackson, op een bepaald moment wordt met een basketbal van links naar rechts en omgekeerd gekaatst, je kan die kaats perfect voor je plaatsen waar die botst.
De Elysian's met grotere woofers (8,5" vs 8") gaan minstens 3Hz lager en dat hoor je wel, maar ook wel iets strakker. De AMT tweeters klinken anders dan de dome tweeters uit de Opus, ik denk luchtigere en zuiverder de juiste omschrijving is waardoor ze meer opvallen. Dat is misschien ook deels omdat de scheiding tussen de instrumenten nog net iets beter is ook. Als je het totaal beeld bekijkt, is er ook meer body aanwezig. En alhoewel de individuele verschillen die je soms merkt echt heel minimaal, merk je toch als je terugschakelt naar de Opussen dat je iets mist en zou je ze niet meer willen ruilen.

Misschien had ik in mijn interieur toch liever zwarte gehad ipv walnoot, maar met de mooie korting was kiezen geen optie.


Een verbeterpunt waar ik nog over nadenk is hoe ik de akoestiek zou kunnen verbeteren. Iets waar ik aan denk is akoestische panelen achter de frontspeakers en TV.


Maar de vraag is welke speakers zullen hiervan profiteren, en vooral in welk frequentie bereik. Want nu lijkt het erop dat mijn 9 speakers een een piek hebben onder de 115Hz, en de sub een serieus dal van 25db op 55Hz.
 
Marantz Cinema 40, Marantz SACD 30n, Rotel RB-991
X-box Series X
Pioneer PDP-6080D
Zone 1 : 7.1.4 Wharfedale Elysian 4, Opus Tri-Center, Opus Tri-Surround,  SVS Ultra Elevation, PB12+
Zone 2 : HEOS AMP HS2 + Boston Acoustic A25
Zone 3 : Denon Home 150

RHK

Mooie uitleg en verhaal! Ik ben er, zonder jouw speakers gehoord te hebben, ervan overtuigd dat pure direkt (zonder Audyssey)
in stereo met alleen je 2 Elysians geweldig moet klinken. Die zijn echt wel in staat om een volledige muziekbeleving neer te zetten. Genieten!
Marantz AV7706* Rotel RMB-1575* Parasound ZampV3*B&W 702S3* Klipsch RP-504C* Klipsch R-112-SW sub* Hepta Bariton sub* Antimode 8033 SII *Hepta Spring* Atmos Dali Alteco C1*
LG Oled65G1RLA* Panasonic DMP-UB900* RU Connected*

NB

#335
Ik ga deze lap leeswerk later vanavond tot mij nemen.

Inmiddels gelezen.
Die Elysians zou ik ook wel eens willen proberen.

Kamer set:
Marantz PM 6007 - Q Acoustics 3050 - Infinity Alpha 10 - Yamaha CDS303 - Marantz cd 5000-
Pioneer DV-50LX- Bluetooth receiver BLS- B11.
Sennheisser HD 700 en Sennheiser IE 800.

Slaapkamer:
PM 6004, Mistral Bow 3, Philips cd 723, Dab+tuner.

dmeerpa

Zo volgende bestelling is geplaatst.

Een paar atmos speakers stond al langer op de planning, de bedoeling was een setje SVS Prime Elevation, maar door een mooie promo werden het nieuwe fronts (prijs van de Elysians is trouwens enorm gezakt).

tot op heden gebruikte ik mijn Boston Acoustic A25 als hoogte speakers, die staan los op de TV en totaal niet gekanteld naar de luisterplek.
Doordat ik vanaf 5 juli mijn mobiliteitsbudget kan gebruiken, en daarmee huisvestingskosten betalen, kan ik de rest van het jaar 1000€ aan hypotheek ermee betalen. Dus er is terug budget voor Atmos speakers. ik ben er nog niet uit of ik ga voor 7.1.2 of 7.1.4. De reden is dat de rear's 30 cm boven de luisterplek hangen, dit omdat de bank tegen de muur staat en om je hoofd niet te stoten. Vandaag geven die rears al het gevoel dat geluid van boven je komt, en ik weet dus niet of een extra set rear heights verschil zal maken.

Nu ik vond daarnet een setje SVS Ultra Elevations in Frankrijk, de winkel had ze enkel uitgeleend aan het magazine Annees Laser, en ze gaven 220€ korting, wel net geen 40€ verzending, maar uiteindelijk 153€ goedkoper dan normaal.
Ik hoop ze donderdag te hebben. Ik heb nog een bon van 5% in een andere winkel, heb nog 7 dagen om hem te gebruiken, dus 7 dagen om te beslissen of ik ga voor 7.1.4.

Zou iets moeten vinden om die SVS'en even te kunnen testen als rear heights, maar ga daarvoor geen gaten maken in mijn plafond. Ik heb wel van die hefboomstatieven waar ik mijn studioflitsers aanhang voor mijn fotografie (andere hobby).
Maar geen idee of ik iets zal kunnen vinden om die veilig vast te maken.

Marantz Cinema 40, Marantz SACD 30n, Rotel RB-991
X-box Series X
Pioneer PDP-6080D
Zone 1 : 7.1.4 Wharfedale Elysian 4, Opus Tri-Center, Opus Tri-Surround,  SVS Ultra Elevation, PB12+
Zone 2 : HEOS AMP HS2 + Boston Acoustic A25
Zone 3 : Denon Home 150

RHK

Ik zou eerst maar front heights Atmos gaan proberen. Het Atmos effect is tot op heden nou niet zo geweldig. Op sommige Blu-rays is dat Atmos signaal goed opgenomen en beter hoorbaar. Maar wat de streamingsdiensten aanbieden is niet best is mijn ervaring en nauwelijks hoorbaar.
Ik zie ook daarom geen noodzaak om hoogte speakers aan de achterzijde te gebruiken. Temeer omdat mijn surrounds achter al dichtbij de luisterpositie staan, zoals bij jou ook las ik.
Marantz AV7706* Rotel RMB-1575* Parasound ZampV3*B&W 702S3* Klipsch RP-504C* Klipsch R-112-SW sub* Hepta Bariton sub* Antimode 8033 SII *Hepta Spring* Atmos Dali Alteco C1*
LG Oled65G1RLA* Panasonic DMP-UB900* RU Connected*

pameijer

Als je Atmos beleving niet optimaal is komt dat meestal door je eigen setup. Als het echt goed is geregeld én ingeregeld geeft het een flinke meerwaarde. Belangrijkste is wel echt dat je de hoogtespeakers echt naar de luisterpositie indraait, geen enkele Atmosspeaker heeft een goede uitstraling (dispersie) wat verder van de hoofdas. Ik zou wel gewoon voor speakers in je plafond gaan, geen heights aan een muur. Maar het moet maar net kunnen natuurlijk.
Anthem MRX1120 / Sony UBP-X800M2 / Technics SL2000 + NAD PP2i/ Apple TV 4K + Nvidia Shield + Vero 4K+/ Vu+ Duo2 / LG 55C7 / JVC X7900 met iVisions Cinema 4K 260 cm / AVI ADM9.1RS actives front en center + AVI DM5 rears + 4x Micca M8C + Rythmik E15

RHK

Citaat van: pameijer op juni 17, 2024, 21:25:54Als je Atmos beleving niet optimaal is komt dat meestal door je eigen setup. Als het echt goed is geregeld én ingeregeld geeft het een flinke meerwaarde. Belangrijkste is wel echt dat je de hoogtespeakers echt naar de luisterpositie indraait, geen enkele Atmosspeaker heeft een goede uitstraling (dispersie) wat verder van de hoofdas. Ik zou wel gewoon voor speakers in je plafond gaan, geen heights aan een muur. Maar het moet maar net kunnen natuurlijk.

De Atmos beleving is gewoon nog niet wat het zijn moet, maar dat komt mijn inziens doordat er te weinig content is die goede Atmos beleving biedt en de goede Atmos opname mist. Behalve de door mij bedoelde blu-rays. Daar heb ik ook een apart draadje voor gemaakt destijds. In mijn set up heb ik verschillende opstellingen geprobeerd, zelfs even tijdelijk in de hoogte gebracht, brengt mij geen tevredenheid. CBdicX (is helaas niet meer op dit forum) heeft daar heel veel over geschreven en heel veel getest destijds. Hij kwam ook tot die conclusie.
En ja, de WAF factor laat hoogte montage ook niet toe.
Marantz AV7706* Rotel RMB-1575* Parasound ZampV3*B&W 702S3* Klipsch RP-504C* Klipsch R-112-SW sub* Hepta Bariton sub* Antimode 8033 SII *Hepta Spring* Atmos Dali Alteco C1*
LG Oled65G1RLA* Panasonic DMP-UB900* RU Connected*

dmeerpa

Citaat van: pameijer op juni 17, 2024, 21:25:54Als je Atmos beleving niet optimaal is komt dat meestal door je eigen setup. Als het echt goed is geregeld én ingeregeld geeft het een flinke meerwaarde. Belangrijkste is wel echt dat je de hoogtespeakers echt naar de luisterpositie indraait, geen enkele Atmosspeaker heeft een goede uitstraling (dispersie) wat verder van de hoofdas. Ik zou wel gewoon voor speakers in je plafond gaan, geen heights aan een muur. Maar het moet maar net kunnen natuurlijk.
De ruimte laat niet echt toe om een ideale setup op te zetten. Zo zou ik bv de linker side speaker in het midden van de woonkamer moeten plaatsen. Die staat nu ruim 2,5 meer naar links in verhouding met rechts. Verder zijn mijn 4 surrounds bipole of dipole speakers (vind het niet direct terug) en die moet je voor de rears ook alders plaatsen. Het is dus is vaak de gulden middenweg zoeken. Al ben ik 100% tevreden van de surround ervaring.

Dolby Atmos gaat er gebruikt in zijn 'speaker setup' inderdaad plafondluitsprekers, dit in tegenstelling tot Auro-3d.
Hoogtespeakers zouden ook voordelen hebben ten opzichte van plafond speakers, doordat ze in een kast steken zou de klank kwaliteit beter zijn, maar hoeveel invloed heeft dit op die hoogte effect kanalen. Ik vermoed meer dan ik denk. Dat merk ik toch ook bij mijn surround speakers. En zeker als we het hebben over 'echte' Atmos waar we objecten correct willen lokaliseren, dan moeten ze gewoon in staat zijn van een zeer goed 'stereo-beeld' op te zetten zoals we bij Hi-Fi verwachten met de 2 front speakers. Iets waar ik heb vastgesteld dat er tussen mijn Wharfedale Opus 2 en Elysian 4 een wereld van verschil ligt.

Ik zag ooit
deze YouTube video, waarbij de man in theorie gelijk heeft dat plafondspeakers bepaalde objecten niet correct zou kunnen plaatsen, maar in de praktijk misschien/waarschijnlijk niet gezien wat ik claim in vorige paragraaf.

Nu mijn plafond is 270cm hoog, dus wel ruimte voor een vals plafond, maar ik heb vandaag geen zin, nog de intentie een vals plafond te steken (bv spandoek) en speakers daarin te voorzien. Gezien ik voortaan een mobiliteitsbudget heb die deel uitmaakt van mijn loon, en dus een fikse loonsverhoging heb, heb ik niet de intentie hier te blijven wonen.

Citaat van: RHK op juni 17, 2024, 22:09:40De Atmos beleving is gewoon nog niet wat het zijn moet, maar dat komt mijn inziens doordat er te weinig content is die goede Atmos beleving biedt en de goede Atmos opname mist. Behalve de door mij bedoelde blu-rays. Daar heb ik ook een apart draadje voor gemaakt destijds. In mijn set up heb ik verschillende opstellingen geprobeerd, zelfs even tijdelijk in de hoogte gebracht, brengt mij geen tevredenheid. CBdicX (is helaas niet meer op dit forum) heeft daar heel veel over geschreven en heel veel getest destijds. Hij kwam ook tot die conclusie.
En ja, de WAF factor laat hoogte montage ook niet toe.

Ik heb eigenlijk nog geen luisterruimte bezorgd met een Atmos setup. Misschien zijn onze surrounds van dergelijke goede kwaliteit dat ze al zoveel toevoegen dat we het verschil amper horen. Want ik hoor geregeld hoogte effecten uit de rears, die ik ook in de hoogte lokaliseer. Komt dit nu omdat ze hoger hangen dan oor hoogte, of gewoon dat de rears objecten behoorlijk goed kan plaatsen.



Nu ben echt benieuwd naar het verschil tussen de gerichte front heights ten opzichte van niet gerichte boekenkast speakers.
Marantz Cinema 40, Marantz SACD 30n, Rotel RB-991
X-box Series X
Pioneer PDP-6080D
Zone 1 : 7.1.4 Wharfedale Elysian 4, Opus Tri-Center, Opus Tri-Surround,  SVS Ultra Elevation, PB12+
Zone 2 : HEOS AMP HS2 + Boston Acoustic A25
Zone 3 : Denon Home 150

dmeerpa

#341
Zo de SVS Ultra Elevation is zoals voorzien toegekomen. (Al liep het met DPD bijna helemaal fout af. Hadden gewoon aangebeld en de doos in de inkom van een flatgebouw met 52 wooneenheden neergezet, zonder zeker te zijn dat ik thuis was. Ik had net telefoon gehad van het palliatief zorgcenter dat mijn mama me wou zien en was bezig me klaar te maken om halsoverkop er naartoe te gaan. Was ik al weg geweest waren de speakers vermoedelijk ook spoorloos geweest).

Nu to the point.
De speakers staan nu op de TV als test maar moeten nu aan de muur bevestigd worden. Maar vraag ik me af op welke hoogte.
Initieel zou ik ze net onder het plafond monteren. De SVS Prime/Ultra Elevations hebben een hoek van 70/20°.
Mijn plafond is 270cm hoog, en ik zit op een 330cm van de muur. Mijn oren op 1 meter hoogte van de grond.

Ik heb even mijn direhoeksmeetkunde boven gehaald. Als ik ze net onder het plafond ga monteren, is het midden van de Elevation speaker zo'n 30 à 35 cm boven mijn oren gericht. Hang ik ze lager met het midden van Elevation speaker op 220cm hoogte, dan zijn ze richt op mijn oren gericht.

Hoe hoog hang ik ze nu best ?

De site van SVS is niet echt helpvol, de 'beam' is daar niet in dezelfde hoek als de speaker.
De begeleidende tekst zegt, De SVS Prime Elevation is een direct stralende hoogte-effect luidspreker met een volbereik dynamiek en het raffinement van een high-end boekenplank luidspreker. Monteer hem hoog aan de muur vlakbij het plafond met behulp van de eenvoudige Multi-Angle Wall Bracket...

Marantz Cinema 40, Marantz SACD 30n, Rotel RB-991
X-box Series X
Pioneer PDP-6080D
Zone 1 : 7.1.4 Wharfedale Elysian 4, Opus Tri-Center, Opus Tri-Surround,  SVS Ultra Elevation, PB12+
Zone 2 : HEOS AMP HS2 + Boston Acoustic A25
Zone 3 : Denon Home 150

TurboMarco

CiteerMonteer hem hoog aan de muur vlakbij het plafond met behulp van de eenvoudige Multi-Angle Wall Bracket...

Goedemorgen,

Lijkt mij vrij helder (zie illustratie)

CiteerDankzij de eenvoudige montage aan de muur of het plafond met de meegeleverde meerhoekige muurbeugel is installatie via de luidspreker of rechtstreeks aan een muur mogelijk in een positie naar boven, naar beneden of naar de zijkant.

Ik ben eigenlijk wel benieuwd hoe die muurbeugel eruit ziet.

CiteerIk heb even mijn direhoeksmeetkunde boven gehaald. Als ik ze net onder het plafond ga monteren, is het midden van de Elevation speaker zo'n 30 à 35 cm boven mijn oren gericht. Hang ik ze lager met het midden van Elevation speaker op 220cm hoogte, dan zijn ze richt op mijn oren gericht.

Heb je hier wel rekening gehouden met het afstraalgedrag van deze luidsprekers, althans voor zover bekend?

(main) Primare SPA21, Argon Stream2, Onkyo BDP 808, Speakerland Vector 0, Definitive Technology CS9040, Scan Speak Opus,subs: REL T9X(front), Beyma-Dayton-Hypex 2x12;(rear) , Velocity-Seas-Hypex 8+10"(center)

TurboMarco

(main) Primare SPA21, Argon Stream2, Onkyo BDP 808, Speakerland Vector 0, Definitive Technology CS9040, Scan Speak Opus,subs: REL T9X(front), Beyma-Dayton-Hypex 2x12;(rear) , Velocity-Seas-Hypex 8+10"(center)

dmeerpa

Citaat van: TurboMarco op juni 21, 2024, 07:47:03Lijkt mij vrij helder (zie illustratie)
Dat is de theorie, echter iedere ruimte is anders, de één zijn plafond zoals de mijne is 2,7m hoog. Maar oude woning is het soms maar 2,2 of 2,4. en voor nieuwbouw (in België moet het minimaal 2,6m zijn).
Ook zit de één dichter of verder van de muur.

Als het over speakers gaat hebben we het altijd over de sweet spot. En dat zal niet anders zijn voor deze height speakers.

Citaat van: TurboMarco op juni 21, 2024, 07:47:03Ik ben eigenlijk wel benieuwd hoe die muurbeugel eruit ziet.
Ze zijn mooi in beeld in de YouTube video die je post tussen 6:00 en 6:40.
Die SVS muurbeugel zijn niet te richten, ze monteren de speaker evenwijdig met de muur. Doordat het front hellend is (20°) wordt ze iets of wat gericht. Dus in mijn geval komen die vooraan ergen bovenaan de muur, en zullen dus 20% naar beneden gericht zijn.

Dus afstanden tot de muur en de montage hoogte beïnvloeden de sweet spot dus.

Citaat van: TurboMarco op juni 21, 2024, 07:47:03Heb je hier wel rekening gehouden met het afstraalgedrag van deze luidsprekers, althans voor zover bekend?
Nee ik heb er geen rekening mee gehouden, ik heb ook niet gevonden hoe groot het afstraalgedrag is.
Maar ik denk dat het toch handig is om de juiste hoogte te kennen voor de sweet spot, nadien kan je bijsturen voor de looks en/of de mogelijkheden.

Citaat van: TurboMarco op juni 21, 2024, 08:00:58
Net beslist, ik ga voor 7.1.4. ik heb de muurbeugel met wat gepruts kunnen vastmaken aan mijn boomstatief van mijn studioflitser. En deze boven de zetel gehangen en wat demo content via de XBOX Dolby Atmos app afgespeeld. Ik was heel positief verrast dat ik de het onderscheid kon maken of ze uit de rears kwamen of uit de elevation speakers. Ok toegegeven, bij een definitieve plaatsing zouden ze meer dan een meter hoger hangen. Met de fronts hoor ik weinig verschil, maar ok die moeten ook die staan nog steeds op de TV, blijkbaar zit er bovenaan in mijn muur een betonnen balk, en mijn draadloze boormachine geraakt er niet door. Morgen maar eens een echte klopboormachine lenen van een vriend.

Maar deel van de reden is misschien ook om dat deze elevations gericht zijn richting de zetel. De rear surrounds zijn zijn di of bipoles, die omringen je mss wat meer met geluid, waar de elevations directer zijn.
Mijn frontspeakers zijn van een heel andere caliber en klasse, die net uitmunten in het los laten komen van geluid. Bij stereo weergave hebben die geen moeite met geluid in de breedte, hoogte en diepte weer te geven, ze blinken uit in 3D geluidsweergave. Als de front elevations uiteindelijk ook zo'n 60-65cm hoger hangen zullen ze mss ook meer afgescheiden worden van het geluid uit de fronts.
En ja Audessey moet ik ook nog runnen. De rear elevation was onbewerkt, terwijl de fronts de correcties van mijn oude boekenkast speakers gebruiken.
Marantz Cinema 40, Marantz SACD 30n, Rotel RB-991
X-box Series X
Pioneer PDP-6080D
Zone 1 : 7.1.4 Wharfedale Elysian 4, Opus Tri-Center, Opus Tri-Surround,  SVS Ultra Elevation, PB12+
Zone 2 : HEOS AMP HS2 + Boston Acoustic A25
Zone 3 : Denon Home 150