Zo de volgende aankoop staat ook alweer gepland voor vandaag.
Mijn Thecus NAS N5550 met zijn 8Tb (Raid 5 van 5*2Tb) begint vol te geraken met alle muziek, films, series en foto's (meestal RAW formaat, zo'n 38,5Mb per foto, dit is de exacte data van de sensor van het fototoestel voor een foto, dus niks van compressie en van de bepaalde foto's de in Lightroom verwerkte foto als DNG of JPEG) die ik heb.
Ik zou de schijven 1 voor 1 kunnen vervangen door 4Tb (rond de 550€), maar het rebuilden zou héél lang duren, en ik zou het 5 maal moeten doorlopen. En nadien zou ik de raid moeten vergroten. De rebuilds zouden geen probleem mogen geven omdat dit net de opzet is van een RAID5.
Ik ben niet overtuigd dat dit hele proces vlekkeloos zou verlopen zeker omdat ik in dit process overschakel naar andere schijven (grotere capaciteit). Ideaal ware de data tijdelijk elders op te slaan, en gewoon schijven vervangen en nieuwe raid5 opzetten.
Mijn oog is gevallen op een QNAP TS-877 gold edition NAS (1000€)
- AMD Ryzen 7 1700 8-core / 16 threads (3000 Mhz, 3700 Mhz turbo) CPU
- 4 x 16GB Crucial RAM geheugen
- 2 x 2TB M.2 Samsung EVO SSD 860
- 8 x 2TB Sata600 Samsung 860 EVO SSD
Mogelijks ga ik dit uitbreiden met een 10GbE netwerk kaart, en ook de PC met een 10GbE kaart uitrusten en de beide rechtstreeks verbinden. Voordeel zou dan ook kunnen zijn dat ik de NAS als directe opslag gebruik waardoor ik nadien bestanden niet meer moet kopiëren naar de NAS, en vooral niet vergeet foto's van de PC te backup-en.
Het is natuurlijk duurder dan 5 nieuwe schijven, maar integraties met QNAP zijn ook wel populairder dan Thecus.
En het bedrijf lijkt me op sterven na dood, ik keek even naar hun huidige modellen en ook daar zie ik geen firmware updates meer verschijnen. Ook hun AppCenter lijkt dood, de Plex Media Server is nog een versie van 2017. Gelukkig biedt Plex zelf, wel nog steeds de recentste versies aan voor Thecus.
Ik heb nog geen idee wat ik ga doen met de Thecus NAS nadat ik alles heb overgezet. Veel kan ik er waarschijnlijk niet meer voor krijgen, maar anderzijds ze doet nog steeds waarvoor ze moet dienen.