Citaat van: xander32 op november 24, 2011, 12:17:08
Ach, het is zoals het is. In een huiskamersetting heb je nou eenmaal vaak van doen met beperkingen betreft opstelling. Al denk ik dat er nog wel de nodige winst is te behalen;
Met jouw relatief forse zuilen kan ik het mij niet voorstellen dat 10 cm. van de (achter)wand de meest optimale positie is. Ik ga er van uit dat 10cm. de minimale afstand is. Bijna iedere speaker gaat opbloeien wanneer die rondom enige ruimte heeft.
Dat wetende denk ik dat, indien jij ervoor zorgdraagt dat de front van de speakers minimaal gelijk met de voorkant van het meubel (liefst er nog iets voor) staat, daar een behoorlijke positieve verandering zal zijn betreft het geluidsbeeld .
En aan de rechterzijde allicht ook de sub met de speaker omwisselen van positie.
Sander.
Ik heb dit weekend weer wat zitten spelen. De fronts terug meer naar voren, tot zelfs voorbij het meubel, maar ik vond het terug minder. Dan maar de moeite genomen om de oorspronkelijke handleiding uit te kast te halen van de Wharfedale Opus 2 en niet die van de Opus2 2. Daar wordt gesproken van ideaal 20 cm en minstens 75 cm uit de hoeken. Nu dat laatste is niet mogelijk tenzij ik de rechter zuil switch met de sub. Dat dan maar geprobeerd, echter de rechter zuil komt dan reeds een stukje voorbij het kader van de plasma. Als in het zo wil, moet ik de plasma beugel verhangen, maar daar heb ik geen zin. Dan de sub aan de rechter zijkant geplaatst naast de zetel maar dat was niet mooi in de woonkamer.
Enige optie is nog de linker muur, maar dan heb in een heel lange sub kabel nodig en kan ik de netfilter niet gebruiken voor de sub. Of ik moet onder de tegelvloer kabels trekken maar ik denk dat ook dat niet haalbaar is.
Uiteindelijk alles terug geplaatst maar op 20cm van de muur en dat klinkt fantastisch. Het laag komt meer tot zijn recht, niet alleen in stereo maar ook in surround. Nu merk ik nog meer wat voor een monster die SVS sub is. Ik moet echt niet hard gaan om de buren te laten mee genieten.
Voorlopig is de drang naar een bijkomende stereo versterker of een dedicated CD speler niet langer aanwezig. Al vind ik die PM11 en PM15 schitterend om te zien alleen daarvoor wil in er één.