De set van dmeerpa

Gestart door dmeerpa, januari 28, 2009, 17:48:28

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

pameijer

Wanneer ga je hem 2e-hands te koop aanbieden?  :yes:
Anthem MRX1120 / Sony UBP-X800M2 / Technics SL2000 + NAD PP2i/ Apple TV 4K + Nvidia Shield + Vero 4K+/ Vu+ Duo2 / LG 55C7 / JVC X7900 met iVisions Cinema 4K 260 cm / AVI ADM9.1RS actives front en center + AVI DM5 rears + 4x Micca M8C + Rythmik E15

xander32




Flinke speakers die Opus 2; kan je er iets over vertellen?

dmeerpa

Citaat van: xander32 op december 16, 2017, 19:19:33
Flinke speakers die Opus 2; kan je er iets over vertellen?

Het gaat om de eerste serie van de Wharfedale Opus (ze hebben ooit een versie 2 gemaakt).
Bij de frontspeakers had je de Opus 1, 2 en 3.
Ik heb dus de 2. Volgens het boekje, zouden het handgemaakte echte houten behuizingen zijn. Die over meerdere dagen in hoog glans 'Piano' gelakt werden. De interne bekabeling in de US modellen is Monster XP kabel, en ander landen kunnen andere hoge kwaliteits OFC kabel gebruikt zijn.
De woofers zijn geweven bi-carbon. Dit zorgt voor een stevig en stijf materiaal die zouden moeten zorgen voor een heel lage interne resonantie.
Voor het mid, wordt een soft dome gebruikt van studio monitor kwaliteit. Waar zijn sterkte ligt bij een heel lage distortie van minder dan 1% bij 100db over het gehele bereik.
Voor het hoog wordt ook een soft dome gebruikt met dezelfde eigenschap.
Alle spoelen zijn lucht gekoeld en gebruiken heel dikke draad voor zeer lage invoegverlies. Alle condensatoren zijn ofwel, low loss, low ERC polypropylene of hoge kwaliteits audio grade reversable electrolytics.
De maximum tolerantie voor elke driver is rond de 1db.
De speakers worden per set gemaakt en hebben daarom ook een S/N. Ze komen met een meetrapport die aantoont dat de meetbare verschillen tussen beide units verwaarloosbaar zijn.

De Opus 2 is dus een 3 weg speaker van 6Ohm met een bereik van 33Hz tot44kHz (+/-3db).
Met een vermogen van 250Watt. aanbevolen versterken is 100-500Watt.
De speaker is 1120cm hoog en weegt net geen 30kg.

Als ik me nog goed herinner was hun prijs 3600à 4000Eur. De center ergens iets van 1000 en de 4 surrounds samen ook 3000. Nu ik heb deze 7.0 set kunnen kopen met de nodige korting omdat ze dienst hadden gedaan als demo modellen. Niks mis mee, waren dus al lekker ingespeeld :D

Het zijn erg heldere speakers zonder schel te klinken. Dus een warmere receiver/versterker zoals de Marantz is wel een goede match. Al vond ik ze iets mooier klinken met de SR8002 dan met de SR7005 en SR7008. Al zijn die laatste wel een verbetering qua zuiverheid. Maar het warme is iets minder.

Ik heb in het verleden ook geluisterd naar KEF en B&W maar die vond ik in het laag niet goed genoeg, dit heb ik niet met deze.
Met de de SR7005 merkte ik wel dat ik wat meer vermogen kon gebruiken. Net als de SR8002. Heb toen een 2de hands ROTEL eindbak gekocht die dacht ik 250Watt levert bij 6Ohm. Dat was een hele verbetering. Nu met de SR7008 merk ik geen verschil met of zonder die eindbak (behalve in mijn verbruik :D ).

Nadeel is gewoon de afmeting, niet alleen van de fronts maar ook de center en de surrounds. 1 surround is 46cm breed :s dus plaatsing is niet altijd alles. Maar het geluid maakt alles goed.



Marantz Cinema 40, SACD 30n
Rotel RB-991
X-box Series X (KODI)
Chromecast met Google TV
Pioneer PDP-6080D
Zone 1 : Wharfedale Elysian 4, Opus Tri-Center, 4 x Opus Tri-Surround,
              SVS 4 x Ultra Elevation, PB12+
Zone 2 : Boston Acoustic A25

dmeerpa

Citaat van: pameijer op december 16, 2017, 17:26:03
Wanneer ga je hem 2e-hands te koop aanbieden?  :yes:
Het meubel of de receiver :D
Mocht de feeback van de SR8012 heel positief zijn en een upgrade ten opzichte van de SR70xx dan kan dat wel eens vlug gaan ;)

Jaren gezocht naar eenpassende kast, die gaat niet snel weg. Rechts achetr het deurke steekt mijn Belkin PureAV Home Theater Power Console PF40 netfilter die ook al het formaat van een receiver heeft. Verder nog een switchje voor alle netwerk aansluitingen, en internet gateway voor de verwarming en nog één voor de rook en inbraak alarm.
Marantz Cinema 40, SACD 30n
Rotel RB-991
X-box Series X (KODI)
Chromecast met Google TV
Pioneer PDP-6080D
Zone 1 : Wharfedale Elysian 4, Opus Tri-Center, 4 x Opus Tri-Surround,
              SVS 4 x Ultra Elevation, PB12+
Zone 2 : Boston Acoustic A25

xander32

Dank voor jouw uitgebreide reactie :yes:, bijzondere ls met een dome mid. Die kom je niet veel tegen. Heb dat enkel bij Zep z'n ATC's gezien.

dmeerpa

Op audio/video vlak is er de voorbije 10 jaar niks veranderd in de set.
Nu de speakers en de bronnen zitten in mijn budgetklasse toch bij de betere toestellen.
Receivers staan niet stil en evolueren continu, meer kanalen, nieuwe surround modes, betere Audessey en nu ook DiRac.
Ook HDAM's en DAC's verbeteren elke keer.

Dus na 10 jaar trouwe dienst mag er een andere komen. In 2017 wel gedacht aan de SR8012 en nadien de SR8015. Maar er is een mooie roadster (BMW Z4 gekomen) en een rondreis van een maand doorheen Centraal Midden-Amerika.

Zelfs na een volledige keuken renovatie zijn er centen genoeg zonder het spaarpotje aan te raken om de receiver te vervangen.

De keuze ligt bij een SR8500 en een Cinéma 40 (op 100€ na kosten ze evenveel), beiden een mooie korting omdat ze als 2de keus verkocht worden maar 100% werkend, onbeschadigd en volledige garantie.

Ik lig nog in 2 strijd, Ik heb het wel voor de looks van de c40 in het zwart, echter de zilveren SR8015 past wel bij mijn UD7006. Vreemd trouwens dat Marantz geen videobronnen meer verkoopt.
Het vermogen is niet direct een issue, de SR7008 kan mijn speakers aan, en heb hier nog de Rotel RB997 die ik terug kan integreren (wat ze eigenlijk al is sinds gisteren).
Het zal dus vooral op de audio prestaties neerkomen.

Een idee is, mocht er een C30 komen wel vrij snel te vernieuwen wat die zal wel beter zijn dan de C30 en de SR8015.
Maar komt die er? Waarom is het er zo stil rond?
En het niet gezegd dat ik de upgrade naar de c30 daadwerkelijk ga doen, en dan is de c40 wel een plus op gebied van de HDMI ingangen. Want kans bestaat dat ik er terug een decennia mee doe.

Waarom niet wachten als er niks aan makeert
1. Het besef dat er na 10 jaar serieuze verbeteringen zijn op receivervlak doet je beseffen dat de set naar een hoger niveau kan om nog meer uit de speakers te halen.
2. DTS-X Virtual en Atmos Virtual zijn dingen die ik wel eens wil proberen en misschien zelfs eens spelen met 7.1.2
3. Als ik iets in gedachten heb, wil ik het gisteren en niet morgen ;)
4. Ik kan een mooie korting bekomen, wat bij een eventuele overstap naar de C30 kan zorgen dat ik niet teveel verlies bij een doorverkoop (of overname).
Marantz Cinema 40, SACD 30n
Rotel RB-991
X-box Series X (KODI)
Chromecast met Google TV
Pioneer PDP-6080D
Zone 1 : Wharfedale Elysian 4, Opus Tri-Center, 4 x Opus Tri-Surround,
              SVS 4 x Ultra Elevation, PB12+
Zone 2 : Boston Acoustic A25

dmeerpa

Beslissing is genomen  pompom  pompom
De Cinema 40 is besteld, en het is een volledig nieuwe geworden, deze die ik op het oog had is gisteren verkocht.

In de loop van volgende week komt hij eraan  HB
Marantz Cinema 40, SACD 30n
Rotel RB-991
X-box Series X (KODI)
Chromecast met Google TV
Pioneer PDP-6080D
Zone 1 : Wharfedale Elysian 4, Opus Tri-Center, 4 x Opus Tri-Surround,
              SVS 4 x Ultra Elevation, PB12+
Zone 2 : Boston Acoustic A25

dmeerpa

En het gaat plots snel, zonet een Marantz SACD 30n opgehaald.
Me wel even mispakt aan het gewicht ... 13,5kg droog aan de haak.

Vlug even aangesloten direct op de Rotel RB997 eindbak dankzij de ingebouwde voorversterker... wat een plaatje zet die neer.
Daarna de SR7008 tussen de SACD 30n en de Rotel RB997 gezet. Dit klonk minder maar nog steeds heel goed, benieuwd wat het gaat geven met de Cinema 40. Ik hoop dat hij hier morgen is.

Waar ik wel meer van had verwacht is van de zijdelingse verlichting in het frontpaneel, merk je weinig van.
Ben evne aan het zoeken of je deze op dit model ook kan aanpassen naar blauw.
Marantz Cinema 40, SACD 30n
Rotel RB-991
X-box Series X (KODI)
Chromecast met Google TV
Pioneer PDP-6080D
Zone 1 : Wharfedale Elysian 4, Opus Tri-Center, 4 x Opus Tri-Surround,
              SVS 4 x Ultra Elevation, PB12+
Zone 2 : Boston Acoustic A25

JohnWx

Mooi apparaat en geniet ze

Wat andere ook zeggen op je eigen gevoel gaan
Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

NB

Lekker bezig. Mooie spullekes. :yes:
Kamer set:
Marantz PM 6007 - Q Acoustics 3050 - Infinity Alpha 10 - Yamaha CDS303 - Marantz cd 5000-
Pioneer DV-50LX- Bluetooth receiver BLS- B11.
Sennheisser HD 700 en Sennheiser IE 800.

Slaapkamer:
PM 6004, Mistral Bow 3, Philips cd 723, Dab+tuner.

dmeerpa

Zo de Cinema 40 is ook aangekomen.
Ik was verrast dat de fronts van de Cinema 40 en de SACD 30n niet identiek zijn. De aluminium plaat in het midden steekt meer uit op de c40. Ook is 'carbon' achtige elementen de zijkant een stuk breder. Dit is hier nu geen issue omdat ze in het TV meubel zullen steken, en naast elkaar zullen staan en niet op elkaar.

De helderheid van de sierleds in het frontpaneel zijn ook op de c40 te donker, net zoals bij de SACD 30n (was 2de hands dus ben nu zeker dat dit geen defect is). Ik ben overtuigd dat het een heel mooi effect had kunnen geven 's avonds. Nu merk je daar eigenlijk totaal niks van. Op de c40 heb ik gevonden om de leds even blauw te maken, maar maakt geen verschil, en op het zwart lijkt het witte licht toch net iets beter.

Ik sukkel de laatste tijd wat met de gezondheid, en ben te moe om deze avond de receiver volledig aan te sluiten. Heb wel snel even de 2 front speakers aangesloten en de SACD 30n.

Ik heb dan een FLAC (Diana Krall) gestreamd via HEOS zowel via de c40 als de SACD 30n (analoog aangesloten) via Pure Direct. Hier hoor ik alvast verschil dat de SACD 30n zuiverder klinkt. Ook de stem van Diana is er een heel groot verschil, gebruik ik HEOS op de receiver is haar stem veel zwaarder dan via de SACD 30n.

In stereo voelt het niet aan de de receiver te kort schiet om mijn Wharfedale Opus 2 aan te sturen. Maar zal de komende dagen zeker vergelijken door ook eens de Rotel in te schakelen als eindtrap.
Ook bij 7.1 wil ik zien of de Rotel een meerwaarde is.
Ergens hoop ik van niet, dat is een toestel minder in de kast, anderzijds is het verdomd lastig om de zware Monster Sigma² Speakerkabel aan de luidsprekerterminals te bevestigen, alles is zo krab dat ze de connectors krom trekken.
Marantz Cinema 40, SACD 30n
Rotel RB-991
X-box Series X (KODI)
Chromecast met Google TV
Pioneer PDP-6080D
Zone 1 : Wharfedale Elysian 4, Opus Tri-Center, 4 x Opus Tri-Surround,
              SVS 4 x Ultra Elevation, PB12+
Zone 2 : Boston Acoustic A25

WilliamB

Gefeliciteerd met je aankoop  notworthy
Set 1: Marantz PM11s1, SA11s1/ Auralic Altair G1 / Audio Physic Scorpio 25, tempo VI, Spark 5, Celcius / Atmos Vocal 100Icw 5
Marantz SR8012 / SVS PC13Ultra/Sony VPL-vw590 4K isf/Zidoo z1000
Set 2: Marantz PM7004 /Teac NT-505 /Dynaudio Focus 160 / Rega P3

Marvin

Van harte, mooie set zo!!

RHK

Prima set zo, benieuwd wat eventueel de verbeteringen zijn.
Marantz AV7706* Rotel RMB-1575* Parasound ZampV3*B&W 702S3* Klipsch RP-504C* Klipsch R-112-SW sub* Hepta Bariton sub* Antimode 8033 SII *Hepta Spring* Atmos Dali Alteco C1*
LG Oled65G1RLA* Panasonic DMP-UB900* RU Connected*

NB

Citaat van: dmeerpa op oktober 18, 2023, 19:08:39Zo de Cinema 40 is ook aangekomen.

Ik sukkel de laatste tijd wat met de gezondheid, en ben te moe om deze avond de receiver volledig aan te sluiten. Heb wel snel even de 2 front speakers aangesloten en de SACD 30n.

Succes met je gezondheid en geniet van je mooie set.
Kamer set:
Marantz PM 6007 - Q Acoustics 3050 - Infinity Alpha 10 - Yamaha CDS303 - Marantz cd 5000-
Pioneer DV-50LX- Bluetooth receiver BLS- B11.
Sennheisser HD 700 en Sennheiser IE 800.

Slaapkamer:
PM 6004, Mistral Bow 3, Philips cd 723, Dab+tuner.