Inmiddels heb ik heel wat versterkers gehad in het verleden .
Mijn eerste installatie kreeg ik van mijn vader toen ik 11 jaar was .
Vanaf die tijd heb ik met regelmaat andere versterkers gehad , en zelfs toen in mijn kinderjaren kon ik de verschillen horen als ik weer een betere versterker kreeg of kocht .
Mijn eerste serieuze versterker kocht ik toen ik een jaar of 20 was , het was een Denon van 1500 gulden rond 1985 , type weet ik niet meer .
Verving na een jaar of wat de Denon voor de Marantz model 170DC /model 3250 kombinatie , dit klonk aanzienlijk beter dan de Denon .
Verving na heel wat jaren de voor /eind kombinatie door de Marantz PM-14mk2ki van 3250 euro , die klonk weer duidelijk beter qua klankkleur en sprankelender .
Na een jaar of drie verving ik de Marantz PM-14mk2ki door mijn huidige Accuphase E-408 versterker van 6500 euro , de Accuphase heeft veel meer dynamische reserves , klinkt een stuk mooier qua klankkleur en vooral sprankelender en een betere diepte en breedte weergave .
De Accuphase heeft een aanzienlijk krachtigere voeding en de Elco's van de voeding zijn de helft groter dan van de PM-14mk2ki , wat dat met het geluid doet weet iedereen wel zo'n beedje hier .
De voeding bepaald voor een groot deel de kwaliteid van een versterker , een magere voeding heeft geen reserves bijna , een grote voeding wel , dat hoor je erg duidelijk terug zodra er veel stroom geleverd moet worden door de elco's tijdens erg dynamische muziekstukken .
Je hebt dan vrijwel geen dynamische krachtopbouw en in het andere geval juist heel veel .
Infeite vertel ik hier niets nieuws mee , dit is algemeen bekent in de hifi wereld .
Tot nog toe is iedereen het er mee eens dat versterkers verschillend klinken , behalve dan de topic opener .
Als versterkers allemaal hetzelfde klinken waarom heb je dan op de hele wereld zo'n enorme hoeveelheid fabrikanten vanaf heel goedkoop tot vele tien duizenden euro's voor maar één monoblok .
Die gasten die sporen niet helemaal vermoed ik , waarom een peperdure versterker ontwerpen als die van 2000 euro precies hetzelfde doet .
Als het echt onzin zou wezen dan kocht toch niemand zo'n peperdure versterker dan bestonden er waarschijnlijk ook geen hifi winkels , want dan kocht iedereen zijn stereo wel bij de Mediamarkt voor een paar honderjes .
Zou een DAF dan misschien toch hetzelfde rijden als een Ferrari of een Zündapp als een Ducati ?
Stof om over na te denken
Groeten EDWIN B