Ola!
gisteren zijn wij (Linda,kids,en ik) naar onze mattie Mars getogen ,naast een goede zin hebben we meegenomen Mars zijn fel begeerde
Marantz PM82 en een
Panasonic DVD-RA71 ,de DVD-A speler diende om eens te beluisteren wat het verschil nu is tussen CD en DVDA,maar goed daar later meer over.
Sinds de laatste keer dat ik bij mars was is er toch wat veranderd,zo viel meteen de hele mooie
Samsung tv op,we keken naar wat verschillende uitzendingen waaronder ook in HD formaat,omg
wat een mooi beeld ! ,haarscherp met hele natuurlijke kleuren kortom een heel natuurlijk beeld waar nergens de nadruk op iets gelegd word.
Tijdens het reconstrueren van de
Linn luidspreker kabel wat gepaard ging met enig gezucht en veel zweetdruppels
hebben mijn kinderen zich uitermate vermaakt met de Xbox 360,ook daar heb ik met veel bewondering naar gekeken,vooral de game Call of duty
Modern warefare met een hele mooie grafische beeld,hoewel ik mij afvroeg hoe het mogelijk is dat mijn gamers pc met state of the art
componenten die bovendien al snel het viervoudige kost van een xdoos in grote lijnen niets beter presteert ,wel was te zien dat met name de omgeving waar het spel zich in manifesteert de textures van de xdoos wat gecomprimeerd lijken te zijn,maar goed dat is eigenlijk van een ondergeschikt belang,je richt je immers op de vijand in de game en je schiet niet op bomen en struiken .
Wederom veel lof voor de tv maar ik kom ook om te luisteren naar muziek,in de eerste plaats stond er een
Kenwood receiver die an sich goed zijn werk deed,na wat materiaal van Metallica beluisterd te hebben was het tijd voor de PM82 .
Deze werd aangesloten op de Panasonic DVDA speler,voor het eerst kon ik beluisteren wat het verschil is tussen CD en DVDA,als bronmateriaal werd er geluisterd naar
Porcupine tree en wel het album
Lightbulb Sun ,dit is een album met CD en als bonus een DVDA met een 5.1 mix en een hoge resolutie 24 bit stereo van het gelijknamige album.
Allereerst ging de DVDA in de speler en er werd uiteraard naar de 24 bit stereo opname geluisterd ,dit betreft een hele ruimtelijke weergave met een hele duidelijk plaatsing van vocalen en instrumenten,tegen het eind van het nr
Russia on ice komt er een golf van laag over je heen die door merg en been gaat,en dat te bedenken dat de slanke
MC systems luidsprekers slechts een 17 cm laag/mid unit heeft
Ik blijf mij steeds weer verbazen wat deze luidsprekers in huis hebben.
Na het ruim 13 minuten lange nummer hebben we het zelfde nr in dezelfde speler maar dan in normaal CD formaat met de volumepot van de PM82 in de zelfde stand nog eens beluisterd,Mars en ik keken elkaar aan en dachten meteen het zelfde waar te nemen,de CD opname was een stuk luider,en mars vroeg mij dan ook of ik aan de volumeknop van de versterker had gezeten.....nee dus,wat ook duidelijk opviel was de vette sound die we beiden toch wel als zeer prettig ervaren,ook was het stereo beeld een stuk kleiner en het leek wat meer aan de luidsprekers vast te plakken,onze conclusie was eenduidig en luide dat de DVDA een veel groter 3D beeld neer zet maar toch de wat vette sound van CD erg lekker in het gehoor lag.
Vervolgens was de eer aan de
Audio Analogue CD speler van Mars,die speler klink net iets warmer dan de Panasonic en zet duidelijker een groter 3D beeld neer ,de ruimtelijke weergave van de Panasonic met DVDA en het vette van de CD in de Panasonic,dan blijkt maar weer dat een nr van ruim 13 min zich goed leent om de verschillen bloot te leggen.
Over de PM82 kan ik kort zijn,deze doet goed zijn werk en heeft geen enkele moeite om de 91db luidsprekers van MC systems aan te sturen met zijn 100W @ 8 Ohm,ook van hoge warmte ontwikkeling is geen enkele sprake,ook niet in de class A modus.
Na wat kleppen en snaaien zijn we zoals afgesproken naar Scheveningen getogen met de tram,voor mijn jongste zoon een unieke ervaring en ook aan de pier werd een bezoekje gebracht,al met al weer een zeer geslaagde dag en we hebben enorm genoten.
thx mars ,tot de volgende keer & have fun met de versterker.
grtz Marco