[Netkabels] niet te geloven en toch waar!!!

Gestart door mars, maart 08, 2008, 11:51:03

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 8 gasten bekijken dit topic.

Leonneke

Citaat van: mars op maart 08, 2008, 11:51:03
en nou komt het...... echt elke kabel maakt verschil , maar dan niet zo'n klein beetje ook :no: .
grtz mars

Deze vraag, nou komt het, is speciaal voor Mars ..............

Mars. Je hebt duidelijk verschillen waargenomen in de kabels. Maar, nu ga ik het je echt lastig maken.
Klinken de andere kabels "anders" of klinken de andere kabels "beter" - "slechter"  :?

Ik heb zelf in ieder geval problemen ondervonden door het verwisselen van luidsprekerkabels. Ik hoor met name sterke verschillen tussen een tweetal sets. Na enige maanden luisteren wil ik altijd graag switchen. Ik hoor dan in elk geval een "ander" geluid. Op dat moment kan ik dat omschrijven als "beter". Dan, na enkele maanden, weer terug naar een vorige set. Klinkt "anders" en op dat moment ook weer "beter" ...........

Dus mijn vraag vooral. Kun je op dit moment 1 van de kabels aanwijzen als "de betere" of "de beste".
( Welke dat dan ook mag zijn ) ..............

Graag wil ik de medeforummers laten delen in een "wijze les" van Ruud Jansen van Speakerland:

Op het moment dat je luistert en bepaalde zaken vallen je op in het geluidsbeeld, dan zijn dat juist de zaken die na verloop van tijd gaan irriteren in het geluidsbeeld. Hoe meer er opvalt in het geluidsbeeld, des te slechter zal het geluid je na verloop van tijd gaan bevallen.

Overigens is dit een mening die gevormd is door iemand die van "neutraal" geluid houdt. (ikzelf ook).
Maar een grote kern van waarheid kon ik er zelf wel in ontdekken.
Groetjes Leonneke .  . ...

Maurice

Citaat van: Leonneke op maart 12, 2008, 00:51:42
Graag wil ik de medeforummers laten delen in een "wijze les" van Ruud Jansen van Speakerland:

Op het moment dat je luistert en bepaalde zaken vallen je op in het geluidsbeeld, dan zijn dat juist de zaken die na verloop van tijd gaan irriteren in het geluidsbeeld. Hoe meer er opvalt in het geluidsbeeld, des te slechter zal het geluid je na verloop van tijd gaan bevallen.

Overigens is dit een mening die gevormd is door iemand die van "neutraal" geluid houdt. (ikzelf ook).
Maar een grote kern van waarheid kon ik er zelf wel in ontdekken.

Ik hou ook van een neutraal geluid, en zo ken ik er nog veel meer. Probleem is alleen, wat is een neutraal geluid? Sommigen vinden het een kil geluid, anderen weer een warm geluid. Dit is dus behoorlijk subjectief!

De statement dat zaken die opvallen later gaan irriteren kan ik onderschrijven, dit gaat meestal op (tenzij je opvalt dat het nu echt beter klinkt).
Voorbeeld: toen ik mijn Siltech interlink kreeg en deze mijn monster interlink liet vervangen, viel mij direct op dat het geluid veel killer, maar ruimtelijker was geworden. Het hoog leek ook meer aanwezig.
Later ben ik dit als uitermate prettig gaan ervaren en nu vind ik Monster veeeeeel te warm.
Monster is dan een warm kleurende interlink, terwijl Siltech in mijn optiek een neutrale is.
Rev. Maurice
Ordained Dudeist Priest at Dudeism, the Church of the Latter-Day Dude

Maurice

Citaat van: Leonneke op maart 11, 2008, 01:12:42
Regelmatig zie ik de opmerking voorbij komen dat er geen verschil gemaakt kan worden omdat de stroomkabel niet in de signaalweg zit. Dit noem ik op zijn minst "kort door de bocht"...........
Niet helemaal kort door de bocht, hij zit namelijk echt niet in de signaalweg!

Citeer
Laten we voor de gein eens een testopstelling maken waarbij de stroomkabel in het stopcontact zit en daarna NIET in het stopcontact.  Gegarandeerd dat er verschillen waarneembaar zijn. De stroomkabel is namelijk onontbeerlijk voor het signaal. Maar even wat dieper uitgewerkt.
notworthy :schater: :schater:

Citeer
Laten we eens een stroomkabel nemen van, zeg maar, 200 meter lengte. Deze stroomkabel rollen we vervolgens op, op een houten balk, dus tal van "windingen"................  Ik ben geen techneut, maar ik weet redelijk zeker dat dit een invloed zal hebben op het geluidsbeeld. Een vette brom, een hoop gesuis en geruis ..........
Je hebt zojuist een spoel gecreëerd, maar ook een antenne. Toch weet ik niet of je dit terug gaat horen, er staat immers nog steeds een constante spanning op de kabel die niet in de signaalweg zit.

Citeer
Nemen we de stroomkabel van de tuner ............  Laten we eens een zeer slecht afgeschermde kabel nemen. Ik denk wederom dat er "geruis" waarneembaar zal zijn.  De stroomkabel van de tuner werkt namelijk eender als een antenne.   Of als laatste voorbeeldje:  Laten we 7 apparaten nemen en alle 7 apparaten voorzien van een stroomkabel van 4 meter. Al deze kabels vlechten we lekker strak in elkaar, of we rollen ze in elkaar op. Ik denk dat er wederom van alles waarneembaar zal zijn.
Nog steeds geen idee of dit gaat optreden, immers....
Wel spelen Lorentz krachten een rol.

Citeer
Natuurlijk zit een stroomkabel niet in het signaalpad. Maar een stroomkabel kan wel zaken toevoegen aan het signaal.  Een krachtige TIK van het aanspringen van de koelkast, is duidelijk waarneembaar in je stereoset als alles op dezelfde groep hangt.
De stroomkabel voegt nog steeds niets toe. Wat er met het aanspringen van de koelkast gebeurt, is dat er een spanningspiek op het net komt, waardoor je tijdelijk een hogere spanning hebt. Hier reageert je apparaat op.

Citeer
Ik ben dus de bescheiden mening toegedaan dat de stroomkabel wel degelijk kan bijdragen aan "storingen" in het geluid.
Je hebt in ieder geval een aantal zeer interessante scenario's gegeven, die in de praktijk te testen zijn! Heeft iemand nog 200m stroomkabel over?

CiteerIn een aantal gevallen zelfs zeer krachtige storingen.  Enige tijd terug hing mijn t.v. nog op dezelfde groep als de koelkast. Telkens als de koelkast aansprong, flikkerde het beeld eventjes. In dat geval zit wederom de stroomkabel niet in de signaalweg, maar kan de kabel wel storingen doorgeven aan de signaalbron.
Wederom een verstoring in het net zelf, maar daar heeft de netkabel geen invloed op.

Citeer
Als laatste een complimentje voor Vielzweck. Inderdaad. Wetenschap is slechts wat op "dit moment" het meest aannemelijk kan worden gemaakt, totdat ..............

Er zijn een aantal fora ( ik noem geen namen ), waar een aantal mensen "wetenschap" verwarren met:
"Het is zo want het is bewezen en dus staat het vast" of "Het valt niet te bewijzen dus bestaat het niet".
Wat dit betreft schaar ik mij graag achter de uitspraak van Dreistein ( broer van de bekende Einstein ):

De mens die zich omringt met feiten, niet toestaat dat hij verrast wordt, geen flits van intuïtie kent, geen veronderstellingen maakt, geen risico neemt, leeft in een afgesloten cel.
notworthy Die mening ben ik namelijk als wetenschappelijk aangelegde persoon ook aangedaan ;)

Volgens mij moeten we eens wat testen gaan organiseren!
Leonneke, zou Ruud niet zo'n dag willen sponsoren in zijn zaak?
Rev. Maurice
Ordained Dudeist Priest at Dudeism, the Church of the Latter-Day Dude

Leonneke

Citaat van: Maurice op maart 12, 2008, 21:25:47Leonneke, zou Ruud niet zo'n dag willen sponsoren in zijn zaak?

Nou Maurice ..............  Dat durf ik echt niet te zeggen. Ik heb een goede band met Ruud, maar deze bestaat uit Verkoper - Afnemer/Klant.

Ik denk wel dat Ruud openstaat voor een soort DEMO dag of iets in die geest. Overigens is Ruud ook dealer van Marantz. Dat was zijn eerste merk volgens mij. ( Inmiddels zijn dit er meer geworden )............

Na enkele maanden al genoten te hebben van dit forum, is me overigens iets opgevallen.
Velen besteden behoorlijk wat geld aan apparatuur. Een aantal is zelfs in staat apparatuur te repareren en te modificeren. Wat mij telkens verbaasd, is dat een groot aantal mensen nog steeds kiest voor fabricage luidsprekers.

Ik ben zelf van mening dat de luidspreker op zich toch de belangrijkste component is binnen een systeem.
Natuurlijk begeef ik mij hier op glad ijs, maar het uiteindelijke klankbeeld / geluid / ruimtebeeld wordt voor het grootste gedeelte bepaald door de kwaliteit van de luidsprekers.

Juist op dat gebied kun je een enorme QUANTUMLEAP maken door zelf een speaker te bouwen.
Wat dat betreft denk ik, dat het zonder meer een meerwaarde kan hebben als we een soort demo dagje regelen bij Ruud....  Ik denk dat heel veel Marantzers er echt versteld van zullen staan, wat je met een zelfbouwset kunt besparen aan geld en kunt winnen aan kwaliteit.  Kortom, iets in die geest wil ik eventueel wel opzetten.

Mocht er interesse zijn in die richting, start ik een topic en benader ik Ruud .........

Groetjes Leonneke en bedankt voor je heldere uitleg
Groetjes Leonneke .  . ...

joep

Zal zelf niet snel een luidspreker bouwen. Het in elkaar zetten van een IKEA krukje komt bij ons in huis neer op iets wat te vergelijken is met de eerste maanlanding van de Amerikanen in 1969. One small step for IKEA, one giant leap for me.

TurboMarco

Citaat van: joep op maart 13, 2008, 08:45:33
Zal zelf niet snel een luidspreker bouwen. Het in elkaar zetten van een IKEA krukje komt bij ons in huis neer op iets wat te vergelijken is met de eerste maanlanding van de Amerikanen in 1969. One small step for IKEA, one giant leap for me.
lol  :lol:

Je zal echt niet de eerste zijn .
(main) Primare SPA21, Argon Stream2, Onkyo BDP 808, Speakerland Vector 0, Definitive Technology CS9040, Scan Speak Opus,subs: REL T9X(front), Beyma-Dayton-Hypex 2x12;(rear) , Velocity-Seas-Hypex 8+10"(center)

dmeerpa

Wel dat kabels verschil geven heb ik een toch héél duidelijk voorbeeld.

Ik heb zelf een component kabel gemaakt van UTP (netwerk kabel) de 2 aders die ik over had heb ik gebruikt voor het digitaal geluid. Ok dit is duidelijk niet de beste oplossing, maar is wel gemakkellijk op te bergen na gebruik (is zo'n meter of 10 en dient om de PC aan te sluiten op de receiver).

Ik merk aan het beeld dat het toch beter kan, maar allé ik kan gamen op de plasma.
Nu wanneer het licht in de gang ernaast aan of uit gaat, krijg ik storing in het video signaal. De receiver zet het beeld om naar HDMi en zo naar de plasma, het indicatie ledje gaat uit op de receiver, en ik verlies het beeld even.

Dus de stroomkabels in de muur versturen duidelijk storende elementen. Een slecht signaal kabel vangt die dus zeer goed op. Nu in mijn voorbeeld ligt de signaal kabel in de woonkamer, en wordt het signaal uit de ruimte ernaast opgevangen, nu kan zijn dat er kabels in de muur lopen, maar dit is toch snel 75 tot 100 cm van mijn signaal kabel en er steekt nog een stuk muur tussen.

Als we nu kijken achterin onze sets, dan liggen stroom en signaal kabels wel heel dicht op elkaar, om niet te zeggen op elkaar. Dus kan ik erin komen dat hoe beter je ze afschermt hoe beter dit kan klinken. Ik denk eerlijk gezegd niet dat die stroomkabels zorgen voor een mooiere stroom aan je set, maar dat deze voorkomt dat je signaal kabels allerlei rotzooi opvangen van je stroomkabels, en hoe beter deze afgeschermd zijn, hoe minder je signaal kabels opvangen.
Ik ben wel akkoord dat een schoone stroom de klank verbeterd, maar dan zal je ofwel een netfilter moeten plaasten aan het begin van je goed afgeschermde stroomkabels. Of een eigen groep hebben, vanwaar je met goed afgescermde kabels vertrekt, die 1 of 2 meter stroomkabel van goeie kwaliteit, zal het signaal niet verbeteren.
Marantz Cinema 40, Marantz SACD 30n, Rotel RB-991
X-box Series X
Pioneer PDP-6080D
Zone 1 : 7.1.4 Wharfedale Elysian 4, Opus Tri-Center, Opus Tri-Surround,  SVS Ultra Elevation, PB12+
Zone 2 : HEOS AMP HS2 + Boston Acoustic A25
Zone 3 : Denon Home 150

Maurice

Citaat van: dmeerpa op maart 13, 2008, 17:33:15
Nu wanneer het licht in de gang ernaast aan of uit gaat, krijg ik storing in het video signaal. De receiver zet het beeld om naar HDMi en zo naar de plasma, het indicatie ledje gaat uit op de receiver, en ik verlies het beeld even.
Dit heeft mijns inziens te maken met spanningspieken IN het lichtnet, en niet met straling door de lucht. De netkabels mogen en kunnen hier dus geen invloed op uitoefenen.
Voor deze problemen gebruik je inderdaad een netfilter of UPS of eigen groep.
Rev. Maurice
Ordained Dudeist Priest at Dudeism, the Church of the Latter-Day Dude

dmeerpa

Citaat van: Maurice op maart 13, 2008, 19:41:38
Dit heeft mijns inziens te maken met spanningspieken IN het lichtnet, en niet met straling door de lucht. De netkabels mogen en kunnen hier dus geen invloed op uitoefenen.
Voor deze problemen gebruik je inderdaad een netfilter of UPS of eigen groep.

Maar ik gebruik net een netfilter 'Belkin PureAV PF40. En met al mijn andere bronnen heb ik geen problemen, enkel met gebruik van die zelfgemaakte kabel.... Zelfs op de computer zit een goedkope filter van Belkin
Marantz Cinema 40, Marantz SACD 30n, Rotel RB-991
X-box Series X
Pioneer PDP-6080D
Zone 1 : 7.1.4 Wharfedale Elysian 4, Opus Tri-Center, Opus Tri-Surround,  SVS Ultra Elevation, PB12+
Zone 2 : HEOS AMP HS2 + Boston Acoustic A25
Zone 3 : Denon Home 150

Maurice

Citaat van: dmeerpa op maart 13, 2008, 21:10:48
Maar ik gebruik net een netfilter 'Belkin PureAV PF40. En met al mijn andere bronnen heb ik geen problemen, enkel met gebruik van die zelfgemaakte kabel.... Zelfs op de computer zit een goedkope filter van Belkin
Hmmm, daar gaan mijn argumenten  :no: :schater: :-D
Rev. Maurice
Ordained Dudeist Priest at Dudeism, the Church of the Latter-Day Dude

dmeerpa

Citaat van: Maurice op maart 13, 2008, 21:47:58
Hmmm, daar gaan mijn argumenten  :no: :schater: :-D

Ik vertrek deze middag op reis voor 10dagen, bij mijn terugkeer zal ik nog wat uitproberen, zoals de kabel eens in zilverpapier te steken (afscherming). Andere kabels gaat niet, heb geen enkele die zo lang is. Maar kan wel proberen de kabel nog verder van de muur te verwijderen. Andere in gebruik zijnde electrische apparaten dichter te plaatsten en kijken of ik meer storing krijg...
Marantz Cinema 40, Marantz SACD 30n, Rotel RB-991
X-box Series X
Pioneer PDP-6080D
Zone 1 : 7.1.4 Wharfedale Elysian 4, Opus Tri-Center, Opus Tri-Surround,  SVS Ultra Elevation, PB12+
Zone 2 : HEOS AMP HS2 + Boston Acoustic A25
Zone 3 : Denon Home 150

Maurice

Citaat van: Leonneke op maart 13, 2008, 00:49:28
Na enkele maanden al genoten te hebben van dit forum, is me overigens iets opgevallen.
Velen besteden behoorlijk wat geld aan apparatuur. Een aantal is zelfs in staat apparatuur te repareren en te modificeren. Wat mij telkens verbaasd, is dat een groot aantal mensen nog steeds kiest voor fabricage luidsprekers.
Zelfbouw vergt nu eenmaal veel tijd, het aantal winkels waar het verkocht wordt is erg klein, beluisteren is dus ook erg moeilijk. Daarnaast is ook niet iedereen even handig, terwijl het uiterlijke resultaat erg kan tegenvallen. Verder volledig mee eens ;)

Citeer
Ik ben zelf van mening dat de luidspreker op zich toch de belangrijkste component is binnen een systeem.
Natuurlijk begeef ik mij hier op glad ijs, maar het uiteindelijke klankbeeld / geluid / ruimtebeeld wordt voor het grootste gedeelte bepaald door de kwaliteit van de luidsprekers.
Zeker glad ijs, maar dat moet maar een aparte discussie worden  :-D

Citeer
Juist op dat gebied kun je een enorme QUANTUMLEAP maken door zelf een speaker te bouwen.
Wat dat betreft denk ik, dat het zonder meer een meerwaarde kan hebben als we een soort demo dagje regelen bij Ruud....  Ik denk dat heel veel Marantzers er echt versteld van zullen staan, wat je met een zelfbouwset kunt besparen aan geld en kunt winnen aan kwaliteit.  Kortom, iets in die geest wil ik eventueel wel opzetten.

Mocht er interesse zijn in die richting, start ik een topic en benader ik Ruud .........

Groetjes Leonneke en bedankt voor je heldere uitleg
Interesse van mijn kant uit is er, lijkt me een leuke dag en voor velen leerzaam.
Rev. Maurice
Ordained Dudeist Priest at Dudeism, the Church of the Latter-Day Dude

mars

#42
oi

Nou ik heb nu dus een siltech netkabel definitief in de classé geprikt :yes:

Waarom? Omdat ik met de kabel van olflex ( van rik stoet) met een nummer van Patricia barber , af en toe hoorde dat de stem( als die hoger ging ) niet netjes op een plaats bleef , maar iets ( in haar hoge uithalen) naar de linker tweeter trok!!!
Met de siltech echter staat het beeld als een huis :yes:
Dus wat niet kan , maar toch zo is , is bij mij zeker zo , ziezo.

grtz mars
Marantz PM17 pm82 pm8000,creek evo,classe cap101-cap151,naim nait 5i +verschillende nac en nap's
Sugden Mystro , octave , kanzy , blumenhofer ,
belachelijk veel bekabeling.
nu;
Valve Audio Predator
mc-sytems
Rega CDP
denon
Oyaida , furutech , pink faun

dmeerpa

Citaat van: dmeerpa op maart 14, 2008, 10:09:17
Ik vertrek deze middag op reis voor 10dagen, bij mijn terugkeer zal ik nog wat uitproberen, zoals de kabel eens in zilverpapier te steken (afscherming). Andere kabels gaat niet, heb geen enkele die zo lang is. Maar kan wel proberen de kabel nog verder van de muur te verwijderen. Andere in gebruik zijnde electrische apparaten dichter te plaatsten en kijken of ik meer storing krijg...

Inmiddels terug van reis, nog niet veel tijd gehad, wel een vlugge test gedaan, het van de grond houden van de kabel, of verder van de muur helpt niet. Pc en HiFi set zijn aangesloten op een netfilter.
van zodra ik in de gang of woonkamer het ligt aansteek krijg ik een storing op mijn zelfgemaakte component kabel, ik probeer weldra met de kabel te omwikkelen met aluminium folie.
Marantz Cinema 40, Marantz SACD 30n, Rotel RB-991
X-box Series X
Pioneer PDP-6080D
Zone 1 : 7.1.4 Wharfedale Elysian 4, Opus Tri-Center, Opus Tri-Surround,  SVS Ultra Elevation, PB12+
Zone 2 : HEOS AMP HS2 + Boston Acoustic A25
Zone 3 : Denon Home 150

JackieBrown

Leonneke goed verhaal en ik hou van avondmensen. Heeerlijk die rust toch? En jazeker, set klinkt veel beter in de avonduren. Eeuuuuhhhh... zou het kunnen dat de energiecentrale dan minder belast is??  nonono